چرا آبمیوه‌گیری در‌حین کار به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود؟

دلایل خاموش‌شدن آبمیوه‌گیری در‌حین کار
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آبمیوه‌گیری
در این مقاله از زومیت قصد داریم به بررسی علت خاموش شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری بپردازیم و راهکارهایی برای رفع مشکل و جلوگیری از آن معرفی کنیم.
تبلیغات

بی‌شک، آبمیوه‌گیری از مهم‌ترین دستگاه‌های برقی مورد استفاده در آشپزخانه‌ محسوب می‌شود و مانند سایر لوازم خانگی برقی ممکن است با گذر زمان و استفاده نادرست خراب‌ شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. یکی از مشکلات رایجی که احتمالاً بسیاری از کاربران تابه‌حال با آن مواجه شده‌اند، خاموش شدن آبمیو‌ه‌گیری در‌حین کار است که می‌تواند دردسرساز باشد.

خاموش شدن آبمیوه‌گیری به‌صورت ناگهانی یکی از ایرادات رایجی است که ممکن است به دلایل مختلفی در دستگاه رخ دهد. ازآنجایی‌که علل گوناگونی می‌توانند باعث ایجاد مشکل یادشده در دستگاه آبمیوه‌گیری شوند؛ در مرحله اول پیش‌از اقدام برای هر کاری باید مشکل اصلی دستگاه را پیدا کرد و سپس اقدام به رفع خرابی آن نمود.

از جمله دلایل خاموش شدن ناگهانی دستگاه آبمیوه‌گیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی اورلود آبمیوه‌گیری
  • خرابی پروانه‌ خنک‌کننده دستگاه
  • فشار زیاد به دستگاه
  • خرابی سوییچ محافظتی دستگاه
  • داغ شدن دستگاه
  • ایرادات برقی در آبمیوه‌گیری
آبمیوه‌گیری

خرابی اورلود

اورلود از قطعات اصلی موتور آبمیوه‌گیری محسوب می‌شود که وظیفه آن، محافظت الکتریکی از این قطعه می‌باشد. در مواردی ممکن است اورلود با اختلالاتی مواجه شود. درصورت افزودن بار اضافی به دستگاه آبمیوه‌گیری، اورلود دچار خرابی خواهد شد. همچنین نشستن ریزگردها بر‌روی این قطعه نیز موجب بروز ایراد در آن می‌شود.

وجود هرگونه خرابی در بخش پروانه موتور نیز منجر‌به خرابی اورلود خواهد شد که در نهایت، سبب خاموشی ناگهانی آبمیوه‌گیری می‌شود. در این شرایط، باید این قطعه در دستگاه را به‌طور دقیق عیب‌یابی کنید و درصورت‌نیاز از تعمیرکار متخصص و ماهر برای تعمیر آن کمک بگیرید.

خرابی پروانه‌ خنک‌کننده

پروانه خنک‌کننده موتور آبمیوه‌گیری از قطعات مهمی است که در این دستگاه تعبیه شده است. بروز ایراد در این قطعه می‌تواند منجر‌به خاموش‌ شدن ناگهانی دستگاه در‌هنگام کار شود. فن پروانه کار خنک‌ کردن موتور و سایر قطعات داخلی را انجام می‌دهد. در‌صورتی‌که دمای داخلی دستگاه بالا برود و پروانه نتواند عملیات خنک‌کنندگی را به‌درستی انجام دهد، دستگاه به‌طور ناگهانی متوقف می‌شود و محافظ حرارتی، آبمیوه‌گیری را به‌صورت خودکار خاموش می‌کند.

نکته: برای رفع عیب دستگاه در این مواقع باید اقدام به عیب‌یابی فن پروانه کنید. پس از بررسی این قطعه، ممکن است متوجه شوید که بخشی از فن دچار شکستگی، از کار افتادگی و… شده است. جهت تعمیر این قطعه ابتدا دستگاه را باز کنید و سپس به بررسی فن بپردازید. در‌صورت نیاز می‌توانید این قطعه را تعویض کنید تا ایراد دستگاه به‌طور کامل برطرف شود.

آبمیوه‌گیری

خرابی سوییچ محافظتی

سوییچ محافظتی یکی از قطعاتی محسوب می‌شود که نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح دستگاه دارد؛ وظیفه آن محافظت از قطعات آبمیوه‌گیری و موتور آن در دماهای بالا است. عیب‌یابی و بررسی ایرادات سوییچ محافظ حرارتی کاری است که باید به‌صورت دقیق انجام شود.

هنگامی که دما افزایش پیدا می‌کند، سوییچ محافظتی، دستگاه را به‌صورت خودکار خاموش می‌کند؛ در‌نتیجه بروز اختلال در کارکرد این سوییچ می‌تواند علت خاموش‌ شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری باشد. برای اطمینان از خرابی این قطعه، باید آن را به‌صورت دقیق بررسی و تست کنید. (در چنین مواقعی از می‌توانید از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.)

فشار زیاد به دستگاه

در مواردی که از دستگاه آبمیوه‌گیری برای آبگیری میوه‌های سفت و یا چیزهای سخت مانند یخ و … استفاده می‌کنید، فشار بسیاری زیادی به موتور دستگاه وارد می‌شود و این فشار بالا می‌تواند دلیل خاموش‌ شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری باشد. موتور دستگاه بخش اصلی دستگاه به‌حساب می‌آید و وظیفه‌ آن به‌حرکت درآوردن سایر قطعات دستگاه است.

اگر در اثر فشار زیاد به هر یک از اجزای این بخش (که شامل زغال‌ها، قطب‌های هسته و آرمیچر هستند) ایرادی وارد شود، موتور به‌صورت ناگهانی خاموش خواهد شد. این مشکل معمولاً در دستگاه‌های آبمیوه‌گیری قدیمی‌تر بیشتر اتفاق می‌افتد و راهکار رفع آن نیز تعویض موتور است.

آبمیوه‌گیری

داغ شدن آبمیوه‌گیری

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل خاموش‌ شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری، داغ‌کردن دستگاه به علت استفاده مداوم، روشن بودن طولانی مدت و استفاده نادرست از دستگاه است. به‌هیچ‌عنوان نباید آبمیوه‌گیری را برای چندین ساعت پیاپی و طولانی مدت روشن نگه‌ دارید. بهتر است پس از هر نیم‌ساعت کار با دستگاه، آن را خاموش کنید و به دستگاه استراحت دهید.

زمانی‌که آبمیوه‌گیری به علت داغ‌ شدن به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود، باید مدت زمانی به آن اجازه دهید تا خنک شود. همواره به این نکته دقت داشته باشید که به‌هنگام مواجهه با مشکل داغ‌ شدن و خاموش‌ شدن دستگاه، کابل آن را از پریز برق جدا کنید.

ایرادات برقی

اولین گامی که به‌هنگام مواجهه با مشکل خاموش‌ شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری باید بردارید، بررسی ایراداتی در اتصال جریان برق است. به‌عنوان مثال، پریدن فیوز، قطعی برق و خراب‌شدن سیم دو‌شاخه برق می‌تواند دلیل خاموش‌شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری باشد. خرابی پریز برق می‌تواند از دلایل خاموش‌شدن دستگاه باشد. ممکن است جریان برق در منزل شما برقرار باشد اما خرابی پریز موجب عدم برق‌رسانی به دستگاه باشد.

نکته: برای بررسی وجود جریان برق در پریز می‌‌توانید از فازمتر استفاده کنید و در‌صورت دردسترس نبودن این وسیله، می‌توانید یک دستگاه برقی دیگر را به پریز متصل کنید. در مواردی که ایراد از خرابی سیم دستگاه باشد، باید سیم را تعویض کنید.

آبمیوه‌گیری

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت تمامی عواملی را که می‌تواند دلیل خاموش‌شدن ناگهانی آبمیوه‌گیری باشد مورد بررسی قرار دادیم. در‌صورت عیب‌یابی دقیق این مشکلات، می‌توانید سریعاً به رفع مشکل دستگاه خود بپردازید. البته نگهداری صحیح آبمیوه‌گیری می‌تواند در پیشگیری از بروز این مشکلات در دستگاه بسیار مؤثر باشد. در‌صورتی‌که دستگاهتان دچار مشکل خاموش‌شدن ناگهانی شده است و مهارت فنی لازم را ندارید، می‌توانید از تعمیرکاران متخصص در نمایندگی‌های مجاز کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات