راه‌هایی برای افزایش طول عمر کولر آبی

نکاتی درمورد افزایش دادن عمر کولر آبی
یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
کولر آبی
در این مقاله به بررسی نکاتی در خصوص افزایش طول عمر کولر آبی می‌پردازیم و روش‌هایی را برای نگه‌داری بهتر از این دستگاه ارائه می‌دهیم.
تبلیغات

کولرهای آبی به سبب قیمت ارزان و مصرف کم برق به‌عنوان یکی‌ از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین وسایل سرمایشی و لوازم‌ خانگی به‌حساب می‌آیند. همان‌گونه که می‌دانید بیشتر قسمت‌های کشورمان آب و هوایی گرم و خشک دارد و بدیهی است که لازمه‌ی چنین هوایی، وجود کولرهای آبی به جهت تأمین رطوبت مورد نیاز خانه‌ها باشد.

از این‌رو، مردم این نواحی به کولری با راندمان و طول عمر بالا و در عین‌ حال مصرف انرژی پایین نیاز دارند. نکات متعددی وجود دارد که به منظور استفاده بهتر و مناسب‌تر از کولرهای آبی و بالا بردن عمر آن‌ها، می‌توانید از آن‌ها پیروی کرده و نه‌تنها عمر دستگاه خود را افزایش دهید، بلکه راندمان و بازدهی کولر را نیز بیشتر کنید.

5 راه افزایش عمر کولر آبی:

  • سرویس‌کردن کولر
  • نصب سایه‌بان
  • فعالیت کولر با آب کافی
  • فعالیت کولر با دور تند
  • باز گذاشتن پنجره

در ادامه تمام این موارد را به‌صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کولر آبی

سرویس‌ کردن کولر

نخستین و مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید تا کولر شما برای چندین سال با قدرت فعالیت کند؛ این است که آن‌ را به‌خوبی سرویس کنید. برای این کار باید مراحل آماده‌سازی کولر، پیش‌ از فرا رسیدن فصل گرما را به‌خوبی بشناسید. در این قسمت به‌صورت خلاصه به این مراحل پرداخته شده است.

بررسی و روغن کاری موتور کولر آبی

دینام یا همان موتور کولر بخشی است که فرایند گردش هوا را برعهده دارد. با توجه به موقعیت قرارگیری کولر که معمولاً در محیط باز خارج از پنجره و یا روی پشت‌بام خانه‌ها است، به‌مرور زمان روی موتور گرد و غبار جمع می‌شود. توصیه می‌شود که به‌صورت دوره‌ای به موتور آن رسیدگی کنید و از تمیز کردن و روغن‌ کاری کولر غافل نشوید.

بررسی پمپ آب

اگر به کف کولر خود دقت کرده باشید، قطعه‌ای وجود دارد که داخل آب قرار گرفته است. این قطعه همان پمپ آب کولر به شمار می‌رود و وظیفه گردش آب را عهده‌دار می‌باشد. همچنین، بهتر است نسبت به تمیزکاری تمامی بخش‌های پمپ آب که شامل سبد، شیلنگ انتقال و ورودی واتر پمپ می‌شوند، اقدام کنید.

شست و شوی بدنه

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که بدنه اصلی کولر بخش مهمی نبوده و هنگام سرویس کردن دستگاه از رسیدگی به‌ این قسمت غافل می‌شوند. در واقع باید بدانید که بدنه کولر مدام با آب سر و کار داشته و به‌مرور زنگ می‌زند.

لطفاً برای سرویس کولر و شست‌وشوی آن در مصرف بهینه آب توجه داشته باشید و آب‌ را هدر ندهید

در صورتی‌ که این رسوبات مدت زیادی باقی بمانند، بدنه فلزی کولر به‌طور کامل زنگ‌زده و علاوه‌بر کاهش راندمان دستگاه، مشکلات تنفسی‌ را نیز به‌دنبال خواهند داشت. بدین ترتیب حتماً در هر روند سرویس کولر، بدنه کولر را نیز به‌خوبی شست‌وشو دهید.

شست و شوی حلزونی کولر آبی

بخش دیگری که به شست‌وشو نیاز دارد، مخزن حلزونی کولر است که به‌تدریج و با گذر زمان با ذرات غبار پر می‌شود. این ذرات زمانی که کولر خود را روشن کنید به فضای اتاق‌ها وارد می‌شوند. بنابراین، هنگامی که مشغول سرویس‌کردن کولر خود هستید حتماً مخزن حلزونی‌ را به‌خوبی بشویید.

کولر آبی

تعویض تسمه

تسمه کولر نیز به‌مرور زمان می‌تواند فرسوده شود و یک تسمه فرسوده به‌سادگی پاره می‌شود. اگر به‌هردلیلی تسمه کولرتان پاره شود، پروانه دستگاه نچرخیده و در نتیجه موتور کولر به‌صورت درجا کار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم هرازچندگاهی کولر خود را باز کرده و این قطعه‌ را از این بابت بررسی کنید تا همیشه از سلامت آن اطمینان داشته باشید.

بررسی و روغن‌کاری یاتاقان

در دو سمت محور مرکزی پروانه کولر، یاتاقان‌ها قرار گرفته‌اند که وظیفه آن‌ها انتقال نیروی حرکتی از تسمه و پولی به‌ محور است که در نهایت سبب چرخش پروانه می‌شود. بنابراین، به دلیل حساسیت بالای این قطعه، همیشه به‌ آن توجه داشته و هنگام سرویس‌کردن کولر آن‌ها را تمیز و روغن‌کاری کنید.

نحوه روغن‌کاری پولی کولر آبی

یکی دیگر از اجزای مکانیکی کولر که نقش مهمی دارد، قطعه‌ای به اسم پولی است که مانند تسمه، نیروی حرکتی دینام‌ را به پروانه می‌رساند. پولی دو بخش دارد؛ پولی کوچک متصل به دینام است که نباید به‌هیچ‌وجه روی آن روغن ریخته شود. پولی بزرگ که در امتداد پروانه قراردارد و در پشت این قطعه یاتاقانی وجود‌ دارد که باید در آن روغن ریخته شود تا چرخش بهتری داشته باشد. هنگامی که مشغول سرویس کولر خود هستید به این قطعه نیز روغن بزنید و مطمئن شوید که به‌خوبی و به‌صورت روان می‌چرخد.

تعویض پوشال‌ها

به‌طور کلی باید پوشال‌های کولر را حداکثر هر دو سال یک‌بار تعویض کنید، اما اگر می‌خواهید کولرتان همیشه با بیشترین توان خود کار کند، بهتر است به‌صورت سالیانه نسبت به تعویض پوشال‌ها اقدام کنید. پوشال‌های تازه، ضمن اینکه موجب افزایش راندمان دستگاه می‌شوند، از بیماری‌های تنفسی نیز جلوگیری می‌کنند.

توصیه می‌شود که به‌صورت دوره‌ای به موتور کولر رسیدگی کنید و از تمیز کردن و روغن‌کاری آن غافل نشوید.

تمیز کردن شبکه آب‌رسانی

شبکه آب‌رسانی کولر شامل تمامی شیلنگ‌ها و لوله‌های داخلی می‌باشد. این لوله‌ها می‌توانند در طی زمان مسدود شوند و از انتقال آب جلوگیری کنند. به این ترتیب، باید همیشه به‌ این موضوع نیز توجه داشته باشید که هنگام سرویس کولر لوله‌ها به‌خوبی تمیز شده و مانعی برای آب وجود نداشته باشد.

تراز کردن شناور

تراز نبودن شناور سبب اختلال روند قطع و وصل‌شدن جریان آب ورودی کولر شود. به‌ این ترتیب، یا آب اضافه به کولر وارد می‌شود و یا آب کافی به‌ آن نمی‌رسد. در هر صورت برای کولر مشکل پیش خواهد آمد. پس حتماً بعد از اتمام کار، شناور را به‌درستی تنظیم کنید.

کولر آبی

نصب سایه‌بان

یکی دیگر از اقداماتی که تأثیر بسیار زیادی در افزایش قابل توجه بازده کولر و طول عمر آن دارد، نصب سایه‌بان روی کولر است. از آنجا که کولرهای آبی معمولاً در محیط باز پشت‌بام قرار دارند، همواره در معرض تابش شدید نور آفتاب هستند که سبب داغ شدن بدنه فلزی آن می‌شود. جهت آشنایی با بهترین سایبان برای کولر آبی می‌توانید در بخش لوازم‌ خانگی زومیت این مقاله را مطالعه فرمایید.

با نصب سایه‌بان از تابش مستقیم نور خورشید به کولر جلوگیری می‌شود و خنکی باد کولر افزایش چشمگیری خواهد داشت

همچنین با کمتر شدن دمای بدنه، آب داخل آن دیرتر تبخیر می‌شود که در کاهش مصرف آب اثر می‌گذارد. افزون بر تمام این‌ موارد، بدیهی است که سایه‌بان علاوه بر آفتاب، از بدنه کولر در برابر بارش برف و باران نیز محافظت می‌کند تا کولر به‌سادگی زنگ نزند. در نهایت، نصب سایه‌بان می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش هزینه‌های آن نیز بینجامد.

فعالیت کولر بدون آب

حتماً تا به‌حال شنیده‌اید که می‌گویند اگر کولر را بدون آب روشن بگذارید، می‌سوزد؛ در واقع اگر چنین روندی تنها برای مدت کوتاهی باشد، احتمال سوختن موتور پایین است اما درصورتی کولر به‌مدت زیادی با این شرایط سر کند، موتور داغ‌ شده و می‌سوزد.

محیط داخل کولر با فعالیت موتور و تابش نور آفتاب گرم می‌شود و در صورتی که آبی جهت خنک‌کردن دما وجود نداشته باشد؛ روی موتور تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین توصیه می‌شود که همیشه اطمینان حاصل کنید کولرتان پر از آب باشد و قطعات آن به‌درستی کار می‌کنند.

فعالیت کولر با دور تند

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند که هنگام روشن کردن کولر، ابتدا آن‌ را روی دور تند قرار داده و پس‌ از مدتی به‌ دور کند برگردانید. این مسئله مربوط به سیستم‌های قدیمی‌تر کولر است که دارای یک خازن راه‌انداز بودند. وظیفه این خازن این بود که کولر را با سرعت بیشتری از دور صفر به دور مطلوب برساند. مسئله اینجا است که چنین قطعه‌ای دیگر در کولرهای مدرن وجود ندارد. بنابراین، در صورتی که موتور ابتدا با دور تند شروع به‌ کار کند، در حقیقت اتفاقی مانند همان خازن راه‌انداز می‌افتد. با این کار هنگام روشن شدن، فشار کمتری به موتور وارد شده و عمر کولر طولانی‌تر می‌شود.

باز گذاشتن پنجره

برخی‌ از افراد به اشتباه بر این باورند که برای جلوگیری از هدر رفتن باد خنک کولر، باید تمام در و پنجره‌ها را بست؛ این موضوع کاملاً اشتباه است، چراکه در این‌ صورت هوا گردش مطلوبی در محیط نخواهد داشت و موجب ایجاد بوی ناخوشایند و افزایش رطوبت منزل می‌گردد.

این مسئله می‌تواند به موتور کولر نیز فشار بیشتری وارد کند و به‌ آن صدمه وارد کند. بنابراین، هنگامی که کولر را روشن می‌کنید حداقل یکی از پنجره‌های اتاق‌ را کمی باز بگذارید تا هوا به‌خوبی در محیط گردش پیدا کند.

کولر آبی

جمع‌بندی

کولرهای آبی به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین و پراستفاده‌ترین وسایل سرمایشی به‌حساب می‌آیند که برای سرمایش محیط‌های بزرگ به‌ کار گرفته می‌شوند. بسیاری از محیط‌های مسکونی و صنعتی و تجاری، از این کولرها به‌جهت خنک‌کردن هوای محیط استفاده می‌کنند. مسئله مهم اینجا است که باید برخی نکات‌ را در نظر بگیرید تا دستگاهتان برای مدت بیشتر و با راندمان بهتری کار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات