آموزش جامع جرم گیری ماشین لباسشویی

نکاتی در خصوص جرم گیری ماشین لباسشویی
یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
جرم گیری ماشین لباسشویی 1
در این مقاله از زومیت قصد داریم نحوه صحیح جرم گیری ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم.
تبلیغات

ماشین لباسشویی، یکی از پرکاربردترین وسایل منزل به‌شمار می‌رود و بسته به تعداد اعضای خانواده، به‌طور مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به دلیل تماس با لباس‌های کثیف و رطوبت بالا، مستعد جذب رسوب و میکروب‌ها است. اگر لباس‌هایتان پس از شسته شدن بوی نامطبوعی به خود می‌گیرند، نگران نباشید! ماشین لباسشویی‌تان خراب نیست و تنها نیاز به جرم‌گیری و رسوب زدایی دارد. جرم ‌گیری و رسوب ‌زدایی ماشین لباسشویی، باعث بهبود عملکرد شست‌وشو و از بین رفتن بوی بد لباس‌ها می‌شود.

زمان جرم گیری ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی، یک فضای مرطوب است و بعد از مدتی به‌دلیل جذب آلودگی لباس‌ها یا باقی ماندن طولانی مدت لباس‌های خیس در محفظه (دیگ)، دچار جرم و رسوب می‌شود. تجمع جرم و رسوب، روند کار ماشین لباسشویی را مختل و کیفیت شست‌وشوی لباس‌ها را کاهش می‌دهد؛ اگر لباس‌ها بعد از شسته شدن، تمیز نمی‌شوند و بوی نامطبوع می‌دهند یا محفظه‌ی ماشین لباسشویی بوی نامطبوع ساطع می‌کند، باید جرم‌‌گیری شود.

نکته: جرم گیری ماشین لباسشویی باعث از بین رفتن بوی بد، افزایش کیفیت شست‌وشو و جلوگیری از ایجاد آلرژی پوستی به‌خصوص در کودکان و نوزدان می‌شود. همچنین با دانستن رایج‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی و نحوه عیب‌یابی آن می‌توانید از سایر مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.

جرم گیری انواع ماشین لباسشویی

آموزش جامع جرم‌ گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی

بخش‌های مختلف این وسیله، ممکن است بعد از مدتی دچار جرم و رسوب شوند. قسمت‌هایی که نیاز به جرم گیری دارند به‌ترتیب زیر هستند:

بدنه ماشین لباسشویی

بدنه ماشین لباسشویی ممکن است با جذب باکتری‌های محیطی منزل، منشأ آلودگی باشد؛ تمیز کردن قسمت خارجی دستگاه، به از بین بردن بوی بد کمک بسزایی می‌کند. همچنین با دانستن دلیل بوی بد ماشن لباسشویی و نحوه از‌بین‌بردن آن می‌توانید تا حد زیادی از مشکل فوق جلوگیری کنید.

دَرِ لباسشویی

این قسمت با اسفنج و سرکه یا مواد شوینده به‌راحتی قابل ضدعفونی است.

لاستیک در لباسشویی

این قسمت معمولاً خیلی سخت تمیز می‌شود و محلی برای تجمع کپک، رسوبات، باکتری‌ها و باقی‌مانده مواد شوینده است، می‌توانید بخش فوق را به کمک اسفنج و سرکه ضدعفونی‌ کنید. بهتر است لاستیک در لباسشویی بعد از هربار شست‌وشو با پارچه خشک شود.

محفظه مواد شوینده لباسشویی

برای تمیز کردن این قسمت، می‌توانید از مسواک، سرکه یا مواد جرم‌گیر استفاده کنید.

فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های دستگاه و محل تجمع پرزهای لباس است. با کمک دفترچه راهنمای لباسشویی، فیلتر را باز و زباله‌هایش را خالی کنید. در آخر با مسواک و مواد جرم‌گیر مراحل ضدعفونی‌ را انجام دهید.

محفظه دیگ لباسشویی

محفظه دیگ، به‌دلیل تماس مستقیم با لباس‌ها، معمولاً منشأ اصلی بوی نامطبوع و جذب باکتری‌ها است و نسبت به سایر قسمت‌های دستگاه، نیاز بیشتری به جرم‌گیری دارد. این محفظه را می‌توانید با استفاده از انواع محلول‌های طبیعی و شیمیایی مانند سرکه، جوش شیرین، پودر یا قرص جرم‌گیر، ضدعفونی کنید.

نحوه جرم‌ گیری بدنه ماشین لباسشویی

گاهی ممکن است بوی بد ماشین لباسشویی، ناشی از تجمع باکتری‌های محیطی روی بدنه دستگاه باشد. برای تمیز کردن بدنه ی ماشین لباسشویی، ابتدا دستگاه را از برق بکشید تا خطری در انتظارتان نباشد. سپس با استفاده از دستکش، اسفنج و ماده ضدعفونی‌کننده، سطوح مختلف دستگاه را پاک کنید. همچنین اگر بدنه ماشین لباسشویی‌تان برق دارد می‌توانید با دانستن نکاتی در خصوص اینکه چرا بدنه ماشین لباسشویی برق دارد مشکلات مربوطه را رفع کنید.

نحوه جرم‌گیری ماشین لباسشویی با محلول سرکه و جوش شیرین

محلول سرکه و جوش شیرین یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌های جرم‌گیری و رسوب‌زدایی برای محفظه‌ ماشین لباسشویی است. این محلول قوی، در زمانی کوتاه میکروب‌ها را از بین می‌برد. برای درست کردن محلول، کمی جوش شیرین (حدود نصف پیمانه) را با آب مخلوط کنید. محلول را در دیگ خالی ماشین لباسشویی و سرکه را در محفظه مواد شوینده بریزید. اندازه سرکه باید حدود چهاربرابر محلول آب و جوش شیرین باشد.

به محلول آب داغ (حدود شصت درجه) اضافه و سپس دستگاه را روشن کنید تا مثل روال همیشگی کار کند. بعد از خاموش شدن، با اسفنج، محفظه و در ماشین لباسشویی را خشک کنید. این تمیز‌کننده‌ی قوی، باکتری‌ها و رسوبات حفره‌های دیگ را از بین می‌برد. می‌توانید ماهی یک‌بار یا یک‌ماه در میان، با این روش ماشین لباسشویی را جرم‌‌گیری کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشد و در زمان کوتاه‌تر، لباس‌ها تمیزتر شوند.

نحوه جرم‌ گیری ماشین لباسشویی با قرص و پودر جرم‌گیر

اگر ماشین لباسشویی شما اتوماتیک است، می‌توانید برای جرم‌گیری از پودر یا قرص جرم‌گیر استفاده کنید. این مواد به‌راحتی رسوبات تمیز و همچنین سختی آب را از بین می‌برند. برای جرم‌گیری با پودر یا قرص، ابتدا دستگاه را خالی کنید، پودر جرم‌گیر یا قرص را داخل محفظه مواد شوینده بریزید و ماشین لباسشویی را مثل روال هرروز روشن کنید. برای جرم‌گیری بهتر و سریع‌تر، دمای آب باید بین ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

نکته: از مزیت‌های جرم‌گیری با قرص یا پودر جرم‌گیر، می‌توان به از بین بردن باکتری‌ها، رسوبات و آهک محفظه دیگ و لوله‌ها، از بین بردن سختی آب، جرم‌گیری المنت ماشین لباسشویی، کاهش زمان شست‌وشو و از بین بردن بوی نامطبوع لباس‌ها اشاره کرد.

نکاتی در مورد پودر جرم‌گیر ماشین لباسشویی

گاهی تصور می‌شود در‌ صورت استفاده از پودر جرم‌گیر، ماشین لباسشویی نیاز به مراقبت دیگری ندارد اما اشتباه نکنید؛ پودر جرم‌گیر تنها جرم‌ها و باکتری‌های ریز و غیرقابل مشاهده را از بین می‌برد.

نکته: پودر جرم‌گیر توانایی پاک کردن اشیایی مثل پوست پسته یا تخمه، دستمال کاغذی و چیزهایی از این نظیر را ندارد. بنابراین بهتر است همیشه مراقب باشید تا اشیای خارجی وارد فیلتر نشوند و همیشه جیب لباس‌های خود را پیش از شست‌وشو بررسی کنید، تا مشکلات دیگری به‌ بار نیاید.

جرم‌گیری ماشین لباسشویی 4

نکاتی جامع در خصوص جرم‌گیری ماشین لباسشویی

نکته اول: فضای مرطوب، به‌شدت مستعد جذب باکتری و کپک است؛ برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی بد، پس از هر بار استفاده، در ماشین لباسشویی را تا چند ساعت باز بگذارید تا رطوبت محفظه خشک شود.

نکته دوم: بیشتر سعی کنید به‌جای مایع‌های شوینده از پودر شست‌وشو استفاده کنید چون مایع در محفظه‌ها باقی می‌ماند و به‌راحتی از بین نمی‌رود.

نکته سوم: برای جرم‌گیری، حتماً ماشین لباسشویی را با آب داغ (دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه) تنظیم کنید تا باکتری‌ها و رسوبات کامل از بین بروند. همچنین با دانستن اینکه چگونه زمان ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم می‌توانید زمان دلخواه خود را برای فرایند شست‌وشو و عملکرد بهتر دستگاه انتخاب کنید.

نکته چهارم: تا حد امکان، نگذارید لباس‌های مرطوب برای زمان طولانی در ماشین لباسشویی بمانند. اگر کودک یا نوزاد دارید، جرم گیری را با فاصله زمانی کمتر انجام دهید (ترجیحاً هر هفته یا یک هفته در میان). همچنین اگر از قفل کودک استفاده می‌کنید و با کارکرد آن مشکل دارید می‌توانید مقاله چگونه قفل کودک ماشین لباسشویی را باز کنیم؟ را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

نکته پنجم: بهتر است بعد از هربار شست‌وشو، در و لاستیک دو آن را با یک پارچه خشک کنید تا منشا تجمع باکتری‌ها نشود.

نکته آخر: سعی کنید تا حد امکان به‌جای مایع لباسشویی، از پودر لباسشویی استفاده کنید؛ چون پودر برعکس مایع به حفره‌های دیگ نفوذ نمی‌کند. اگر فاصله‌ی جرم‌گیری بیشتر از یک ماه است، حتماً دو عدد قرص داخل محفظه بیندازید. همچنین اگر دیگ لباسشویی‌تان صدای نامطلوب و عملکرد ناقصی دارد، می‌توانید علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را جویا و مانع از خرابی‌های مربوطه شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم به نحوه استاندارد و اصولی جرم‌گیری ماشین لباسشویی بپردازیم. ماشین لباسشویی، یکی از اصلی‌ترین وسایل منزل است. این وسیله روزانه یا چند روز یک‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین نیاز به مراقبت دائم دارد تا از هزینه‌ و اتلاف وقت برای تعمیرات جلوگیری شود. جرم‌گیری و رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی باعث افزایش کیفیت شست‌وشو، افزایش سرعت شست‌وشو و همچنین افزایش طول عمر دستگاه فوق می‌شود. بنابراین توجه به نکات ذکرشده، نوعی صرفه‌جویی در هزینه و زمان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات