مشکلات رایج چرخ گوشت و نحوه رفع‌ آن‌ها

نکاتی درمورد دلایل خرابی چرخ گوشت و رفع مشکلات ‌آن‌
یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
چرخ گوشت
در این مقاله، قصد داریم شما را با مشکلات رایج چرخ گوشت آشنا و دلایل خرابی و نحوه تعمیر آن را بیان کنیم.
تبلیغات

چرخ گوشت یکی از لوازم خانگی مهم در هر آشپزخانه است و مشکلات ساده‌ای می‌تواند باعث از‌کار‌افتادن آن شود. با مطالعه این مقاله از زومیت می‌توانید برخی از شیوه‌های عیب‌یابی و نحوه رفع مشکلات چرخ گوشت را یاد بگیرید و ضمن نگه‌داری مناسب، باعث افزایش طول عمر دستگاه شوید و در هزینه تعمیر آن نیز صرفه‌جویی کنید.

برخی از مشکلات رایج چرخ گوشت عبارت‌اند از:

  • چرخ گوشت کُند شده است و گوشت را به‌خوبی چرخ نمی‌کند.
  • چرخ گوشت روشن نمی‌شود.
  • چرخ گوشت حین کار صدای زیادی تولید می‌کند.
  • هنگام چرخ‌کردن، گوشت از درون چرخ گوشت بیرون نمی‌ریزد.
  • کلیدهای چرخ گوشت روشن می‌شود؛ اما دستگاه کار نمی‌کند.
  • موتور چرخ گوشت جرقه می‌زند.
  • گوشت چرخ‌شده در دستگاه خشک است.

در‌ادامه، مشکلات گفته‌شده را بررسی می‌کنیم و روش عیب‌یابی و رفع مشکل را توضیح می‌دهیم.

چرخ گوشت

چرخ گوشت کُند شده است و گوشت را خوب چرخ نمی‌کند

یکی از مشکلات مهم‌ و رایج‌ چرخ گوشت، کُند‌شدن تیغه آن است که سبب می‌شود گوشت به‌میزان دلخواه چرخ نشود. عوامل دیگری نیز می‌تواند باعث چنین مشکلی شود که برخی از آن‌ها را در‌ادامه کاملاً توضیح خواهیم داد.

نصب اشتباه تیغه چرخ گوشت

توصیه می‌شود که پس از هربار استفاده از چرخ گوشت، تمامی اجزای جدا‌شدنی را شت‌وشو دهید و خشک کنید. فضای داخل چرخ گوشت باید تمیز باشد و پس از خشک‌شدن کامل تمامی قسمت‌ها، مجدداً آن‌ها را به‌درستی در جای خود قرار‌ دهید. نصب اشتباه قطعات مختلف مانند تیغه چرخ گوشت باعث از‌دست‌رفتن کارایی آن خواهد شد.

کُند‌بودن تیغه و پنجره چرخ گوشت

با گذشت زمان، تیغه و پنجره چرخ گوشت کُند و موجب کاهش سرعت و کیفیت خُرد‌شدن گوشت می‌شود. به‌منظور رفع این مشکل باید مجدداً تیغه‌ها را تیز یا آن‌ها را تعویض کنید. معمولاً تیز‌کردن آن‌ها هزینه کمتری خواهد داشت و مجدداً مثل روز اولش خواهد بود. توجه کنید که چرخ‌کردن میوه‌ها یا مواد اسیدی مانند پیاز می‌تواند موجب کُند‌شدن تیغه‌های دستگاه شود.

چرخ گوشت

استفاده طولانی‌مدت از چرخ گوشت

برخی از افراد عادت دارند تمامی گوشت‌ها را در یک نوبت چرخ کنند که باعث فشار‌آمدن به دستگاه می‌شود و ضمن کاهش عمر مفید دستگاه، عمل چرخ‌کردن گوشت را تحت‌تأثیر قرار‌ می‌دهد. به‌همین‌دلیل، دستگاه گه‌گاهی نمی‌تواند گوشت را به‌خوبی چرخ کند.

به‌منظور جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌کنیم که در چند نوبت گوشت را چرخ کنید و به دستگاه استراحت دهید تا خنک شود. مدت‌زمان مناسب برای کار با چرخ گوشت ۲۵ تا ۳۵ دقیقه است و پس از این مدت باید تا خنک‌شدن دستگاه آن را خاموش کنید.

استفاده از تکه‌گوشت‌های بزرگ

عامل دیگری که موجب فشار زیاد به دستگاه و کاهش کیفیت چرخ‌شدن گوشت می‌شود، استفاده از تکه‌های بزرگ گوشت است، توصیه می‌کنیم که گوشت را به تکه‌های کوچک‌تر بُرش دهید تا به‌خوبی چرخ‌ شوند و فشار زیادی به دستگاه وارد نشود.

چرخ‌کردن گوشت استخوان‌دار

یکی از عواملی که ممکن است آسیب جدی به چرخ گوشت بزند، چرخ‌کردن گوشت‌های استخوان‌دار است. این کار باعث اعمال فشار زیاد به دستگاه، کاهش قدرت چرخ‌کردن، کُند‌شدن تیغه، شکستگی تیغه یا پنجره چرخ گوشت و کاهش عمر مفید دستگاه شما خواهد شد. همچنین، وجود استخوان همراه با گوشت موجب تولید صدای بیشتر خواهد شد؛ ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم که از چرخ‌کردن گوشت با استخوان تاحدممکن خودداری کنید.

چرخ‌کردن گوشت گرم

قبل از چرخ‌کردن، توصیه می‌کنیم که گوشت چند ساعتی در یخچال یا فریزر بماند تا کمی سردتر شود. این کار روند چرخ‌شدن گوشت را بهتر و فرایند چرخ‌کردن آسان‌تر می‌کند. اگر گوشت را هنگامی‌که گرم است چرخ‌ کنید، فشار زیادی به دستگاه وارد‌ می‌شود و گوشت نیز به‌خوبی چرخ نمی‌شود.

چرخ گوشت

چرخ‌کردن گوشت با پوست و چربی زیاد

برخی از قسمت‌های گوشت حیوانات به‌خصوص گوسفند، رگ و پی دارند که هنگام فرایند چرخ‌شدن به دور قطعات داخل چرخ گوشت می‌پیچند و عمل چرخ‌شدن گوشت را مشکل می‌کنند. به‌منظور جلوگیری از خرابی، بهتر است از این قسمت‌های گوشت استفاده نکنید.

چرخ گوشت روشن نمی‌شود؟

چرخ گوشت دستگاهی با مصرف برق زیاد است و در‌صورت استفاده طولانی‌مدت، ممکن است به جریان برق فشار آورد و باعث خرابی و سوختگی سیم‌های برق در پریز شود. اولین کاری که باید انجام دهید، اطمینان از وجود جریان در پریز برق است. سپس سیم و دوشاخه دستگاه را بررسی کنید که قطعی نداشته باشند. برخی از چرخ گوشت‌ها دوشاخه‌های فیوز‌دار دارند و ممکن است فیوز دوشاخه قطع‌ شده باشد.

اگر از سیستم برق خانه و دوشاخه و سیم چرخ گوشت مطمئن شدید، گزینه احتمالی بعدی کلید پاور چرخ گوشت است. معمولاً این کلید‌ها چراغی دارند که هنگام فعال‌بودن روشن می‌شوند. درصورتی‌که بخش‌های بالا را بررسی کردید و دلیل روشن‌نشدن چرخ گوشت را نیافتید، باید دلیل را در درون چرخ گوشت جویا شوید.

یکی از مشکلات رایج‌ روشن‌نشدن چرخ گوشت خرابی موتور آن است. قسمت‌های مختلفی از موتور چرخ گوشت ممکن است باعث روشن‌نشدن آن شود. خرابی زغال‌ها و آرمیچر و قطب‌های هسته ازجمله دلایلی هستند که به‌احتمال فراوان مشکل روشن‌نشدن چرخ گوشت از خرابی آن‌هاست.

کلید چرخ گوشت را بررسی کنید. شاید دلیل کارنکردن از خرابی ترمینال کلید دستگاه باشد

بررسی این بخش‌ها نیازمند دانش تخصصی تعمیر چرخ گوشت است و برای رفع مشکل باید چرخ گوشت خود را به مراکز معتبر تعمیر لوازم خانگی ببرید تا مشکل را برطرف کنند.

چرخ گوشت

چرا کلید‌های چرخ گوشت روشن می‌شود؛ اما دستگاه کار نمی‌کند؟

روشن‌شدن کلیدهای چرخ گوشت بدین‌معنی است که برق در دستگاه جریان دارد و مشکل کار‌نکردن چرخ گوشت یکی از قسمت‌های موتور آن است.

تمام‌شدن زغال موتور چرخ گوشت

برای رفع این موضوع باید بدنه چرخ گوشت را باز‌ کنید و با احتیاط کامل زغال خراب چرخ گوشت را خارج و آن را جایگزین کنید که فرایند دشواری نیست؛ اما درصورتی‌که اطمینان لازم برای انجام آن را ندارید، ریسک نکنید و با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید و وظیفه تعویض زغال را به آن‌ها بسپارید. ناگفته نماند که تعویض زغال چرخ گوشت به هزینه و زمان زیادی نیاز ندارد.

صدای زیاد هنگام کار

چرخ گوشت یکی از لوازم پر‌سر‌و‌صدای آشپزخانه محسوب می‌شود و صدای زیاد آن یکی از مشکلات رایج دستگاه است. اگر حین انجام کار صدای ناهنجاری شنیدید یا صدای چرخ گوشت از حالت همیشگی آن بیشتر شد، باید دلیل آن را بررسی کنید.

صدای بیش‌از‌حد چرخ گوشت می‌تواند ناشی از فاسد‌شدن گریس در چرخ‌دنده‌ها باشد. افزون‌براین، ممکن است با‌ گذشت زمان گریس نشت کند و جعبه‌دنده بدون این روغن بماند. این مشکل می‌تواند موجب ایجاد صدای غیرعادی هنگام کار با چرخ گوشت دستگاه شود. اکثر صداهای گوش‌خراش دستگاه با تعویض گریس برطرف خواهد شد.

قبل از تعویض گریس باید چرخ‌دنده‌ها را بررسی کنید. اگر چرخ‌دنده‌ای شکسته یا بیش‌از‌حد ساییده شده باشد، باید آن را تعویض کنید تا هنگام کار تولید صدا نکند و کارکرد دستگاه نیز مختل نشود.

اگر پس از تعویض گریس و چرخ‌دنده‌ها هنوز چرخ گوشت صدای غیر‌عادی دارد، باید موتور دستگاه را بررسی کنید. در‌صورت گشاد‌شدن یاتاقان‌های موتور، صدای دستگاه از حالت عادی در هنگام کار خارج می‌شود و برای رفع آن باید یاتاقان‌های معیوب را تعویض کنید. برای بررسی و تعویض این قطعات، پیشنهاد می‌کنیم از تعمیرکاران باتجربه استفاده کنید تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود.

چرخ گوشت

هنگام چرخ‌کردن گوشت از درون دستگاه بیرون نمی‌ریزد

کُند‌شدن تیغه چرخ گوشت ممکن است باعث بروز این اشکال در دستگاه شود. همچنین، وجود رگ و پی (چربی) نیز می‌تواند از دلایل بیرون‌نیامدن گوشت حین فرایند چرخ‌کردن باشد. یکی از راهکارهای مفید برای جلوگیری از انجام این اتفاق، استفاده از تکه‌های بسیار کوچک نان هنگام چرخ‌کردن است. همچنین، هر‌ چند‌ وقت یک‌ بار تیغه‌های دستگاه را تیز کنید.

چرا گوشت چرخ‌شده در دستگاه خشک است؟

اگر پس از چرخ‌شدن گوشت حس کردید گوشت خشک‌شده است، قطعاً دستگاه شما ایراد دارد و باید تعمیرکار متخصص آن را بررسی و عیب‌یابی کند. خشک‌شدن گوشت در فرایند چرخ‌کردن ممکن است به‌دلیل وجود اصطحکاک در دستگاه باشد.

برای اطمینان این ۳ نکته را مدنظر قرار دهید:

  • مقدار گوشتی که برای چرخ‌کردن در چرخ گوشت می‌ریزید، کمتر کنید.
  • از چرخ‌کردن گوشت منجمد با دستگاه پرهیز کنید.
  • هنگام فرایند چرخ‌کردن، کمی روغن خوراکی به‌همراه گوشت بریزید تا راحت‌تر چرخ شود.

اگر مشکل خشک‌بودن گوشت با این کارها حل نشد، باید با کمک متخصصی ماهر دستگاه را تعمیر کنید.

چرا موتور چرخ گوشت جرقه می‌زند؟

این ایراد ممکن است به‌دلیل وجود اتصالی در قسمتی از دستگاه باشد؛ بنابراین، باید به نمایندگی معتبر مراجعه کنید تا تعمیرکار قسمت‌های مختلف چرخ گوشت را بررسی و درنهایت مشکل را رفع کند.

عواملی که ممکن است موجب بروز این مشکل در چرخ گوشت شوند، عبارت‌اند از:

  • اتصالی سیم‌ها در چرخ گوشت
  • وجود اصطحکاک
  • وجود رطوبت در دستگاه
  • وجود جرم زیاد درون دستگاه
چرخ گوشت

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت، شما را با مشکلات رایج چرخ گوشت آشنا و دلایل خرابی و نحوه عیب‌یابی آن را بیان کردیم. برای بررسی و عیب‌یابی چرخ گوشت حتماً به مراکز تخصصی و نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید تا از تعمیر اصولی دستگاه خود مطمئن باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات