علت جوش آوردن پکیج و روش‌هایی برای پیشگیری

نکاتی درمورد علت جوش آوردن پکیج و جلوگیری از آن
چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
پکیج دیواری
در این مقاله قرار است علت جوش آوردن پکیج دیواری و روش‌های پیشگیری از این اتفاق را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

جوش آوردن پکیج به چه معناست؟ چگونه شروع می‌شود؟ و اگر کاری در مورد آن انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ تمامی این موارد سؤالاتی هستند که افراد باید برای حفظ کارکرد درست پکیج و جلوگیری از وقوع حادثه پاسخشان را بدانند.

علت جوش آوردن پکیج چیست؟

مشکل جوش آوردن در پکیج‌های قدیمی و معیوب بیشتر به چشم می‌خورد. دلایل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارند.

جوش آوردن پکیج ترکیبی از صدای سوت و جوشش است که در طرز کار پکیج امری غیرعادی محسوب می‌شود. این صداها عادی نیستند و گاهی باعث نگرانی افراد خانواده می‌شوند. بااین‌حال پیدا کردن و رفع علت جوش آوردن آبگرمکن دیواری کار سختی نیست.

پکیج

اگر از تکنسین تعمیرات بپرسید علت جوش آوردن پکیج دیواری چیست ۴ عامل‌ را نام می‌برد:

  • وجود نشتی
  • گرمای بیش‌از حد
  • تجمع رسوب آهکی
  • خرابی ترموستات

در ادامه هر یک از دلایل را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

وجود نشتی در پکیج

نشتی در سیستم پکیج می‌تواند علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور شما باشد. اگر صدای سوت یا جوشش از میان قــطعات و اجــزای پکیج شنیدید، اولین‌کاری که باید انجام دهید بررسی نشتی است. شاید نشتی در مناطقی اتفاق افتاده باشد که به‌سختی قابل‌تشخیص است و کار شما کمی مشکل شود.

صرف‌نظر از علت داغ شدن پمپ پکیج و دلیل نشتی، برای شناسایی محل نشت آب پکیج به مهندس واجد شرایط نیاز دارید؛ بنابراین لازم است که برای اطمینان از ایمنی و رفع مشکل، حتما با متخصص تماس بگیرید.

گرم شدن بیش از حد؛ علت جوش آوردن پکیج

داغ شدن بیش از حد گاهی علت بالا رفتن دمای آب پکیج شما است. این مشکل اغلب برای پکیج‌هایی که عمرشان به پایان رسیده و کهنه شده‌اند اتفاق می‌افتد.

پکیج دیواری

برای رفع علت جوش آوردن پکیج با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه به بررسی ترموستات بپردازید. جوش آوردن در پکیج‌های مدل جدید امری عادی نیست. اگر پکیج شما قدیمی است بهتر است به‌جای تعمیر آن به فکر خرید مدل جدیدی باشید.

تجمع رسوب آهک؛ علت جوش آوردن پکیج

در بیشتر مواقع رسوب آهک آب در اطراف مبدل حرارتی علت جوش آوردن پکيج شما است. این رسوبات جریان آب را محدود می‌کنند و باعث گرم شدن بیش از حد بخار می‌شوند. اینجاست که صدای سوت، ترکیدن و حباب به شما هشدار می‌دهد که مشکلی در حال وقوع است.

وقتی رسوبات آهک به دور مبدل حرارتی انباشته می‌شوند آب در محیطی کوچک گرم می‌شود و در همین فضای محدود، مبدل حرارتی بیش از حد داغ شده و آب شروع به جوشیدن می‌کند.

بهترین روش رفع مشکل جوش آوردن پکیج در این شرایط، این است که مبدل حرارتی را خارج و آن‌ را تمیز کنید. انباشتگی رسوب آهک در آب باعث کم شدن فشار آب و افزایش دمای پکیج می‌شود. اگر صدای پکیج ناشی از تجمع لجن و آلودگی باشد، بهترین راه برای جلوگیری از جوش آوردنش این است که داخل مخزن آن را تمیز کنید.

اگر در منطقه‌ای با آب سخت زندگی می‌کنید و به‌دنبال خرید پکیج جدید هستید دو گزینه پیش‌رو دارید: یا از انواع سختی‌گیر پکیج استفاده کنید، یا از نصاب بخواهید فیلتر آب سخت روی پکیج نصب کند. فیلتر پکیج باید هر 3 تا 5 سال یک‌بار تعویض شود.

رسوب آهک به‌‎طور طبیعی به‌دلیل مواد معدنی آب ایجاد می‌شود. تشکیل رسوبات تا حد زیادی به محل ساختمان بستگی دارد. در برخی مناطق سطح کلسیم و سایر مواد معدنی در آب بیشتر است.

ترموستات پکیج

آسیب‌دیدگی ترموستات یا تنظیم نبودن آن می‌تواند باعث خوانش اشتباه پکیج شود. این خوانش اشتباه علت بالا رفتن دمای آب پکیج است.

تنظیم ترموستات پکیج کاری کاملاً تخصصی است و بهتر است حتما توسط فردی متخصص انجام شود.

پکیج

آیا جوش آوردن پکیج خطرناک است؟

بدون در نظر گرفتن علت جوش آوردن پکیج دیواری، فشار بالا می‌تواند لوله‌های داخلی را منفجر کند و باعث انتشار بخار و خطرات برق‌گرفتگی شود. با این حال، خوشبختانه اکثر پکیج‌های مدرن معمولاً دارای محافظ‌های داخلی برای تشخیص علائم گرمای بیش از حد هستند و پکیج قبل از رسیدن به مرحله جوش آمدن خاموش می‌شود. همچنین نصب صحیح دودکش می‌تواند تا حد زیادی مانع از داغ شدن پکیج شود.

راه‌های پیشگیری از جوش آمدن پکیج

راه‌های زیادی برای جلوگیری از به جوش آمدن پکیج وجود دارد. اما بهتر است هیچ کدام از راه‌حل‌ها را به‌تنهایی انجام ندهید.

با رعایت نگهداری صحیح دستگاه و ترفندهایی بسیار ساده، می‌توان از جوش آوردن پکیج جلوگیری کرد؛ مواردی که نه‌تنها سبب جلوگیری از جوش آوردن پکیج می‌شوند، بلکه طول عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهند.

1. تعویض یا تمیز کردن مبدل حرارتی

رایج‌ترین راه‌حل برای جلوگیری و رفع علت جوش آمدن پکیج این است که مبدل حرارتی را بردارید و آن را تمیز کنید. اگر رسوب آهکی ایجاد شده باشد به تمیزکاری جدی نیاز دارد و تعویض آن می‌تواند گزینه بهتری باشد. اگر مشکل شدید است احتمالاً زمان آن رسیده که پکیج جدیدی خریداری کنید.

2. افزودن ماده شیمیایی به آب

همان‌طور که گفتیم تجمع رسوبات و لجن، اصلی‌ترین علت جوش آوردن پکیج است. برای کاهش تجمع رسوبات و لجن می‌توانید مواد شیمیایی مخصوصی را به سیستم گرمایش مرکزی اضافه کنید. با این کار لوله‌ها تمیز می‌مانند و جریان آب روان خواهد بود.

پکیج

3. نصب فیلتر

نصب فیلتر روی لوله برگشت آب به پکیج، ناخالصی‌های سیستم گرمایش مرکزی را پاک می‌کند. فیلترهای مغناطیسی در جمع‌آوری رسوبات آهنی عملکرد بهتری دارند. در این شرایط همچنین هواگیری پکیج می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

نکته: اگر مشکل شما مکانیکی باشد مانند عدم تنظیم فشار پکیج و فشار مشعل گاز یا نقص سیستم، باید با متخصص تماس بگیرید تا آن‌ را برطرف کند. اگر مشکل مکانیکی در کار نباشد به‌ احتمال زیاد تجمع رسوبات معدنی روی مبدل حرارتی علت جوش آوردن پکیج دیواری است. برای حل این مشکل، چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید به‌تنهایی انجام دهید.

۴. شست‌وشوی سیستم با مواد شیمیایی

اگر پکیج شما به‌دلیل لجن و رسوبات مسدود شده است، شستشوی سیستم به پاکسازی زنگ‌زدگی یا رسوبات آهکی کمک می‌کند.

۵. افزودن مایع‌ بازدارنده به سیستم

افزودن مایع بازدارنده بخش اصلی شست‌وشوی سیستم گرمایش مرکزی است. بازدارنده‌های شیمیایی به جلوگیری از خوردگی قطعات کمک می‌کنند و محافظ مواد مختلف از جمله فولاد، مس، برنج و آلومینیوم هستند.

پکیج

آیا ممکن است پکیج منفجر شود؟

انفجار پکیج تا حدی دور از انتظار است. با این‌حال برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی بهتر است هر چه زودتر علت جوش آوردن پکیج را پیدا کنید. رسیدگی به منشأ مشکل منطقی‌ترین راه‌حل است. اگر پکیج شما بیشتر از ۱۰ سال عمر کرده بهتر است به فکر تعویض آن با مدل جدید باشید.

جمع‌بندی

اگر پکیج شما در آشپزخانه نصب شده است احتمالاً به صداهای آن عادت کرده‌اید. اما اگر آن‌ را در جایی ساکت مثل گاراژ نصب کرده‌اید شاید صدای جوشیدن آن برایتان غیرمنتظره باشد. توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک‌بار به صدای پکیج خود گوش دهید. هر صدای بلند، نامنظم یا غیرمکانیکی احتمالاً نشانه مشکلی جدید است که باید بررسی شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات