بوی سوختگی یخچال؛ مشکلی خطرناک که باید از آن جلوگیری کنید!

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
مطالعه 6 دقیقه
خستگی کاربر خانم از نظافت داخل یخچال و رفع نشدن بوی سوختگی
در این مقاله از زومیت قصد داریم به دلایلی که باعث ایجاد بوی سوختگی در داخل و بیرون یخچال می‌شوند بپردازیم.
تبلیغات

اگر به آشپزخانه رفتید و بوی سوختگی از یخچال فریزر به مشامتان خورد یا متوجه شدید که از دستگاه دود بلند می‌شود، باید هرچه سریع‌تر درصدد رفع مشکل برآیید؛ در‌ غیر این‌ صورت مانند هر وسیله برقی خراب دیگری، یخچال نیز می‌تواند مشتعل شود. بنابراین برای جلوگیری از حوادث، خطرناک لازم است اقدامات مناسب را بلافاصله انجام دهید. طبق قوانین ایمنی در‌صورتی‌که از یخچال بوی سوختگی یا دود بلند شد و دیدید که دستگاه جرقه می‎‌زند، فوراً پیش از آتش گرفتن آن را از برق جدا کنید.

همان‌طور که در قسمت مقدمه بیان کردیم، علت اصلی سوختن و آتش گرفتن یخچال، معیوب بودن سیم‌کشی یا خرابی قطعات الکتریکی یخچال و همچنین سیم‌کشی بد ساختمان است که بر اثر سوختن قسمتی از یخچال، بوی سوختگی ایجاد می‌شود.

برای رفع مشکل و فهمیدن عیب دستگاه ابتدا باید در را باز کنید و به‌دنبال علائم گرمای بیش‌ازحد در فضای داخلی و خارجی یخچال باشید. ممکن است متوجه دود ناشی از سیم‌کشی یا لامپ داخل یخچال شوید. همچنین ممکن است بخشی از یخچال یا فریزر به‌طور قابل ملاحظه‌ای داغ باشد. احتیاط کنید که هیچ سیمی را که آسیب دیده لمس نکنید.

این وضعیت بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به برق‌گرفتگی شود. مهم‌ترین کاری که باید در این شرایط انجام دهید این است که دوشاخه برق یخچال را از پریز جدا کنید؛ زیرا احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. یکی از موارد مهمی که در‌ صورت متوجه شدن بوی سوختگی باید به آن دقت کنید، این است که بدانید دقیقاً کدام قسمت یخچال خیلی گرم شده و فوراً این مسئله را به تعمیرکاران ماهر گزارش کنید.

همچنین با دانستن اینکه علت برق داشتن بدنه یخچال چیست؟ می‌توانید از سایر مشکلات مرتبط پیشگیری کنید.

بوی سوختگی یخچال و کلافه شدن کابر آقا
کپی لینک

چه عواملی باعث ایجاد بوی سوختگی در یخچال می‌شود؟

در ادامه این مقاله از زومیت به عواملی که می‌توانند باعث ایجاد بوی سوختگی یخچال باشند پرداخته‌ایم. با دانستن عوامل خراب شدن یخچال و نحوه جلوگیری از آن می‌توانید تا حد زیادی به مشکلات فوق آگاه شوید.

کپی لینک

روشن ماندن چراغ داخل یخچال

یکی از دلایل ایجاد بوی سوختگی در یخچال می‌تواند خرابی لامپ داخل دستگاه باشد. لامپ داخل یخچال توسط یک سوئیچ اهرم کوچک یا کلید فشار دکمه‌ای که روی در یخچال نصب شده است، اداره می‌شود. در هنگام بسته شدن، روی آن فشرده می‌شود و سوئیچ مدار را قطع و لامپ را خاموش می‌کند.

با باز شدن در، سوئیچ مدار را کامل می‌کند و باعث می‌شود که چراغ روشن شود. اما در بعضی از یخچال‌ها به‌خاطر نقص در طراحی آن‌ها، بعد از بسته شدن در، چراغ یخچال روشن می‌ماند. همین امر منجر به گرم شدن بیش‌از‌حد پلاستیک دور لامپ می‌شود و در نتیجه خطر آتش‌سوزی کاربران را تحدید می‌کند.

نکته: در صورت وجود این مشکل شاید سوئیچ در گیر کرده باشد. بنابراین باید سوئیچ در را بررسی کنید و در صورت نیاز حتماً قطعه فوق را تعمیر یا تعویض کنید و همچنین شاید لازم باشد لامپ را نیز جایگزین کنید.

کپی لینک

وجود مشکل در سیم کشی داخلی دستگاه

فرسودگی سیم‌کشی داخلی یخچال می‌تواند به اتصالی و سوختگی سیم‌ها و حتی در مواردی باعث آتش‌سوزی قطعات دستگاه منجر شود. اما اصلاً نگران نباشید، چون در اکثر مواقع فیوز‌هایی در دستگاه یا حتی ساختمان تعبیه شده‌اند که مانع از وقوع این اتفاقات خواهند شد.

کپی لینک

مشکل در سیم کشی ساختمان

ممکن است یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی، معیوب بودن سیم‌کشی ساختمان باشد. این مشکل بیشتر اوقات در خانه‌های قدیمی که دارای سیم‌کشی‌های قدیمی و فرسوده هستند اتفاق می‌افتد.

کپی لینک

یکسره شدن ترمودیسک یا بیش از حد کار کردن المنت

ترمودیسک یخچال فریزر وظیفه‌ قطع کردن المنت در دمای بیش از اندازه (بالا) را دارد و همچنین در دماهای پایین‌تر وصل خواهد بود. در بعضی موارد نادر پیش می‌آید که ترمودیسک قابلیت قطع و وصل کردن برق را متناسب با دما از دست می‌دهد. در مواقعی دیگر ترمودیسک یکسره می‌شود و در‌ این‌ صورت المنت یکسره کار می‌کند، در نتیجه ممکن است قطعات داخل دستگاه بسوزند و بوی سوختگی از یخچال بلند شود.

کپی لینک

نقص فنی در طراحی

سازندگان یخچال باید در ساخت قسمت پشت و پایه‌های یخچال به‌جای پلاستیک از فلز استفاده کنند تا خطرات ناشی از آتش‌سوزی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در یخچال‌هایی که پشت آن‌ها از پلاستیک ساخته شده است معمولاً بعد از گذشت ۹۰ ثانیه و در یخچال‌هایی که قسمت پشت و پایه‌های آن از فلز ساخته شده ۲۰ دقیقه سرعت آتش گرفتن تخمین زده شده است.

سعی کنید پیش از خرید سخچال به چنین مواردی توجه کنید. همچنین با دانستن اینکه علت لرزش بدنه یخچال چیست؟ تا حد زیادی از مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.

استفاده از ماسک مخصوص در مقابل بوی سوختگی یخچال
کپی لینک

خرابی سیستم یخ زدایی

یخچال‌های دارای سیستم No Frost یک بار در روز یک چرخه یخ‌زدایی را برای حذف یخ از اواپراتور در فریزر انجام می‌دهند. برای انجام این کار المنت یخ‌زدایی برای چند دقیقه روشن می‌شود و یخ‌ها ذوب می‌شوند. سپس در ادامه مایع اضافی تخلیه و از محفظه فریزر خارج خواهند شد.

اگر خرابی در سیستم یخ‌زدایی رخ دهد که باعث شود المنت خاموش نشود (مثلاً تایمر، سنسور یخ‌زدایی یا خود بخاری اواپراتور از کار افتاده باشد)، گرمایش متوقف نمی‌شود. در نتیجه پلاستیک اطراف المنت گرمایش شروع به ذوب شدن می‌کند و بوی پلاستیک سوخته ایجاد می‌شود.

اگر احساس می‌کنید علت بوی سوختگی یخچال فریزر شما سیستم نوفراست است حتماً از کمک تعمیرکاران مجاز استفاده کنید. همچنین با دانستن اینکه چگونه از برفک زدن یخچال جلوگیری کنیم؟ می‌توانید تا حد شایانی از کم و کیف ماجرا آگاه شوید.

کپی لینک

خرابی رله استارت

اغلب کنتاکت‌ها در این قطعه آسیب می‌بینند و در محل اتصال خود شروع به جرقه زدن می‌کنند و گاهی اوقات می‌شود بلند شدن دود را از آن‌ها مشاهده کرد. در نتیجه این اتفاق رله استارت می‌سوزد و باعث استشمام بوی سوختگی از یخچال می‌شود. برای رفع این مشکل رله استارت باید تعویض شود.

کپی لینک

خرابی کمپرسور

بیشتر اوقات دلیل خرابی کمپرسور یخچال اتصال کوتاه سیم پیچ استارت یا قطع مدار است. به‌همین‌دلیل رله راه‌اندازی به‌سختی قطعه خراب را خاموش می‌کند. اگر از یخچال دود بلند می‌شود یا بوی سوختگی می‌دهد و دیواره پشتی آن بسیار گرم می‌شود، احتمالاً مشکل از خرابی موتور کمپرسور است.

هر زمان که موتور یخچال روشن و بلافاصله خاموش می‌شود، قبل از خاموش شدن، صدای کلیک مشخصی شنیده می‌شود که نشان می‌دهد رله استارت فعال بوده و محفظه موتور بسیار داغ شده است. باید بدانید که کمپرسورها معمولاً قابل تعمیر نیستند و باید به‌طور کلی تعویض شوند.

کپی لینک

خرابی سنسور دما

اگر سنسو دما معیوب شود کنتاکت‌ها می‌سوزند و شروع به ذوب شدن می‌کنند. این امر به ایجاد بوی نامطبوع و خرابی خود ترموستات منجر می‌شود. به‌همین‌دلیل یخچال به اشتباه دما را تعیین می‌کند و ممکن است بیش‌از‌حد یخ بزند یا برعکس، به اندازه کافی خنک نکند. در چنین شرایطی بوی سوختگی از یخچال استشمام می‌شود.

نکته: در یخچال‌هایی که عمر آن‌ها بیش از پنج سال است دما شروع به بالا و پایین رفتن می‌کند و در همان زمان بوی پلاستیک سوخته ایجاد می‌شود. دما می‌تواند کمتر یا بالاتر از نقطه تنظیم باشد، یعنی یخچال می‌تواند به‌شدت یخ بزند یا بیش‌ازحد گرم باشد.

برای رفع این مشکل تعویض ترموستات و تمیز کردن کنتاکت‌ها ضرورت دارد و در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که پایانه‌ها را تعویض کنید.

نظافت داخل یخچال توسط کاربر خانم
کپی لینک

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم به عواملی که به بوی سوختگی در یخچال منجر می‌شوند، بپردازیم. در مجموع از ایراداتی که می‌توانند باعث ایجاد بوی سوختگی از درون و بیرون یخچال باشند می‌توان به روشن ماندن یکسره چراغ داخل یخچال، اختلال در سیم‌کشی دستگاه و حتی سیم‌کشی ساختمان، یکسره شدن المنت، خرابی ترمودیسک، خرابی کمپرسور، خرابی سنسور دما و در نهایت ایراد در سیستم نوفراست اشاره کرد.

لازم به ذکر است که عیب‌یابی هر یک از این قسمت‌ها نیاز به مهارت فنی بالایی دارد؛ پس اگر دانش فنی کاملی ندارید جهت تعمیر و تعویض قطعات فوق حتماً از تکنیسین‌های ماهر کمک بگیرید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات