چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم؟

نکاتی در خصوص شرایط نگهداری از کولر آبی در زمستان
پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نگهداری از کولر آبی در فصل زمستان 2
در این مقاله از زومیت قصد داریم به بررسی مواردی جهت نگهداری کولر آبی در فصل زمستان بپردازیم.
تبلیغات

با شروع فصل زمستان و سرما، دوره‌ی استفاده از کولر آبی تمام می‌شود و تا سال بعد و شروع فصل گرما، کولرهای آبی بی‌استفاده می‌مانند. به دلیل این‌که تقریباً در ۶ ماه از سال از کولرها استفاده نمی‌شود، باید برای نگهداری بهتر از آن‌ها نکاتی را رعایت کنید تا دستگاه بدون مشکل و نیاز به تعمیر کار کند و طول عمر آن نیز افزایش یابد.

به‌طور کلی، نگهداری مناسب از کولر آبی در فصل زمستان تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد کولر آبی در فصل تابستان دارد. برای مثال اگر به سرویس کولر آبی نیاز بود، بهتر است این کار را در اواخر تابستان و یا اوایل زمستان انجام دهید و آن را به تابستان سال بعد موکول نکنید. در این مقاله از زومیت قصد داریم در مورد شرایط نگهداری کولر آبی در زمستان مواردی را بررسی کنیم.

نگهداری از کولر آبی در فصل زمستان 3

نگهداری و سرویس کولر آبی در زمستان

قطع برق

اولین قدم برای سرویس کولر آبی قطع برق آن است. ابتدا منبع تغذیه دستگاه را قطع کنید تا در‌حین کار و در طول فصل زمستان خود‌به‌خود روشن نشود.

قطع کردن شیر آب

شیر آب منتهی به کولر آبی را ببندید تا در سرما یخ نزند و شکستگی در آن به‌وجود نیاید. سپس برای جلوگیری از یخ‌زدگی احتمالی، مخزن آب را تخلیه و کف کولر را تمیز کنید.

در صورت تخلیه نکردن آب کولر، شرایط مناسبی برای رشد انواع کپک‌ها و قارچ‌ها ایجاد خواهید کرد. علاوه‌بر این، وجود رطوبت در کنار بخش‌های فلزی کولر از جمله بدنه، پمپ کولر و دینام کولر (یا موتور کولر) شرایط خوردگی و زنگ‌زدگی آن‌ها را فراهم خواهد کرد. با دانستن راه‌هایی برای افزایش طول عمر کولر آبی می‌توانید به خوبی از دستگاه خود مراقبت و نگهداری کنید.

نکته: همچنین به دلیل یخ زدن آب، امکان شکستگی و نشتی لوله‌های منتهی به کولر آبی درطول زمستان نیز وجود خواهد داشت. اگر در فصل زمستان از دستگاه خود به خوبی نگهداری نکنید و مشکلی برای آن رخ دهد، خدمات گارانتی به کولرتان تعلق نخواهد گرفت.

تمیز کردن قسمت‌های داخلی کولر آبی

رسوبات مختلف، گرد و غبار یا هرگونه آلودگی را از قسمت‌های داخلی کولر آبی مثل پمپ کولر، موتور یا دینام کولر تمیز کنید. برای این‌کار می‌توانید از جاروبرقی، برس نرم یا یک پارچه تمیز استفاده کنید.

نکته: اگر تمیز کردن و جرم‌گیری قسمت‌های داخلی مانند پمپ کولر دشوار بود و به راحتی تمیز نشد، می‌توانید قطعات فوق را یک شب در محلول سرکه خیس و سپس آن‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن قسمت‌های خارجی کولر

علاوه‌بر تمیز کردن قسمت داخلی کولر آبی، به قسمت‌های خارجی آن نیز توجه کنید. برای این‌کار از مواد شوینده‌ی ملایم استفاده و قسمت‌های فوق را به خوبی با آب بشویید. توجه داشته باشید که بعد از اتمام کار حتماً به‌دقت بدنه‌ی کولر را خشک کنید.

بررسی پوشال‌های کولر آبی

پوشال‌ها یکی از قسمت‌های مهم کولر آبی هستند که باید به‌طور منظم چه در طول فصل تابستان و چه با شروع فصل سرما بررسی شوند. مطمئن شوید وضعیت پوشال‌های کولر مناسب است. اگر نیاز به تمیز کردن داشتند، با استفاده از مواد شوینده یا محلول سرکه آن‌ها را تمیز کنید. اگر کثیفی پوشال‌ها بیش از اندازه بود و رسوبات و خرابی زیادی داشتند، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

خشک کردن تمام قسمت‌های داخلی و خارجی

باتوجه به اینکه خشک ماندن کولر آبی شما در طول فصل زمستان بسیار حائز اهمیت است، حتماً قبل از پوشاندن کولر آبی، از خشک شدن تمام اجزای آن مطمئن شوید تا احتمال رشد کپک و یا قارچ در دستگاه به حداقل ممکن برسد.

روغن‌کاری

ممکن است برخی از قسمت‌های کولر آبی به روغن‌کاری نیاز داشته باشند. اگر قسمت‌هایی از کولر، مانند موتور و یاتاقان‌ها نیاز به روغن‌کاری داشتند، می‌توانید این کار را قبل از شروع فصل گرما و استفاده از کولر انجام دهید. البته روغن‌کاری قسمت‌های مختلف، کمی تخصصی است و شاید نیاز باشد از یک تکنسین برای این کار کمک بگیرید. همچنین آشنایی با نحوه روغن کاری کولر آبی می‌تواند تاحد زیادی مشکلات مربوطه را رفع کند.

دریچه کولر

بستن دریچه‌های کولر

با بستن دریچه کولر می‌توانید مانع از ورود هوای سرد به داخل منزل شوید. سعی کنید در فصول زمستانی با تکه‌ای فوم یا پلاستیک دریچه‌های کولر را ببندید تا هوای گرم منزل از بین نرود. این کار مانع از ورود گرد و خاک نیز می‌شود. درصورتی‌که بدنه‌ی کولر را با کاور مخصوص پوشانده باشید، سرمای کمتری از دریچه‌ها وارد خواهد شد.

پوشاندن کولر آبی در طول فصل زمستان

کولرهای آبی باید در طول فصل زمستان به درستی پوشانده شوند. اگر کولرهای آبی شما در پشت بام یا در فضای آزاد قرار دارند و جا‌به‌جایی آن‌ها ناممکن است، باید از یک پوشش مناسب استفاده کنید تا امکان نفوذ آب به حداقل برسد. با انجام این کار نیز تا حد زیادی از ورود گردوخاک جلوگیری می‌شود.

نکته اول: برای پوشاندن بدنه‌ی کولر می‌توانید از کاورهای برزنتی یا پلاستیکی استفاده کنید.

نکته دوم: اگر کولر آبی شما امکان حمل شدن یا جابه‌جایی را دارد، بهتر است آن را در مکان‌هایی مرطوب مانند زیر زمین و گاراژ قرار ندهید. سعی کنید کولر خود را در مکانی خشک یا در گوشه‌ای از خانه نگهداری کنید.

جمع‌بندی

یکی از کارهای بسیار مهمی که با اتمام فصل گرما باید انجام داد، سرویس کولر آبی و نگهداری از آن در طول فصل زمستان است. این کار عمر قطعات کولر از جمله دینام، موتور و پمپ کولر را افزایش می‌دهد. با خشک شدن و تمیز شدن انواع رسوبات از این قطعات، امکان ترک خوردگی و زنگ زدگی در آن‌ها به حداقل می‌رسد.

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم نکاتی را درخصوص نگهداری از کولر آبی بررسی کنیم. توجه داشته باشید که قطعات دستگاه به دقت روغن‌کاری شوند. سرویس کولر آبی قبل از زمستان کمتر از دو ساعت زمان می‌برد، اما تأثیر چشمگیری بر عملکرد، راندمان و طول عمر آن خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات