تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز چیست؟

بررسی تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز
شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
قهوه ساز
در این مقاله قصد داریم به تفاوت عملکرد بین دو دستگاه اسپرسوساز و قهوه‌ساز بپردازیم.
تبلیغات

اسپرسوساز هم طبیعتاً نوعی قهوه‌ساز به حساب می‌آید، اما معمولاً وقتی از قهوه‌ساز حرف می‌زنیم، قهوه‌سازهای قطره‌ای یا همان فیلتری را مدنظر داریم که پیچیدگی اسپرسوساز را ندارند و قیمت آن‌ها نیز کمتر است. اسپرسوسازها و قهوه‌سازهای قطره‌ای هرکدام با روشی خاصی عمل می‌کنند که در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به تفاوت این دو می‌پردازیم.

تفاوت ساختاری

برای تهیه اسپرسو باید آب تقریباً جوش، با فشار زیاد از میان پودر قهوه عبور داده شود. نحوه ایجاد فشار لازم برای عبور آب بسته به نوع اسپرسوساز متفاوت است؛ در برخی اسپرسوسازها فشار لازم با پیستون دستی و در برخی دیگر به‌ کمک بخار یا پمپ ایجاد می‌شود. فشار مطلوب برای تهیه اسپرسوی واقعی باید دست‌کم حدود ۹ بار باشد؛ البته، امروزه اغلب اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار و تمام‌خودکار بازار از قابلیت تولید فشار استاندارد ۱۵ بار هم برخوردارند.

اسپرسوساز و قهوه‌ساز

در قهوه‌سازهای قطره‌ای، آب داغ روی پودر قهوه ریخته و سپس قهوه دم‌‌ می‌کشد و براثر نیروی جاذبه به‌صورت چکه‌‌چکه از فیلتر گذر‌ کرده و درون قوری مخصوصش می‌ریزد. فشار تولیدشده در قهوه‌سازهای قطره‌ای به‌نسبت فشار تولیدی دستگاه‌های اسپرسوساز مقدار بسیار ناچیزی است. (شاید حدود فقط یک بار). در کل، دستگاه‌های اسپرسوساز در مقایسه با سایر انواع قهوه‌سازها از فشار بسیار بالاتری استفاده می‌کنند.

کار با کدام دستگاه آسان‌تر است؟

کار با قهوه‌سازهای قطره‌ای برقی اصلاً سخت و پیچیده نیست؛ اسپرسوسازهای تمام‌خودکار و سوپرخودکار هم کم‌وبیش همین‌طور هستند، اما اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار دقت و مهارت بیشتری می‌طلبند. برای کار کردن با اسپرسوساز تا به زیر‌وبم دستگاه را خوب مسلط نشوید، شاید کار با آن‌ها برایتان کمی سخت باشد.

برای تهیه صحیح اسپرسو باید فرد بسیار ماهری باشیم، به‌گفته حرفه‌ای‌ها کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند روی طعم شات اثری ملموسی باقی بگذارد. قهوه‌سازهای قطره‌ای را کافی است با آب و قهوه پر‌کرده و دکمه شروع را بزنید. البته قهوه‌سازهای قطره‌ای با تنظیمات پیشرفته‌تر هم وجود دارد؛ اما در کل کارایی آن‌ها از دستگاه‌های اسپرسوساز راحت‌‌تر است.

قهوه ساز

تفاوت از لحاظ درجه‌ی ریزی یا درشتی دانه قهوه

درجه‌‌ی ریزی و یک‌دستی قهوه نیز مسئله مهمی است. برای دستگاه‌های اسپرسوساز معمولاً از پودر قهوه دانه‌ریز استفاده می‌شود. پودر قهوه مورد استفاده برای تهیه اسپرسو باید یک‌دست باشد؛ اما قهوه‌سازهای معمولی در این موارد انعطاف‌پذیرتر هستند. برای قهوه‌سازهای قطره‌ای معمولاً آسیاب‌های تیغه‌ای هم کارسازند و می‌شود از پودر قهوه دانه‌درشت‌ هم استفاده کرد.

کیفیت اسپرسوی حاصل از اسپرسوسازها به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد که معمولاً به درجه‌‌ی ریزی، کیفیت و تازگی قهوه مربوط می‌شوند. برای تهیه اسپرسو، قهوه باید پیش از دم‌شدن به‌خوبی آسیاب شود. معمولاً برای اسپرسو هر نوع قهوه‌ای قابل‌استفاده است، اما برخی اسپرسوسازهای مجهز به آسیاب داخلی با دانه‌های غیرچرب و طعم‌دارنشده بهتر کار می‌کنند.

تفاوت از لحاظ مدت‌زمان دم‌آوری

دستگاه‌های اسپرسوساز از‌ نظر مدت‌زمان دم‌آوری سریع‌تر هستند. همان‌طور که گفتیم، دستگاه‌های اسپرسوساز قهوه‌های ریزتری می‌خواهند، درحالی‌که برای قهوه‌سازهای قطره‌ای لزوماً نیازی به قهوه ریز در حد اسپرسو نیست؛ هرچه پودر قهوه ریزتر باشد، مدت‌زمان لازم برای دم‌آوری کوتاه‌تر می‌شود. با قهوه‌سازهای قطره‌ای، باید در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر آماده‌شدن قهوه بمانید، اما عصاره‌گیری با اسپرسوسازهای خودکار حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

طعم و بوی قهوه

تفاوت دستگاه‌ها نسبت به میزان آب

برای تهیه اسپرسو به‌ازای هر ۱٫۵ اونس آب به حدود ۷ گرم پودر قهوه نیاز داریم. در تهیه قهوه به‌روش قطره‌ای باید برای هر ۶ اونس آب حدود یک تا دو قاشق غذاخوری پودر قهوه در‌نظر بگیریم. البته، اندازه‌ها در دستورهای مختلف می‌تواند اندکی متفاوت باشند. اما در مجموع، شات اسپرسو دارای طعم به‌مراتب قوی‌تری در مقایسه با قهوه‌ای است که به‌ روش قطره‌ای تهیه می‌شود؛ به‌عبارتی، قهوه‌ تهیه‌شده به‌روش قطره‌ای مزه نسبتاً ساده‌تری دارد.

با اسپرسوسازها قهوه کِرِمی‌تری به‌دست می‌آید (چون در تهیه اسپرسو از قهوه ریزتری استفاده شده و آب با فشار سریعی از میان پودر قهوه عبور داده می‌شود). اما قهوه حاصل از قهوه‌سازهای قطره‌ای به‌دلیل اندازه درشت‌تر پودر، در حد اسپرسو کرمی و غلیظ دم‌ نمی‌آیند.

تفاوت از لحاظ قیمت

قهوه‌سازهای قطره‌ای قیمت مشتری‌‌پسندتری دارند و به‌همین‌دلیل پرفروش‌تر هستند؛ اما اسپرسوسازی که از برندی معتبر و دارای کیفیتی درخور باشد، نسبتاً قیمت بالاتری دارد. همچنین برای اسپرسوسازهای حرفه‌ای باید به فکر خرید آسیاب قهوه باکیفیت هم باشید.

قهوه‌ساز بهتر است یا اسپرسوساز؟

این انتخاب کاملاً به خودتان بستگی دارد که کدام دستگاه را بخرید اما افرادی که معمولاً ساده‌پسند هستند و از قهوه معمولی‌تر استفاده می‌کنند، بهتر است قهوه‌ساز تهیه‌ کنند تا کمی راحت‌تر باشند. افرادی که به‌طور خاص به اسپرسو یا سایر نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو علاقه‌ دارند، بهتر است دستگاه اسپرسوساز خریداری کنند و از آن لذت ببرند. همچنین اسپرسو قوام و کافئین بیشتری نسبت به قهوه معمولی دارد.

ماکرو دانه‌های قهوه

در خرید هر دستگاهی، همیشه نحوه استفاده از آن و راحتی کارکرد آن مورد توجه قرار‌ می‌گیرد و هرچه از پیچیدگی کمتری برخوردار باشد، استقبال بیشتری از آن می‌شود. کار با قهوه‌ساز‌ها و اسپرسوسازهای مختلف، متفاوت است و برخی از آن‌ها بسیار پيچيده هستند و استفاده از آن‌ها نیاز به تجربه و تسلط نسبی دارد و هر‌چه بیشتر از آن‌ها استفاده شود، کار‌ کردن با آ‌ن‌ها به‌مرور زمان آسان‌تر می‌شود.

به‌طور کلی نمی‌توان گفت استفاده از اسپرسو‌ساز آسان‌تر است یا قهوه‌ساز؛ چون در سطح‌های مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اکثر قهوه‌سازهای برقی پیچیدگی کمتری دارند، اما کار با اسپرسوساز به‌مراتب پیچیده‌تر است که طبیعتاً بعد‌ از مدتی استفاده از دستگاه، پیچیدگی‌های اولیه تبدیل به کار راحتی می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت بررسی کردیم که دستگاه‌های اسپرسوساز با قهوه‌سازهای معمولی متفاوت عمل می‌کنند و قهوه متفاوتی به ما می‌دهند. همان‌طور که اشاره شد، اسپرسوساز هم نوعی قهوه‌ساز محسوب می‌شود؛ درحالی‌که معمولاً منظور از قهوه‌ساز، قهوه‌سازهای قطره‌ای است که به‌دلیل قیمت مناسب‌ترشان برای مصرف خانگی رایج‌ترند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات