دلیل صدای غیرطبیعی در هود آشپزخانه چیست؟

عواملی درخصوص صدای بلند هود و روش‌های رفع آن‌ها
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
هود مدرن
در این مقاله، دلایل صدای زیاد هود آشپزخانه را بررسی و راهکارهایی حل آن‌ها را بیان خواهیم کرد.
تبلیغات

صدای زیاد هود آشپزخانه ازجمله عواملی است که استفاده از آن را دچار مشکل می‌کند؛ زیرا طبیعی است که وجود صدای زیاد اصلاً خوشایند نباشد. بروز این ایراد در هود باعث می‌شود تا علاوه‌بر صدای بسیار آزاردهنده‌ در فضای خانه، عملکرد دستگاه نیز کیفیت مناسبی نداشته باشد.

فراموش نکنید که تعمیرات هود آشپزخانه جزو کارهای تخصصی به‌حساب می‌آید؛ پس در زمان به‌وجودآمدن مشکل، باید با تعمیرکار ماهر هود تماس بگیرید.

هود

چرا هود صدا می‌دهد؟

دلایل اصلی‌ ایجاد صدای زیاد هود ازاین‌قرارند:

  • شُل‌بودن قطعات هود
  • وجود ایراد فنی در پروانه هود
  • کثیف‌بودن فیلتر هود آشپزخانه
  • خراب‌شدن موتور هود
  • خرابی گیرپاژ موتور
  • کوچک‌بودن مساحت آشپزخانه
  • خراب‌شدن لامپ و حسگر هود آشپزخانه

درادامه، این دلایل را بیشتر توضیح می‌دهیم.

شُل‌بودن قطعات هود

یکی از دلایل مهم سروصدای زیاد هود آشپزخانه، شُل‌بودن قطعات داخلی دستگاه است. شنیدن صدایی آرام و متناوب هنگام کارکردن هود موضوعی طبیعی است؛ اما هنگامی‌که این صدا همراه با لرزش و به‌صورت غیر‌عادی زیاد می‌‌شود، باید در اولین فرصت اجزای داخلی هود را بررسی کنید.

زمانی‌که قطعات به‌خوبی سفت نشده باشند، حین کار‌کردن تکان می‌خوردند و در‌نتیجه از خود صدایی گوش‌خراش و آزار‌دهنده تولید می‌کنند. شُل‌بودن فن و دکمه‌های هود و قطعات دیگر باید بررسی شوند. پس‌ از پیدا‌کردن منشأ اصلی صدا، باید آن را سفت کنید. در اغلب مواقع، مشکل سروصدای زیاد هود آشپزخانه با اقدامی ساده مانند سفت‌کردن تک‌تک قطعات به‌راحتی حل می‌‌شود.

هود

وجود ایراد فنی در پروانه هود

از دیگر دلایل صدای غیرطبیعی هود وجود ایراد فنی در پروانه هود است. بعد از موتور هود، قطعه پروانه یا فن جزء بخش‌های مهم این دستگاه به‌شمار می‌رود.‌ خراب‌شدن پروانه، لق‌زدن، شُل‌شدن یا گیر‌کردن جسم خارجی در داخل پره‌‌های فن همگی در چرخش آن اختلال ایجاد‌ می‌کنند و باعث به‌وجود‌آمدن سروصدا در هود می‌شوند.

در چنین مواقعی، باید فن یا پروانه هود را بررسی کنید. اگر فن شُل بود، آن را به‌خوبی در جای خود قرار دهید و سفت کنید. اگر جسم خارجی به آن گیر‌ کرده بود، جسم را خارج کنید. اگر هم مشکل فن یا پروانه با سفت‌کردن یا خروج جسم خارجی حل نشد، مجبورید آن را با پروانه یا فن جدید تعویض کنید.

کثیف‌بودن فیلتر هود آشپزخانه

یکی دیگر از دلایل صدای زیاد هود آشپزخانه، کثیف‌بودن بیش‌ازحد فیلتر هوا است. زمانی‌که گردوغبار و ذرات چربی روی فیلتر رسوب می‌کنند، موتور هود برای مکش بیشتر و عبور‌دادن هوا از بین چربی‌ها و ذرات گردوغبار انباشته‌شده روی فیلتر، به قدرت زیادی نیاز دارد. به‌همین‌دلیل، با افزایش کارکرد موتور طبیعی است که صدای دستگاه نیز بیشتر شود.

خراب‌شدن موتور هود

از دیگر دلایل سروصدای هود می‌توان به خراب‌شدن موتور اشاره کرد. زمانی‌که موتور هنگام کار‌کردن دچار لرزش‌های شدید می‌شود و سروصداهای غیرطبیعی از خود تولید می‌کند، نشان‌دهنده این است که شاید موتور هود خراب شده است. وقتی موتور هود با نقص فنی روبه‌رو می‌شود، نیروی بسیار زیادی لازم دارد تا بتواند پروانه یا فن را به‌راه بیندازد.

با فشار زیاد روی موتور صدای زیادی به‌گوش خواهد رسید. در چنین حالتی، حتی گاهی موتور هود به‌دلیل تحمل فشار بیش‌ازحد ظرفیت خود ممکن است بسوزد. برای برطرف‌کردن این مشکل باید با شرکت خدماتی تماس بگیرید تا موتور هود را عیب‌یابی کند. گاهی‌ اوقات مشکل با تعمیر موتور هود حل می‌شود و گاهی اوقات نیز موتور تعمیرشدنی نیست و باید با موتور جدید تعویض شود.

هود

خرابی گیرپاژ موتور

از دیگر دلایل ایجاد صدای زیاد و عجیب‌و‌غریب در هود آشپزخانه، خرابی گیرپاژ موتور است. خرابی گیرپاژ را ‌باید تعمیرکار ماهر هود بررسی کند. او پس از عیب‎‌یابی دستگاه، گیرپاژ خراب موتور را با گیرپاژ جدید تعویض می‌‌کند.

کوچک‌بودن مساحت آشپزخانه

وظیفه اصلی هود تهویه‌ هوای آشپزخانه است. اندازه هود به اندازه و ابعاد آشپزخانه هم بستگی دارد. طبیعی است که هرچه آشپزخانه بزرگ‌تر باشد، به هود قدرتمندتری هم نیاز دارد.‌ زمانی‌که برای آشپزخانه کوچک خود هود قوی و بزرگ تهیه می‌‌کنید، با مشکل صدای زیاد دستگاه روبه‌رو خواهید شد؛ زیرا صدای موتور هنگام مکش هوا در داخل آشپزخانه کوچک به‌نظر غیر‌عادی می‌آید. این در حالی است که صدای همان هود در آشپزخانه بزرگ بخش می‌شود و گاهی اصلاً به‌گوش نمی‌رسد.

معیوب‌شدن لامپ و حسگر هود

خراب‌بودن لامپ و حسگر هود آشپزخانه نیز در ایجاد سروصدای زیاد مؤثرند. هنگام عیب‌یابی و بررسی هود این قسمت‌ها را نیز بررسی کنید. همچنین کلیدی که دور موتور را تنظیم می‌کند، باید بررسی شود. زیاد‌بودن دور موتور هم باعث ایجاد صدای زیاد و آزار‌دهنده خواهد شد.

هود

روش‌هایی برای کاهش صدای زیاد هود

۱. سفت‌کردن اجزای داخلی هود

یکی‌ از راهکارهای کاهش صدای هود سفت‌کردن قطعات شُل‌شده دستگاه است. برای این‌ کار باید ابتدا درپوش را بردارید و سپس فن و بقیه قسمت‌ها را بررسی کنید. با استفاده از پیچ‌گوشتی قطعات شُل‌شده را به‌‎خوبی سفت کنید.

۲. تعویض پروانه یا فن

همان‌طور‌که گفتیم، دفرمه‌شدن و شکستن و گیر‌کردن جسم خارجی در فن یا پروانه همگی باعث صدای زیاد هود هستند. راهکار کاهش صدای هود در چنین مواقعی، این است که تعمیرکار ماهر پروانه یا فن را تعویض کند.

۳. تعویض فیلتر هوا

به‌مرور‌زمان رسوب‌کردن و انباشته‌شدن گردوغبار روی فیلتر هوای هود کارایی آن را کاهش می‌دهد و صدای زیاد ایجاد می‌کند. راهکار این مشکل تعویض فیلتر هوای فرسوده با فیلتر هوای جدید است.

۴. تعمیر یا تعویض موتور هود

وقتی تعمیرکار بعد از بررسی‌های لازم و عیب‌یابی متوجه می‌شود که دلیل اصلی صدای زیاد دستگاه خرابی موتور است، باید سریعاً موتور را تعمیر یا تعویض کند. این‌ کار بسیار تخصصی است و حتما باید تکنسین ماهر آن را انجام دهد.

۵. تهیه هود مناسب با مساحت آشپزخانه

هنگام خرید هود، همواره ابعاد و مساحت آشپزخانه را مدنظر قرار دهید‌ و هودی بخرید که متناسب با اندازه آشپزخانه شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم که از خرید هودهای بزرگ برای آشپزخانه‌‌های کوچک جداً خودداری کنید.

هود

جمع‌بندی

وجود لرزش و صدای عجیب‌وغریب در هود آشپزخانه ممکن است بسیار آزار‌دهنده باشد. عوامل مختلفی می‌توانند دلیل لرزش این مشکل باشند که در این مقاله، برخی‌ از آن‌ها را بررسی کردیم. با استفاده از روش‌های گفته‌شده، می‌توانید از هود آشپزخانه بهتر استفاده کنید و درصورت بروز مشکل، آن را راحت‌تر تعمیر کنید. البته حین انجام این‌ کار رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است و درصورت نداشتن تجربه و مهارت‌های فنی، بهتر است خودسرانه کاری انجام ندهید و از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات