لیست کامل ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ

بررسی ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ و نحوه رفع آن‌ها
یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
ظروف چیده شده در ماشین ظرفشویی داخل آشپزخانه
در این مقاله از زومیت قصد داریم لیست ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ را بررسی کنیم و به نحوه رفع آن‌ها بپردازیم.
تبلیغات

آشنایی با ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ و رفع آن‌ها دغدغه بسیاری از تعمیرکاران و کاربران عادی است. در مجموع تعمیر ماشین ظرفشویی چندان کار ساده‌ای نیست؛ مخصوصاً اگر برد دستگاه دچار خرابی شده باشد. ما در این مقاله از زومیت قصد داریم به بررسی ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ بپردازیم و نسبت به برطرف کردن آن‌ها راه‌حل‌هایی را به شما معرفی کنیم.

اگر از ماشین ظرفشویی ال جی استفاده می‌کنید می‌توانید مقاله عیب‌ یابی ماشین ظرفشویی ال جی و راه‌‌ حل های آن‌ ها را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه و از مشکلات مربوطه جلوگیری کنید.

در ادامه لیست ارورهای رایج ماشین ظرفشویی سامسونگ را خواهید دید. این ارور‌ها به‌صورت جداگانه شرح داده شده‌اند؛ رفع برخی از این خطاها بسیار ساده است اما تعدادی از آن‌ها بسیار پیچیده هستند و باید توسط تکنیسین‌های ماهر برطرف شوند.

درون و بیرون ماشین ظرفشویی سامسونگ سفید رنگ
کپی لینک

ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ

در ادامه لیست کامل ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ را ذکر کرده‌ایم تا کاربران بتوانند از مشکل به‌وجودآمده در دستگاه خود باخبر شوند و تصمیم درستی را جهت رفع آن‌ها بگیرند. برخی از ارورها سطحی هستند و به‌راحتی توسط خود کاربران نیز قابل حل‌اند.

توصیه می‌کنیم حتماً در‌صورت جدی بودن ارورها در اولین فرصت با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی سامسونگ تماس بگیرید. ارورهایی که ممکن است به‌عنوان یک مصرف‌کننده‌ با آن‌ها مواجه شوید؛ شامل موارد زیر می‌شوند:

کپی لینک

ارور E4

علت ارور E4، تشخیص ندادن وجود آب ۶ دقیقه پس از شروع به کار ماشین ظرفشویی است. ابتدا بررسی کنید که شیر آب دستگاه باز باشد. سپس قطع‌کن شیر آب، دریچه آب و اتصالات سیم‌کشی روی شیر ورودی باید مورد بررسی قرار بگیرند و در‌صورت نیاز تعویض شوند. معمولاً این مشکل با تعویض شیربرقی دستگاه فوق برطرف می‌شود.

کپی لینک

ارور 4E1

علت ارور 4E1 در ماشین ظرفشویی سامسونگ این است که دمای آب ورودی به ماشین ظرفشویی، بیش از 80 درجه سانتی‌گراد (176 درجه فارنهایت) است.

  • دمای شیر آب گرم آشپزخانه باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • اگر دمای آن بیش از 50 درجه سانتی‌گراد (120 درجه فارنهایت) باشد، باید دمای آب را پایین بیاورید.
  • اگر دمای آب زیر 80 درجه سانتی‌گراد (176 درجه فارنهایت) باشد، ترموستات (سنسور دما) معیوب است و باید تعویض شود و اگر مشکل همچنان باقی ماند، باید برد ظرفشویی مورد تعمیر یا تعویض قرار بگیرد.
کپی لینک

ارور TE1

ارور TE1 در ماشین ظرفشویی سامسونگ به معنای خرابی ترموستات (سنسور دما) است. در‌صورت بروز خطای TE1 باید تمامی اتصالات و سیم‌های ترموستات مورد بررسی قرار بگیرند و هر کدام که آسیب دیده‌اند تعویض شوند. در‌صورتی‌که مشکل از سیم‌ها نباشد باید خود ترموستات جایگزین شود و اگر مشکل همچنان باقی بود باید برد ظرفشویی تعمیر یا تعویض شود.

ترموستات یا ترمیستور ماشین ظرفشویی، از داغ شدن بیش‌از‌حد دستگاه جلوگیری می‌کند. در‌صورتی‌که این قطعه خراب شود، ظروف به‌خوبی خشک نمی‌شوند و با ارور TE1 رو‌به‌رو می‌شوید. برای اطمینان از خرابی این قطعه باید از مولتی‌متر کمک بگیرید و در‌صورت تداوم نداشتن، قطعه فوق را تعویض کنید.

نکته: تعویض ترموستات ماشین ظرفشویی کار آسانی نیست و نیاز به دانش فنی و تجربه مکانیکی دارد. در‌صورتی‌که فاقد شرایط لازم هستید از تکنیسین‌های حرفه‌ای سامسونگ در این زمینه کمک بگیرید.

کپی لینک

ارور E5 یا SE

علت ارور ۵E یا SE این است که دستگاه آب را تخلیه نمی‌کند یا اینکه سرعت تخلیه آب به اندازه کافی نیست. لوله‌ها و شیلنگ‌های تخلیه را بررسی کنید تا هیچ‌گونه انسداد و گرفتی نداشته باشند. در‌صورتی‌که مشاهده کردید اتصالات فوق آسیب دیده‌اند، باید آن‌ها را تعویض کنید. همچنین پمپ تخلیه باید مورد بررسی فنی قرار بگیرد.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام مواجه شدن با ارور E5 یا SE در ماشین ظرفشویی سامسونگ، مراحل بالا را انجام دهید و در‌ صورت تداوم نمایش کد خطا، با تکنسین‌های مربوطه تماس بگیرید.

اگر فیلترهای دستگاهتان دچار گرفتگی شده باشند، ماشین ظرفشویی نمی‌تواند به‌خوبی آب را تخلیه کند. با توجه به میزان استفاده از دستگاه باید بین دو هفته تا یک ماه یکبار، این فیلترها را تمیز کنید. همچنین اگر شیلنگ تخلیه مسدود باشد، کد خطای E5 یا SE در ظرفشویی سامسونگ نمایش داده می‌شود.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی سامسونگ توسط کاربر خانم
کپی لینک

ارور OE

علت ارور OE، تشخیص سرریز آب در دستگاه است در چنین مواقعی، حتماً ابتدا سیم ماشین ظرفشویی را از پریز برق بکشید. سپس دریچه شیر ورودی آب و برد ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و در‌صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. به‌دلیل فرایند پیچیده و حساس تعویض برد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از کمک تکنسین‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

کپی لینک

ارور LE

ارور LE یعنی تشخیص نشتی آب و برای مشکل نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی، باید همه شیلنگ‌ها، لوله‌ها و پمپ تخلیه برای هرگونه آسیب و ترک‌خوردگی مورد بررسی قرار بگیرند و در‌صورت معیوب بودن تعویض شوند.

کپی لینک

ارور HE

علت ارور HE خراب شدن هیتر المنت است. ماشین ظرفشویی باید از پریز برق جدا شود و اتصالات سیم‌کشی هیتر مورد بررسی قرار بگیرد. در‌صورتی‌که هیتر آسیب دیده باشد، باید فوراً تعویض شود. اگر هیتر مشکلی نداشت، باید برد ماشین ظرفشویی بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا جایگزین شود.

کپی لینک

ارور HE1

علت ارور HE1 این است که ترموستات دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد (۱۷۶ درجه فارنهایت) یا بیشتر را در داخل ماشین ظرفشویی تشخیص می‌دهد. ابتدا دوشاخه ماشین ظرفشویی را از پریز برق بکشید. سپس در دستگاه را باز کنید و به‌دقت درجه حرارت آب درون ماشین ظرفشویی را بررسی کنید.

اگر دمای آب نزدیک به 176 درجه فارنهایت بود، احتمالاً رله هیتر روی برد اصلی گیر کرده که باید PBA اصلی را تعویض کنید. اگر دمای آب کمتر از 176 درجه فارنهایت بود، احتمالاً ترموستات (سنسور تشخیص دما) معیوب است و باید تعویض شود. اما اگر مشکل همچنان پابرجا بود، احتمالاً باید PBA اصلی جایگزین شود.

کپی لینک

ارور E9

ارور E9 پایین بودن سطح آب را نشان می‌دهد. ظروف عمیقی را که از آب پر شده‌اند را از دستگاه خارج و آب آن‌ها را خالی کنید. سپس برنامه شست‌وشو را دوباره راه‌اندازی کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید ماشین ظرفشویی‌تان تراز نیست، پایه‌های آ‌ن را تنظیم کنید تا دستگاه تراز شود.

نکته: سعی کنید از اتصال سیم‌های مرتبط به سنسور آب مطمئن شوید. اگر اتصالات سیم‌ها مشکلی نداشت، احتمالاً سنسور سطح آب باید تعویض شود.

کپی لینک

ارور BE2

علت ارور BE2 در ماشین ظرفشویی سامسونگ گیر کردن دکمه در کنترل پنل است. تمام دکمه‌های روی کنترل پنل را فشار دهید تا دکمه گیرکرده آزاد شود. اگر دکمه گیرکرده آزاد نشد، باید کنترل را تعویض کنید.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی سامسونگ توسط کاربر آقا
کپی لینک

ارور Heavy

ارور Heavy به معنای نشت آب است. این مشکل معمولاً به شیلنگ تخلیه دستگاه مربوط می‌شود.

کپی لینک

ارور چشمک زدن چراغ های Heavy, Delicate و Quick

علت چشمک زدن چراغ‌های Heavy, Delicate و Quick در ماشین ظرفشویی سامسونگ می‌تواند ناشی از خطای سنسور دما باشد. اگر چراغ‌های Heavy, Delicate و Quick چشمک می‌زنند اما دکمه Normal چشمک نمی‌زند، یعنی سنسور دمای ماشین ظرفشویی مشکل پیدا کرده است. برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی را بدون مواد شوینده اجرا کنید. اگر چراغ‌ها همچنان روشن هستند، تعویض قطعه فوق مورد نیاز است.

کپی لینک

ارور چشمک زدن چراغ های Delicate و Quick

ارور چشمک زدن چراغ‌های Delicate و Quick یعنی در دستگاه باز مانده است؛ پس به‌درستی در را ببندید و ببینید که آیا چراغ‌ها خاموش می‌شوند یا خیر. اگر چراغ‌ها خاموش نشدند، احتمالاً میکروسوئیچ در معیوب شده است.

کپی لینک

ارور PE

علت ارور PE خطای نیمه بار است. ابتدا ظرفشویی را از برق جدا کنید و هر سیم شل‌شده‌ای را که روی موتور توزیع‌کننده و سوئیچ توزیع‌کننده وجود دارد دوباره متصل کنید. در‌صورتی‌که سیم‌ها آسیب دیده بودند، آن‌ها را تعویض کنید. اگر سیم‌ها مشکلی ندارند، مجموعه توزیع‌کننده را که شامل بشقاب، موتور توزیع‌کننده و میکروسوئیچ است، تعویض کنید.

کپی لینک

ارور E1

این خطا مشکل آبریزش یا نشتی را نشان می‌دهد، البته می‌تواند به معنای دور بالای موتور پمپ نیز باشد که به‌دلیل نشتی به‌ وجود آمده است. از جمله علل بروز این کد خطا، نشتی در اتصالات لوله‌های پایین ظرفشویی و قرارگیری نادرست شلنگ تخلیه پایین‌تر از سینک فاضلاب است که اجازه تخلیه صحیح آب از ظرفشویی را ممکن نمی‌سازد.

نکته: زمانی ‎‌که پمپ تخلیه در حال کار است و اختلاف فشار مورد نیاز وجود ندارد، به احتمال زیاد نشتی در دستگاه وجود دارد. در این حالت معمولاً قسمتی از دستگاه نشتی دارد لذا لوله‌ها را به‌دقت بررسی کنید؛ چراکه شاید گرفتگی یا مسدودیت موجب کاهش فشار شده باشد. امکان اینکه خود پمپ معیوب شده باشد نیز وجود دارد.

کپی لینک

ارور E2

این ارور که در بعضی از مدل‌های ماشین ظرفشویی سامسونگ وجود دارد، به‌دلیل مشکل و خطا در تغذیه آب دستگاه نمایش داده می‌شود. برای رفع ارور فوق اقدامات زیر را انجام دهید:

  • منبع تغذیه آب دستگاه را چک و اطمینان حاصل کنید که شیر ورودی آب باز است.
  • لوله آب متصل به دستگاه را چک و از خم نبودن و نبود پیچش در آن اطمینان حاصل کنید.
  • فشار آب ورودی را کنترل کنید، این فشار نباید خیلی کم باشد.
  • بازه مورد قبول ۰٫۵ تا ۸ بار است.
کپی لینک

ارور E4

گاهی در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی سامسونگ، ارور e4 به چشم می‌خورد. این خطا از وجود مشکلی در تغذیه آب گرم دستگاه خبر می‌دهد. هرگاه با این ارور مواجه شدید باید دمای آب ورودی به دستگاه را کنترل کنید. اگر این دما بسیار پایین باشد، ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل خواهد شد.

در‌صورتی‌که دمای آب در حد نرمال بود اما ارور مورد نظر از صفحه نمایش پاک نشد، می‌توانید برای رفع مشکل دستگاه خود با نمایندگی سامسونگ تماس بگیرید.

کپی لینک

ارور C4

کد خطا یا ارور ۴c به‌وجود مشکل در تامین آب دستگاه اشاره دارد. برای رفع این خطا اقدامات زیر را انجام دهید و در‌صورتی‌که پس از انجام آن‌ها همچنان موفق به رفع خطای دستگاه خود نبودید، با تعمیرکاران متبحر و باتجربه تماس بگیرید.

  • ابتدا شیر آب را بررسی کنید و از باز بودن کامل آن مطمئن شوید.
  • ممکن است تأمین آب ماشین ظرفشویی به‌طور کل قطع شده باشد.
  • بررسی کنید که شیر آب ورودی و یا لوله انتقال آب به دستگاه یخ نزده باشند و یا توسط عاملی مسدود نشده و دچار گرفتگی نشده باشند.
  • فیلتر شبکه‌ای را چک کنید تا مسدود نباشد.
ماشین ظرفشویی مشکی رنگ در آشپزخانه
کپی لینک

ارور F1، F2، F3، F4، F5، F6، F7، F8

این کدهای خطا همگی به اختلالات عملکرد دستگاه مربوط می‌شوند و عمدتاً از بروز مشکل در برد الکترونیکی و موتور دستگاه خبر می‌دهند. یکی از کارهایی که می‌تواند در بسیاری از موارد مشکل‌گشا باشد، ریست کردن دستگاه است.

برای این کار ابتدا دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید، همچنین شیر ورودی آب را ببندید. اجازه دهید دستگاه در این حالت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند. سپس دوباره شیر آب را باز و دستگاه را به برق متصل کنید. در نهایت دکمه روشن و استارت سیستم را فشار دهید.

کپی لینک

ارور F3 و F5

ارور کدهای f3 و f5 شاید نسبت به بقیه کدهای این گروه رایج‌تر باشند. زمانی‌ که کد خطای f3 روی نمایشگر ظرفشویی سامسونگ نشان داده می‌شود، معمولاً یعنی دستگاه دچار مشکل نشتی یا آبریزش در بخش‌های پایینی شده است. در چنین مواقعی اگر سینی پایینی از آب پر باشد، سوئیچ شناور فعال می‌شود و دستگاه ارور f3 را نشان خواهد داد.

برای رفع کد خطای f3 می‌توانید دستگاه را از برق بیرون بکشید و سپس ظرفشویی را به عقب کج کنید تا تمامی آب تخلیه شود. بهتر است حوله و سطلی جهت تخلیه آب در دسترس داشته باشید. در‌صورتی‌که این امر اتفاقی یکباره باشد، پس از تخلیه آب، سوئیچ به حالت قبلی باز می‌گردد و ارور از نمایشگر پاک می‌شود. در‌ غیر این‌ صورت، احتمالاً قسمتی از دستگاه دچار نشتی و آبریزش است و باید توسط تکنیسین‌های مجرب بررسی شود.

ارور f5 از گیر کردن، گرفتگی و خرابی بازوهای آبپاش ظرفشویی خبر می‌دهد. بازوهای آبپاش را چک کنید. می‌توانید با استفاده از جرم‌گیر، هرگونه جرم یا زنگ‌زدگی ممکن را از روی بازوها پاک کنید. در‌صورتی‌که نتوانستید مشکل را برطرف کنید، با متخصصان ماهر تماس بگیرید.

کپی لینک

ارور LC

در‌صورتی‌که ماشین ظرفشویی شما، وجود نشتی یا آبریزشی را در دستگاه تشخیص دهد، کد خطا یا ارور LC روی نمایشگر دستگاه نشان داده خواهد شد. ارور مورد نظر به وجود نشتی در کل سیستم اشاره می‌کند لذا یافتن محل دقیق نشتی ممکن است ساده نباشد.

جهت رفع ارور ابتدا به دنبال محل دقیق نشتی یا آبریزش ظرفشویی باشید. در‌صورتی‌که محل اتصال شیر ورودی آب نشتی دارد، آب را از کنتور قطع کنید و سپس شیر ورودی را ببندید و دستگاه را از برق بکشید. سپس با تهیه شیر و اتصال جدید، اقدام به تعویض آن کنید.

کپی لینک

ارور C3

این ارور یعنی در عملکرد پمپ خطایی وجود دارد. ارور فوق نشان می‌دهد که پمپ آب دستگاه به‌درستی کار نمی‌کند. اگر ماشین ظرفشویی بعد از خاموش و روشن‌کردن دوباره کار نکند، ممکن است نیاز به تعویض پمپ داشته باشد.

کپی لینک

ارور E7

اگر ماشین ظرفشویی را اخیراً از جعبه بیرون آورده‌اید، مطمئن شوید که نوار بسته‌بندی از سطح آب جدا شده و می‌تواند حرکت کند. این ارور زمانی نشان داده می‌شود که رفلکتور وال واتر مسدود شده باشد و حرکت نکند. مطمئن شوید که رفلکتور به‌درستی نصب شده است و به قطعه دیگری متصل نیست.

نکته: پیشنهاد ما به شما این است که برای نصب اصولی ظرفشویی سامسونگ و جلوگیری از این کد خطا حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

کپی لینک

ارور E1

وجود این کد خطا نشان‌دهنده گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر و همچنین مشکل در قسمت فیلتر دستگاه است که باید بررسی شود.

کپی لینک

ارور E2

این کد خطا نشان‌دهنده وجود مشکل در پمپ دستگاه است که باید بررسی شود.

کپی لینک

ارور E3

این کد خطا نشان‌دهنده وجود مشکل در المنت، برد و دمای ماشین ظرفشویی سامسونگ است که باید مورد بررسی قرار‌ گیرد.

طبقات ماشین ظرفشویی سامسونگ
کپی لینک

ارور BE

این ارور نشان‌دهنده مشکلی در کلیدهای دستی دستگاه است که باید بررسی و رفع شود. بنابراین، ابتدا دکمه را فشار دهید و ماشین ظرفشویی را دوباره روشن کنید.

کپی لینک

ارور CE

این کد خطا نشان‌دهنده وجود خطایی در پنل اصلی دستگاه است که باید بررسی و اصلاح شود؛ بنابراین باید آن را خاموش و سپس روشن کنید.

کپی لینک

ارور HC

این کد نشان‌دهنده داغ‌شدن بیش‌از‌حد ماشین ظرفشویی است. این خطا زمانی تشخیص داده می‌شود که دمای آب بالاتر از 176 درجه فارنهایت باشد. ابتدا بررسی کنید که دمای آب را درست انتخاب کرده‌اید و در‌صورت عدم وجود مشکل در تنظیمات با تعمیرگاه سامسونگ تماس بگیرید.

کپی لینک

ارور f5

یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین ظرفشویی سامسونگ، نازل آب یا بازو آب‌پاش نام دارد که وظیفه اصلی شستن ظروف را بر عهده دارد. این قسمت همیشه در حال حرکت است و آب و مواد شوینده را با فشار زیادی روی ظروف می‌پاشد تا شست‌وشو به خوبی انجام شود.

آبپاش در قسمت‌های مختلفی مانند قسمت پایینی ماشین ظرفشویی، قسمت بالایی و در مرکز دستگاه قرار دارد. اگر این قسمت آسیب دیده باشد به احتمال زیاد با ارور f5 مواجه خواهید شد.

کپی لینک

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم به بررسی تمامی ارورهای ماشین ظرفشویی سامسونگ بپردازیم و با نحوه رفع آ‌ن‌ها آشنا شویم. با مطالعه این مقاله می‌توانید تا حد زیادی مشکلات مربوطه را رفع کنید اما لازم به‌ ذکر است که برخی از ارورها کاملاً پیچیده هستند و وجود تعمیرکاران ماهر برای رفع آن‌ها ضرورت دارد. همیشه سعی کنید از نبود نشتی، قطع و وصلی جریان برق و میزان استاندارد فشار یا دمای آب اطمینان داشته باشید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات