روش‌های مؤثر برای از بین بردن زردی لوازم خانگی

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
از بین بردن زردی لوازم
اگر آماده‌اید با از بین‌بردن زردی لوازم برقی جان تازه‌ای به آن‌ها بدهیم، در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

زمانی‌ که برای اولین‌بار لوازم خانگی برقی جدیدی می‌خرید، براق و نو هستند؛ اما پس از چند سال، شاید زرد یا تیره شوند. آیا راهی برای درخشان‌کردن دوباره‌ی آن‌ها وجود دارد؟ خوشبختانه، راهکارهای آسانی پیش روی ما است و احتمالاً تمام لوازم مورد نیاز را در آشپرخانه خواهید داشت. در این مقاله از زومیت شما را با مؤثرترین روش‌های سفید‌کردن لوازم خانگی که زرد شده‌اند آشنا می‌کنیم تا دوباره براق و جدید به‌نظر برسند.

توجه: قبل از انجام، راهنمای محصول را بخوانید تا مطمئن شوید که برای استفاده در لوازم مدنظر بی‌خطر است. اگر مطمئن نیستید، آن را روی بخشی کوچک و مخفی آزمایش کنید تا مطمئن شوید که آسیبی وارد نمی‌کند.

کپی لینک

چرا لوازم خانگی زرد می‌شوند؟

شایع‌ترین علت زردشدن لوازم خانگی قرارگرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید است که با مواد شیمیایی داخل پلاستیک واکنش نشان می‌دهد و باعث زردشدن رنگ آن‌ها می‌شود.

دیگر علل احتمالی زردشدن لوازم خانگی قرار‌گرفتن در معرض دمای بالا، محیط‌های مرطوب و نمناک در طول زمان است.

کپی لینک

الکل مالشی

مالیدن الکل روشی آسان برای بازگرداندن سفیدی لوازم مانند دیواره‌های مایکروویو و یخچال و کیبورد کامپیوتر به رنگ درخشان است. در اینجا چه باید کرد:

الکل را در کاسه‌ای بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. برای محافظت پوست در برابر سوزش و حساسیت احتمالی، از دستکش‌های محافظ و تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنید. الکل را با پارچه‌ای تمیز روی نواحی لکه‌دار بمالید و بگذارید تا یک ساعت بماند. سپس روی آن را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

کپی لینک

آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) مایعی برای از بین‌بردن لکه‌ی هر چیزی از جمله لباس است، بنابراین روی لوازم زردرنگ شما نیز مؤثر خواهد بود. در این بخش چه باید کرد:

پارچه تمیز را با پراکسید هیدروژن آغشته کنید و روی وسیله‌ی زردرنگ بمالید و چند دقیقه به حال خود رها کنید. توجه داشته باشید اگر وسیله بزرگی مانند مایکروویو دارید مدت زمان را به یک ساعت افزایش دهید. در نهایت آن را با پارچه آغشته به آب تمیز، پاک و در صورت لزوم تکرار کنید.

کپی لینک

قرص تمیزکننده دندان مصنوعی

قرص‌های دندان مصنوعی برای از بین‌بردن لکه از روی لباس و دندان مصنوعی عالی هستند و همچنین می‌توانند هرگونه زردی را از لوازم پلاستیکی شما پاک کنند. حال چه باید کرد:

قرص‌های دندان مصنوعی را در یک کاسه آب داغ قرار دهید تا حل شوند. مخلوط را روی پارچه یا اسفنج تمیز بمالید و روی نواحی لکه‌دار بزنید و نیم ساعت مهلت دهید. مراقب باشید که با قسمت برقی و دوشاخه تماس نداشته باشد.

کپی لینک

ترکیب آب و جوش شیرین

این یکی از مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن زردی است. در این روش باید آب و جوش شیرین را در یک فنجان یا ظرف مشابه مخلوط کنید تا محلول به شکل خمیر درآید.

سپس خمیر را روی پلاستیک زردشده با یک پارچه نرم، پد شستشو یا مسواک قدیمی بمالید. مالش را به‌صورت دایره‌های کوچک با فشار کم اعمال کنید. جوش شیرین به پاک‌کردن لایه سطحی زردشده پلاستیک کمک می‌کند.

اجازه دهید خمیر حداقل ۳۰ دقیقه یا حداکثر ۲ ساعت بماند. هرچه مدت طولانی‌تری بنشیند، زمان بیشتری برای براق شدن پلاستیک دارد. خمیر را با پارچه یا اسفنج مرطوب، پاک و محل را با پارچه نرم دیگر خشک کنید.

در صورت نیاز این فرایند را تکرار کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید. شاید تکرار ۲ تا ۳ بار عملیات برای رفع لکه‌های سخت یا پلاستیک شدیداً زردشده نیاز باشد؛ اما مراقب باشید که خیلی شدید نمالید، در غیر این صورت ممکن است به سطح آسیب برسانید.

کپی لینک

آب لیمو و نور خورشید

با اینکه می‌دانیم نور خورشید عامل اصلی زردشدن لوازم است؛ اما می‌تواند کمک‌کننده نیز باشد، به شرطی که در ترکیب با لیمو به‌کار رود. لیمو خاصیت سفید‌کنندگی جادویی دارد و وقتی با نور خورشید مواجه می‌شود، می‌تواند هر چیز زرد را به رنگ سفید برگرداند. حال چه باید کرد:

ابتدا یک لیموی تازه بردارید و از وسط نصف کنید. سپس هر دو نیمه را روی بخش پلاستیکی آسیب‌دیده بمالید و بگذارید آب میوه کار خود را انجام دهد. آن را برای چند ساعت یا در حالت ایدئال یک روز کامل در بیرون قرار دهید. در این مدت، خورشید به از بین‌بردن لکه‌های زرد کمک می‌کند.

بدنه پلاستیکی را با آب گرم و صابون تمیز کرده یا از یک محلول پاک‌کننده چندمنظوره استفاده کنید. اگر پس از استفاده از این روش نمی‌توانید از شر لکه‌ها خلاص شوید، از ساینده نرم با آب استفاده کنید تا آن‌ها را از بین ببرید.

کپی لینک

سفید‌کننده و آب گرم

قبل از انجام، از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش استفاده کنید. سفید‌کننده ماده‌ای شیمیایی سنگین و خورنده است، بنابراین این روش باید جزو آخرین راه‌حل‌ها باشد. در اینجا چه باید کرد:

آب گرم را در کاسه‌ای بریزید و یک پیمانه کوچک سفیدکننده به آن اضافه کنید. با پوشیدن دستکش و با استفاده از اسفنج، مخلوط را به نواحی زردشده بمالید و مراقب سیم و بخش‌های برقی باشید. اجازه دهید مخلوط روی پلاستیک زردشده حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با استفاده از پارچه تمیز، آن را با آب گرم پاک کنید. در صورت لزوم تکرار کنید.

کپی لینک

سرکه

سرکه به‌ویژه سرکه سفید مایعی پاک‌کننده محسوب می‌شود که کمتر از محصولاتی مانند سفید‌کننده یا الکل مالشی خورنده است. حال چه باید کرد:

از اسانس سرکه ۷۰ درصد استفاده کنید. دستکش فراموش نشود. سپس یک پارچه نرم را با سرکه مرطوب کنید، نواحی زردرنگ را پاک کنید، با آب بشویید و خشک کنید.

کپی لینک

استون

استون ضمن پاک‌کردن لاک ناخن برای تمیزکردن زردی لوازم نیز استفاده می‌شود. حال چه باید کرد:

پد پنبه‌ای یا پارچه تمیز را مرطوب کنید. حتماً از دستکش استفاده کنید. سپس به قسمت‌های زردرنگ بمالید تا به آرامی به لکه نفوذ کند. در نهایت نواحی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا زردی برطرف شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

زرد‌شدن لوازم خانگی به این معنی نیست که شما باید دوباره به‌دنبال وسیله‌ای جدید باشید، بلکه اغلب با استفاده از محصولاتی که در خانه دارید، می‌توانید کالا را به رنگ سفید اصلی خود بازگردانید.

هر وسیله الکتریکی باید از برق جدا باشد و نباید در محلول تمیز‌کننده مایع غوطه‌ور شود. در عوض محلول باید با استفاده از اسفنج یا پارچه تمیز به‌صورت موضعی به‌کار رود. تجهیزات حفاظت فردی هم برای محافظت از پوست در برابر سوختگی یا سوزش توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید که این راهکارها به محض اینکه متوجه تغییر رنگ می‌شوید، مؤثرتر هستند. هرچه مدت زمان بیشتر آن را رها کنید، پاک‌کردن لکه سخت‌تر خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات