چه عواملی مانع خنک شدن یخچال می‌شود؟

نکاتی درمورد سرد نشدن یخچال
یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
یخچال
در این مقاله، قصد داریم این‌ موضوع را بررسی کنیم که چرا یخچال سرد نمی‌کند؛ ولی فریزر سرد است.
تبلیغات

دلیل اختلاف دمای زیاد یخچال و فریزر چیست؟ اگر یخچال فریزر شما هم دچار چنین ایرادی شده است، برای عیب‌یابی و رفع مشکل، باید چند قطعه داخلی را بررسی کنید.

ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرید که در حالت عادی اختلاف دمای یخچال و فریزر کاملاً منطقی است؛ زیرا یخچال برای نگه‌داری مواد غذایی که به دمایی کمتر از دمای محیط نیاز دارند، طراحی شده و کاربرد فریزر برای انجماد مواد غذایی است.

در‌واقع، مشکل اصلی آن‌جاست که یخچال به‌طور کامل سرد نمی‌کند و فریزر سرد است. در چنین شرایطی، روشن است که اختلالی در عملکرد دستگاه به‌وجود آمده است.

یخچال

نکات مهم

  • ازجمله دلایل مهم سرد‌نشدن یخچال خرابی کمپرسور، مشکل در لوله‌های خنک‌کننده، خرابی فن خنک‌کننده و کثیف‌بودن فیلترهای هوا است.
  • کمپرسور در یخچال وظیفه پمپاژ گازهای خنک‌کننده را برعهده دارد. در‌صورتی‌که کمپرسور خراب شود، یخچال خنک نمی‌شود و ممکن است دمای داخلی آن افزایش یابد.
  • اگر یخچال بیش‌از‌حد پر شود، جریان هوا در داخل آن محدود می‌شود و هوای خنک به‌درستی در داخل توزیع نمی‌شود که موجب افزایش دمای داخلی یخچال و سرد‌نشدن آن می‌شود.

تفاوت عملکرد یخچال و فریزر

یخچال و فریزر دو دستگاه با کارکردی تقریباً مشابه هستند که به‌منظور نگه‌داری و حفظ مواد غذایی طراحی شده‌اند. بااین‌حال، دمای لازم برای نگه‌داری در هر دو دستگاه متفاوت است. برای بررسی این موضوع که چرا یخچال سرد نمی‌کند؛ ولی فریزر سرد است، باید نگاهی کوتاه به عملکرد یخچال و فریزر بیندازیم.

دمای داخل یخچال با استفاده از سیستم خنک‌کننده، کاهش می‌یابد و خنک می‌شود. این دما معمولا بین ۰ تا ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد است تا مواد غذایی در آن نگه‌داری شوند و به‌واسطه‌ی فن داخلی در یخچال توزیع می‌شود.

دمای استاندارد یخچال ۰ تا ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و فریز ۱۸- تا ۲۴- درجه‌ی سانتی‌گراد است!

فریزر نیز با استفاده از سیستم خنک‌کننده کار می‌کند؛ اما دمای مورد‌نیاز برای نگه‌داری در فریزر بسیار کمتر از دمای یخچال است. فریزر با دمای ۱۸- تا ۲۴- درجه‌ی سانتی‌گراد خنک می‌شود؛ بنابراین، تفاوت اصلی بین عملکرد دو دستگاه یخچال و فریزر، دمای مورد‌نیاز برای نگه‌داری مواد غذایی است.

چرا یخچال سرد نمی‌کند؛ ولی فریزر سرد است؟

برخی مواقع، عوامل مختلفی سبب می‌شوند که یخچال به‌درستی خنک نشود و دما در محدوده‌ی ۰ تا ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نباشد؛ درحالی‌که فریزر به‌خوبی کار می‌کند. همان‌طور‌که گفتیم، عوامل مختلفی نظیر خرابی قطعات سبب چنین مشکلی می‌شود و با‌توجه‌به نوع و برند و قیمت یخچال می‌تواند هزینه‌ی تعمیر آن متفاوت باشد. در‌ادامه، با برخی از عوامل و موانع شایع سرد‌نشدن یخچال آشنا می‌شویم.

مسدودشدن لوله‌های خنک‌کننده

لوله‌های خنک‌کننده در یخچال برای انتقال گاز مبرد به‌کار می‌روند. در‌صورتی‌که این لوله‌ها مسدود شوند، یخچال سرد نمی‌کند.

کثیف‌بودن فیلترهای هوا

فیلترهای هوا در یخچال برای جلوگیری از ورود گردوخاک و سایر ذرات به داخل دستگاه نصب می‌شوند. در‌صورتی‌که این فیلترها کثیف شوند، جریان هوای خنک‌شده در یخچال کاهش و دمای درون آن افزایش می‌یابد.

یخچال

خرابی فن خنک‌کننده‌ی یخچال

فن خنک‌کننده‌ی یخچال برای جابه‌جایی هوای خنک تعبیه شده است. در‌صورتی‌که فن خراب شود، هوای خنک در یخچال جابه‌جا نخواهد شد و دمای درون آن افزایش می‌یابد.

بیش‌از‌حد پر‌کردن یخچال

اگر یخچال بیش‌ازحد پر شود، جریان هوا در داخل آن محدود می‌شود و هوای خنک در داخل توزیع نخواهد شد. همین امر موجب افزایش دمای داخلی یخچال و سرد‌نشدن آن می‌شود.

خرابی ترموستات یخچال

ترموستات وظیفه‌ی کنترل دمای درون یخچال را دارد؛ بنابراین، یکی از دلایل این‌ موضوع که چرا یخچال سرد نمی‌کند؛ ولی فریزر سرد است، می‌تواند به‌دلیل خرابی ترموستات باشد. در‌صورتی‌که ترموستات خراب شود، دمای داخلی یخچال کنترل نخواهد شد.

خرابی والوهای تنظیم‌کننده‌ی جریان هوا

والوهای تنظیم‌کننده‌ی ‌جریان هوا در یخچال وظیفه‌ی تنظیم جریان هوا را دارند. اگر این والوها خراب شوند، جریان هوای خنک‌شده در یخچال کاهش و دمای درون آن افزایش می‌یابد.

جابه‌جایی یخچال

خرابی سنسور دمای یخچال

سنسور دما در یخچال برای تشخیص دمای داخلی آن به‌کار می‌رود. در‌صورتی‌که این سنسور خراب شود، دمای داخلی یخچال کنترل نمی‌شود و شاید همیشه بیش‌از‌حد سرد یا گرم باشد.

نصب غیراصولی یخچال

در‌صورتی‌که یخچال به‌درستی نصب نشود و هوای اطراف آن به‌خوبی جریان نداشته باشد، سیستم یخچال دچار اختلال خواهد شد و دمای داخلی آن مطابق درجه تنظیم‌شده‌ی کاربر، تنظیم نخواهد شد.

تعویض‌نکردن باتری دستگاه

باتری دستگاه برای تأمین برق لازم برای کارکرد یخچال استفاده می‌شود. اگر باتری خراب شود، جریان برق در داخل مدار کاهش می‌یابد و همین امر در کل سیستم مبرد یخچال تأثیر منفی می‌گذارد.

یخچال

جمع‌بندی

اگر در عملکرد یخچال فریزر شما هم اختلال ایجاد شده است و با این پرسش روبه‌رو هستید که چرا یخچال سرد نمی‌کند؛ ولی فریزر سرد است، بهتر است راهکارهای ذکر‌شده در این مقاله را امتحان کنید. چنانچه مشکلات تخصصی و خرابی قطعات مطرح نباشد، می‌توانید به‌راحتی مشکل را برطرف کنید؛ در‌غیراین‌صورت، قطعاً لازم است از تکنسین باتجربه بخواهید تا بررسی کند که چرا یخچال سرد نمی‌کند؛ ولی فریزر سرد است.

توصیه می‌کنیم که از دست‌کاری قطعات داخلی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است با آسیب‌زدن به سیستم مبرد یخچال، موجب ورود خسارات بیشتر به دستگاه شوید. برای بررسی قیمت یخچال فریزر سامسونگ و قیمت یخچال فریزر ال جی می‌توانید به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات