مشکلات رایج چای ساز برقی ؛ برای تعمیر دست نگه دارید!

نکاتی درمورد خرابی چای‌ساز برقی و روش‌هایی برای رفع آن‌ها
یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
چای‌ساز
در این مقاله از زومیت قصد داریم تا مشکلات رایج چای‌ساز‌، بررسی علت‌های خرابی‌، عیب‌یابی و تعمیر این دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

اکثر ما در گذشته نه‌چندان دور از سماور و کتری‌های معمولی به‌منظور دم‌ کردن چای استفاده می‌کردیم، اما رفته‌رفته کتری برقی و چای‌ساز جایگزین آن‌ها شدند. چای‌ساز به‌دلیل سهولت کار و فضای کمی که نیاز دارد, به یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی در آشپزخانه هر ایرانی تبدیل شده است.

در این مقاله از زومیت قصد داریم شما را با مشکلات رایج چای‌ساز، بررسی علت‌های خرابی، عیب‌یابی و تعمیر این دستگاه آشنا کنیم. مشکل ایجادشده برای چای‌ساز می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که سعی داریم در این مقاله به بررسی برخی از این دلایل و روش رفع آن بپردازیم.

چای‌ساز

مشکلات رایج چای‌ساز

مشکلات رایج و ساده‌ای می‌تواند باعث از کار افتادن چای‌ساز شود. با خواندن این مقاله می‌توانید برخی از تکنیک‌های عیب‌یابی و رفع مشکل چای‌ساز را یاد بگیرید و ضمن نگه‌داری مناسب که باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود، در هزینه تعمیر این دستگاه نیز صرفه‌جویی کنید. برخی از مشکلات چای‌ساز عبارت‌اند از:

  • چای‌ساز روشن نمی‌شود
  • چای‌ساز قبل از جوش آمدن آب خاموش می‌شود
  • چای‌ساز بعد از جوش آمدن آب خاموش نمی‌شود
  • چای‌ساز آب را به جوش نمی‌آورد
  • سینی چای‌ساز گرم نمی‌شود
  • چای‌ساز به‌صورت مداوم کار می‌کند
  • فیوز برق با روشن کردن چای‌ساز می‌پرد

در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موارد می‌پردازیم.

چرا چای‌ساز روشن نمی‌شود؟

یکی از مشکلات رایج چای‌ساز روشن نشدن آن است. همچون دیگر وسایل برقی ابتدا سیستم برق خانه و سپس دستگاه را بررسی و از صحت پریز برق، دوشاخه و سیم چای‌ساز اطمینان پیدا کنید. با استفاده از یک اهم‌متر می‌توانید وجود برق در پریز را بررسی کنید. با استفاده از پیچ‌گوشتی می‌توانید دوشاخه چای‌ساز را باز کنید و از اتصالات آن مطمئن شوید. اگر عیب دستگاه از موارد گفته‌شده نبود از تعمیرکاران ماهر برای عیب‌یابی کمک بگیرید.

اگر از قهوه‌ساز استفاده می‌کنید و دستگاهتان روشن نمی‌شود مقاله چرا قهوه‌ساز روشن نمی‌شود؟ را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

قرار نگرفتن صحیح کتری و قوری

قرار‌ گرفتن کتری و قوری در جای نامناسب از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث روشن نشدن چای‌ساز شود و به موجب آن، دستگاه اجازه روشن شدن را نخواهد داد. سعی کنید همیشه کتری و قوری را در جای صحیح خود قرار دهید و دستگاه را روشن کنید.

چای‌ساز

خرابی کلید خاموش‌ و روشن چای‌ساز

یکی دیگر از مشکلات رایج چای‌ساز‌، خرابی کلید خاموش و روشن این دستگاه است که موجب روشن نشدن چای‌ساز می‌شود. برای بررسی کلید باید قاب دستگاه را باز کنید و اتصالات کلید و پایه‌های آن را مورد بررسی قرار دهید. در‌ صورت خرابی کلید این قطعه باید تعویض شود. اگر تخصص لازم را ندارید حتماً این‌ کار را به تعمیرکاران مجرب بسپارید.

خرابی برد چای‌ساز

اگر تمامی موارد بالا را بررسی کردید و مشکل روشن نشدن چای‌ساز حل نشد باید به سراغ برد دستگاه بروید و مشکل را از این قطعه جویا شوید. برد مهم‌ترین جزء چای‌ساز به‌حساب می‌آید و در‌ صورت خرابی این قطعه الکتریکی باید از تعمیرکاران خبره کمک بگیرید؛ چراکه کاری بسیار تخصصی است.

چرا چای‌ساز قبل از جوش آمدن آب خاموش می‌شود؟

به‌منظور بررسی این مشکل باید چای‌ساز توسط تعمیرکاری ماهر مورد بررسی قرار بگیرد، عمدتاً این مشکل از سنسور دمای چای‌ساز است و با تعویض این قطعه مشکل دستگاه برطرف می‌شود (به‌منظور تعمیر صحیح و افزایش طول عمر دستگاه تعویض این قطعه بهتر است توسط تعمیرکار متخصص انجام بگیرد).

چرا چای‌ساز بعد از جوش آمدن آب خاموش نمی‌شود؟

متداول‌ترین علت‌ خرابی چای‌ساز ایراد در سنسور این دستگاه است. هنگامی‌ که چای‌ساز پس از جوش آمدن آب خاموش نمی‌شود، باید مطمئن بود که سنسور دما دستگاه خراب شده است. سنسور یادشده وظیفه‌ی کنترل دما، قطع و وصل کردن جریان برق و خاموش‌ و‌ روشن کردن دستگاه را برعهده دارد. به‌عبارتی، با جوش آمدن آب این قطعه باید دستگاه را خاموش کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برای تعویض سنسور دمای چای‌ساز باید از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

چای‌ساز

چرا چای‌ساز آب را به جوش نمی‌آورد؟

داغ‌شدن و گرم‌شدن آب در دستگاه توسط قطعه‌ای به‌نام المنت انجام می‌شود، اگر به‌ هر‌‌‌ دلیلی المنت دستگاه دچار عیب شده باشد عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهد و چای‌ساز آب را به جوش نمی‌آورد. این قطعه با تبدیل جریان الکتریکی به گرما عمل گرم‌کردن آب را انجام می‌دهد و تعمیر یا تعویض آن حتماً باید توسط تعمیرکاران خبره انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود.

چرا سینی چای‌ساز گرم نمی‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین اجزای چای‌ساز سینی آن است که عمل نگه‌داشتن کتری، قوری و همچنین گرم‌کردن این دو را برعهده دارد. بنا به‌دلایل مختلفی این قطعه می‌تواند کارکرد عادی خود را از دست بدهد. در این شرایط باید بخش‌های مختلفی مثل: کلید روشن/خاموش، اتصالات برقی و برد دستگاه بررسی شوند؛ چراکه با خرابی هریک از این اجزاء، سینی چای‌ساز دچار ایراد می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. به‌منظور بررسی دقیق‌تر و رفع مشکل با تعمیرکاران ماهر تماس بگیرید.

چرا چای‌ساز به‌صورت مداوم کار می‌کند؟

اصولاً پس از جوش آمدن آب چای‌ساز باید به‌طور اتوماتیک خاموش شود، بسیاری از مشتریان از خاموش نشدن دستگاه خود شکایت دارند، این مشکل هم به‌دلیل خرابی سنسور دمای داخلی دستگاه است که با جوش آمدن و رسیدن به دمای مشخص وظیفه خاموش کردن دستگاه را برعهده دارد. جای نگرانی نیست زیرا این سنسور با هزینه مناسب تعویض می‌شود و چای‌ساز به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

چرا فیوز برق با روشن کردن چای‌ساز می‌پرد؟

اگر هنگام روشن کردن چای‌ساز فیوز برق می‌پرد، قطعاً اتصالات درون دستگاه دچار مشکل هستند و باید هرچه سریع‌تر توسط متخصصان ماهر مورد بررسی قرار بگیرند، در این شرایط از استفاده مجدد چای‌ساز تا رفع عیب آن خودداری کنید و هرگز خودتان نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید.

چای‌ساز

چند نکته کاربردی برای نگه‌داری از چای‌ساز

با رعایت چند نکته ساده از بروز مشکلات رایج چای‌ساز خود جلوگیری کنید. زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

  • چای‌ساز را در محلی دور از فر‌، مایکروویو و اجاق گاز قرار دهید تا از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.
  • برای پر‌کردن کتری باید آن را از روی پایه سینی بردارید و سپس به‌صورت صحیح آن را در جای خود قرار دهید.
  • از کتری تنها برای جوشاندن آب استفاده کنید و از جوشاندن سایر مایعات مانند شیر خودداری کنید.
  • هنگام تمیز کردن چای‌ساز دستگاه را از برق بکشید و اگر داغ است صبر کنید تا دستگاه خنک شود و سپس به تمیز کردن آن بپردازید.
  • دستگاه را در معرض دسترسی کودکان قرار ندهید؛ زیرا بسیار خطرناک است.
  • هنگام جوش آمدن آب دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید، نباید دستگاه بی‌جهت به برق متصل باشد.
  • هنگامی‌ که از خانه بیرون می‌روید یا کار طولانی‌مدتی دارید چای‌ساز را روشن نگذارید زیرا آب دستگاه تماماً بخار می‌شود و روشن بودن بیش‌ازحد آن بسیار خطرناک خواهد بود.
  • برای جلوگیری از خطر آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی، دستگاه را در محیط مرطوب قرار ندهید.
  • زمانی‌ که دستگاه روشن یا داغ است هرگز سیم آن را دور بدنه نپیچید؛ چراکه باعث آب شدن سیم و برق‌گرفتگی خواهد شد.
    • با جوشاندن آب، موادی رسوبی مانند آهک در دستگاه تولید می‌شود که باید به‌منظور جلوگیری دستگاه را به‌طور منظم رسوب‌زدایی کنید.

اگر به‌جز چای‌ساز از دستگاه قهوه‌ساز هم استفاده می‌کنید‌، حتماً مقاله چگونه قهوه‌‌‌ساز را رسوب‌زدایی کنیم؟ را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

چای‌ساز

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت سعی داشتیم تا با مشکلات رایج چای‌ساز‌، بررسی علل خرابی و نحوه عیب‌یابی آن آشنا شویم. هنگام خرید چای‌ساز و کتری برقی بهتر است در مورد خصوصیات و کیفیت هر برند، تحقیق کاملی انجام دهید. چای‌ساز با وجود کارکرد ساده‌ای که دارد، باید از کیفیت خوب و مقاومت بالایی برخوردار باشد. هر‌چه قطعات استفاده‌شده در این دستگاه کیفیت بهتری داشته باشد، مدت طولانی‌تری بدون دغدغه برای ما کار خواهد کرد. در‌ غیر‌ این‌ صورت ممکن است در مدت زمان کوتاهی به مشکل بخورد. اگر با مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم مشکل چای‌سازتان حل نشد، برای عیب‌یابی دقیق‌تر حتماً از نمایندگی‌های مجاز و تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات