چگونه از برفک زدن یخچال جلوگیری کنیم؟

نکاتی در خصوص پیشگیری از برفک زدن یخچال
جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
فریزر مدرن
در این مقاله قرار است نکاتی را جهت پیش‌گیری از برفک زدن یخچال‌مان مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم.
تبلیغات

تمیز کردن یخچال و برفک موجود در آن، همواره دغدغه بسیاری از اشخاص خانه‌دار بوده است. البته راه‌های جلوگیری از برفک یخچال نیز زیاد هستند که برفک را به‌سادگی از بین می‌برند. برفک به‌صورت یخ موجود در درب یا داخل یخچال و فریزر ایجاد می‌شود و علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا حجم یخچال و فریزر گرفته شود، باعث ایجاد آب در کف یخچال نیز می‌شود.

اگر بخواهیم به‌صورت ساده دلیل ایجاد برفک یخچال را برای شما شرح دهیم باید بگوییم که برفک با تبدیل شدن گاز به مایع ایجاد می‌شود. اما اگر بخواهیم علت تخصصی آن‌را بررسی کنیم؛ باید گفت که این کار یک فرآیند ترمودینامیک است که ماده از گاز به جامد تبدیل می‌شود و این عمل چگالش نام دارد.

تبدیل گازهای دی اکسید کربن و به دی اکسید جامد باعث ایجاد برفک می‌شود

جالب است بدانید اولین‌بار در سال ۱۸۴۱ میلادی یخچالی برفک زد. مردم تصور کردند که این یخچال خراب است و به‌درستی کار نمی‌کند، تا این‌که چند ماه بعد سازنده آن، جان‌ گوری، دلیل برفک‌زدن یخچال را پیدا کرد و آن‌ را برای مردم توضیح داد. چند سال بعد جان گوری با راهکاری که برای ساخت یخ پیدا کرده بود، یخچالی ساخت که می‌توانست روزی یک تن یخ تولید کند.

یخچال

راه‌های جلوگیری از برفک یخچال و پاک‌کردن آن بسیار زیاد هستند که در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

کپی لینک

چرا برفک در یخچال ایجاد می‌شود

دلیل ایجاد برفک بسیار واضح است و توضیح آن نیز بسیار ساده است. برفک یخچال به‌این دلیل ایجاد می‌شود که گاز دی‌اکسید کربن با گاز اکسید جامد برخورد می‌کند و این امر باعث ایجاد برفک و یخ می‌شود.

جالب است بدانید که هم در یخچال و هم در فریزر این اتفاق می‌افتد، اما در فریزر این کار کنترل می‌شود و سرما به سمت چیزهای گرم داخل یخچال هدایت می‌شود. برخورد این گازهای سرد و گرم به دلایل مختلف مثل باز و بسته‌شدن مداوم درب یخچال باعث می‌شود تا گازهایی که به آن‌ها اشاره شد، با یکدیگر برخورد کنند و در یخچال برفک تشکیل شود.

همچنین باز و بسته کردن درب یخچال باعث می‌شود یخ‌هایی که در یخچال تشکیل شده‌اند آب شده و به محض بستن درب، آن یخ‌های آب شده دوباره یخ می‌زنند و سرعت یخ‌زدگی را بیشتر می‌کنند.

کپی لینک

خرید یخچال‌های نو دیفراست

یخچال‌های بدون برفک یا نو دیفراست نوع جدیدتری از مدل‌های یخچال هستند که می‌توانند به‌شما کمک کنند تا با مسائل مربوط به برفک مقابله کنید. این یخچال‌ها نیازی به یخ‌زدایی دستی ندارند و می‌توانند از ایجاد برفک و یخ بستن مواد غذایی جلوگیری کنند.

آن‌ها از تایمرهای یخ‌زدایی داخلی و هیترهای کوچک برای آب کردن یخ استفاده می‌کنند. این هیترها با از بین رفتن برفک به‌طور خودکار خاموش می‌شوند. اگرچه امکانات مناسبی می‌دهند، اما ممکن است هزینه خرید بیشتری داشته باشند و اگر بیش‌از حد داخل آن‌ها پر شوند، ممکن است به درستی یخ‌زدایی نکنند و برفک ایجاد شود.

برفک
کپی لینک

چکار کنیم که یخچال به سرعت برفک نزند ؟

در برخی موارد علت پیچیده‌ای در پس این ایراد نیست که شما نتوانید در خانه از پس آن برآیید. در ابتدای امر بهتر است نحوه تنظیم دمای یخچال‌را بی‌آموزید گاها تنظیمات اشتباه دما توسط کاربر یا اشخاص دیگر باعث وقوع مشکل می‌گردد.

دمای تنظیم‌شده برای یخچال شما در مدل‌هایی که به‌صورت دیجیتال تنظیم می‌شوند 3 درجه سانتی‌گراد باید تنظیم گردد.

هر قسمت با تنظیم دمای 2 تا 5 درجه سانتی‌گراد برای یخچال و منفی 18 درجه سانتی‌گراد برای فریزر، می‌تواند کمک به‌سزایی به حفظ و نگهداری مواد غذایی شما کند و باعث جلوگیری از برفک‌زدن یخچال و فریزر شما شود. برای داشتن بازخوردی بهتر در تنظیمات دمایی یخچال یا فریزر خود می‌توانید از دفترچه راهنما دستگاه خود کمک بگیرید.

کپی لینک

چرا باید برای جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر سریعا اقدام کرد؟

احتمالا یخ‌زدگی داخل یخچال شما به دلیل تماس رطوبت با کویل های داخل دستگاه است.

برفک ایجاد شده می‌تواند منجربه: ایجاد بوی نامطبوع، اشغال فضای درون دستگاه و باعث بسته نشدن (تغییر فرم و خرابی لاستیک) درب يخچال شما گردد.

وجود برفک همچنین می‌تواند بر روی طعم غذای شما تأثیر بگذارد و حتی منجر به شرایطی شود که غذای شما در یخچال دچار یخ‌زدگی شود. هنگامی که رطوبت از غذا تبخیر می‌شود، کریستال‌های یخ روی سطح آن تشکیل می‌شود. یخ بستن مواد غذایی طعم غذای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است منجربه خراب شدن مواد غذایی شما شود.

کپی لینک

توجه به بسته بودن درب یخچال

برای جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر باید توجه بیشتری به بسته بودن کامل درب داشته باشید چون با باز کردن درب هوای سرد خارج می‌شود و رطوبت به درون آن هدایت می شود.

کپی لینک

عدم تغییر ناگهانی دمای یخچال برای جلوگیری از تولید برفک

دمای ثابت را حفظ کنید، مناسب دمای بیرونی و داخلی برای جلوگیری از یخ‌زدگی در یخچال شما کلید اصلی است. قرار دادن دستگاه در فضای باز ممکن است به این معنی باشد که دستگاه باید در دماهای بالا بیشتر کار کند، در شرایط سردتر نیز می‌تواند باعث یخ‌زدگی مواد غذایی شود.

کپی لینک

بهترین روش سریع آب شدن برفک یخچال

    • یخ زدایی با بخارشوی
    • خراشیدن یخ با کاردک مخصوص (کفگیر پلاستیکی)
    • یخ‌زدایی یخچال با آب داغ
    • استفاده از پارچه‌های داغ برای یخ‌زدایی فریزر
    • یخ‌زدایی یخچال با سشوار با رعایت نکات ایمنی
    • یخ‌زدایی سریع یخچال با الکل
برفک
کپی لینک

خلاصه‌ای از نکات ساده برای رفع برفک یخچال

در این بخش نکات ساده و خلاصه‌ای برای رفع برفک یخچال ارائه شده است که استفاده از این راه‌ها بسیار ساده است و شما به‌سادگی آب خوردن می‌توانید این کارها را انجام دهید. به این نکته توجه کنید که اگر با راه‌کارهایی که در ادامه به‌شما می‌گوییم، نتوانستید از ایجاد برفک‌ها جلوگیری کنید، یخچال شما دارای نقص فنی است و باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که برفک زدن بیشتر از 45 تا 65 روز طبیعی است

یک روش اصلی جلوگیری از ایجاد برفک در یخچال، کمتر باز و بسته کردن درب آن است. شما به راحتی می‌توانید با انجام این کار حداقل 10 تا 15 روز تولید برفک را در یخچال به عقب بیاندازید.

راه‌کار دیگر برای ایجاد نشدن برفک در یخچال تعویض نوار‌های دور درب یخچال است. شاید آن نوار سوراخ و یا خراب شده باشد و هوا از آن عبور کند.

اگر متوجه برفک در نقطه‌ای از یخچال خود شدید سریعا آن‌را پاک کنید تا بیشتر نشود، اما اگر یخچال شما به‌صورت ورقه‌ای برفک زده است، بگذارید تا کمی ضخیم‌تر شود و بعد آن‌را به‌طور کل جدا کنید.

اگر به مسافرت می‌روید سعی کنید مواد فاسد شدنی را با خود برده و یا آن‌ها را دور بی‌اندازید، سپس یخچال‌را خاموش کنید تا در آن برفک ایجاد نشود.

از اجسام تیز برای پاک کردن برفک‌ها استفاده نکنید، زیرا ممکن است که به بخش مهمی از یخچال آسیب بزنید، برای پاک‌کردن آن‌ها کافی است که از یک پنکه کوچک استفاده کنید. اگر برفک‌ها را جدا کردید، مطمئن شوید که تمام آب درون یخچال نیز خشک شود، اگر این کار را نکنید بعد از یک یا دو هفته شاهد برفک زدن دوباره یخچال می‌شوید. همچنین از ورود گرمای مستقیم به یخچال زمانی که یخچال روشن است جلوگیری کنید.

یخچال

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از برفک‌زدن یخچال استفاده از نمک است، اگر بعد از تمیز کردن یخچال و خشک کردن آن در قسمتی از یخچال نصف یک استکان نمک را با کمی آب مخلوط کرده و به تمام دیواره یخچال بزنید، باعث می‌شود که یخچال هم دیرتر و هم کمتر از همیشه برفک بزند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن به طور کل از شر برفک‌ها خلاص شوید، خرید یخچالی با سرمادهی خشک است، در این یخچال‌ها هیچ وقت برفکی دیده نمی‌شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

در این مطلب از لوازم‌خانگی‌ زومیت راه‌های جلوگیری از برفک یخچال را مورد بررسی قرار دادیم. درنظر داشته باشید که اگر با هیچ‌کدام از این راه‌کارها برفک یخچال شما از بین نرفت، ممکن است یخچال شما دارای نقص‌ فنی اساسیی باشد و باید برای تعمیر آن حتما به یک تعمیرکار قابل اطمینان مراجعه کنید تا مشکل رفع شود. در برخی موارد دیده شده که مواد غذایی را به‌صورت داغ درون یخچال قرار می‌دهند. این کار هم باعث می‌شود تا فن یخچال بیشتر کار کند و در نتیجه سرمای بیشتری وارد یخچال شده و موجب ایجاد برفک در یخچال می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات