دلایل روشن‌ نشدن تلویزیون ؛ از خرابی بک لایت تا سوختن برد!

بررسی نکاتی در‌مورد دلایل روشن‌ نشدن تلویزیون
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تلویزیون
در این مقاله علت روشن نشدن تلویزیون را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی را نیز جهت رفع مشکل در اختیارتان می‌گذاریم.
تبلیغات

روشن‌ نشدن تلویزیون از مشکلات رایجی به شمار می‌رود که ممکن است برای هر تلویزیون با هر برندی رخ بدهد. مشکل یادشده می‌تواند ناشی از استهلاک یکی از قطعات تلویزیون باشد و همچنین می‌تواند در اثر ایرادی جزئی رخ بدهد. با توجه به اینکه علت روشن‌ نشدن تلویزیون می‌تواند نقص و ایرادات فنی باشد، پیشنهاد می‌کنیم در‌صورتی‌که راهکارهای ارائه‌شده کمکی به شما نکرد، حتماً از تکنسین متخصص تعمیر تلویزیون کمک بگیرید.

قبل از اقدام به هر کاری، فلش مموری، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های دیگر مثل دی‌وی‌دی و ریسیور را از تلویزیون جدا کنید (به‌طور کلی هر دستگاه خارجی‌ای که با کابل HDMI به تلویزیون متصل است).

با دانستن اینکه چگونه طول عمر تلویزیون را افزایش دهیم می‌توانید تا حد زیادی از مشکلات دستگاه خود کم کنید. همچنین اگر قصد تعویض یا خرید تلوزیون جدیدی را دارید و دنبال محصولاتی مدرن و باکیفیت هستید؛ می‌توانید قیمت تلویزیون را در برندهای مختلف از بخش محصولات زومیت مشاهده کنید.

چرا تلویزیون روشن نمی‌شود

فرسودگی قطعات اولین و مهم‌ترین علت روشن‌نشدن تلویزیون است و برای تشخیص شدت فرسودگی باید از فردی متخصص یا تعمیرکار کمک گرفت. معمولاً با تعویض یا به‌روزرسانی این قطعات مشکل حل خواهد شد.

وجود بدافزار یا تروجان‌های مختلف نیز در روشن‌ نشدن تلویزیون می‌تواند دخیل باشد که معمولاً در تلویزیون‌های هوشمند اتفاق می‌افتد. درواقع، بدافزارها از اجرای درست برنامه‌ها و روشن شدن تلویزیون جلوگیری می‌کنند و ممکن است کاربر به‌هیچ‌وجه از وجود آن‌ها مطلع نشود. توصیه اکید این است که برای جلوگیری از بروز چنین حالتی، قبل از استفاده از فلش‌مموری حتماً آن را ویروس‌کشی کنید. همچنین با دانستن اینکه چرا تلویزیون، فلش را شناسایی نمی‌کند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

پنل تلویزیون NANO84 ال جی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

در‌صورتی‌که بدافزار یا ویروس به تلویزیون رخنه کند، برای تعمیر آن باید از افراد متخصص کمک بگیرید؛ البته در بعضی موارد، با آپدیت‌ کردن تلویزیون مشکل برطرف می‌شود. باید توجه داشت که نوع تعمیر برای هر تلویزیون می‌تواند متفاوت باشد.

خرابی برد پاور در تلویزیون

اولین نشانه خرابی برد پاور تلویزیون، چشمک‌زدن ال‌ای‌دی است. برخی از مدل‌های تلویزیون دارای عیب‌یاب داخلی هستند و در‌صورت خرابی با چشمک‌زدن ال‌ای‌دی، خرابی برد پاور را به کاربر اطلاع می‌دهند.

علامت بعدی، دیر روشن‌ شدن تلویزیون است که اغلب در اثر خرابی برد پاور اتفاق می‌افتد. روشن‌ نشدن تلویزیون و یا خاموش‌ شدن ناگهانی آن نیز از دیگر علائم مربوط به خرابی برد پاور محسوب می‌شود؛ البته بعضی از این علائم با علائم مربوط به خرابی مین برد تلویزیون مشترک هستند و تعمیرکار متخصص تلویزیون آن را تشخیص می‌دهد.

تلویزیون

خرابی cpu مین برد تلویزیون

مین برد تلویزیون‌های هوشمند از اجزای مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین بخش آن CPU و آی‌سی فلش است. در‌ صورت روشن‌ نشدن تلویزیون با علت خرابی CPU مین برد، باید ابتدا این مشکل توسط تعمیرکار تلویزیون مورد بررسی و عیب‌یابی قرار بگیرد و سپس تعمیرات تلویزیون انجام شود.

خرابی بک لایت تلویزیون

خرابی بک لایت تلویزیون از مشکلات رایجی است که به‌دلیل نگهداری نادرست دستگاه یا بی‌کیفیت بودن خود قطعه اتفاق می‌افتد. در هر صورت، خراب شدن بخش مذکور سبب می‌شود که تصویر باکیفیتی روی تلویزیون نمایش داده نشود.

برخی نشانه‌های مشخص وجود دارد که با دیدن آن‌ها به خرابی بک لایت تلویزیون پی خواهیم برد. به عنوان مثال کم نور شدن صفحه تلویزیون و تیره بودن بخشی از آن نشان‌دهنده خرابی بک لایت است. همچنین اگر قسمتی از صفحه نمایش تلویزیون تیره باشد یا خاموش به‌نظر برسد، احتمالاً بک لایت دستگاه آسیب دیده است.

بک لایت تلویزیون قطعه‌ای بسیار حساس است و تعمیر یا تعویض آن باید توسط تکنسین‌های ماهر انجام شود. سعی کنید پس از عیب‌یابی و تشخیص ایراد در بک لایت تلویزیون، فوراً با نماینگی‌های معتبر یا تعمیرکاران ماهر تماس بگیرید، درصورت اقدام به‌موقع می‌توانید بک لایت را تعمیر و از هزینه‌های تعویض جلوگیری کنید.

چرا تلویزیون روشن نمی‌شود اما چراغ استندبای روشن است؟

روشن‌ بودن چراغ استندبای هنگام خاموشی تلویزیون، طبیعی است (به‌شرط اینکه تلویزیون به پریز وصل باشد و برق دریافت کند)؛ اما اگر تلویزیون روشن نمی‌شود، تنها موردی که باید بررسی شود ریموت کنترل است.

در این‌ مورد بیشترین احتمال، ایراد ریموت کنترل یا باتری آن است. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا باتری کنترل را تعویض کنید. همچنین خود ریموت کنترل می‌تواند خراب شود یا چیزی مانع عبور سیگنال مادون قرمزش شده باشد. برای پی‎‌ بردن به مشکل یادشده، سعی‌ کنید تلویزیون را بدون ریموت و با استفاده از دکمه‌ها و جوی‌استیک روشن و کنترل کنید.

موقعیت دکمه پاور بسته به مدل تلویزیون شما متفاوت است. این دکمه معمولاً در قسمت کناری یا پشت دستگاه قرار‌ دارد. اگر تلویزیون روشن شد یعنی مشکل از کنترل تلویزیون است که به تعویض باتری یا تعمیر نیاز دارد. اگر از این طریق توانستید تلویزیون خود را روشن کنید؛ پس مشکل به ریموت کنترل شما برمی‌گردد.

چرا تلویزیون روشن نمی‌شود و چراغ استندبای خاموش است؟

بدون استفاده از ریموت، یکی از دکمه‌های تلویزیون را فشار‌ دهید و عملکرد تلویزیون را تست کنید. اگر هنگام کار با کنترل، چیزی روی صفحه ظاهر می‌شود، این تأیید می‌کند که تلویزیون شما روشن است. در‌صورتی‌که علائمی روی صفحه ظاهر نشد، احتمالاً ریموت کنترل مشکل دارد و باید آن را بررسی کنید. به مدت ۳۰ ثانیه تلویزیون را از برق بکشید و آن را به یک پریز برق دیگر که مطمئنید خراب نیست، وصل کنید.

اگر چراغ استندبای روشن شود (چه چشمک نزند و چه چشمک بزند)، تلویزیون شما در حال دریافت برق است و احتمالاً روشن می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که در خروجی اصلی یا محافظ برق، مشکلی وجود دارد.

چرا تلویزیون روشن نمی‌شود و چراغ استندبای چشمک می‌زند؟

ممکن است محافظ برق فرسوده و از‌ بین رفته باشد و ولتاژ لازم برای تلویزیون را تأمین نکند، در‌ نتیجه تلویزیون روشن نمی‌شود و چراغ استند‌بای مرتب چشمک می‌زند. اما اگر از سالم بودن محافظ برق تلویزیون خود مطمئنید، احتمالاً تلویزیون شما مشکل فنی دارد و بهتر است از تکنسین‌های متخصص کمک بگیرید.

جمع‌بندی

به غیر از مواردی که بیان کردیم، موارد تخصصی فراوانی می‌توانند علت روشن‌ نشدن تلویزیون باشند، عواملی مثل برد اصلی، ماژول و قطعات داخلی تلویزیون. همچنین فیوزهای داخلی می‌توانند دچار مشکل شده باشند که تعمیر هرکدام از این موارد نیازمند تخصص و مهارت زیاد در تعمیرات تلویزیون است و باید از نمایندگی‌های مربوط به برند تلویزیونتان کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات