دلایل سوختن موتور یخچال ؛ هر آنچه برای پیشگیری باید بدانید!

بررسی دلایل سوختن موتور یخچال و راهکارهایی برای پیشگیری
پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
یخچال
در این مقاله از زومیت قصد داریم دلایلی که منجربه سوختن یخچال می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

از کار افتادن یا سوختن موتور یخچال از رایج‌ترین خرابی‌های این دستگاه به‌شمار می‌رود؛ حادثه‌ای که باتوجه به قیمت یخچال فریزر و برند آن، می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را به‌دنبال داشته باشد. در ادامه این مقاله از زومیت به دلایل خرابی موتور یخچال می‌پردازیم و علت هر ایراد را به‌صورت دقیق توضیح می‌دهیم. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، انواع مختلف یخچال را دربر می‌گیرد و تنها به یک برند اختصاص ندارد.

کپی لینک

کمپرسور یخچال چیست؟

کمپرسور یا موتور مهم‌ترین قطعه‌ی یخچال فریزر محسوب می‌شود که در نبود آن، دستگاه کار نمی‌کند. موتور یخچال شامل مجموعه‌ای از قطعات نظیر میلنگ پیستون و سوپاپ است و تمامی آن‌ها برای هدفی یکسان، یعنی تولید سرما در یخچال کار می‌کنند. چرخش دورانی میلنگ باعث می‌شود که پیستون‌ها به پایین و بالا حرکت کنند. پیستون‌ها دقیقاً کاری شبیه تلمبه زدن را انجام می‌دهند و مرتب باز و بسته می‌شوند تا گاز داخل لوله‌ها و همچنین سیلندر‌ها به‌جریان بیفتد.

کمپرسور یخچال شبیه یک پمپ عمل می‌کند و گاز مبرد را در لوله‌ها به‌حرکت در می‌آورد. کمپرسور موتوری است که مایع خنک کننده را فشرده می‌کند و از طریق کندانسور و اوپراتور مبرد را به گردش در می‌آورد. همچنین از کمپرسور برای فشرده‌سازی و تبدیل مجدد گاز از حالت بخار به مایع استفاده می‌شود.

یخچال
کپی لینک

علائم خرابی موتور یخچال

زمانی‌که یخچال روشن نمی‌شود به احتمال زیاد موتور آن سوخته است. در ادامه نشانه‌هایی که ممکن است خرابی موتور یخچال را به‌دنبال داشته باشد بررسی می‌کنیم. اگر هرکدام از موارد زیر را در دستگاه مشاهده کردید یعنی کمپسور آن خراب است:

  • سوختگی ناشی از اتصالات برق
  • متوقف شدن فن کمپرسور یخچال
  • روشن نشدن یخچال
  • سر‌و‌صدای غیر‌عادی کمپرسور
  • خاموش شدن کمپرسور یخچال
  • سوختگی سیم پیچ داخلی کمپرسور
  • یخچال به‌حد کافی سرد نمی‌شود
  • گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال
  • شنیدن بوی سوختگی از یخچال فریزر
  • داغ شدن محیط داخل یخچال
  • داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر
کپی لینک

دلایل سوختن موتور یخچال

در این قسمت مواردی که باعث خرابی زودرس کمپرسور می‌شوند را بررسی می‌کنیم و راه‌حل‌هایی را برای جلوگیری از خراب شدن آن معرفی می‌کنیم.

  • مشکلات مربوط به فن خنک کننده
  • کار کردن بیش‌از‌حد دستگاه
  • معیوب شدن ترموستات
  • خراب شدن برد رله کمپرسور
  • کثیفی و خرابی موتور یخچال
  • نوسانات برق
  • کمبود گاز مبرد
کپی لینک

خرابی فن یخچال

یخچال فریزر برای خنک کردن موتور، از فن خنک‌کننده استفاده می‌کند. فن خنک کننده یخچال بخش مهمی از دستگاه است که وظیفه خنک کردن دستگاه را برعهده دارد. این قطعه بعد از مدتی ممکن است خراب شود. بنابراین باید فن را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید؛ زیرا یکی از دلایل گرم شدن موتور و در‌نتیجه سوختن یا خراب شدن آن، نچرخیدن فن خنک کننده می‌باشد.

موتور فن بخش مکانیکی دستگاه است که با بالا رفتن عمر یخچال، ممکن است خراب شود. همچنین شاید گرد و غبار روی یاتاقان موتور فن جمع شود و درنتیجه مانع کار کردن موتور شود. در‌صورت خراب شدن موتور فن یخچال، باید آن را تعویض کنید تا از سوختن یا خرابی موتور یخچال جلوگیری شود.

کمپرسور یخچال
کپی لینک

کار کردن بیش از حد دستگاه

معمولاً برای هر قطعه فنی، از سمت کارخانه‌ی سازنده عمر مفیدی در نظر گرفته می‌شود و عمر مفید موتورهای یخچال بستگی به طراحی، توانایی و شرایط استفاده، چیزی در حدود ۸ تا ۱۲ سال است. پس از گذشت این مدت، می‌توان انتظار داشت که موتور یخچال به علت استفاده بیش‌از‌حد از سیلندر‌ها و پیستون‌ها، عملکرد اولیه را نداشته باشد که این امر باعث کار کردن بیش‌از پیش موتور برای ایجاد سرمای مناسب در یخچال می‌شود.

کپی لینک

معیوب شدن ترموستات

ترموستات مهم‌ترین بخش برای خنک کردن یخچال است و عملکرد صحیح این بخش بسیار ضروری است. موتور یخچال می‌تواند به‌دلیل تنظیم نبودن ترموستات دستگاه گرم شود و در‌نتیجه به‌سختی کار کند؛ بنابراین باید ترموستات را چک کنید تا مطمئن شوید که در دمای مناسبی تنظیم شده است. در صورت خراب بودن ترموستات، باید آن را تعویض کنید.

کپی لینک

خراب شدن برد

خرابی برد الکترونیکی یخچال، می‌تواند باعث سوختن یا خرابی کمپرسور شود. به عبارت دیگر، اگر به هر علتی، برد دستگاه خراب شده باشد، باعث سوختن موتور می‌شود. وجود سرمای زیاد، یکی از نشانه‌های زیاد کار کردن موتور است. در‌نتیجه به‌دلیل زیاد کار کردن، ممکن است موتور یخچال بسوزد؛ بنابراین باید هرچه زود‌تر، مشکل برد را پیگیری و برطرف کنید.

کپی لینک

خرابی رله کمپرسور

کار کمپرسور یخچال فشرده کردن مبرد و تبدیل آن به مایع است. طی فرآیندی از طریق سیم‌پیچ‌های کندانسور در پشت یخچال، مبرد گرما را از بین می‌برد و فضای داخل یخچال را سرد می‌کند؛ بنابراین موتور یکسره کار نمی‌کند، بلکه رله کمپرسور هر‌ زمان که چرخه خنک‌کننده شروع به‌کار کند فعال می‌شود و عمل کمک کردن را انجام می‌دهد. در‌صورت خراب بودن رله کمپرسور، باید آن را تعویض کنید؛ زیرا ممکن است باعث سوختن یا خرابی موتور یخچال شود.

یخچال
کپی لینک

کثیفی کندانسور یخچال

کندانسور همان سیم‌پیچ‌های پشت یخچال یا کویل‌ها هستند که گرمای درون یخچال را از بین می‌برند. بنابراین کندانسور یا سیم‌پیچ‌های پشت یخچال یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که باید آن را بررسی کرد. باید کویل‌ها را چک کنید تا مطمئن شوید که گرد و غبار نگرفته باشند. برای اینکه موتور یخچال بتوانند گرما را به‌خوبی دفع کند، باید فاصله مناسبی از دیوار داشته باشند. در‌غیر‌ این‌صورت گرمایی که باید از طریق این سیم‌پیچ‌ها خارج شود، در مسیر می‌ماند و باعث گرم شدن موتور یخچال و سوختن آن می‌شود. در رابطه با کثیف بودن کندانسور بهتر است، هر چند وقت یک‌بار گرد و غبار‌ روی کویل‌ها را تمیز کنید تا یخچال عملکرد خوبی داشته باشد.

کپی لینک

نوسانات برق

یکی دیگر از علل سوختن کمپرسور یا موتور یخچال، می‌تواند نوسانات برق باشد. به عبارتی دیگر، هر تنش در سیستم برق یخچال، می‌تواند منجربه آسیب رساندن به قطعات برقی از جمله سنسور‌ها، برد و موتور دستگاه باشد. عواملی مثل: قطع‌‌ و وصل شدن بسیار سریع و افزایش ولتاژ ناگهانی باعث آسیب‌دیدگی و سوختن سیم‌پیچ‌های موتور می‌شود.

کپی لینک

کمبود گاز مبرد

نشتی گاز مبرد می‌تواند یکی از مواردی باشد که باعث سوختن کمپرسور یخچال فریزر می‌شود. به عبارتی دیگر، وجود نشتی گاز مبرد در دستگاه، که می‌تواند در اثر پوسیدگی لوله ها ایجاد شده باشد، سوراخ‌هایی روی لوله‌ها ایجاد می‌کند که به‌مرور زمان باعث نشتی این گاز می‌شود. در نتیجه سرمای کافی تولید نمی‌شود و کمپرسور مجبور می‌شود که بیشتر کار کند. کار کردن زیاد باعث داغ شدن کمپرسور و استهلاک آن می‌شود و باعث آسیب دیدن و سوختن موتور خواهد شد. بنابراین باید سطح مبرد را نیز مورد بررسی قرار داد که توصیه می‌کنیم این مورد توسط تکنسین متخصص انجام شود.

یخچال
کپی لینک

جمع‌بندی

با انجام یک تست ساده، می‌توانید متوجه شوید که کمپرسور یخچال سوخته است یا نه. برای این منظور باید کمی یخچال را از دیوار فاصله دهید و چند دقیقه صبر کنید و به‌دقت صدای موتور را گوش دهید. در‌صورتی‌که کمپرسور در حال کار کردن است و صدای ضعیفی از آن می شنوید، یعنی موتور دستگاه سالم است؛ اما در صورتی که هیچ صدایی نمی‌شنوید، یعنی کمپرسور شما خراب است و کار نمی‌کند. البته این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای فهمیدن کار نکردن و یا کار کردن موتور است.

به‌طور کلی، سوختن موتور یخچال، مخصوصاً در برندهای نامعتبر مشکلی شایع محسوب می‌شود؛ اما با رعایت برخی اصول و نگهداری درست از دستگاه می‌توانید از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری کنید. افزون‌براین، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی چگونه عمر یخچال را افزایش دهیم را در زومیت مطالعه کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات