رایج‌ترین دلایل خاموش شدن ماشین ظرفشویی درحین کار

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بررسی ماشین ظرفشویی کاربر خانم توسط تعمیرکار
در این مقاله از زومیت قصد داریم به 10 تا از شایع‌ترین دلایل خاموش شدن ماشین ظرفشویی درحین کار بپردازیم.
تبلیغات

خاموش شدن یا متوقف شدن ماشین ظرفشویی در حین کار از جمله مشکلاتی است که گهگاهی با آن مواجه می‌شویم؛ اما اصلاً جای نگرانی نیست. برخی از عوامل مشکل فوق از خرابی قطعات مهم داخلی، مدار و سیم‌کشی‌های دستگاه که کاملا تخصصی است نشعت می‌گیرد و لازم است برای رفع آن‌ها از نمایندگی‌های معتبر کمک بگیرید.

با این حال ممکن است بتوانید بعضی از ایرادات دستگاه را خودتان رفع کنید و از هزینه‌های اضافی در امان باشید. در ادامه‌ی این مقاله از زومیت به اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن و توقف ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین کار خواهیم پرداخت.

اما پیش از هر چیز باید بدانید که نوسانات موجود در جریان برق و قطعی آن یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین دلایل توقف ناگهانی ماشین‌های ظرفشویی است. این مشکل نه تنها به دلیل قطع جریان برق منزل و پریدن فیوز رخ می‌دهد، بلکه خرابی کابل برق و دو شاخه پریز هم می‌توانند منجربه ایجاد این مشکل شود. سعی کنید پس از برقراری مجدد جریان برق دستگاه، عملیات ریست را نیز انجام دهید.

در مجموع 10 علت اصلی خاموش شدن ماشین ظرفشویی به شرح زیر است:

  • نواسانات برقی و خرابی محافظ جریان برق
  • خرابی میکروسوئیچ
  • خرابی قفل در
  • خراب شدن فیوز حرارتی
  • قطع جریان آب
  • خرابی برد الکتریکی
  • خراب شدن پنل ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن المنت حرارتی
  • از کار افتادن فن دستگاه
  • خرابی پمپ آب و موتور ظرفشویی

در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موارد پرداخته‌ایم.

ظروف چیده شده در ماشین ظرفشویی تو کار
کپی لینک

1. خرابی محافظ جریان برق

همیشه به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به لوازم الکتریکی از محافظ‌های برق استفاده می‌شود. این قطعه تاثیر بالایی بر افزایش طول عمر لوازم خانگی از جمله ماشین ظرفشویی دارد. محافظ یک وسلیه‌ی برقی است و به دلایل مختلفی مثل نوسان در جریان برق کلی ساختمان، خیس شدن و ضربه دچار خرابی می‎‌شود. این اتفاق در نهایت مانع از ورود جریان صحیح برق به ماشین ظرفشویی خواهد شد و ممکن است دستگاه به‌طور ناگهانی در حین کار خاموش شود.

کپی لینک

2. خرابی میکروسوئیچ

سیستم داخلی ماشین‌های ظرفشویی به گونه‌ای طراحی شده است که در‌صورت باز بودن در، هیچ یک از برنامه‌های شست‌وشو اجرا نمی‌شوند و عملکرد دستگاه متوقف می‌گردد. میکروسوئیچ‌های تعبیه شده در ماشین ظرفشویی وظیفه شناسایی حالت باز و بسته بودن در را برعهده دارند و در برخی از مواقع ممکن است خراب شوند.

نکته: اگر میکروسوئیچ به درستی کار نکند، ممکن است در بسته به اشتباه باز تشخیص داده شود و این اتفاق منجربه توقف ناگهانی دستگاه فوق در حین کار شود. شما می‌توانید با یک مولتی‌متر، سالم بودن میکروسوئیچ را بررسی کنید و ببینید که آیا جریان برق از آن عبور می‌کند یا خیر.

کپی لینک

3. خرابی قفل در

زبانه قفل در، نقش بسیار مهمی در روشن یا خاموش شدن ماشین ظرفشویی دارد. با خراب شدن این قطعه، درِ ظرفشویی به‌طور کامل بسته نمی‌شود و در نهایت این اتفاق منجربه خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حین کار خواهد شد. سعی کنید از بسته شدن در دستگاه مطمئن شوید و قفل آن را بررسی کنید.

کپی لینک

4. خراب شدن فیوز حرارتی

فیوز حرارتی یکی از قطعات مهمی است که از افزایش بیش از اندازه‌ی دمای ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند. این قطعه پس از تشخیص دمای بیش‌از‌حد داخلی دستگاه، جریان موتور و برد را متوقف می‌کند و باعث خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین کار می‌شود. برای تعمیر یا تعویض این قطعه حتماً از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید.

کپی لینک

5. قطع جریان آب

اجرای هر یک از برنامه‌های شست‌وشو در ماشین‌های ظرفشویی مستلزم ورود آب به درون دستگاه (به اندازه کافی) است، چون در‌غیر‌این‌صورت برنامه‌های مربوطه اجرا نمی‌شود. در نتیجه اگر ماشین ظرفشویی به‌طور ناگهانی از کار افتاد، بهتر است جریان آب ساختمان را چک کنید. همچنین ممکن است شیر برقی معیوب شده باشد و مانع از ورود آب به درون دستگاه شود.

ظروف چیده شده در ماشین ظرفشویی
کپی لینک

6. خرابی برد الکتریکی

برد الکتریکی نقش مغز را در ماشین‌های ظرفشویی و سایر لوازم الکتریکی بر عهده دارد و به دلایل مختلف نظیر آب‌خوردگی و اتصالی ممکن است اختلالی در مدار آن پیش بیاید و نهایتاً عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شود.

نکته: در بسیاری از مواقع علت توقف ناگهانی ظرفشویی را باید در خرابی برد آن جست‌وجو کرد. لازم به ذکر است که این قطعه بسیار حساس است و باتوجه به برند دستگاه نیاز است تعمیر آن را به نمایندگی‌های معتبر بسپارید.

کپی لینک

7. خراب شدن پنل ماشین ظرفشویی

خراب شدن پنل و دکمه‌های موجود روی آن باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی دستگاه به درستی صورت نگیرد و منجربه خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین کار شود. بررسی وضعیت پنل دستگاه امری کاملاً تخصصی است و نیاز به سرویسکاران حرفه‌ای دارد.

کپی لینک

8. خراب شدن المنت حرارتی

خرابی در المنت یا شکسته شدن آن از دیگر مواردی است که می‌تواند علت توقف ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین کار کردن باشد. برای اطمینان از خراب بودن این قطعه لازم است دمای آب دستگاه را بررسی کنید؛ اگر دمای آب پایین باشد، خراب بودن المنت تقریبا قطعی خواهد بود.

کپی لینک

9. از کار افتادن فن دستگاه

فن موجود در ماشین‌ ظرفشویی وظیفه‌ی تبادل دمای درون دستگاه با بیرون را بر عهده دارد تا از داغ شدن زیاد دستگاه جلوگیری کند. همان‌طور‌که اشاره شد در‌صورت داغ شدن دمای درون دستگاه، جریان به موتور و برد انتقال پیدا نخواهد کرد و در نهایت خاموش شدن ناگهانی ظرفشویی را شاهد خواهیم بود. سعی کنید کار‌کرد فن را (که در کنار درب دستگاه نصب شده است) بررسی و در‌صورت وجود خرابی آن را تعمیر یا جایگزین کنید.

کپی لینک

10. خرابی پمپ آب و موتور ظرفشویی

همان‌طور‌که بالاتر اشاره کردیم، آب ورودی دستگاه باید به اندازه کافی باشد تا برنامه‌ی شست‌وشو اجرا شود، در‌غیراین‌صورت برنامه متوقف خواهد شد. اگر پمپ آب و موتور خراب باشند، توقف ناگهانی دستگاه (همراه با ایجاد صدای بلند) را شاهد خواهید بود. در چنین مواقعی لازم است این قطعات بررسی و درصورت نیاز تعویض شوند.

کپی لینک

خاموش شدن ماشین ظرفشویی ال جی در حین کار

با توجه به نوع برند و مدل دستگاه ممکن است دلایل توقف ناگهانی ماشین‌های ظرفشویی متفاوت باشند. به عنوان مثال برای بررسی علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی ال جی در حین کار می‌توانید کدهای خطای نمایش داده شده روی پنل را مشاهده و از دفترچه راهنما معنا و مفهوم آن را بررسی کنید. البته بهتر است برای رفع این مشکل با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی ال جی تماس بگیرید.

همچنین با دانستن مواردی در خصوص عیب‌ یابی ماشین ظرفشویی ال جی و راه‌‌ حل های آن‌ ها می‌توانید تا حد زیادی از مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.

کپی لینک

خاموش شدن ماشین ظرفشویی اسنوا در حین کار

در خصوص ماشین ظرفشویی اسنوا هر یک از موارد بالا می‌توانند منجر‌به توقف ناگهانی این دستگاه در حین کار شوند. رفع این ایرادات در اغلب مواقع کار آسانی نیست. بهتر است برای تعمیر و عیب‌یابی ظرفشویی اسنوا با نمایندگی‌های معتبر این برند تماس بگیرید تا از قطعات اصل و اورجینال بهره‌مند شوید.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی توسط کاربر آقا
کپی لینک

خاموش شدن ماشین ظرفشویی سامسونگ در حین کار

علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی سامسونگ در حین کار، دلایلی مشابه موارد بالا دارد. اما توجه داشته باشید که اگر با مطالعه‌ی این مقاله نقص دستگاه شما برطرف نشد و نتوانستید عیب‌یابی لازمه را انجام دهید، بهتر است حتماً با متخصصان مربوطه و نمایندگی‌های سرویس ظرفشویی سامسونگ تماس بگیرید. با این حال اقدامات زیر را پیش از هر تلاشی برای رفع مشکل دستگاه انجام دهید:

  • ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و رطوبت داخل آن را کاملاً خشک کنید.
  • دستگاه را تخلیه کنید و هیچ‌گونه ماده‌ی شوینده‌ای را داخل آن نگذارید.
  • بعد از چند ساعت استراحت، دستگاه را برای تعمیر باز کنید.
  • طی انجام عملیات، بهتر است ماشین ظرفشویی بی‌حرکت باشد.
  • با رعایت نکاتی که در بالا ذکر کردیم می‌توانید دستگاه خود را بررسی کنید.
کپی لینک

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت به رایج‌ترین عواملی که منجربه خاموش شدن ماشین ظرفشویی درحین‌کار می‌شوند، پرداختیم. در مجموع عواملی نظیر: نواسانات برقی و خرابی محافظ جریان برق، خرابی میکروسوئیچ، خرابی قفل در، خراب شدن فیوز حرارتی، قطع جریان آب، خرابی برد الکتریکی، خراب شدن پنل ماشین ظرفشویی، معیوب شدن المنت حرارتی، از کار افتادن فن دستگاه، خرابی پمپ آب و موتور ظرفشویی باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حین کار می‌شوند.

توجه داشته باشید که اگر تخصص فنی و مهارت لازمه را جهت عیب‌یابی و رفع مشکل ماشین ظرفشویی خود ندارید، حتما از کمک تکنسین‌های مجاز و نمایندگی‌ برند دستگاه استفاده کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات