علت باز نشدن در ماشین لباسشویی

جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
نمای جلوی ماشین لباسشویی
آیا در ماشین لباسشویی شما باز نمی‌شود؟ دلایلی مانند خرابی قفل وجود دارد که در این مقاله از زومیت به بررسی موارد مختلف می‌پردازیم.
تبلیغات

ماشین‌های لباسشویی باوجود تمام مزایا، مشکلات خاص خود را دارند. یکی از این مشکلات زمانی است که در باز نمی‌شود. تشخیص مشکلات ماشین لباسشویی و نحوه عیب‌یابی آن شاید در نگاه اول کمی دشوار باشد؛ اما بادانش کافی می‌توانید برخی از ایرادها را پیش از ایجاد مشکلات بسیار جدی و هزینه‌های هنگفت تشحیص دهید و با کمک گرفتن از تکنسین‌های ماهر اقدام به رفع آن‌ها کنید.

دلایل اصلی باز نشدن در ماشین لباسشویی به دلیل منبع تغذیه، خرابی قفل در یا سایر قطعات تشکیل‌دهنده برای بازکردن در است. علاوه‌بر این، اگر ماشین لباسشویی به دلیل فیلتر تخلیه مسدودشده یا سوئیچ فشار معیوب نتواند به د‌رستی تخلیه شود، در باز نخواهد شد.

به‌طور کلی، دلایل باز نشدن در ماشین لباسشویی بسیار زیاد است. لازم نیست برای حل بسیاری از این مسائل تخصص داشته باشید.

فهرست مطالب

چرا در ماشین لباسشویی باز نمی‌شود؟

ماشین لباسشویی پاکشوما Pakshoma BWF-40714 نمای جلو

برخی از ماشین ‌لباسشویی‌ها طوری طراحی شده‌اند که در را در وسط چرخه قفل نگه می‌دارند. این اقدام احتیاطی برای امنیت خودتان است. ماشین ‌لباسشویی‌های در از جلو معمولا به شما اجازه نمی‌دهند که پس از فشردن دکمه استارت، در را باز کنید تا چرخه شست‌وشو به پایان برسد.

اما گاهی اوقات، پس از پایان چرخش و خاموش شدن ماشین لباسشویی، سعی می‌کنید در را باز کنید؛ اما باز نخواهد شد. در ادامه دلایلی را بیان می‌کنیم که چرا در ماشین لباسشویی باز نمی‌شود؟

مشکل منبع تغذیه لباسشویی

گاهی باید ماشین لباسشویی را به برق وصل کرد تا در را باز کنید. اگر این مورد در ماشین لباسشویی شما وجود دارد، بررسی کنید که دستگاه به برق وصل شده و پنل روشن است.

اگر دستگاه به برق وصل است؛ اما هیچ چراغی را روشن نمی‌بینید، بررسی کنید که پریز و دوشاخه معیوب نباشند. سپس پریز یا دوشاخه برق معیوب را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

مشکل دستگیره در

تعمیر گیربکس لباسشویی

دستگیره در ماشین لباسشویی معمولاً اهرمی است که پس از فشار دادن قفل باز و در آزاد می‌شود. برای بستن در، فقط آن را در جای خود فشار دهید تا زبانه در را قفل کند؛ اما وقتی‌که دستگیره در کار نمی‌کند، نمی‌توانید قفل را باز کنید.

برای رفع مشکل شکستگی دستگیره در، یک تکه نخ به طول حدود ۵۰ سانتی‌متر را بین در و بدنه ماشین لباسشویی قرار دهید. همانطور که انتهای آن را محکم گرفته‌اید، نخ را به سمت پایین بلغزانید و آن را از مکانیزم قفل عبور دهید. با اینکار زبانه به بدنه ماشین‌ لباسشویی فشار می‌آورد و در را آزاد می‌کند. حالا می‌توانید دستگیره در شکسته را عوض کنید.

آسیب قفل ایمنی در

هرگونه آسیب به قفل ایمنی در به این معنی است که در قفل خواهد ماند و شما نمی‌توانید به درام دسترسی داشته باشید. قفل ایمنی در تضمین می‌کند که در هنگام کار ماشین لباسشویی قفل می‌ماند.

همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادم، می‌توانید با یک تکه نخ یا سیم در را باز کنید، سپس قفل ایمنی در آسیب‌دیده را تعویض کنید.

نحوه تعویض قفل در

  • ماشین لباسشویی را خاموش کرده و سیم برق را از پریز جدا کنید.
  • در را باز کنید تا به مکانیزم قفل دسترسی پیدا کنید.
  • از پیچ گوشتی برای برداشتن نوار نگه‌دارنده قفل استفاده کنید.
  • با همان پیچ گوشتی، چفت‌وبست روی قفل را بردارید.
  • حالا پیچ‌های اطراف قفل را باز کنید.
  • دست خود را زیر قفل ببرید و به آرامی آن را بیرون بکشید. کابل‌های اتصال را خواهید دید.
  • کابل‌ها را باز کرده و آن‌ها را به قفل جدید وصل کنید.
  • قفل جدید را دوباره در ماشین لباسشویی پیچ کنید و نوار نگدارنده را جا بزنید. کار تمام است.

مشکلات تخلیه

اگر برق ماشین لباسشویی مشکلی ندارد و دستگیره در سالم است، به درام نگاه کنید تا ببینید آیا هنوز آب وجود دارد یا خیر.

اگر درام آب داشته باشد، به احتمال زیاد فیلتر تخلیه یا پمپ تخلیه خراب شده است. تا زمانی‌که آب در درام باشد، در باز نمی‌شود. پس از تخلیه دستی آب داخل، همچنان می‌توانید در ماشین لباسشویی را باز کنید. افزون بر این، می توانید آموزش جامع جرم گیری ماشین لباسشویی را در بخش محصولات خانگی زومیت مطالعه کنید.

نحوه تخلیه آب درام ماشین لباسشویی‌

  • ماشین لباسشویی را از برق بکشید و دوشاخه و سیم را در بالای دستگاه قرار دهید. همچنین می‌توانید دوشاخه را به ماشین لباسشویی بچسبانید تا خیس نشود.
  • به دنبال فیلتر پمپ تخلیه باشید. برای پیدا کردن محل قرارگیری آن روی دستگاه خود، به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مراجعه کنید.
  • ظرفی را زیر فیلتر قرار دهید تا آب تخلیه‌شده جمع شود.
  • پنل را باز کرده و با نگه‌داشتن آن با هر دو دست و چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، فیلتر را باز کنید.
  • بگذارید آب درون ظرف تخلیه شود.
  • فیلتر را بررسی نمایید و آن را به‌طور کامل تمیز کنید تا گرفتگی آن برطرف شود.

معیوب بودن حسگر دما ماشین لباسشویی

در شرایط عادی، اگر دمای داخل درام بیش از حد بالا باشد، در ماشین لباسشویی قفل خواهد ماند. اینکار برای محافظت از دستان شما در برابر سوختن هنگام دست‌زدن به لباس های داغ است.

مولفه‌ای که در ماشین لباسشویی مسئول خواندن دما است، حسگر دما یا حسگر المنت (NTC) است. حسگر NTC معیوب ممکن است خوانش دمای بالا را به دستگاه بفرستد؛ حتی اگر درام خنک باشد. این کار از باز شدن در جلوگیری می‌کند.

از مولتی‌متر برای بررسی معیوب‌بودن حسگر NTC استفاده کنید. حسگر را در نزدیکی المنت گرمایش پیدا خواهید کرد. اگر بین 20 تا 30 کیلو‌اهم باشد، حسگر خوب است. در غیر این صورت، باید حسگر NTC را تعویض کنید.

معیوب‌بودن سوئیچ فشار

دیدیم که چگونه وجود آب در درام از باز شدن در جلوگیری می‌کند؛ اما گاهی اوقات، دستگاه به دلیل سوئیچ فشار معیوب یا مسدودشده، اطلاعات اشتباهی در مورد سطح آب در درام دریافت می‌کند. تنها راه دسترسی به سوئیچ فشار، برداشتن پنل است. برای ماشین لباسشویی‌های در بالا، پنل در بالا و برای ماشین لباسشویی‌های در از جلو ، پنل در کناره قرار دارد.

سوئیچ فشار را در زیر پنل با شلنگ متصل به آن پیدا خواهید کرد. بسته به برند، شلنگ ممکن است خاکستری، مشکی یا قرمز باشد.

شلنگ را باز کرده و محفظه را تمیز کنید. اگر باز هم در باز نشد، سوئیچ فشار را با مولتی‌متر بررسی نمایید. اگر شماره‌ای دریافت نکردید، سوئیچ فشار باید تعویض شود.

کد خطا

همه چرخه‌های شست‌وشو طبق انتظار به پایان نمی‌رسند. گاهی اوقات ماشین لباسشویی بدون هیچ دلیل مشخصی در میانه یک چرخش از کار می‌افتد. زمانی‌که این اتفاق رخ دهد، ماشین لباسشویی کد خطایی روی پنل نمایش خواهد داد. کد خطای دقیق نمایش داده‌شده بسته به علت موضوع و خود برند متفاوت است.

به کد خطا توجه داشته باشید و برای پیداکردن دلیل مشکل و نحوه رفع آن به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مراجعه کنید.

نحوه باز کردن قفل در ماشین لباسشویی که باز نمی‌شود

وقتی در ماشین لباسشویی شما باز نمی‌شود، باید خلاق باشید و راه‌هایی برای باز کردن قفل در و دسترسی به درام پیدا کنید؛ اما اول باید آب داخل وان را خالی کنید.

شلنگ تخلیه را بیرون بکشید و آب را در یک سطل خالی کنید. اگر ماشین لباسشویی فیلتر تخلیه دارد، فیلتر را باز کنید و آب را در ظرف خالی نمایید.

وقتی ماشین لباسشویی خالی باشد، کنترل آن آسان‌تر است. حالا می‌توانید یکی از این دو روش را برای بازکردن در ماشین لباسشویی امتحان کنید.

۱. بازکردن قفل دستی

مقابله با قفل‌های دستی نسبتا ساده است. آن ها چفتی دارند که با مکانیزم آزادسازیش متناسب است. روش‌های مختلفی برای کار با قفل دستی وجود دارد. اگر یکی از راه‌ها جواب نداد، به راه‌حل بعدی بروید.

۲. دستگاه را خاموش کنید

برای پایان‌دادن به چرخه، با فشار دادن دکمه خاموش/روشن، ماشین لباسشویی را خاموش کنید. وقتی دستگاه خاموش شد، از برق بکشید و ۵ ثانیه صبر کنید. بررسی کنید که آیا در باز می‌شود؟ اگر نشد، به مرحله بعدی بروید.

۳. پنج دقیقه صبر کنید

اکثر ماشین‌های لباسشویی در از بالا ۵ تا ۶ دقیقه پس از خاموش‌کردن دستگاه به طور خودکار قفل در را باز می‌کنند. این به این دلیل است که قفل در توسط گرما فعال می‌شود. هنگامی که ماشین لباسشویی کار می‌کند، دمای داخل افزایش می‌یابد که درها را قفل می‌کند.

وقتی ماشین لباسشویی بعد از ۵ دقیقه خنک شد، قفل درب باز می‌شود.

۴. ضربه آرام

اگر هیچ‌یک از راه‌حل‌های بالا جواب نداد، سعی کنید به آرامی به در ضربه بزنید. ضربه‌ها باید ملایم باشند تا قفل در را شل کنند. همچنین می‌توانید روی قفل گیرکرده فشار وارد کنید تا آن را آزاد نمایید. این روش در ماشین‌ لباسشویی در از جلو بیشتر جواب می‌دهد.

در باز ماشین لباسشویی

باز کردن قفل الکترونیکی

بیشتر ماشین‌های لباسشویی مدرن دارای قفل الکترونیکی هستند که توسط کامپیوتر داخل ماشین کنترل می‌شود. در ادامه روش‌های مختلفی که می‌توانید با این نوع سیستم قفل‌کننده مقابله کنید، آورده شده است.

۱.دکمه Pause را فشار دهید

می‌توانید با فشاردادن دکمه Pause یا Power Off به ماشین لباسشویی اطلاع دهید که چرخه به پایان رسیده است. این کار باید در عرض یک یا دو دقیقه قفل را آزاد کند.

۲.دستگاه را از برق بکشید

همانند مدل‌های قدیمی ماشین لباسشویی، خاموش‌کردن دستگاه و جداکردن آن از برق می‌تواند این کار را انجام دهد. بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بگذارید تا دستگاه خنک شود و قفل در به طور خودکار باز شود.

۳.از کلید اضطراری استفاده کنید

برخی ماشین لباسشویی‌ها دارای کلید اضطراری هستند که به شما امکان می دهد در الکترونیکی را به‌صورت دستی باز کنید.

کلید پشت پنل زیر در مدل‌های در از جلو قرار دارد. از پیچ گوشتی برای بیرون‌آوردن پنل و پیداکردن کلید استفاده کنید. وقتی می‌خواهید در ماشین لباسشویی را باز کنید، کلید را پایین بکشید.

امیدوارم این مقاله به شما در رفع مشکل کمک کرده باشد. آیا شما کاربران زومیت با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اید؟ با چه راه‌حلی قفل در ماشین لباسشویی شما باز شد؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات