چرا جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد؟

بوی سوختگی جاروبرقی؛ بررسی عوامل و راه‌کارها
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
علت بوی سوختگی جاروبرقی 1
در این مقاله از زومیت قصد داریم عواملی را که باعث ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی می‌شوند مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

شاید برای اکثر ما پیش آمده باشد که هنگام استفاده از جاروبرقی به‌طور ناگهانی بوی سوختگی به مشاممان برسد. اکثر تعمیرکاران و سرویس‌کاران جاروبرقی به کاربران توصیه می‌کنند که بوی سوختگی از این دستگاه را جدی بگیرید؛ بنابراین، با پیشگیری به موقع از مشکل مربوطه می‌توانید تاحد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

جاروبرقی دستگاه بسیار حساس لوازم خانگی محسوب می‌شود و اگر آب یا اشیاء مرطوبی واردش شود ممکن است موتور دستگاه، نیم‌سوز شود یا کاملاً بسوزد. توجه داشته باشید که هرگز از جارو برقی جهت خشک کردن یا پاک کردن مواد مرطوب نظیر آبمیوه، روغن، تفاله چای و مواردی از این قبیل استفاده نکنید.

همچنین با دانستن نکاتی در خصوص اینکه چرا جارو‌برقی در حین کار کردن خاموش می‌شود؟ می‌توانید از نیم‌سوز بودن یا نبودن موتور دستگاه مطمئن شوید و از بروز سایر مشکلات مربوطه جلوگیری کنید.

علت بوی سوختگی از جاروبرقی 4

علت بوی سوختگی جاروبرقی چیست؟

اگر درحین کار با جاروبرقی بوی سوختگی به مشامتان رسید ممکن است موارد زیر عامل این مشکل باشند:

ورود گرد و خاک به موتور

در بسیاری از موارد، بوی سوختگی از جاروبرقی ناشی از وجود گرد و خاک در موتور است. گردوغبار موجود در جاروبرقی عملکرد موتور را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کنند؛ زیرا این ذرات روی قطعات مهمی مانند سیم‌پیچ و کلکتور می‌نشینند و فشار سنگینی به موتور وارد می‌کنند. با وارد شدن فشار به موتور، بدنه دستگاه به‌سرعت داغ می‌شود و بوی سوختگی به مشامتان می‌رسد. ازهمین‌رو بوی سوختگی یکی از علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی است.

نکته: باتوجه‌ به بالا بودن قیمت موتور جاروبرقی بهتر است از وارد شدن کوچک‌ترین آسیبی به آن جلوگیری کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم از کیسه یک‌بار مصرف و فیلترهای پیشرفته و اورجینال هر برند استفاده کنید تا گردوخاک را تاحد امکان به خود جذب کند. برای تعویض فیلتر جاروبرقی کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا جاروبرقی را کاملاً خاموش کنید و از برق بکشید.
  • در بدنه را باز کنید و کیسه جاروبرقی را به بیرون بکشید.
  • به‌این‌ترتیب به فیلتر بین کیسه و موتور دسترسی پیدا خواهید کرد.
  • دو طرف فیلتر را محکم بگیرید و به‌صورت کشویی به سمت بالا بکشید تا از جای خود بیرون بیاید.
  • فیلتر جدید را به همان صورت در دست بگیرید و به‌صورت کشویی جا بزنید.
  • دقت کنید که فیلتر تا انتهای بدنه‌ی جاروبرقی فرو رفته و محکم شده باشد.
  • کیسه را به جای خود بازگردانید و در بدنه را ببندید.

نکته: به یاد داشته باشید که فیلتر بین موتور و پاکت جاروبرقی را باید هر ۶ ماه یکبار تعویض کنید تا از ورود گردوخاک به داخل موتور جلوگیری شود.

علت بوی سوختگی جاروبرقی 2

تعویض نکردن به‌موقع کیسه

اگر کیسه‌ی دستگاه بیش‌ازحد استاندارد پر شود، گردوخاکی که به داخل مخزن کشیده شده است، داخل بدنه جاروبرقی پخش خواهد شد. این مسئله احتمال ورود گرد و خاک به موتور را چندین برابر افزایش می‌دهد و باعث ایجاد بوی بد در جاروبرقی می‌شود؛ بنابراین هر سه ماه یک‌بار باید کیسه جاروبرقی را بررسی و درصورت پر بودن (بیش از ۵۰ درصد)، آن را عوض کنید. تعویض کیسه‌ی جاروبرقی با انجام مراحل زیر به‌سادگی امکان‌پذیر است:

  • ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سیم آن را از پریز جدا کنید.
  • در جاروبرقی را باز کنید تا به کیسه دسترسی داشته باشید.
  • دهانه کیسه را با دست خود محکم بگیرید و به‌آرامی به‌صورت خشابی از جای خود خارج کنید. پاکت را دور بیندازید و کیسه‌ی یک‌بار مصرف جدید را از پلاستیک خارج کنید.
  • دهانه پاکت جدید را با دستانتان بگیرید و سعی کنید کمی داخل کیسه را برای ورود گرد و خاک باز کنید.
  • دهانه را در محل مناسب جا بزنید. این کار معمولاً به‌صورت کشویی انجام می‌شود.
  • دقت کنید که دهانه کاملاً در جای خود قرار گرفته باشد.
  • در دستگاه را ببندید و از جاروبرقی استفاده کنید.

نکته: بعضی از افراد کیسه دستگاه را به‌موقع تعویض نمی‌کنند و مدام می‌پرسند چرا جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد؟ با تعویض به‌موقع نه‌تنها بوی سوختگی دستگاه فوق را از بین می‌برید، بلکه عمر مفید آن را هم افزایش می‌دهید.

وارد شدن اجسام سخت به جاروبرقی

بوی سوختگی یکی از اصلی‌ترین علائم سوختن موتور جاروبرقی است. اشیای ریز و سختی مانند براده‌های آهن یا ساچمه ممکن است به‌جای وارد شدن به کیسه، به سمت موتور هدایت شوند و در میان قطعات آن گیر کنند. همین مسئله عملکرد دستگاه را با مشکل روبه‌رو می‌کند و باعث بلند شدن بوی سوختگی از دستگاه فوق ‌می‌شود.

علت بوی سوختگی جاوبرقی 3

نکات مهم برای افزایش طول عمر مفید جاروبرقی

جاروبرقی یکی از وسایل برقی کاربردی خانه است که به‌دلیل استفاده مداوم، بیشتر در معرض خرابی قرار دارد. عمر مفید جاروبرقی ۸ تا ۱۲ سال است؛‌ اما با انجام چند کار ساده می‌توانید سال‌های طولانی‌تری از این وسیله استفاده کنید. از مهم‌ترین نکات برای بهبود عملکرد جاروبرقی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درصورتی‌که جاروبرقی شما مخزن دائمی دارد و نمی‌توانید در آن پاکت یک‌بار مصرف نصب کنید، باید هر سه‌ماه یک‌بار کیسه را از دستگاه خارج و در هوای آزاد آن را کاملاً تمیز و گردگیری کنید.
  • بهتر است آشغال‌هایی مانند خاک گلدان و براده‌های چوب را با جارودستی جمع کنید تا این ذرات وارد موتور نشوند.
  • جابه‌جایی شدید جاروبرقی یا تکان‌های فراوان بدنه باعث خروج گرد و خاک از کیسه جاروبرقی و انتشار آن به سمت موتور خواهد شد.

با رعایت موارد ذکر شده، دیگر شاهد بوی سوختگی از جاروبرقی نخواهید بود و عملکرد دستگاه نیز با اختلال مواجه نخواهد شد. بااین‌حال درصورت بروز هرگونه مشکلی بهتر است دستگاه را به تعمیرکار ماهر جاروبرقی نشان دهید تا از خرابی بیشتر آن جلوگیری شود.

علت بوی سوختگی جاروبرقی سامسونگ

عامل بوی سوختگی در جاروبرقی سامسونگ نیز می‌تواند هر یک از موارد بالا باشد. بهتر است که درصورت مواجه شدن با این مشکل تنها از خدمات مراکز تعمیر جاروبرقی سامسونگ و نمایندگی‌های آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا مراکز تخصصی این برندها با سیستم داخلی دستگاه کاملاً آشنا هستند و بدون آزمون و خطا و در کمترین زمان مشکل را رفع می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم دلایلی را که منجربه ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی می‌شوند مورد بررسی قرار دهیم. جارو کردن مواد مرطوب، استفاده بیش‌ازحد مجاز از دستگاه، وارد شدن اجسام سخت به درون دستگاه، ورود گردوخاک به موتور و تعویض نکردن به موقع کیسه از مهم‌ترین دلایل ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی هستند.

ممکن است مشکل بوی سوختگی از خرابی فن، ترموستات و سایر قطعات جاروبرقی باشد. همچنین اگر با رعایت موارد بالا مشکل مربوطه حل نشد، حتما جهت عیب‌یابی و بررسی دقیق‌تر دستگاه از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات