علائم خرابی فن پکیج؛ نکات طلایی برای پیشگیری و رفع این مشکل

بررسی علائم خرابی فن پکیج و راه‌های جلوگیری از آن
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فن و اجزای داخلی پکیج بارلی ساخت کشور ایتالیا
در این مقاله از زومیت به بررسی علائم خرابی فن پکیج خواهیم پرداخت و راهکارهایی را جهت پیشگیری بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

فن یکی از اجزای مهم در سیستم گرمایشی پکیج است. خراب شدن فن موجب کارکرد نادرست دستگاه فوق می‌شود؛ لذا بهتر است دلایل و علائم خرابی فن پکیج را در این مقاله از زومیت بررسی کنیم تا در زمان خراب‌شدن قطعه فوق نکات لازم را جهت عیب‌یابی اعمال کنیم. لازم به ذکر است که اگر توانایی فنی و مهارت بالایی در این زمینه ندارید، تعمیر و تعویض فن را به سرویسکاران ماهر بسپارید.

سعی کنید با آگاه شدن نسبت به رایج ترین مشکلات پکیج و راه حل آن‌ها از کم و کیف دستگاه خود باخبر شوید و از مشکلات مربوطه تا حد زیادی جلوگیری کنید.

نشانه‌های خرابی فن پکیج چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است تعریفی از فن پکیج ارائه دهیم. اصولاً پکیج به دو صورت تولید می‌شود، پکیج فن‌دار و پکیج بدون فن؛ تفاوت این دو پکیج در نحوه تهویه و تبادل هوا خلاصه می‌شود.

در پکیج بدون فن، دود بدون کمک فن از دستگاه خارج می‌شود؛ اما در پکیج فن‌دار این فن است که وظیفه خارج کردن دود ناشی از احتراق و وارد کردن هوای تازه به داخل پکیج را برعهده دارد. در‌ این‌ صورت اگر فن پکیج دچار مشکل شود، مشکلاتی در نحوه احتراق و خروج دود رخ می‌دهد.

بررسی اجزای داخلی پکیج توسط تکنسین

برای پیدا کردن نشانه‌های خرابی فن پکیج، نکات زیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

نکته اول: همان‌طور که اشاره شد که یکی از وظایف فن پکیج خارج کردن گاز منوکسیدکربن و دود حاصل از احتراق است. زمانی‌ که فن کار نمی‌کند، دود نیز به‌درستی از پکیج خارج نمی‌شود که همین امر موجب جمع‌ شدن دوده روی پکیج می‌شود.

نکته دوم: نبود آب گرم نشانه دیگری است. زمانی‌ که فن کار نکند طبیعی است که ورودی هوا یا اکسیژن برای احتراق کافی نخواهد بود و احتراق به‌طور ناقص انجام می‌شود که در نتیجه آب به‌درستی گرم نخواهد شد.

نکته سوم: مورد بعدی جرم گرفتن پروانه فن است. فن پکیج شامل اجزای مختلفی می‌شود که یکی از مهم ترین آن‌ها پروانه یا توربین نام دارد. با چرخش پروانه دود ناشی از احتراق از پکیج خارج می‌شود و اگر فن پکیج کار نکند، دود روی پروانه فن می‌ماند و تبدیل به جرم می‌شود.

نکته چهارم: یکسره کار کردن فن نیز شامل این موارد است. در بین دلایل خرابی فن پکیج باید به یکسره کار کردن آن اشاره کرد. هرچند بیشتر افراد فکر می‌کنند در زمان خرابی فن، این قطعه نباید کار کند، اگر فن یکسره به فعالیت خود ادامه دهد، یعنی به‌طور کل معیوب شده است.

با توجه به اینکه در فصل زمستان کاربران نیاز بیشتری به آب گرم دارند و پمپ آب همواره در حال کار کردن است، این امکان وجود دارد که فن پکیج یکسره کار کند. پس باید یکسره کار کردن فن را با دقت بیشتری بررسی کنید تا اگر مشکلی در آن به‌ وجود آمد، سریعاً برطرف شود.

همچنین با دانستن اینکه چگونه پکیج و رادیاتور را برای زمستان آماده کنیم؟ می‌توانید تنظیمات مربوطه در فصول مورد نظر خود را اعمال کنید.

نکته پنجم: اگر پکیج شما مجهز به نمایشگر است، این امکان وجود دارد که با خرابی فن، اشکال مربوطه به‌صورت ارور نمایش داده شود. به‌طور مثال، در پکیج بوتان خطای e03 مربوط به خرابی فن است. با مشاهده تمامی ارورهای پکیج بوتان و نحوه عیب‌یابی آن‌ها می‌توانید به سایر خطاهای دستگاهتان پی‌ببرید.

نکته ششم: اگر فن دچار مشکل شود این احتمال وجود دارد که شعله‌ها آبی نسوزد و به رنگ زرد مشاهده شود. این نوع تغییر رنگ می‌تواند مشکل در لوله یا فن پکیج را نشان دهد. در هر صورت تغییر رنگ شعله می‌تواند یکی از دلایل خرابی فن پکیج باشد.

عیب یابی پکیج توسط تکنسین آقا

علائم خرابی فن پکیج

برای عیب‌یابی خرابی فن پکیج باید به نشانه‌ها توجه کرد. هر نشانه دلیل یک عیب است. به‌طور مثال اگر از فن صدای ناهنجار شنیده می‌شود، دلیل آن می‌تواند خارج شدن پروانه‌ها از تراز باشد. در مجموع دلایل خرابی فن پکیج عبارت‌اند از:

نچرخیدن پروانه

امکان دارد پروانه فن با یک جسم خارجی مثل سنگ‌ریزه و گردوغبار درگیر شده باشد.

یکسره کار کردن فن

یکی از مهم‌ترین عیوب فن پکیج روشن ماندن دائمی است. از جمله دلایلی که باعث این عیب می‌شود می‌توان به معیوب بودن برد دستگاه اشاره کرد.

دلیل دیگری که باعث یکسره شدن فن می‌شود گیر کردن کنتاکت رله فن است. معیوب بودن الکترود جرقه‌زن، مسدود بودن دودکش، معیوب بودن یون الکترود از جمله دیگر دلایل خرابی فن پکیج به‌شمار می‌روند.

نکته: اگر فن کار می‌کند اما پکیج ارور می‌دهد، این احتمال وجود دارد که شیلنگ رابط فن که فشار هوا را تنظیم می‌کند، دچار گرفتگی یا انسداد شده باشد. پس حتماً شیلنگ رابط را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی پرشرهوا

یکی دیگر از دلایل خرابی فن پکیج که در عیب‌یابی باید مورد بررسی قرار گیرد، اختلال در پرشر هوا است. پرشرها معمولاً دارای دو یا سه سوکت هستند که اگر این سوکت‌ها درست بسته نشوند فن پکیج به‌درستی کار نمی‌کند. اگر سوکت بسته باشد و دستگاه جرقه نزند، این احتمال وجود دارد که پرشر خراب یا دچار انسداد شده باشد.

روش‌های رفع خرابی فن پکیج

روش‌های رفع خرابی فن پکیج بستگی به نوع اشکال دارد. به‌طور مثال، اگر جسم خارجی درون فن افتاده است، باید فن را باز کنید و جسم خارجی را بیرون بیاورید. اگر تیغه‌ها ترازشان را از دست‌ داده‌اند، (مثلاً در اثر ورود جسم خارجی، تیغه یکی از پروانه‌ها یا محور تیغه کج شده) باید با یک پروانه جدید جابه‌جا شود.

نکته: تعمیر فن تنها مربوط به قطعات مکانیکی نیست، بلکه ممکن است قطعات الکتریکی آن نیز دچار خرابی شده باشند. در‌ این‌ صورت باید قطعاتی نظیر خازن فن و رله فن تعویض شوند و در نهایت برد اصلی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین آشنایی با برد پکیج و شناخت اجزا آن می‌تواند تا حد زیادی به اطلاعات در این زمینه بیفزاید.

فن و جزئیات داخل پکیج بارلی ایتالیا

مهم‌ترین و بهترین کار برای برطرف‌ کردن دلایل خرابی فن پکیج سرویس دوره‌ای دستگاه است؛ یعنی قبل از اینکه فن دچار خرابی شود با سرویس دوره‌ای می‌توانید مشکل را حل کنید. با مطالعه مقاله هرآنچه باید در مورد سرویس پکیج بدانید در بخش لوازم خانگی زومیت می‌توانید از نحوه سرویس دستگاه خود کاملاً مطلع شوید. برای سرویس دوره‌ای فن پکیج خود می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • برق پکیج را قطع کنید.
  • کاور دستگاه را باز کنید.
  • درون پکیج محفظه‌ای به نام محفظه احتراق وجود دارد که دودکش فن به این محفظه متصل است.
  • دودکش را از این محفظه جدا کنید.
  • حال نوبت جدا کردن سیم برق فن پکیج است.
  • این سیم به‌صورت نر و ماده است که باید از فن جدا شود.
  • بعد از جدا کردن شیلنگ پرشر، نوبت آخرین قطعه اتصال‌دهنده فن به پکیج است.
  • فلنج دودکش که جدا شود، دیگر فن به پکیج متصل نیست و شما می‌توانید فن پکیج را سرویس کنید.
  • در اولین قدم از سرویس فن پکیج شیپوری فن پکیج بررسی شود.
  • بهتر است شکل ظاهری شیپوری بررسی شود.
  • اگر شیپوری دفرمه بود یا تغییری در شکل ظاهری آن ایجاد شده بود، باید تعویض شود.
  • بعد از جدا شدن شیپوری نوبت شستن پروانه فن است.
  • پروانه را می‌توان با شوینده‌های صنعتی شست.
  • مراقب باشید که آب به داخل سیم‌پیچ فن نفوذ نکند.
  • بالای فن شیلنگ پرشر وجود دارد، آن را با احتیاط جدا کنید.
  • توجه داشته باشید که بعضی از فن پکیج‌ها دو شیلنگ پرشر دارند که باید هر دو آ‌ن‌ها جدا شوند.
  • بعد از باز کردن شلنگ پرشر، اتصال‌های فن پکیج مثل صداگیرها، اورینگ و واشرها را بررسی کنید تا درصورتی‌که این اتصال‌ها شل یا دچار ترک شده‌اند، تعویض شوند.

نکته: درصورتی‌که بعد از بستن فن دستگاه و استارت آن، با ارور روبه‌رو شدید، این امکان وجود دارد که شلنگ پرشر را درست نبسته باشید و باید یک‌بار دیگر اتصالات پرشر را مورد بازرسی قرار دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم علائم خرابی فن پکیج را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین به راهکارهایی ساده جهت رفع و پیشگیری از این مشکل پرداختیم. در مجموع عواملی نظیر یکسره کار کردن فن، سروصدای زیاد، خرابی پرشر هوا، معیوب شدن برد یا رله فن و اختلال در حرکت پروانه‌ها از نشانه‌های خرابی فن پکیج به‌شمار می‌روند. اگر دانش فنی بالایی ندارید و نتوانستید با مطالعه این مقاله مشکلات مربوطه را حل کنید، حتماً در اسرع وقت از سرویس‌کاران ماهر کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات