چرا توستر روشن نمی‌شود؟

بررسی عوامل روشن نشدن توستر
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
توستر
در این مقاله به بررسی علت‌های روشن‌ نشدن توستر و همچنین نحوه رفع این مشکل می‌پردازیم.
تبلیغات

توستر یکی از لوازم‌های‌ مدرن خانگی است که می‌تواند بسیار کارآمد باشد؛ محصولی که مانند مایکروویو امکان گرم‌ کردن نان، پیتزا و ساندویچ را می‌دهد و با کمک آن، به‌راحتی و در زمانی کوتاه‌تر از مایکروویو قادر به تهیه و گرم کردن مواد غذایی خواهید بود. یکی از کاربرد‌های بسیار مهم توستر، تهیه نان تست برای صبحانه‌ای دلچسب است. شاید پیش بیاید که بخواهید از توستر استفاده کنید ولی توسترتان روشن نشود؛ در این مقاله به بررسی علت‌های روشن‌ نشدن توستر و همچنین نحوه رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

روشن‌ نشدن توستر گاهی می‌تواند به‌دلیل مشکلات داخلی و فنی قطعات آن باشد. گاهی این مشکلات به‌دلیل ایراد در جریان برق و یا پریز منزل به‌ وجود می‌آید. در‌صورتی‌که از وصل بودن جریان برق و مشکل نداشتن پریز برق منزل اطمینان حاصل کردید، بهتر است بررسی و تعمیر توستر را به تعمیرکار مجرب بسپارید.

دلایل اصلی روشن‌ نشدن توستر به شرح زیر است:

  • قطعی برق منزل و یا پریدن فیوز
  • وجود مشکل در پریز برق موردنظر
  • وجود اشکالاتی در سیم دو‌شاخه و یا رابط‌ توستر
  • از کار‌افتادن فن توستر
  • معیوب بودن المنت توستر
  • اشکالاتی در اتصالات داخلی توستر
  • خرابی درِ توستر

قطع‌‌ شدن جریان برق منزل و یا وجود مشکل در فیوز

یکی از رایج‌ترین دلایل روشن‌ نشدن توستر می‌تواند قطع بودن برق منزل باشد. در‌ صورت اطمینان از قطع نبودن برق، بهتر است به بررسی فیوز برق بپردازید تا در‌ صورت پریدن فیوز و وجود مشکل داخلی، آن را در اسرع وقت برطرف کنید. اگر فیوز برق مشکلی نداشت، ایراد از برق شهری است و باید تا وصل شدن آن صبر کنید.

وجود مشکل در پریز برق مورد نظر

گاهی ممکن است به‌دلیل وجود مشکل در پریز برق یا سه‌راهی، برق مورد نیاز به توستر نرسد. پس از آنکه از وصل‌ بودن برق منزل خود اطمینان حاصل کردید، اقدام به بررسی پریز کنید. برای بررسی پریز برق می‌توانید از فاز‌متر استفاده کنید. در‌ صورت دسترسی نداشتن به فازمتر، می‌توانید دستگاه برقی دیگری را به برق متصل کنید. اگر دستگاه دیگر نیز روشن نشد، مشکل از پریز برق است و باید به بررسی و حل این مشکل بپردازید.

در‌صورتی‌که برای اتصال دستگاه به برق از سه‌راهی استفاده می‌کنید و توستر روشن نمی‌شود، به بررسی‌ سه‌راهی بپردازید.

توستر

وجود قطعی یا اتصالی در سیم دو‌شاخه توستر

در‌ صورت وجود مشکلاتی مانند قطعی یا اتصالی در سیم دو‌شاخه توستر، برق کافی به دستگاه نمی‌رسد و با مشکل روشن‌ نشدن توستر مواجه می‌شوید. به همین سبب، پس از آنکه از وصل‌ بودن برق منزل و سلامت پریز اطمینان حاصل کردید، اقدام به بررسی سیم توستر کنید.

در صورت وجود خراش و پوسیدگی در سیم دو‌شاخه توستر، احتمالاً علت روشن‌ نشدن دستگاه به مشکلی در سیم آن مرتبط می‌شود. در مواقعی نیز ممکن است سیم توستر هیچ‌گونه مشکل و نقص فیزیکی نداشته باشد؛ اما از درون سوخته باشد. در این شرایط‌ با تعویض سیم توستر مشکل به‌راحتی حل خواهد شد.

خرابی در توستر

یکی از مواردی که از روشن‌ شدن توستر جلوگیری می‌کند، وجود مشکل چفت نشدن در توستر است. در این شرایط‌ پس از بستن در بررسی کنید که در توستر کاملاً چفت و بسته شده باشد. همچنین مطمئن شوید که بین در و دستگاه فاصله‌ای نباشد و آهن‌ربای آن سالم باشد.

معیوب‌ بودن فن توستر

علت مهم دیگری که موجب روشن‌ نشدن توستر می‌شود، معیوب‌ بودن فن موتور است؛ قطعه‌ای که وظیفه خنک‌ کردن دستگاه را بر‌عهده دارد. در‌صورتی‌که فن موتور توستر بنا به هر‌دلیلی دچار مشکل شده باشد، دستگاه داغ می‌کند و قادر به خنک‌ شدن نخواهد بود. به همین ترتیب، فیوز حرارتی دستگاه خاموش می‌شود و توستر قادر به روشن‌ شدن نیست.

توستر

از کار‌ افتادن ترموستات توستر

در‌صورت از کار‌ افتادن ترموستات دستگاه، با مشکل روشن‌ نشدن توستر مواجه خواهید شد. در این شرایط ابتدا درپوش بالایی توستر را باز کنید و ترموستات را از محل اصلی‌اش خارج کنید. سپس رابط‌های آومتر را به ترموستات متصل کنید و در مرحله بعدی ولوم‌های ترموستات را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پس از آنکه آومتر روی صفر قرار گرفت، آن را بر‌خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید که تا بی‌نهایت برود. در‌صورتی‌که ترموستات به این صورت عمل‌ نکرد، دچار مشکل شده است و باید از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید.

اختلالاتی در اتصالات داخلی توستر

در‌صورتی‌که تمامی موارد گفته‌شده را بررسی کردید و باز‌هم مشکل روشن‌ نشدن توستر رفع نشد، احتمالاً مشکل از اتصالات داخلی توستر است. گاهی شاید بر اثر استفاده طولانی‌مدت از دستگاه، اتصالات داخلی توستر دچار پوسیدگی و خرابی شوند. به‌دلیل تخصصی بودن قطعات و اتصالات داخلی توستر، توصیه می‌کنیم که از تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.

توستر

جمع‌بندی

در این مقاله تمام دلایل روشن‌ نشدن توستر را بررسی کردیم تا د‌ر‌صورت امکان بتوانید خودتان تعمیر توستر را انجام دهید؛ ولی اگر مشکل فنی توستر با موارد ذکرشده در مقاله رفع نشد، بهتر است از یک تعمیرکار ماهر بخواهید تا مشکل دستگاه شما را برطرف کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات