تمامی ارورهای پکیج بوتان و نحوه عیب‌یابی آن‌ها

بررسی ارورهای پکیج بوتان و راهکارهایی برای رفع آن‌ها
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
ارورهای پکیج بوتان 133
در این مقاله از زومیت قصد داریم لیست کامل ارورهای پیکج بوتان و راهکارهایی برای رفع آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

پکیج بوتان یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی در ایران محسوب می‌شود که گاهی کاهش فشار آب، گاز یا خرابی برخی قطعات باعث خاموش شدن دستگاه و ظاهر شدن کد خطا یا ارور می‌شود. آشنایی با علت ارور دادن پکیج بوتان کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات ساده‌ی دستگاه را حل کنید.

البته باید این هشدار را به شما بدهیم که برخی از ارورها نشان‌دهنده خرابی قطعه‌ای مهم و حساس هستند که تعمیر یا تعویض آن باید توسط افراد ماهر انجام شود. بررسی تمام ارورهای پکیج و نحوه عیب‌یابی آن‌ها به شما کمک می‌کند تا هرگونه مشکل در دستگاهتان را پیدا و آن را در اسرع‌ وقت رفع کنید.

نمایش ارور در پکیج بوتان

نمایش ارور پکیج بوتان بستگی به مدل دستگاه شما دارد. این شرکت دستگاه‌های خود را در دو مدل طراحی کرده است:

  • پکیج دیواری آنالوگ
  • پکیج دیواری دیجیتال

نمایشگر مدل‌ دیجیتال پکیج در‌صورت بروز مشکل، کد خطا را نشان می‌دهد. در این پکیج‌ها، کد ارور ترکیبی از یک حرف لاتین و چند عدد است. در مدل‌های آنالوگ، با استفاده از چراغ LED روی دستگاه، ارور پکیج بوتان نمایان می‌شود.

این ارورها شما را در شناسایی مشکل به‌وجودآمده راهنمایی می‌کنند و چنانچه خودتان قادر به رفع مشکل نبودید، باید برای تعمیر دستگاه از کمک سرویس‌کاران ماهر استفاده کنید.

ارورها پکیج بوتان 22

ارورهای پکیج بوتان

ارور E1 پکیج بوتان مدل ورونا

ارور E1 در پکیج بوتان مدل ورونا به‌دلیل مشتعل نشدن دستگاه نمایان می‌شود. اختلال یادشده را می‌توان در شیر گاز، حسگر شعله یا جرقه‌زن پکیج جست‌وجو کرد. معیوب بودن قطعه‌ی یون می‌تواند در کارکرد جرقه زن پکیج اختلال ایجاد کند.

رفع ارور E1 پکیج بوتان مدل ورونا: برای تعمیر و رفع این ارور، گاز، شیر گاز، جرقه‌زن، برد الکترونیک و یون را بررسی کنید. اگر متوجه اختلالی در قطعات فوق شدید باید برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. برای بررسی موارد بالا محفظه احتراق را بررسی و ببینید آیا جرقه زن کار می‌کند یا خیر، در‌صورت خرابی جرقه زن آن را تعویض کنید.

نکته: اگر جرقه‌زن سالم بود، شلنگ شیرگاز را بررسی و مطمئن شوید که گاز ورودی فشار لازم را دارد و فیلتر گاز دچار گرفتگی نشده است. توجه داشته باشید که بهتر است در چنین مواردی، یون و برد الکترونیکی نیز توسط کارشناسان معتبر مورد بررسی قرار ‌بگیرند.

ارور E02 پکیج بوتان مدل ورونا

نمایش ارور E02 روی پکیج بوتان مدل ورونا به دلیل این است که کلید حرارتی در اثر بالا رفتن بیش‌ از اندازه دمای آب فعال می‌شود و عملکرد دستگاه دچار اختلال خواهد شد. مواردی چون خرابی سنسور حد، بسته بودن شیرها، رسوب گرفتگی رادیاتور و پکیج یا حتی کارنکردن پمپ می‌تواند علت ارور فوق باشد.

رفع ارور E02 پکیج بوتان مدل ورونا: برای تعمیر و رفع این خطا باید کابل و کلید حد را بررسی و پکیج را ریست کنید. برای این کار می‌توانید آموزش ریست کردن پکیج بوتان را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید. از رسوب نداشن مدارها و مبدل پکیج مطمئن شوید. همچنین اگر مشکل از پمپ دستگاه باشد، باید آن را روانکاری یا تعویض کنید.

ارور E03 پکیج بوتان مدل ورونا

زمانی‌که در پرشر دود یا فن‌ها مشکلی وجود داشته باشد کد خطای E03 نمایش داده می‌شود. یکی از علت‌های اصلی نمایان شدن ارور فوق، نصب نامناسب و استاندارد نبودن دودکش است. این کد نشان‌دهنده‌ی ایراد در کلاهک تعدیل است. برای رفع این ارور از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • ابتدا فن را با استفاده از برق شهری بررسی کنید و اگر نچرخید، آن را تعویض کنید.
  • اگر مشکلی در فن نبود نیاز به بررسی برد پکیج است.
  • پرشر سوئیچ را تعویض کنید.
  • بهتر است مکان دودکش و موارد مربوط به آن را نیز بررسی کنید.
ارورهای پکیج بوتان 23

ارور E04 پکیج بوتان مدل ورونا

ارور E04 به معنی پایین یا بالا بودن فشار آب در مدار گرمایشی پکیج است. برای رفع ارور مربوطه فشار دستگاه را چک کنید و با باز کردن شیر پرکن میزان آن را روی 1.5 بار تنظیم کنید. با دانستن اینکه چگونه پکیج دیواری را هواگیری کنیم می‌توانید به راحتی موارد ذکر شده را انجام دهید.

ارور E06 پکیج بوتان مدل ورونا

هنگامی‌که حسگر دمای آب گرم بهداشتی خراب شود ارور E06 را روی نمایشگر دستگاه مشاهده می‌کنید. رفع این خطا نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد، در نتیجه بهتر است با کارشناسان تعمیر پکیج تماس بگیرید.

ارور E07 پکیج بوتان مدل ورونا

این ارور به معنی خرابی سنسور دمای آب و یا قطعی سیم آن است. در چنین شرایطی، پکیج روشن نخواهد شد و عملکرد دستگاه فوق به کلی مختل می‌شود. برای رفع این خطا باید سنسور و اتصالات آن را بررسی کنید. اگر دانش فنی کافی ندارید، برای جلوگیری از بروز آسیب‌های دیگر در پکیج با یک تکنسین تماس بگیرید.

خطای E09 پکیج بوتان مدل ورونا

زمانی‌که کد E09 را می‌بینید، به معنای این است که آب در مدار گردش نمی‌کند. برای رفع این کد لازم است پمپ آب و برد بررسی شوند و در‌صورت وجود مشکل در هر کدام، اقدامات لازم جهت تعویض و تعمیر انجام گیرد.

ارور E11 پکیج بوتان مدل ورونا

این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که شعله قبل از دریافت فرمان از سوی برد روشن شود. این مورد ناشی از وجود اشکال در شیر گاز است. برای رفع این خطا شیرگاز و برد باید مورد بررسی قرار بگیرند.

ارور E12 پکیج بوتان مدل ورونا

هنگامی‌که سیم مدولاتور شیر گاز قطع می‌شود، ارور E12 پکیج بوتان مدل ورونا را مشاهده خواهید کرد. بهتر است موارد مربوط به سیم کشی دستگاه، توسط کارشناس تعمیر دستگاه پکیج در محل صورت گیرد.

ارور E28 پکیج بوتان مدل ورونا

این کد خطا به معنای تکرار پشت سرهم یک ایراد در پکیج است. برای رفع این مشکل می‌توانید برق دستگاه را قطع کنید، اگر بعد از قطع و وصل برق مشکلی مشاهده می‌کنید، باید جهت عیب‌یابی و تعمیرات پکیج با سرویسکاران متخصص تماس بگیرید.

ارورهای پکیج بوتان 25

کد خطا E41 پکیج بوتان مدل ورونا

هنگامی که مشعل بیش از ۶ مرتبه خاموش شود این خطا رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل حتماً دودکش، گاز ورودی، شیرگاز و عملکرد جرقه زن را بررسی و قطعه‌ی معیوب را تعمیر کنید.

کد خطا E42 پکیج بوتان مدل ورونا

با وجود این خطا احتمالاً دکمه‌های برد دچار مشکل شده‌اند. برای رفع ارور مربوطه برد و دکمه‌ها را بررسی و آن‌ها تعمیر کنید. با دانستن اینکه چه عواملی به خرابی برد پکیج منجر می‌شود؟ می‌توانید تاحد زیادی از کم‌وکیف مشکلات مربوط به آن آشنا شوید. توجه داشته باشید که تعمیر برد امری کاملاً تخصصی است و نیاز به تکنسین‌های ماهر دارد.

کد خطا E43 پکیج بوتان مدل ورونا

کد خطا E43 نشان از مشکلی در ارتباط با ریموت کنترل دستگاه دارد. برای رفع خطای فوق باید ریموت کنترل پکیج را تعمیر یا تعویض کرد. همچنین ممکن است مشکل مربوطه در عملکرد برد نیز باشد.

کد خطا E44 پکیج بوتان مدل ورونا

کد E44 به معنی آن است که زمان باز بودن شیرگاز قبل از تشکیل شعله به پایان رسیده است. برای رفع این ارور وضعیت پکیج را در حالت راه اندازی مجدد قرار دهید تا RES نمایش داده شود. سپس پکیج را به حالت قبل برگردانید تا روند همیشگی‌اش را طی کند.

کد خطا E62 پکیج بوتان مدل ورونا

این ارور به معنای خارج شدن شیرگاز از حالت کالیبره است که معمولاً درحین تعویض برد اتفاق می‌افتد. برای رفع این خطا از قسمت تنظیمات پکیج کالیبره اتومات را انتخاب کنید.

کد خطا E72 پکیج بوتان مدل ورونا

وجود این خطا بدین معنی است که مدار گرمایش دمای پایینی دارد و برای رفع این خطا باید سنسور دما را بررسی و درصورت نیاز قطعه‌ی فوق را تعویض کنید.

کد خطا E80 پکیج بوتان مدل ورونا

این کد اختلالی در سیستم نرم افزاری پکیج را نشان می‌دهد. سعی کنید دستگاه را ریست و اگر مشکل حل نشد با استفاده از دفترچه راهنما نرم افزار را به‌روزرسانی کنید. در‌صورتی‌که مشکل حل نشد، باید برد را بررسی کنید.

کد خطا E81 پکیج بوتان مدل ورونا

این ارور مشکل در احتراق یا انسداد خروجی دود را نشان می‌دهد و باید لوله‌‌‌ی دودکش را بررسی و مسدودی آن را رفع کنید.

کد خطا E82 و E83 و E84 پکیج بوتان مدل ورونا

روش رفع وعلت این ارورها نیز همانند ارور E81 است که در بالا توضیح دادیم.

کد خطا E98 پکیج بوتان مدل ورونا

ارور مذکور نشان‌دهنده نوعی مشکل نرم‌افزاری در پکیج است که معمولاً هنگام راه‌اندازی دستگاه اتفاق می‌افتد. برای رفع این خطا باید برد و اجزای آن را مورد بررسی قرار داد. آشنایی با برد پکیج و شناخت اجزای آن کمک شایانی در این خصوص خواهد بود.

کد خطا E99 پکیج بوتان مدل ورونا

برای رفع این ارور باید عملکرد برد مورد بررسی قرار بگیرد.

ارورهای پکیج بوتان 331

علت ارور دادن پکیج بوتان مدل CV424S

کد خطای E1

اگر با کد خطای E1 پکیج بوتان مدل CV424S روبه‌رو شده‌اید، پکیج در قسمت شیر گاز، حسگر و یا جرقه‌زن مشکل دارد و نمی‌تواند شعله را تشکیل دهد. برای تعمیر پکیج و رفع این مشکل مطمئن شوید که شیر گاز باز است و در آن گاز جریان دارد.

سپس بررسی کنید که آیا بعد از جرقه مسیر گاز باز می‌شود؟ در‌صورتی‌که باز نشد، لازم است تا شیر کنترل گاز تعویض شود. در‌غیر‌این‌صورت یکبار پکیج را ری‌استارت کنید. با باز کردن محفظه احتراق، بررسی کنید آیا شعله تشکیل می‌شود یا خیر؟ اگر شعله تشکیل ولی به سرعت خاموش شد، لازم است میله‌ی یون را تعویض کنید.

کد خطای E2

این ارور نشان دهنده مشکل در عملکرد کلید حرارتی است. خطای E2 در اثر اختلال در کلید حرارتی و گیرپاژ کردن پمپ سیرکولاسیون به‌وجود می‌آید. پس کلید حرارتی و پمپ را بررسی و بعد از یافتن اختلال در هر کدام اقدام به تعویض یا تعمیر کنید. با دانستن اینکه چه عواملی به خرابی پمپ پکیج منجر می‌شود می‌توانید به راحتی از مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.

کد خطای E3

با دیدن خطای E3 باید اشکال را در پرشر دود و یا فن پکیج جست‌وجو کنید. گاهی اوقات وجود مشکل در ترموستات نیز باعث به‌وجود آمدن چنین خطایی می‌شود. برای رفع مشکل فوق ابتدا پرشر هوا را دو شلنگه کنید. در‌صورتی‌که مشکل رفع نشد، فن را بررسی و مطمئن شوید در آن شکستگی یا جسم خارجی وجود ندارد.

کد خطای E4

کد خطای E04 نیز مربوط به مدولاتور شیر گاز است. برای رفع این ارور لازم است مدولاتور شیر گاز را تعویض کنید.

کد خطای E05 و E06

کد خطای E05 و E06 مربوط‌به قطعی سنسور NTC در مدار گرمایشی و آب‌ گرم مصرفی است. برای رفع این ارورها اتصالات سنسور را بررسی کنید و درصورت نبود مشکل در آن‌ها اقدام به تعویض سنسور کنید و دستگاه را ریست نمایید.

کد خطای E07

اگر در پکیج خطای E07 بالا آمد، پرشر دود قبل از روشن شدن شعله وصل شده است. برای رفع این خطا شلنگ پرشر را باز و در آن فوت کنید، سپس پرشر سوئیچ هوا را دو شلنگه و پکیج را ریست کنید. اگر همچنان مشکل وجود داشت لازم است تا پرشر سوئیچ هوا را تعویض کنید.

کد خطای E08

کد خطا E08 وجود مشکل در ترموستات را نمایش می‌دهد. برای رفع این مشکل یکبار اتصالات ترموستات را یکسره و پکیج را ریست کنید. درصورتی‌که مشکل برطرف نشد، لازم است ترموستات تعویض شود.

کد خطای E9

کد خطا E09 زمانی به‌وجود می‌آید که دمای آب گرمایش، بیشتر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد بالا رود. این مشکل می‌تواند ناشی از رسوب گرفتگی مبدل‌ها باشد. لازم است برای رسوب‌زدایی پکیج با سرویس‌کاران ماهر پکیج تماس بگیرید. سعی کنید به هرآنچه باید در مورد سرویس پکیج بدانید آگاه شوید تا راحت‌تر مشکلات مربوطه را رفع کنید.

کد خطای E13

ارور E13 هنگامی‌که در نرم‌افزار برد اشکالی ایجاد شود، ظاهر خواهد شد. جهت رفع این ارور باید از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید تا درصورت نیاز برد تعویض یا تعمیر شود.

کد خطای E15

خطای E15 نیز مجدد اشکال در پرشر دود و مجموعه فن را نشان می‌دهد. برای رفع این خطا پرشر را تعویض و فن را بررسی کنید.

کد خطای E17

خطای E17 خبر از خرابی یا قطعی ترموستات می‌دهد. برای رفع این خطا می‌توانید اتصالات ترموستات را یکسره و دستگاه را ریست کنید، اگر مشکل برطرف شد لازم است ترموستات تعویض شود.

کد خطای E25

ارور E25 هنگامی ظاهر می‌شود که مبدل اصلی پکیج دچار یخ‌زدگی شده باشد. برای رفع این مشکل با یک سشوار پکیج و مبدل حرارتی را گرم کنید تا یخ داخل سیستم آب شود.

نکته: برای پیش‌گیری از خطای E25 از ضد یخ در رادیاتورها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا از یخ‌زدگی و تجمع رسوب تا حد زیادی جلوگیری شود.

کد خطای E27

خطا E27 هنگام ایجاد مشکل و ایراد در پرشر آب نمایش داده می‌شود. برای رفع این خطا شیر پرکن را باز کنید تا عقربه فشار 1.5 را نمایش دهد، سپس شیر را ببندید.

کد خطای E29

ارور E29 مربوط به اشکال در برق‌رسانی به شیر گاز است. برای رفع این خطا باید قطعه‌ای که وظیفه رساندن برق به شیر کنترل گاز را دارد بررسی و در‌صورت وجود هرگونه مشکل آن را تعمیر یا تعویض کنید.

کد خطای E99

ارور E99 زمانی‌که رله فن یا خود فن به مشکل برمی‌خورند نمایان می‌شود. برای رفع خطای فوق، پکیج را یک بار ریست کنید. سپس اتصالات فن روی برد و سایر فیش‌های آن را بررسی کنید.

ارورهای پکیج بوتان 133

علت ارور دادن پکیج بوتان مدل پرلا و پرلا پرو

کدخطای E1

این ارور در تمامی مدل‌های پکیج بوتان یک معنی دارد، یعنی دستگاه در تشکیل شعله به مشکل برخورده است. ایراد فوق ناشی از مشکل در شیر گاز یا درست عمل نکردن جرقه زن است.

کد خطای E2

این ارور به معنای مشکلی در ترموستات دستگاه است. ترموستات پکیج را بررسی کنید درصورت امکان، آن را تعمیر یا در‌غیر‌این‌صورت تعویض کنید.

کد خطای E3

این ارور خبر از وجود اختلال در پرشر دود را می‌دهد. در این زمان پرشر دود خروجی، ترموستات دود و فن را بررسی کنید.

کد خطای E4

اگر فشار آب در مدار گرمایشی پکیج بالا و پایین شود این ارور نمایان خواهد شد. برای رفع خطای E4 فشار آب را بررسی کنید و درصورت کم بودن، آن را افزایش دهید. سعی کنید با کمک افراد متخصص در این زمینه میزان فشار آب را تنظیم و یکنواخت کنید.

کد خطای E5 و E6

این ارورها نشان دهنده قطعی NTC در مدار گرمایش و آب‌گرم مصرفی هستند. لازم است سنسور تشخیص دمای آب گرم مصرفی را بررسی کنید و درصورت وجود مشکل آن را تعویض یا تعمیر کنید.

کد خطای E7

کد خطای E7 خبر از وصل بودن پرشر دود قبل از روشن بودن شعله می‌دهد. پرشر دود و حسگرها را بررسی و درصورت وجود خرابی آن را تعمیر یا تعویض کنید.

کد E011

کد E011 زمانی روی دستگاه ظاهر می‌شود که قبل از فرمان برد، شعله به‌وجود آید. برای رفع مشکل فوق شیر گاز را بررسی و درصورت وجود اختلال آن را تعمیر یا تعویض کنید. اگر مشکل از شیر گاز نبود باید صحت برد بررسی شود.

رفع ارور ADJ

ارور ADJ به معنای تنظیم حداکثر و حداقل دمای گرمایش دستگاه است. این وضعیت به سه دلیل به‌وجود می‌آیند که عبارتند از:

  • پرشر دود عمل کرده است.
  • فشار آب گرمایش کافی نیست.
  • ترموستات دود، عمل نکرده است.

برای رفع این خطا لازم است قطعاتی چون پرشر دود و ترموستات بررسی شوند و درصورت معیوب بودن تعویض شوند. همچنین در این وضعیت باید به تنظیم الکتریکی حداقل و حداکثر مدار گرمایش بپردازید. ممکن است خطا ناشی از مشکل در کلید فشار، کم بودن فشار آب یا قطعی کابل اتصال به ترموستات دود باشد.

ارورهای پکیج بوتان 144

لیست ارورهای پکیج بوتان مدل روما

پکیج بوتان مدل روما دارای ارورهای جداگانه‌ای است که عبارتند از:

ارور A01

ارور A01 در این شرایط اتفاق‌ می‌افتد:

  • شعله توسط سنسور احساس نمی‌شود.
  • مشکلی در روشن شدن مشعل وجود دارد.
  • حسگر جرقه زن به درستی کار نمی‌کند.
  • مشعل در طی زمان کثیف شده است.
  • مسیر خروج توده‌های احتراقی پکیج گرفته است.
  • ایرادی در فن پکیج به‌وجود آمده است.

برای رفع خطای فوق هر کدام از بخش‌های گفته شده در بالا را بررسی کنید و اگر دانش فنی کافی دارید اقدام به رفع مشکل کنید، در‌غیر‌این‌صورت بهتر است با تکنسین تماس بگیرید.

ارور A02

اگر مشکلی در کلید حرارتی رخ دهد این ارور نمایان خواهد شد. ممکن است قطعاتی چون پمپ حرارتی، مبدل ثانویه و شیر موتوری معیوب شده باشند و در نتیجه روی این کلید تاثیر بگذارد. بهتر است جهت عیب‌یابی و بررسی مشکل فوق حتماً از تعمیرکاران مجاز شرکت بوتان کمک بگیرید.

ارور A03

هنگامی که کد A03 را دیدید، نشانگر یکی از موارد زیر است:

  • بسته شدن مجموعه فن و مسیر خروجی محصولات احتراق دستگاه
  • مسدود شدن ترموستات دود
  • بسته شدن پرشر دود
  • خراب بودن حسگر تشخیص دمای فن
  • درست کار نکردن فن پکیج

اگر فن و یا ترموستات به درستی عمل نمی‌کند باید آن را تعمیر یا تعویض کنید و حتماً این کار را به تکنسین‌های مجرب بسپارید.

ارور A04

این ارور نشانگر: وجود ایراد در بخش‌هایی نظیر کلید حد فشار آب، معیوب بودن حسگر فشار آب یا پایین بودن فشار آب ورودی به دستگاه است. برای رفع خطای فوق لازم است فشار پکیج را بررسی کنید و آن را روی عدد 1.5 بار تنظیم کنید.

ارور A05

با دیدن این کد باید بدانید که برد پکیج خراب شده است.

ارور A06 و A07

این ارورها به معنای خراب شدن یا خوب عمل نکردن حسگر آب مصرفی (NTC) هستند.

ارور A11

این کد نشانگر این است که سنسور دستگاه قبل از فرمان برد عمل می‌کند. برای رفع این خطا فشار گاز ورودی به دستگاه و فاصله جرقه زن با مشعل را بررسی کنید. (این فاصله باید حدود 3 الی 5 میلیمتر باشد.)

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت به بررسی ارورهای انواع پکیج بوتان پرداختیم و سعی کردیم روش رفع آن‌ها را در اختیارتان قرار دهیم. توجه داشته باشید که اگر دانش و مهارت فنی کافی را برای عیب‌یابی و رفع مشکلات را ندارید، حتماً از تکنسین‌ها و سرویس‌کاران ماهر نمایندگی بوتان کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات