دلایل کارنکردن مایکروویو و نحوه رفع آن

چرا مایکروویو کار نمی‌کند؟ بررسی ایرادها
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
مایکروویو
در این مقاله، دلایل کارنکردن مایکروویو و نحوه رفع مشکلات آن‌ را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

اجاق گاز لوازم‌ خانگی مهمی برای آشپزخانه محسوب می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر مایکروویو نیز جای خود را در آشپزخانه‌هایمان باز کرده است. این دستگاه کاربردی به ما امکان می‌دهد تا به‌سرعت غذاهای ازپیش‌آماده‌شده را بپزیم یا مواد تازه‌ را گرم و در زمان خود صرفه‌جویی کنیم. بااین‌حال، مایکروویو نیز مانند هر وصله‌ی الکتریکی دیگری دچار استهلاک و فرسودگی و مشکلاتی می‌شود. در این مقاله، به دلایل کارنکردن مایکروویو و نحوه رفع مشکلات آن اشاره می‌کنیم.

دلایل از‌کار‌افتادن مایکروویو چیست؟

ممکن است به‌سراغ دستگاه خود بروید و بخواهید غذا را گرم کنید و ببینید هر کاری می‌کنید، مایکروویوتان کار نمی‌کند یا روشن نمی‌شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، به دستگاه خود دست نزنید و خودسرانه‌ عمل نکنید؛ چرا‌که ممکن است آسیب شدیدتری به آن وارد کنید.

بهتر است ابتدا ببینید مشکل از کدام قطعه است و راه‌حل برطرف‌کردن آن چیست و سپس آن را رفع کنید. اگر دیدید خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، حتماً از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

مایکروویو

خراب‌شدن در

خراب‌شدن و ناهماهنگی در دستگاه دلایل رایجی هستند که سبب از‌کار‌افتادن مایکروویوها می‌شوند. وقتی این مشکلات پیش بیایند، ممکن است سبب پریدن فیوز و سوختن دستگاه شوند. اگر پس از تعویض فیوز بلافاصله دوباره فیوز پرید و دستگاه از کار افتاد، این مسئله بدین‌معنی خواهد بود که مشکل دستگاه شما ساده نیست.

نوسان‌های برق

اگر به‌دلیل رعدوبرق یا باران برق خانه‌تان دچار نوسان شده باشد، ممکن است به سوختن سیم‌های داخل دستگاهتان منجر شده باشد. این اتفاق احتمال دارد به‌دلیل قدیمی‌بودن مایکروویو و استفاده بیش‌از‌حد از آن‌ هم اتفاق بیفتد.

تمیزنکردن

تمیز نگه‌داشتن مایکروویو برای داشتن عمر طولانی این دستگاه بسیار مهم است. ریختن ذرات غذا در مایکروویو می‌تواند سبب جرقه و گرم‌شدن بیش‌از‌حد آن شود که این امر می‌تواند سبب آسیب‌رسیدن به اجزای داخلی مهم آن مانند هدایتگر امواج یا هسته‌ی مغناطیسی شود.

خراب‌بودن کلیدهای روی در

روی در مایکروویو کلیدهایی (دکمه‌هایی) وجود دارند که باید در جای خود محکم باشند تا دستگاه به‌درستی کار کند. اگر مایکروویو چند ثانیه کار می‌کند و سپس خاموش می‌شود، احتمالاً دکمه‌ها خراب یا شُل شده‌اند.

گاهی‌ اوقات خمیدگی یا داغ‌شدن بیش‌از‌حد دکمه‌های روی در سبب توقف عملکرد صحیح مایکروویو می‌شود. بعضی از مایکروویو‌ها نوعی واشر درزگیر یا لاستیکی دور‌تا‌دور در خود دارند. درصورتی‌که این واشر یا لاستیک پاره شود، مایکروویو خاموش می‌شود. اگر مایکروویو شما دچار چنین مشکلی شده است، با تعمیرکار ماهر برای تعمیر آن تماس بگیرید.

اجاق‌ها‌ی مایکروویو

خرابی صفحه‌ لمسی یا صفحه کنترل

بعضی از مایکروویو‌ها دکمه و صفحه‌کلید و برخی دیگر صفحه‌لمسی دارند. مایکروویوهای دارای صفحه‌لمسی پیشرفته‌تر از مدل‌های صفحه‌کلیددار هستند؛ اما از آن‌ها حساس‌ترند. بنابراین، اگر دستگاهتان به‌طور ناگهانی از کار ایستاد، احتمالاً صفحه‌کنترل لمسی دستگاه دچار اتصالی شده است.

عملکرد نادرست مبدل ولتاژ (ترنسفورماتور)

داخل مایکروویو مبدلی ولتاژ‌بالا تعبیه شده است که برای شارژکردن و برق‌رسانی به مگنترون ولتاژ بالا تولید می‌کند. مگنترون پس‌ از شارژشدن، امواج رادیویی منتشر می‌کند که از هدایتگر امواج عبور می‌کنند و به بخش پخت‌ غذا وارد می‌شوند تا غذا را بپزند یا گرم کنند. اگر دستگاهتان برای چند ثانیه کار می‌کند و سپس خاموش می‌شود، ممکن است مدار مبدل ولتاژ‌بالا دچار اتصالی ناگهانی شده باشد. در این مواقع، برای تعمیر با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

خراب‌شدن فن خنک‌کننده

داخل دستگاه فن خنک‌کننده‌ای وجود دارد که کار آن خنک نگه‌داشتن مگنترون و دیگر اجزای الکتریکی داخل دستگاه است. بنابراین، اگر مایکروویو روشن می‌شود؛ اما فن آن کار نمی‌کند، احتمالاً دستگاه بنا به‌دلایل ایمنی به‌طور خودکار خاموش شود.

انسداد دریچه

مایکروویو دریچه‌ هوا نیز دارد تا آن‌ را خنک نگه‌ دارد. اگر این دریچه با چربی و کثیفی مسدود شود، دستگاه به‌درستی کار نخواهد کرد و مایکروویو به‌ دلایل ایمنی به‌طور خودکار خاموش می‌شود. بنابراین، دریچه‌ را با فرچه تمیز و از بروز این مشکل پیش‌گیری کنید.

مشکل در فیوز سرامیکی

خرابی فیوز سرامیکی نیز ممکن است دلیل روشن‌نشدن مایکروویو باشد. اگر دستگاه روشن نمی‌شود و صفحه لمسی هم خاموش است، احتمالاً فیوز دستگاه خراب‌ شده است.

فیوز قطعه مهمی است که مسئولیت حفاظت از اجزای دیگر در‌برابر نوسان‌ها را برعهده دارد و هنگامی‌که کار نکند، دستگاه هم کار نخواهد کرد.

اگر دستگاه‌ را از برق بکشید، به فیوز که داخل اتاقک دستگاه نزدیک به کابل‌ برق قرار دارد، می‌توانید دسترسی پیدا کنید. برای آزمایش اتصال و عملکرد فیوز از مولتی‌متر استفاده کنید. اگر دیدید که فیوز دیگر کار نمی‌کند، باید آن‌ را جایگزین کنید.

خرابی میکروسوئیچ در

هنگام باز‌بودن در مایکروویو، اتصال‌ برق در تمامی قسمت‌ها قطع‌ می‌شود و پس‌ از بسته‌شدن صحیح، میکروسوئیچ به دستگاه اجازه می‌دهد تا روشن‌ شود. به‌‌همین‌دلیل، میکروسوئیچ در یکی از قطعات اصلی مایکروویو است.

مایکروویو

این قطعه در قاب اصلی دستگاه قرار دارد که بسته‌ به مدل دستگاه، ممکن است دو یا سه عدد وجود داشته باشد. برای عیب‌یابی و آزمایش میکروسوئیچ در، پس‌ از قطع‌ برق دستگاه، باید آن‌ را با مولتی‌متر امتحان کنید. درصورتی‌که این قطعه سالم باشد، باید هنگام بسته‌شدن در، زبانه‌های آن روی هم قفل و چفت شوند.

مشکل در فیوز حرارتی

فیوز حرارتی یکی‌ از قطعات اصلی مایکروویو است که برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش‌از‌حد دستگاه استفاده می‌شود. این قطعه که داخل جعبه مایکروویو قرار دارد، ممکن است به‌دلیل کارنکردن صحیح فن خنک‌کننده معیوب شود و در‌نهایت بسوزد. در این حالت، به‌منظور برقراری نکات‌ ایمنی، دستگاه روشن نخواهد شد.

معیوب‌بودن مگنترون

قطعه اصلی در گرم‌شدن مایکروویو مگنترون است که با تولید فرکانس زیاد موجب گرم‌شدن دستگاه می‌شود. این قطعه بسیار حساس است و به‌دلایل متعددی خراب‌ می‌شود و در‌نهایت می‌سوزد. معیوب‌بودن مگنترون باعث تولید‌نشدن گرما و اختلال در روند عادی مایکروویو می‌شود.

چرا مایکروویو روشن نمی‌شود؟

از‌کار‌افتادن مایکروویو یکی‌ از مشکلات نگران‌کننده‌ای است که احتمال دارد به‌دلیل معیوب‌بودن برد الکترونیکی دستگاه، خرابی فن، میکروسوئیچ ها، دکمه‌ها و… رخ دهد.

آیا نوسان برق بر عملکرد مایکروویو تأثیر‌گذار است؟

نوسان‌ برق در منطقه مسکونی شما موجب آسیب‌دیدگی سیم‌ها و اتصالات داخلی دستگاه می‌شود. با تکرار این مشکل، بعد از مدتی مایکروویو از کار می‌افتد و مجبور می‌شوید آن را تعمیر کنید.

مایکروویو

جمع‌بندی

در این مقاله، دلایل روشن‌نشدن مایکروویو را بررسی کردیم و توضیح دادیم که برای رفع این مشکل باید چه کارهایی انجام دهید. سعی کنید نکات گفته‌شده را به‌دقت مطالعه کنید و هیچ‌گاه خودتان دستگاه را دست‌کاری نکنید؛ چراکه ممکن است آسیب جبران‌ناپذیری به‌ آن وارد کنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات