نشتی آب از ماشین لباسشویی؛ هر آنچه باید برای پیشگیری از آن بدانید!

بررسی مواردی در خصوص نشتی آب ماشین لباسشویی
پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ماشین لباسشویی
در این مقاله به علت نشتی آب از ماشین لباسشویی میپردازیم و به تفصیل عیب‌یابی و راه‌های پیشگیری از آن را شرح می دهیم.
تبلیغات

یکی از مشکلاتی که در استفاده از برندهای مختلف ماشین لباسشویی ممکن است با آن مواجه شوید، نشت آب از دستگاه است. در این مقاله از زومیت چند علت نشت آب از ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. لازم است بدانید که درصورتی که برق به آب نشت‌کرده برسد خطر برق‌گرفتگی جدی است؛ بنابراین چنانچه حتی مقدار کمی نشتی آب در لباسشویی مشاهده کردید، سریعاً دستگاه را از برق بکشید تا از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.

ماشین لباسشویی

در ادامه به چند علت نشت آب از ماشین لباسشویی پرداخته‌ایم تا بدون پرداخت هزینه به عیب‌یابی و رفع مشکل دستگاهتان بپردازید.

  • نشتی، پارگی یا گرفتگی در شلنگ‌های لباسشویی
  • معیوب بودن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  • وجود ایراد در دریچه ورودی آب دستگاه
  • معیوب بودن لاستیک دور درب
  • ایراد در دیگ، کاسه نمد و بلبرینگ ماشین لباسشویی
  • خرابی جاپودری

پارگی شلنگ‌ها

پیش‌پاافتاده‌ترین و ساده‌ترین علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی، معیوب بودن شلنگ دستگاه است که به راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید.

اگر لباسشویی نشت دارد ابتدا شلنگ‌هایش را چک کنید. شلنگ‌های مختلفی در ماشین لباسشویی وجود دارد و مهم‌ترین آن‌ها شلنگ‌های تخلیه و شلنگ آب ورودی است. شلنگ ورودی آب، منبع تغذیه آب را به لوله کشی اصلی منزل وصل می‌کند و در پشت ماشین لباسشویی قرار دارد. ابتدا چک کنید که این دو شلنگ کاملاً به لباسشویی متصلند و علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی نیستند. شلنگ تخلیه نیز در عقب ماشین لباسشویی قرار گرفته است.

علاوه‌بر این دو، ماشین لباسشویی دارای شلنگ داخلی نیز هست که سوپاپ ورودی را به وان متصل می‌کند و معیوب شدن آن، می‌تواند جزو علت‌های نشت آب از زیر ماشین لباسشویی محسوب شود. با بلند کردن صفحه بالایی لباسشویی شیلنگ را برای اطمینان از سایش یا پارگی بررسی کنید.

همچنین اجزای دیگر سیستم ورودی آب مانند سیفون یا مونتاژ تزریق باطری را برای پیدا کردن علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی بررسی کنید. در‌صورتی‌که آب در طول چرخه از دستگاه نشت کند باید مخزن مواد شوینده را بررسی کنید؛ زیرا درطول چرخه آب وارد این قسمت شده و باعث ورود مواد شوینده به ماشین لباسشویی می‌شود.

خرابی پمپ لباسشویی

پمپ تخلیه آب یکی از بخش‌های مهم لباسشویی است که آب را از دستگاه خارج می‌کند. این پمپ می‌تواند تسمه‌ای، درایو مستقیم یا الکتریکی باشد. اگر درطول چرخه‌ی شست‌وشو نشتی آب را مشاهده کردید، بدانید که معیوب شدن پمپ تخلیه علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی است؛ بنابراین باید پمپ تخلیه و شلنگ‌های متصل به آن را بررسی کنید و به‌دنبال علت نشت آب بگردید.

ماشین لباسشویی

تعویض پمپ ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه به‌طور معمول در قسمت پایین و جلوی لباسشویی قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است به درایو متصل باشد و شما به‌راحتی با باز کردن پنل جلویی لباسشویی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

ایراد در دریچه ورودی آب

وظیفه‌ی دریچه‌ی ورودی آب لباسشویی، کنترل ورود آب گرم و سرد به داخل دستگاه است. شیر مذکور، در پشت ماشین لباسشویی قرار دارد و شلنگی به آن متصل شده است که از پنل عقب وارد دستگاه می‌شود؛ بنابراین باید دریچه ورودی و شلنگ‌های متصل به آن را بررسی و از نبود هرگونه ترک خوردگی و آسیب دیدگی شلنگ و دریچه اطمینان حاصل کنید. لطفاً قبل از انجام هرکاری برق دستگاه را قطع کنید.

فرسودگی لاستیک دور در لباسشویی

لاستیک دور درِ لباسشویی به‌مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد و دچار پوسیدگی می‌شود. چنانچه از دور در لباسشویی شما آب بیرون ریخت، باید سریعاً لاستیک را چک کنید تا پوسیده یا پاره نشده باشد. دقت کنید اگر لاستیک از حالت اولیه خود خارج شده باشد، دلیل نشت آب از لباسشویی است. برای رفع مشکل یادشده، هر چند وقت یک‌بار لاستیک در را بررسی کنید و آن را تمیز نگه‌دارید. اگر لاستیک درِ لباسشویی شما نیاز به تعویض داشت از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید و در اسرع‌وقت این کار را انجام دهید.

بررسی دیگ ماشین لباسشویی

حتما به نحوه تراز کردن لباسشویی خود توجه کنید، زیرا تراز نبودن دستگاه در‌حین کار باعث تکان خوردن و وارد شدن ضربه به دستگاه می‌شود. این عوامل باعث به‌وجود آمدن شکاف و سوراخ می‌شوند و می‌توانند یکی از دلیل های نشت آب از لباسشویی باشند. همچنین بعضی از دیگ‌ها به‌مرور زمان بر اثر رسوب بیش‌از‌حد؛ دچار زنگ زدگی و سوراخ شدن می‌شوند که در نهایت منجربه نشت آب در لباسشویی خواهد شد.

خرابی جاپودری لباسشویی

برخی از شلنگ‌ها به جاپودری ماشین لباسشویی متصل هستند و اگر رسوب زدایی نشوند، به‌مرور زمان کاراییشان را از دست می‌دهند و منجربه نشتی در دستگاه خواهند شد. همچنین اگر شیر برقی، آب را بیش‌از‌حد وارد جاپودری کند، نشتی آب در لباسشویی اتفاق می‌افتد.

نکته: حتما اتصالاتی که به شیر برقی متصل است را چک کنید تا سوراخ نباشد و بدانید ترک خوردگی در جاپودری لباسشویی نیز باعث نشت آب می‌شود.

ماشین لباسشویی

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت سعی کردیم تمامی علت‌های آبریزی از کف لباسشویی و همچنین نحوه رفع هرکدام را شرح دهیم. رفع برخی از ایرادها نظیر: خرابی لاستیک درب و یا وجود ایراد در شلنگ‌های ورودی و خروجی دستگاه ساده است و تشخیص آن‌ها نیاز به تخصص خاصی ندارد و شما می‌توانید با اندکی دقت این مشکلات را شناسایی کنید و شخصاً برای رفع آن اقدام کنید.

در‌صورتی‌که با انجام راهکارهای گفته شده مشکل دستگاه شما برطرف نشد، از دستکاری کردن دستگاه خودداری کنید و با نمایندگی‌های معتبر تماس بگیرید. افزون‌براین، می‌توانید علت قطع نشدن آبگیری در ماشین لباسشویی را در مقاله‌ی دیگر ما مطالعه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات