۸ مشکل رایج ماشین ظرفشویی و نحوه رفع آن‌ها

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
مشکل رایج ماشین ظرفشویی
از سروصدای زیاد تا بوی بد، مشکلاتی هستند که شاید برای ماشین ظرفشویی شما پیش آمده باشد. در این مقاله به رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.
تبلیغات

اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، به‌احتمال زیاد حداقل با مشکلاتی مانند تمیز نشدن ظروف، سروصدای عجیب و نشتی روبه‌رو شده‌اید. در این مقاله از زومیت قصد داریم به مشکلات رایج ماشین ظرفشویی و نحوه رفع آن بپردازیم که شاید برای هریک از ما پیش‌ بیاید.

عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی درحال شست‌وشوی ظروف

اگر ماشین ظرفشویی شما به‌درستی تخلیه نمی‌‌کند، شاید مشکل از سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی باشد.

این موضوع می‌تواند به‌دلایل زیر اتفاق بیفتد:

گرفتگی فاضلاب: تخلیه ماشین ظرفشویی ممکن است با ذرات غذا یا سایر آشغال‌ها مسدود شود.

پمپ معیوب: پمپ ظرفشویی وظیفه انتقال آب از طریق سیستم و خارج‌ کردن آن را بر عهده دارد. اگر آسیب ببیند یا به درستی کار نکند، می‌تواند باعث مشکل در فرآیند تخلیه شود.

شکستگی یا گرفتگی شیلنگ: شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی ممکن است شکسته یا مسدود شود و به برگشت آب به سیستم بینجامد.

نحوه رفع مشکل تخلیه‌ نشدن ماشین ظرفشویی

در ادامه چند گام برای حل این مشکل آورده شده است:

مسیر تخلیه را برای هرگونه گرفتگی بررسی کنید. شیلنگ مسدود یا پیچ‌خوردگی مانع تخلیه مناسب آب از ماشین ظرفشویی می‌شود. برای پاک‌سازی هرگونه آشغال که ممکن است مانع تخلیه فاضلاب شود، از فنر لوله‌بازکنی استفاده کنید.

پمپ ظرفشویی را از نظر خرابی یا نقص چک کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است پمپ مشکل داشته باشد، به دفترچه راهنما نگاه بیندازید یا با تعمیرکار حرفه‌ای لوازم خانگی تماس بگیرید.

شیلنگ تخلیه را برای هر گونه آسیب یا انسداد بررسی کنید. شیلنگ باید صاف و بدون آشغال یا پیچ‌خوردگی باشد.

اگر شیلنگ تمیز است اما ماشین ظرفشویی هنوز تخلیه نمی‌کند، فیلترهای پمپ تخلیه را از نظر گرفتگی بررسی کنید. برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای فیلترهایی هستند که می‌توانند با ذرات یا بقایای مواد غذایی مسدود شوند. تمیز کردن یا تعویض فیلترها می‌تواند به حل این مسئله کمک کند. بدین‌ترتیب یک‌بار عملیات شست‌وشو را انجام دهید تا مطمئن شوید که آب به درستی تخلیه شده است.

گرفتگی ماشین ظرفشویی

فیلتر مسدود شده ماشین ظرفشویی

درصورتی‌که با مشکل عملکرد ضعیف تمیز کردن مواجهید، یا آب به‌درستی تخلیه نمی‌شود، ممکن است ماشین ظرفشویی شما مسدود شده باشد. همچنین احتمال دارد متوجه صدا یا بوی عجیبی یا جمع‌شدن آب در کف ماشین ظرفشویی شوید.

برای تشخیص این موضوع، ابتدا فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. این فیلتر که در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد، ممکن است با آشغال مسدود شود. اگر چیزی دیدید که مانع از تخلیه آب می‌شود، با دقت آن را بردارید و ببینید که آیا ماشین ظرفشویی درست کار می‌کند یا نه.

سپس، بازوی اسپری ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. برای چک‌کردن بازوی اسپری، آن را بردارید و به دنبال هر گونه انسداد یا آسیب بگردید. اگر کثیف است، آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید. اگر آسیب ببیند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

همچنین پمپ تخلیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیب ندیده یا خراب نشده است.

نحوه رفع گرفتگی ماشین ظرفشویی

راهکار ایدئال برای ماشین ظرفشویی مسدودشده، بررسی راه‌آب و فیلتر برای هر گونه انسداد است. با چک‌کردن راه‌آب و فیلتر برای هرگونه زباله یا اشیای خارجی که احتمال می‌رود باعث انسداد شوند، شروع کنید.

اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، قدم بعدی این است که محلول سرکه یا جوش شیرین برای کمک به از بین‌بردن هر گونه گرفتگی درون ماشین ظرفشویی بریزید. اگر این گرفتگی ادامه پیدا کرد، شاید لازم باشد برای بررسی بیشتر موضوع با لوله‌کش تماس بگیرید.

وقتی صحبت از گرفتگی ماشین ظرفشویی به میان می‌آید، پیشگیری حائز اهمیت است. برای جلوگیری از گرفتگی در آینده، فاضلاب و فیلتر را به‌طور منظم تمیز کنید.

نشتی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی

نشتی ماشین ظرفشویی می‌تواند اعصاب‌خردکن باشد. چند دلیل احتمالی برای بررسی و تشخیص این مشکل وجود دارد:

ماشین ظرفشویی را برای هر گونه نشانه‌ی مشهود آسیب یا سایش و پارگی بررسی کنید. به دنبال ترک یا سوراخ اطراف در و درزگیر لاستیکی باشید.

شیلنگ‌ها و لوله‌های متصل به ماشین ظرفشویی را برای هر گونه نشانه‌ای از نشتی بررسی کنید. اگر آسیب قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد، ممکن است صدای چکه‌کردن آب یا صدای پمپ آب در حال کار را بشنوید. این موضوع شاید به معنای مشکل در شیر ورودی آب یا پمپ تخلیه باشد.

همچنین ممکن است متوجه آب روی زمین در نزدیکی ماشین ظرفشویی شوید. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده شیلنگ تخلیه مسدود شده یا پمپ تخلیه معیوب باشد.

در نهایت، درزگیرهای اطراف در را برای هر گونه نشانه‌ی آسیب، سایش و پارگی، یا نصب نامناسب بررسی کنید. اگر هر یک از این مسائل وجود داشته باشند، باید فوراً رفع شوند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

نحوه رفع نشتی ماشین ظرفشویی

مشکل نشت ماشین ظرفشویی را می‌توانید در چند مرحله بررسی و رفع کنید:

بفهمید که نشتی از کجا می‌آید. رایج ترین قسمت‌ها برای نشتی ماشین ظرفشویی شامل در، شیلنگ و پمپ است.

اگر نشتی از در باشد، ممکن است واشر یا درزگیر نیاز به تعویض داشته باشد. اگر نشتی از شیلنگ یا پمپ باشد، قطعات آسیب‌دیده باید با قطعات جدید جایگزین شوند.

در نهایت تمام اتصالات را بررسی کنید و مطمئن شوید که محکم هستند و نشت نمی‌کنند. برای بررسی بیشتر می‌توانید مقاله‌ی «علت نشت آب از ماشین ظرفشویی و روش‌های رفع آن» را بخوانید.

بوی بد ماشین ظرفشویی

ظروف درون ماشین ظرفشویی رو‌میزی

اگر متوجه شدید که ماشین ظرفشویی شما بوی بدی می‌دهد، ممکن است نشانه‌ای از مشکل در دستگاه باشد. برای تشخیص این مشکل هر گونه تجمع ذرات غذایی و هر نشانه‌ای از کپک را بررسی کنید.

مطمئن شوید که همه درزگیرها و واشر در وضعیت خوبی قرار دارند. اگر این‌طور نباشند، ممکن است رطوبت ایجاد کنند که می‌تواند منجر به بوی نامطبوع شود.

نحوه رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

فیلتر را تمیز کنید. این فیلتر ذرات غذا، کثیفی و چربی را جمع‌آوری می‌کند، بنابراین می‌تواند سریعاً به محلی برای پرورش باکتری‌ها و کپک‌ها تبدیل شود. برای تمیز کردن، فیلتر را از ماشین ظرفشویی خارج و با آب گرم و صابون تمیز کنید.

داخل ماشین ظرفشویی را کاملاً تمیز کنید. می‌توانید از محلول تمیزکننده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید یا خودتان محلولی با مخلوط‌ کردن مساوی سرکه و آب بسازید. محلول را روی دیوارها، کف و در ماشین ظرفشویی بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند.

از پارچه‌ای نرم برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید.

ماشین ظرفشویی خالی را یک‌بار روشن کنید. آب داغ باید به از بین‌ بردن بو کمک کند.

تمیز نشدن ظروف درون ماشین ظرفشویی

مردی در حال قراردادن قرص ماشین ظرفشویی درون ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما ظروف را به‌درستی تمیز نمی‌کند، چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

ببینید آیا ماشین ظرفشویی چرخه شست‌‌وشو را به‌طور کامل انجام می‌دهد یا خیر. در غیر این صورت، احتمالاً مشکل مکانیکی وجود دارد.

اگر ماشین ظرفشویی چرخه شست‌وشو را انجام می‌دهد، اما ظروف شما هنوز کثیف هستند، بررسی کنید که آیا خروج مواد شوینده از مخزن به‌درستی صورت می‌گیرد یا خیر.

بررسی کنید که آیا دمای آب به درستی تنظیم شده است یا خیر. اگر دمای آب بسیار پایین باشد، ماشین ظرفشویی قادر به تمیز کردن مؤثر ظروف نخواهد بود.

در نهایت، بررسی کنید که آیا ذرات غذایی بازوهای اسپری یا فیلترها را مسدود می‌کنند یا خیر.

نحوه رفع مشکل ماشین ظرفشویی معیوب

دقت کنید که ظرف‌ها به درستی در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند. از پرکردن بیش از حد ماشین ظرفشویی خودداری کنید و مطمئن شوید که ظرف‌ها بازوی اسپری را مسدود نمی‌کنند.

دقت کنید که از نوع و مقدار صحیح مواد شوینده ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند باقی‌مانده را روی ظروف باقی بگذارد؛ درحالی‌که استفاده بیش از حد کم می‌تواند منجر به تمیز کردن ضعیف شود.

دمای آب ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و از داغ‌ بودن آن برای تمیز کردن ظروف مطمئن شوید. اگر دما خیلی پایین باشد ممکن است ظرف‌ها تمیز نشوند.

بازوی اسپری را برای هرگونه انسداد یا آسیب بررسی کنید. اگر کثیف است، آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید. اگر آسیب ببیند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

سروصدای زیاد ماشین ظرفشویی

کار نکردن درست شناور ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی‌های پرسروصدا می‌توانند مزاحم واقعی در خانه باشند و صدای ناخوشایند و بلند ایجاد کنند. برای تشخیص علت صدا، به صدای تولیدشده از ماشین ظرفشویی توجه کنید.

اگر صدای ناخوشایند بلند است، شاید به دلیل مشکل در موتور باشد. اگر تق‌تق به گوش می‌رسد، احتمالاً مشکل به پمپ، بازوهای اسپری یا قفل در مربوط می‌شود. صدای جیغ بلند می‌تواند نشان‌دهنده مشکل یاتاقان‌ها یا درزگیرها باشد.

نحوه رفع مشکل ماشین ظرفشویی پرسروصدا

برای رفع مشکل ماشین ظرفشویی پرسروصدا، تشخیص منشأ صدا، ضروری است. اگر مشکلی در موتور باشد، احتمالاً تعویض آن ضروری است. گاهی اوقات قطعات دیگر مانند پمپ، بازوی اسپری و قفل در را می‌توان تعمیر یا تنظیم کرد. اگر مشکل از یاتاقان یا درزگیر باشد، اغلب لازم است که این قطعات تعویض شوند.

نکته: فرایند تعمیر یا تعویض می‌تواند بسته به برند و مدل متفاوت باشد. برای مدل خاص ماشین ظرفشویی خود دفترچه راهنما را بخوانید.

خشک‌ نکردن ظروف ماشین ظرفشویی

خشک‌نکردن ظرف‌های درون ماشین ظرفشویی

وقتی پس از چرخه کامل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی را باز می‌کنید و با خیس‌ بودن ظروف مواجه می‌شوید، موارد زیر را بررسی کنید:

توجه داشته باشید که در ماشین ظرفشویی به‌درستی بسته شده است. در غیر این صورت، ماشین ظرفشویی قادر به ایجاد گرما و فشار لازم برای خشک‌ کردن نخواهد بود.

نحوه رفع مشکل خشک‌ نشدن ظروف

راهکار مناسب برای ماشین ظرفشویی‌ای که ظرف‌ها را خشک نمی‌کند، بررسی و تمیز کردن در ماشین ظرفشویی و واشر است. این کار باید به بسته شدن مناسب در کمک کند و به ماشین ظرفشویی اجازه دهد تا گرما و فشار لازم برای خشک‌ کردن را ایجاد کند.

اگر این کار انجام شد، تنظیمات چرخه ماشین ظرفشویی را بررسی و از فعال‌ بودن چرخه خشک‌ کردن اطمینان حاصل کنید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی

کنترل پنل ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی‌ای که روشن نمی‌شود می‌تواند اعصاب شما را خرد کند. برای حل مشکل، بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی به برق وصل است و کنتور مشکلی نداشته باشد. اگر هر دو این اجزا درست هستند، قفل در را چک کنید؛ چراکه اگر در به‌طور کامل بسته نشود ماشین ظرفشویی شروع به کار نمی‌کند.

اگر قفل در کار می‌کند، کنترل‌پنل را بررسی کنید. این قسمت به ماشین ظرفشویی اجازه برنامه‌ریزی و شروع به کار را می‌دهد.

اگر کنترل‌پنل به‌درستی کار می‌کند، مرحله بعدی بررسی سیم‌کشی است. اگر سیم‌ها شل یا قطع شوند، ماشین ظرفشویی روشن نخواهد شد.

در نهایت اگر سیم‌کشی مشکلی نداشت، آخرین موردی که باید بررسی شود موتور است. اگر موتور آسیب دیده باشد یا به درستی کار نکند، باید تعویض شود.

اگر این مراحل مشکل را حل نکرد، با تکنسین حرفه‌ای تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید تا مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.

جمع‌بندی

تراز ماشین ظرفشویی

اکثر ماشین‌های ظرفشویی، وسایلی پرکاربرد با طول عمر بالا هستند. همانند تمام دستگاه‌ها، چک‌ کردن مرتب ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند تا هر مشکلی را سریعاً شناسایی کرده و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

اگر به‌دنبال ماشین ظرفشویی جدید هستید، زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند. از این رو می‌توانید قیمت ماشین ظرفشویی را در قسمت محصولات مشاهده کنید.

سوالات متداول

  • رایج‌ترین مشکل ماشین ظرفشویی چیست؟

    رایج ترین مشکل ماشین ظرفشویی کمبود جریان آب یا گرفتگی فاضلاب (راه‌آب) است. این موضوع می‌تواند به‌دلیل انسداد در مسیر، معیوب‌بودن شیر ورودی آب یا خرابی پمپ باشد.

  • چگونه بفهمم چه مشکلی در ماشین ظرفشویی وجود دارد؟

    برای آزمایش اینکه چه مشکلی در ماشین ظرفشویی وجود دارد، ابتدا چک کنید که برق وصل و در کاملا بسته است. سپس یک‌بار چرخه شست‌وشو انجام دهید و ببینید که آیا ماشین ظرفشویی به درستی پر و تخلیه می‌شود و شست‎‌وشو و خشک‌شدن انجام می‌گیرد؟ اگر هر یک از این مراحل درست انجام نشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

  • آیا تعمیر ماشین ظرفشویی ارزش دارد؟

    در برخی موارد بله، تعمیر ماشین ظرفشویی می‌تواند مقرون به‌صرفه‌تر از تعویض آن باشد. بسته به شدت مشکل، تعمیرات می‌تواند مشکل را حل کند و به افزایش عمر لوازم کمک نماید، اما همیشه هزینه قطعه را با قیمت ماشین ظرفشویی جدید مقایسه کنید.

  • ماشین ظرفشویی معمولاً چند سال عمر می‌کند؟

    بسته به کاربرد و نگهداری، ماشین ظرفشویی معمولاً ۸ تا ۱۰ سال عمر می‌کند و با نگهداری و مراقبت مناسب، این مقدار حتی می‌تواند بیشتر شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات