علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سرویس‌کار کولر گازی
خاموش شدن کولر گازی بعداز چند دقیقه، نشانه‌ای از بروز مشکل در دستگاه است و با عیب‌یابی دقیق و به‌موقع می‌توانید جلوی هزینه‌های اضافی بعدی را بگیرید.
تبلیغات

در یک روز داغ تابستانی به‌خانه می‌رسید و فوراً کولر گازی را روشن می‌کنید؛ اما بعداز ۲ دقیقه کولر به‌صورت خودکار و بدون اینکه روی تایمر قرار داشته باشد، خاموش می‌شود! علت خاموش شدن کولر گازی به‌ عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به‌چند مورد از مرسوم‌ترین‌ آن‌ها می‌پردازیم. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید، بهتراست بر روشن نگهداشتن کولر پافشاری نکنید و با این مقاله از زومیت همراه باشید.

سیکل کوتاه کولر گازی

کولر گازی در خانه

اصطلاح سیکل کوتاه هنگامی است که سیکل گرمایش یا سرمایش پیش از موعد به‌طور مکرر روشن و خاموش می‌شود. گفته می‌شود کولرهای گازی در هنگام روشن و خاموش‌ کردن، پیش از خنک‌کردن محیط تا دمای مطلوب، سیکل کوتاهی دارند. سیکل کوتاه مشکل‌ساز است؛ زیرا باعث افزایش مصرف انرژی و فرسودگی کولر گازی می‌شود.

علت خاموش‌شدن کمپرسور کولر گازی

دلایل احتمالی مختلفی وجود دارد که کمپرسور کولر گازی شما بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود. درادامه، به برخی از این دلایل احتمالی اشاره کرده‌ایم:

نشت مبرد

کم‌بودن گاز مبرد کولرگازی

ماده‌ای که گرما را از هوای خانه‌ی شما خارج می‌کند، مبرد نامیده می‌شود. مبرد کولر گازی همراه با کمپرسور کار می‌کند که حالت مبرد را از مایع به گاز پرفشار تغییر می‌دهد. سطوح عادی مبرد فشار را در سیستم شما ثابت نگه می‌دارد. اگر میزان مبرد در سیستم کولر شما اندک باشد، کمپرسور باید سخت‌تر کار کند تا هوا خنک شود. در نتیجه‌، گرم‌شدن بیش‌از‌حد کمپرسور ممکن است علت خاموش شدن کولر گازی شما باشد.

اگر در این قطعه نشتی وجود داشته باشد، در سیستم سردرگمی ایجاد خواهد شد. این کار ممکن است باعث روشن‌شدن کنترلر کم‌فشار در کمپرسور شود که کولر شما را خاموش می‌کند. قلب سیستم کولر شما کمپرسور است؛ بنابراین وقتی کار خود را متوقف می‌کند، تمام کارهای دیگر نیز متوقف می‌شود. سپس، فشار افزایش می‌یابد که به کولر دستور روشن‌شدن می‌دهد و سیکل کوتاه و سریع همچنان اتفاق می‌افتد.

فراموش نکنید که علت خاموش شدن اسپلیت را باید قبل از اینکه کولر ازکار بیفتد و به‌مرحله‌ای برسید که بگویید حالا چه کولر گازی بخریم با متخصص عیب‌یابی کنید.

گرفتگی یا کثیف‌بودن فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوای کولرگازی برای افزایش عمر

فیلتر هوای کثیف می‌تواند جریان هوا را محدود کند و باعث شود کمپرسور سخت‌تر کار کند و بیش‌ازحد گرم شود. فیلترهای هوا بخش‌هایی از کولر گازی هستند که از ورود گرد و غبار به دیگر بخش‌های کولر جلوگیری می‌کنند؛ اما اگر فیلتر کثیف و پر از گرد‌و‌غبار باشد، ممکن است قطعات بیش‌از‌حد داغ شوند و کولر درست کار نکند. برای جلوگیری از این اتفاق و افزایش عمر کولر گازی می‌توانید هرازگاهی فیلترهای هوا را تمیز کنید.

ترموستات معیوب

خراب شدن ترموستات کولرگازی

علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی ممکن است دریافت پیام اشتباه از ترموستات خراب باشد. اگر ترموستات در جای درستی قرار نداشته باشد (مثلاً زیر نور مستقیم خورشید) یا درست کار نکند، درمحاسبه‌ی دما دچار اشتباه می‌شود و ممکن است کمپرسور کولر پس از ۲ تا ۳ دقیقه خاموش شود. اگر کولر به‌سرعت روشن و خاموش می‌شود، باید ترموستات آن را هم بررسی کنید.

کثیفی کویل‌های کندانسور

کویل اواپراتور کثیف کولر گازی

اگر کویل کندانسور کثیف باشد، ممکن است باعث شود که قطعه نتواند گرمای هوای داخل را به دام بیندازد. بنابراین، گرمای بیش‌از‌حد ممکن است رخ دهد؛ فیلترهای هوا نیز همین‌طور هستند. برای جلوگیری از بد کارکردن کمپرسور، می‌توانید این بخش را به‌طور مرتب تمیز کنید. علاوه‌براین، کثیفی در این بخش را در مواردی می‌توان علت تخلیه نشدن آب کولر گازی دانست.

مشکلات برقی

مشکلات برقی کولر گازی

وجود مشکلات الکتریکی مانند رله یا خازن معیوب ممکن است باعث خاموش‌شدن کمپرسور شود.

  • توصیه: برای اینکه کمپرسور شما دوام بیشتری داشته باشد، می‌توانید اطراف بخش بیرونی را از برگ‌ها و سایر آشغال‌ها تمیز کنید. این موارد می‌توانند به کمپرسور و فن یا کندانسور آسیب برسانند؛ بنابراین اهمیت تمیز نگه‌داشتن بخش بیرونی را فراموش نکنید.

وقتی کمپرسور کولر شما بعد از ۲ تا ۳ دقیقه خاموش می‌شود، بهتر است قبل از اینکه کل سیستم آسیب ببیند، با متخصص تماس بگیرید. دلیل این موضوع شاید جزئی باشد و تنها هزینه‌ی کمی داشته باشد؛ در‌حالی‌که تعویض کمپرسور کولر هزینه‌بر است.

اثرهای خاموش‌شدن کمپرسور کولر گازی پس از چند دقیقه

کمپرسور کولرگازی

اگر سیکل کوتاه‌مدت برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، ممکن است باعث کاهش طول عمر کولر گازی شود. تداوم سیکل کوتاه در کمپرسور کولر نیز می‌تواند باعث شود که مبلغ قبض‌های برق شما بیشتر از قبل شود. اگر مشکل برطرف نشود، ممکن است دیریازود مجبور شوید برای خرید کولر گازی جدید اقدام کنید.

علت خاموش‌‌شدن کولر گازی در حالت گرمایش

روشن کردن کولر گازی با کنترل

یکی از دلایل رایج خاموش‌شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه و سیکل کوتاه، مشکلات الکتریکی است. این موضوع شاید ناشی از اتصال بد، خرابی ترموستات، معیوب‌بودن بُرد مدار، کندانسور یا کمپرسور باشد که برق را به‌درستی دریافت نمی‌کند. برای تشخیص صحیح و تعمیر مشکل برق، با کارشناس تماس بگیرید. سایر مشکلات مشابه مشکلاتی هستند که در بخش بالا گفته شد.

علت خاموش‌‌شدن کولر گازی پنجره‌ای

معایب کولر گازی پنجره‌ای

از علت‌های مهم‌ خاموش‌شدن کولر گازی پنجره‌ای بعد از چند دقیقه می‌توان به کثیف‌بودن فیلتر هوا، خرابی خازن، تنظیمات اشتباه ترموستات، برد معیوب و اتصال‌های بد اشاره کرد. برای بررسی دقیق‌تر بهتر است با متخصص تماس بگیرید تا از پرداخت هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید.

خرید یک محصول مسئولیت نگهداری آن را به‌همراه دارد و کولر گازی نیز مانند هردستگاهی نیاز به تمیزشدن و نگهداری دارد. بنابراین، اگر نمی‌دانید چطور کولر گازی را تمیز کنید، به مقاله تمیزکردن کولر گازی سر بزنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات