دلایل و علائم خرابی برد یخچال

بررسی مواردی در خصوص خرابی برد یخچال
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یخچال ساید بای ساید ال جی با مشکی رنگ در آشپزخانه
در این مقاله از زومیت قصد داریم عوامل و مواردی را که نشان‌دهنده خرابی برد یخچال هستند مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

برد الکترونیکی یخچال عملکردی همانند مغز انسان دارد و گهگاهی ممکن است با ایراداتی مواجه شود که با بررسی نکاتی کلیدی در ادامه‌ی مقاله می‌توانید از عملکرد صحیح این قطعه اطمینان حاصل کنید. در واقع وظیفه اصلی برد یخچال، کنترل چرخه کمپرسور و یخ‌زدایی برای یخچال است. زمانی که یخچال به سرماسازی نیاز دارد، برد الکترونیکی ولتاژ برق را به طرف کمپرسور و فن‌ها ارسال می‌کند و این عملکرد را ممکن می‌سازد. همچنین این روال به‌درستی فرآیند یخ‌زدایی را مدیریت خواهد کرد.

هر اختلالی در قطعات یخچال ایجاد شود می‌تواند ناشی از خرابی برد دستگاه باشد. به عنوان مثال اگر عملکرد یا کارکرد کمپرسور با اختلال روبه‌رو شود و رله استارت مشکل پیدا کند یا فن از کار بیفتد و چراغ یخچال روشن نشود، همگی می‌توانند نشانه‌هایی از خرابی برد دستگاه باشند.

در ادامه‌ی این مقاله از زومیت شایع‌ترین عوامل و دلایل خرابی برد یخچال را بررسی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید با مشاهده‌ی قیمت یخچال فریزر در بخش محصولات زومیت از کم و کیف قیمت انواع یخچال‌ها مطلع شوید.

کپی لینک

تنطیم دما توسط برد یخچال

همانطور‌که در بالا اشاره کردیم بُرد با همه‌ی اجزای یخچال در ارتباط است. به‌طور مثال وقتی برای تنظیم کردن دمای یخچال، درجه‌ی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید، سنسور وارد عمل می‌شود، دمای داخل یخچال را اندازه می‌گیرد و در‌نهایت به برد اطلاع می‌دهد. اگر دمای داخلی یخچال بیشتر از دمای تعیین شده توسط شما باشد، برد دستور روشن شدن کمپرسور را خواهد داد.

کمپرسور تا زمانی که دما به مقدار تعیین شده‌ی شما نرسد به خود کار ادامه می‌دهد و سپس خاموش می‌شود. حالا اگر برد اصلی یخچال دچار مشکل باشد، هر‌کدام از این مراحل با مشکل مواجه خواهند شد و ممکن است عملکرد کلی دستگاه دچار اختلال شود.

برد یخچال و قطعات داخلی آن
کپی لینک

علائم و دلایل خرابی برد یخچال

در این قسمت رایج‌ترین علائم و دلایل خرابی برد یخچال را به شما توضیح می‌دهیم، با بررسی موارد زیر به راحتی می‌توانید دستگاه خود را عیب‌یابی و جهت تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید. با‌توجه به اینکه تعمیر برد امری کاملاً تخصصی است سعی کنید تعمیر یا تعویض آن را به تکنسین‌های ماهر و مجاز بسپارید.

کپی لینک

روشن نشدن یخچال

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم خرابی یا سوختن برد یخچال، روشن نشدن دستگاه است. در این حالت ممکن است دستگاه شما هیچ سرمایی نداشته باشد. حتی چراغ‌های داخلی یخچال هم روشن نشود. در‌این‌صورت بهتر است از سالم بودن پریز و اتصالات منزل خود اطمینان حاصل کنید و کمپرسور را مورد بررسی قرار دهید. البته این کار کاملاً تخصصی است و باید توسط تعمیرکاران یخچال صورت بگیرد.

کپی لینک

ایجاد برفک و یخ

یکی از وظایف اصلی برد، کنترل فرآیند دیفراست و جلوگیری از ایجاد شدن برفک و یخ در یخچال است. در‌صورتی‌که عملیات یخ‌زدایی یا دیفراست در یخچال به درستی و کامل انجام نشود، احتمال خرابی برد یخچال نیز وجود دارد. حتماً لازم است که اول اجزای سیستم دیفراست را بررسی کنید. اگر دیفراست مشکلی نداشت به سراغ برد بروید.

همچنین با دانستن اینکه چگونه از برفک زدن یخچال جلوگیری کنیم؟ می‌توانید تا‌ حد زیادی از مشکلات مربوطه جلوگیری کنید.

کپی لینک

اختلال در موتور و کندانسور

در یخچال‌های جدید برای کندانسورها یک فن تعبیه شده است. فن کندانسور‌ها وظیفه خنک کردن سیم پیچی کندانسور را بر‌عهده دارند. اما اگر موتور فن کندانسور خوب کار نکند، باعث داغی بیش از حد کندانسور می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید که فن به درستی کار می‌کند یا خیر، باید به حرکت آزادانه‌ی پروانه‌های فن موتور توجه کنید.

اگر پروانه‌ها به درستی کار کردند پس فن سالم است. اگر همه‌ی موارد را چک کردید و قطعات فوق سالم بودند و بازهم فن کار نمی‌کرد، به احتمال زیاد برد یخچال دچار مشکل شده است. باید بدانید که حتی موتور فن کندانسور هم برای روشن ماندن از برد فرمان و دستور می‌گیرد. در‌صورتی‌که نتوانستید این مشکل را تشخیص دهید، از نمایندگی‌های معتبر و مجاز برند یخچالتان کمک بگیرید.

همچنین با دانستن اینکه علت لرزش بدنه یخچال چیست؟ می‌توانید تا‌حد زیادی متوجه ایرادات ناشی از کندانسور و موتور دستگاهتان شوید.

کپی لینک

صدای غیر عادی و عجیب از موتور

هرگاه یخچال در حال کار کردن صداهای ناهنجاری از خود تولید کند، احتمال اینکه برد دستگاه دچار مشکل شده باشد بسیار زیاد است. گاهی این صداها می‌توانند شبیه به صدای تق تق و از تغییر سرعت چرخش فن ایجاد شده باشند و نشان از خرابی برد دهند.

با دانستن مواردی نظیر این‌که علت صدای یخچال چیست ؛ بررسی انواع سروصدای یخچال می‌توانید تاحد زیادی درباره‌ی مشکلات مربوطه اطلاعات کسب کنید.

کپی لینک

سرد یا گرم شدن بیش‌از‌حد یخچال

از دیگر نشانه‌های خرابی برد یخچال، سرد یا گرم شدن بیش‌از‌حد فضای داخل دستگاه است. اگر برد خراب شود، یخچال نمی‌تواند به درستی سرما تولید کند. همچنین وقتی برد دچار مشکل می‌شود، کمپرسور به‌صورت یکسره روشن می‌ماند. این امر باعث بیش‌از‌حد سرد شدن یخچال خواهد شد و حتی عملیات یخ‌زدایی را با مشکل مواجه می‌کند.

نکته: ممکن است برعکس حالت بالا هم اتفاق بیفتد، یعنی دستگاه اصلاً خنک نشود و فضای داخلی یخچال گرم باقی بماند. درکل خرابی موتور یا کمپرسور یخچال دلایل دیگری نیز دارد اما خرابی برد می‌تواند یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها باشد.

بررسی قطعات یخچال توسط تعمیرکار
کپی لینک

اختلال در فرآیند یخ زدایی

کمپرسورها در طی 24 ساعت شبانه روز، بعد از هر 8 تا 10 ساعت کار، به مدت 20 دقیقه استراحت و سپس دوباره شروع به فرآیند یخ‌زدایی می‌کنند. در‌این‌حالت برفک یا یخ‌های درون یخچال توسط المنت‌ها ذوب و به‌این‌صورت عملیات یخ‌زدایی انجام می‌شود. اگر یخچال فرآیند یخ‌زدایی را به درستی انجام ندهد، حتماً باید برد دستگاه را چک کرد زیرا به احتمال زیاد فرمانی به المنت‌ها داده نمی‌شود که روند برفک زدایی صورت بگیرد.

کپی لینک

ارورهای مربوط به خرابی برد یخچال

معمولاً یخچال‌هایی که دارای برد و صفحه‌نمایش هستند، با ایجاد هرگونه ایراد در عملکرد دستگاه، کد خطا یا ارور مربوطه را نمایش می‌دهند. این ارور‌ها بسیار متفاوت و متعدد هستند و هرکدام از علائم آن‌ها دارای مفهومی خاص است. برای پیدا کردن معناهای فوق بهتر است دفترچه راهنمای یخچال خود را بررسی کنید.

هرگاه برد دچار ایراد شود، نمایشگر ارورهایی مانند F، Er در یخچال ال جی و D5 و E40 و D در یخچال سامسونگ و LC و LF و HC در یخچال هیمالیا را نشان می‌دهد. با مشاهده چنین کدهایی لازم است که سریعاً با مراکز رسمی تعمیرات یخچال تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست کمک کنید.

برد یخچال و اجزا داخلی آن
کپی لینک

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم به علائم و دلایل خرابی برد یخچال بپردازیم. به‌طور خلاصه مواردی نظیر:

  • روشن نشدن یخچال
  • ایجاد برفک و یخ
  • اختلال در موتور و کندانسور
  • صدای غیر عادی و عجیب از موتور
  • سرد یا گرم شدن بیش‌از‌حد یخچال
  • اختلال در فرآیند یخ‌زدایی

می‌توانند نشان‌دهنده ایراد و مشکل در برد یخچال باشند. همچنین همانطور که بالاتر اشاره کردیم ارورهایی وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی اختلال در برد هستند و گهگاهی ممکن است روی صفحه نمایشگر دستگاهتان آن‌ها را مشاهده کنید. برای عیب‌یابی دقیق‌تر و رفع ارورهای مربوط به برد یخچال حتماً از تکنسین‌های مجاز کمک بگیرید تا در اسرع وقت مشکل دستگاهتان رفع شود.

سوالات متداول

  • آیا یکسره کار کردن یخچال می‌تواند ناشی از اختلال در برد باشد؟

    بله. گهگاهی به‌دلیل معیوب بودن برد، فرمانی به سنسورهای مربوطه نمی‌رسد و یخچال نمی‌تواند به‌صورت اتومایک عملکرد موتور را قطع یا وصل کند.

  • آیا خرابی برد یخچال می‌تواند منجر به کار نکردن سیستم نوفراست شود؟

    عوامل زیادی می‌تواند در فرآیند سیستم برفک زدایی یخچال اختلال ایجاد کند و برد نیز یکی از این عوامل است. اگر قطعه‌ای در برد معیوب باشد فرمان‌های لازمه جهت یخ زدایی به سیستم نو فراست نمی‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات