تفاوت هواپز و سرخ کن بدون روغن؛ هرآنچه پیش از خرید باید بدانید!

نکاتی در خصوص تفاوت هواپز و سرخ کن بدون روغن
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تفاوت سرخ‌کن بدون روغن و هواپز
در این مقاله از زومیت قصد داریم تفاوت بین هواپز و سرخ‌کن بدون روغن را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

دانستن تفاوت سرخ‌کن بدون روغن و دستگاه هواپز می‌تواند تاحد زیادی به انتخاب شما پیش از خرید کمک کند. هریک از این دو دستگاه مزایا و معایبی دارند که در ادامه این مقاله از زومیت به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. عملکرد و نحوه پخت غذا در هر کدام از دستگاه‌های فوق متفاوت است و با کسب اطلاعات از این موارد می‌توانید خرید مطمئنی داشته باشید و سلامت خود را تضمین کنید.

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن چیست؟

بسیاری از افراد بر‌این باورند که روند پخت غذا با این دو دستگاه یکسان است؛ اما در حقیقت، این باور کاملا اشتباه است چراکه عملکرد سرخ کن و هواپز بسیار متفاوت است و هر کدام کارایی خاص خود را انجام می‌دهند. تنها شباهتی که این دو دستگاه دارند، بی‌نیاز بودن به‌هرگونه روغن است.

در رابطه با نحوه عملکرد این دو دستگاه باید بگوییم که معمولا سرخ‌کن‌های ساده و معمولی برای آماده کردن غذاها نیاز به روغن بسیار فراوانی دارند که این روش به شدت مضر و خطرناک است و سلامتی انسان را به‌خطر می‌اندازد. اما سرخ‌کن‌های بدون روغن جدید اینگونه نیستند. غذاهای تهیه‌شده با سرخ‌کن‌های معمولی طعم بسیار خوبی را دارند اما در‌عین‌حال بسیار مضر هستند و ممکن است منجربه بیماری شوند.

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن 1

هواپز بهتر است یا سرخ کن‌؟

به‌طور کلی، سرخ کن بدون روغن یا هواپزها سلامتی انسان را کم‌تر به‌خطر می‌اندازد. بااین‌حال این دو دستگاه معایبی هم دارند که باید پیش از خرید به تمام آن‌ها توجه کنید.

در هنگام آشپزی سرخ‌کن‌های بدون روغن سرعت و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهند البته این دستگاه تاحدودی صدای نسبتا بلندی دارد و بسیار پرکاربرد است. همچنین با این دستگاه می‌توانید غذاهای زیادی را با سرعت بالا طبخ کنید.

نکته: تمیز کردن این دستگاه تاحدودی دشوار است و به وقت زیادی احتیاج دارد. برای تمیز کردن دستگاه فوق لازم است تا سبد سرخ کن را کاملا خارج کنید و آن‌را بادقت شست‌و‌شو دهید.

یکی دیگر از تفاوت‌های سرخ‌کن بدون روغن با هواپز، امکان پخت غذاهای متنوع است. با کمک هواپز‌ها می‌توانید انواع کیک، دسر و... را به راحتی آماده کنید و از سلامت این غذاها مطمئن باشید. پخت شیرینی و دسرهای متنوع با هواپزها امکان پذیر است. هواپزها مانند سرخ‌کن‌های معمولی نیاز به روغن زیادی ندارند.

هواپز چیست؟

هواپز یکی از لوازم خانگی برقی کاربردی در آشپزخانه است که از هوای گرم برای پخت غذا استفاده می‌کند. در این روش با گردش هوای گرم در اطراف غذا، پوسته ترد، طلایی و عسلی ایجاد می‌شود که معمولاً (در صورتی که از هواپز استفاده نکنید) با سرخ کردن داخل ظرفی پر از روغن این نتیجه را بدست می‌آورید. هواپز معمولاً بسیار کوچک هست، بنابراین فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. چون هواپزها از روغن کمتری استفاده می‌کنند، غذایی که در آن تهیه می‌پزید از نظر سلامت نسبت به غذاهایی که در سرخ کن طبخ می‌شود سالم‌تر است.

هواپز چه مزایایی دارد؟

هواپز نسبت به سرخ کن مزایای متعددی دارد. اول اینکه هواپز غذا را سریع‌تر از سرخ کن بدون روغن طبخ می‌کند و می‌توانید غذای خود را سریع بپزید. همچنین نسبت به سرخ کن بدون روغن، پوسته ترد و خوش طعم‌تری تولید می‌کند، بنابراین غذای شما طعم بهتری خواهد داشت. در نهایت، هواپز نیازی به روغن ندارد و غذای شما بسیار سالم‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود. از دیگر مزایا و ویژگی‌های دستگاه فوق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی‌های ایمنی

بسیاری از مدل‌های هواپز ویژگی‌های ایمنی مناسبی مانند خاموش شدن خودکار دارند. به‌طور کلی هواپزها به‌دلیل نوع طراحی منحصربه‌فرد خود از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

سینی مخصوص جمع آوری روغن

این دستگاه دارای سینی مخصوص است که در قسمت پایینی هواپز تعبیه شده است. این سینی با هدف جمع آوری روغن حاصل از طبخ گوشت طراحی شده است و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید هواپز را تمیز نگه‌دارید.

طراحی منحصربه‌فرد

هواپزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شست‌وشوی راحتی داشته باشند. این دستگاه‌ها دارای پوشش نچسب هستند و سبدهای جدا شونده دارند. به‌همین‌جهت می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تمیز کنید. همچنین قطعات این دستگاه از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار است و به‌راحتی تمیز می‌شود.

بهره‌مندی از قطعات جانبی

هواپزها در کنار تجهیزات کاربردی که دارند، از یک سری قطعات جانبی نیز پشتیبانی می‌کنند. به‌طور مثال سینی دو لایه و لوازم مخصوص گریل از جمله تجهیزات جانبی این دستگاه به‌شمار می‌روند.

حالت‌های مختلف برای پخت غذا

شما می‌توانید از حالت‌های مختلف پخت این دستگاه یعنی برشته کردن، تست کردن، آرام‌پز و گرم کن استفاده کنید.

تایمر

تعدادی از هواپزهای موجود در بازار دارای ویژگی تایمر هستند. تایمر به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید زمان طبخ غذا را مشخص کنید و از سوختن غذا جلوگیری کنید.

قابلیت کنترل دما

یکی دیگر از امکانات منحصر‌به‌فرد هواپز بهره‌مندی از قابلیت کنترل دما است. شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید دمای هواپز را بین 80 الی 200 درجه سانتی‌گراد تغییر دهید تا غذاها در دمای مناسب و به‌صورت کامل پخته شوند.

گرم کردن غذا

فارق از پخت غذا، می‌توانید از دستگاه هواپز برای گرم کردن غذاهای از قبل آماده شده نیز استفاده کنید.

همزن خودکار

بعضی از هواپزها دارای قابلیتی تحت عنوان همزن خودکار نیز هستند. بهره‌مندی از این قابلیت به هم زدن غذا (به هنگام پختن) کمک می‌کند؛ بنابراین نیاز نیست غذا را جابه‌جا کنید یا نگران کیفیت پخت آن باشید.

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن 3

سرخ کن بدون روغن چیست؟

سرخ کن بدون روغن وسیله‌ای است که دارای حرارت بسیار خوبی برای پخت غذا است. سرخ کن بدون روغن در هنگام آشپزی احتیاجی به هیچ‌گونه روغنی ندارد؛ بنابراین غذایی که در این دستگاه طبخ می‌شود دارای چربی بسیار کمی است و علاوه بر طعم و رنگ بسیار خوبی که دارد برای سلامتی انسان هیچ‌گونه ضرری ندارد.

مزایای سرخ کن بدون روغن چیست؟

سرخ کن بدون روغن مزایا و کاربرد بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نیاز نداشتن به روغن در فرآیند پخت اشاره کرد. طبیعتا اگر غذای شما دارای چربی کم‌تری باشد، سلامت و ایمنی بدن تهدید نمی‌شود. این دستگاه همچنین غذا را به‌طور یکنواخت آماده و کاملا مغز پخت می‌کند.

در نتیجه هواپز و سرخ کن بدون روغن دارای کیفیت عالی برای پخت و پز، بدون چربی اضافی هستند. البته لازم به ذکر است که خرید هر نوع از محصول کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد و میزان بودجه نیز می‌تواند در انتخاب محصول مورد نظر دخیل باشد. از دیگر مزایای سرخ‌کن بدون روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دمای قابل تنظیم

بسیاری از سرخ کن‌های بدون روغن دارای کنترل‌ دما هستند که به شما امکان می‌دهد دما را برای انواع مختلف غذا تنظیم کنید.

تایمر

تایمر یک ویژگی مفید است که با استفاده از آن می‌توانید زمان پخت را تنظیم و از پختن بیش از اندازه غذا جلوگیری کنید.

سبد پخت‌و‌پز قابل جابه‌جایی

دستگاه فوق دارای یک سبد یا سینی آشپزی قابل جابه‌جایی است که برای تمیز کردن آن می‌توانید به آسانی سینی را از جای خود بیرون بی‌آورید و شست‌وشو.

تنظیمات مخصوص برای پخت و پز هر غذا

برخی از سرخ کن‌های بدون روغن دارای تنظیمات پخت‌و‌پز برای غذاهای مختلفی مانند مرغ، ماهی و سیب زمینی هستند. این تنظیمات، فرآیند پخت‌وپز را ساده می‌کند و‌ یک غذای خوشمزه به شما ارائه می‌دهد.

قطعات قابل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی

برخی از سرخ کن‌های بدون روغن دارای قطعات قابل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی هستند که تمیز کردن آن‌ را آسان‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت به بررسی تفاوت بین سرخ‌کن بدون روغن و هواپز پرداختیم. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو دستگاه نحوه پخت غذا است. پخت غذا در هواپز با جریان هوای گرم صورت می‌گیرد و می‌توان از این دستگاه جهت پخت کیک و انواع دسرها استفاده کرد. سرخ‌کن بدون روغن حرارت بسیار مناسبی دارد و غذایی با کیفیت، خوش‌رنگ، خوش‌طعم و تردی را تهیه می‌کند. یکی از مزایایی که این دو دستگاه دارند بی‌نیاز بودن نسبت به هرگونه روغن است و این نکته می‌تواند در سلامتی ما نقش مهمی داشته باشد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات