سولاردام یا مایکروویو؛ کدام را بخریم؟

شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
مطالعه 6 دقیقه
نمایی از سولاردام ال جی روی میز آشپزخانه
سولاردام، مایکروویو و مایکروفر، سه محصول ظاهراً مشابه، اما با تفاوت‌های قابل‌ توجه در عملکرد پخت غذا هستند.
تبلیغات

دغدغه‌های روزمره‌ی بسیاری از ما، زمان مورد نیاز برای آشپزی‌کردن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و همین امر سبب می‌شود که به‌جای استفاده از اجاق‌گاز معمولی، گزینه‌های دیگری مانند مایکروفر، مایکروویو و سولاردام را به‌عنوان جایگزین‌های سریع‌تری نسبت به پخت با اجاق، در نظر بگیریم.

اگر سری به بازار بزنید و به دنبال خرید یکی از این محصولات باشید، احتمالاً به دلیل شباهت ظاهری‌شان برای انتخاب و خرید هر یک از آن‌ها سردرگم خواهید شد؛ اما فارغ از شباهت میان مایکروفر، مایکروویو و سولاردام، شما با سه محصولی مواجه می‌شوید که تفاوت‌های قابل‌ توجهی در عملکرد خود در زمان پخت غذا دارند. در ادامه، علاوه بر آشنایی با تفاوت سولاردام و مایکروویو در بخش‌های مختلف، در مورد تفاوت‌های میان سولاردام و مایکروفر و همچنین، مایکروفر و مایکروویو نیز صحبت خواهیم کرد، تا دید بهتری در هنگام خرید هر یک از این سه محصول داشته باشید.

تفاوت مایکروفر و ماکروویو

انواع مدل‌های مایکروفر و ماکروویوها در مقایسه با سولاردام، برای عموم مردم شناخته‌شده‌تر هستند، زیرا زودتر از این محصول روانه‌ی بازار شدند. آون برقی (Electric Oven)، ماکروفر یا مایکروفر، از لحاظ کارایی شباهت زیادی به فر گازی دارد و با تولید گرما از طریق یک یا دو المنت برقی که در بخش پایین و بالای دستگاه تعبیه شده‌اند، فرایند گرم‌کردن یا پخت مواد غذایی را انجام می‌دهد. محدوده‌ی دمایی که مایکروفرها تولید می‌کنند، بسته به مدل و برند آن‌ها بین ۵۰ تا ۳۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر است. علاوه بر این، برخی از مدل‌های مایکروفرها، دارای قابلیت‌های اضافی مانند جوجه‌گردان یا فن داخلی برای پخت سریع‌تر و بهتر مواد غذایی هستند.

در مقابل، ماکروویو دارای بخشی به نام مگنترون است که به‌طور مستقیم در شروع و ادامه‌دادن فرایند پخت یا گرم‌کردن مواد غذایی، نقش دارد. مگنترون، امواج الکترومغناطیس را تولید می‌کند که پس از برخورد با مولکول‌های آب، چربی و قند در هر ماده‌ی غذایی، آن‌ها را با سرعت بسیار زیادی به ارتعاش در می‌آوردند. این ارتعاش، باعث تولید گرما شده و ماده‌ی غذایی را می‌پزد.

نمایی از المنت های برقی داخل مایکروفر

تأثیر امواج مایکروویو بر بدن انسان، در تحقیقات مختلفی توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته و تا به امروز، سرطان‌زا بودن این امواج تأیید نشده است. اگرچه امواج مایکروویو یونیزه‌کننده نیستند و مانند اشعه‌ی ایکس یا امواج ساطع‌شده از مواد پرتوزا باعث جهش در DNA نمی‌شوند؛ اما کاملاً هم بی‌خطر نیستند. این امواج، توانایی تولید انرژی زیادی در مولکول‌های آب، قند و چربی را دارند؛ سه مولکولی که در لایه‌های مختلف پوست انسان به‌وفور یافت می‌شود و همین امر، پوست انسان را در مقابل امواج مذکور آسیب‌پذیر می‌کند و در معرض خطر سوختگی قرار می‌دهد. البته نگران نباشید، این تفاوت ماکروفر و ماکروویو آنقدر چشمگیر نیست که کلاً از خرید مایکروویو صرف‌نظر کنید و لذت پخت سریع‌تر غذا با مایکروویوها را نچشید.

ظروف مناسب مایکروفر و مایکروویو

چه ظروفی را نباید در مایکروویو گذاشت؛ این سؤالی است که تقریباً اغلب خریداران مایکروویوها از فروشندگان می‌پرسند. موضوع یادشده آنقدر اهمیت دارد که می‌توانیم آن را به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت مایکروفر و مایکروویو در نظر بگیریم. به دلیل ماهیت امواج ساطع‌شده از دستگاه مایکروویو، قراردادن ظروف فلزی (آلومینیوم، استیل و تفلون) و همچنین، ظروف دارای سطوح براق، به دلیل امکان ایجاد جرقه و آسیب به دستگاه یا بروز آتش‌سوزی، اصلاً مناسب قرارگیری در مایکروفر نیستند. علاوه بر این، ظروف یک‌بارمصرف ساخته‌شده از پلاستیک و پلیمرهای مختلف نیز نباید در مایکروویو قرار گیرند، زیرا گرمای ایجادشده در محیط داخلی دستگاه، می‌تواند باعث ذوب‌شدن این ظروف شود.

مایکروفرها برخلاف مایکروویو، آزادی عمل بیشتری را برای انتخاب ظروف به شما می‌دهند. وجود المنت در مایکروفر، صرفاً برای تولید گرمای مورد نیاز برای پخت یا گرم‌کردن ماده‌ی غذایی است و مانعی برای قراردادن ظروف فلزی مانند قابلمه‌های استیل، تفلون، روی و قالب‌های مختلف پخت کیک در مایکروفر ایجاد نمی‌کند؛ درست شبیه همان چیزی که در فرهای گازی می‌بینیم. البته، مانند ماکروویو در این دستگاه نیز نباید از ظروف یک‌بارمصرف فومی و پلاستیکی استفاده کنید، در غیر این صورت با همان نتیجه‌ای که در مایکروویو ایجاد می‌شود، روبه‌رو خواهید شد.

 تفاوت سولاردام و مایکروویو

سولاردام (Solardom) فناوری انحصاری شرکت ال جی برای پخت غذا است که در بهترین مایکروویو ال جی به کار می‌رود و به نوعی، این دستگاه را به مایکروویوی پیشرفته‌تر نسبت به مدل‌های مشابه در بازار تبدیل می‌کند.

از لحاظ عملکرد، سولاردام ترکیبی از مایکروفر و مایکروویو است؛ بدین معنی که از هر دو فناوری به‌کاررفته در این دستگاه‌ها، استفاده می‌کند.

در سولاردام، علاوه بر مگنترون برای تولید امواج الکترومغناطیس، از دو المنت برقی در بالا و پایین محفظه‌ی داخلی دستگاه نیز استفاده شده است. این فناوری سبب می‌شود که زمان پخت غذا تا حد قابل‌ توجهی نسبت به مایکروویو سریع‌تر باشد و از طرفی، غذا در حین مغزپخت‌ شدن، خشک و کم‌آب نشود. این تفاوت مایکروویو و سولاردام در نحوه‌ی پخت غذا، طعم بهتری را به غذای پخته‌شده می‌دهد و تمام بخش‌های آن را به‌صورت یکنواخت می‌پزد.

نمایی از یک ماکروویو روی میز به همراه غذای درون آن

مورد دیگری که هم می‌توانیم به‌عنوان تفاوت سولاردام و مایکروفر در نظر بگیریم و هم تفاوت این دستگاه با مایکروویو، توانایی سولاردام در یخ‌زدایی سریع از مواد غذایی است. در مایکروفرها، فرایند یخ‌زدایی از مواد غذایی، روندی زمان‌بر محسوب می‌شود و حتی به دلیل وجود المنت برقی، می‌تواند درحالی‌که مغز ماده غذایی یخ‌زده است، سطح روی آن را بپزد که قطعاً مطابق میل شما نخواهد بود. این روند در مایکروویوها اتفاق نمی‌افتد؛ اما ازآنجاکه در این دستگاه، صرفاً از امواج الکترومغناطیس برای تولید گرما استفاده می‌شود، فرایند یخ‌زدایی به زمان بیشتری نسبت به سولاردام احتیاج دارد.

اگر پیش از انتخاب بین یکی از این دو محصول، چند راهنمای خرید مایکروویو و سولاردام را مطالعه کنید؛ متوجه می‌شوید که به طراحی و ابعاد این دو دستگاه به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌شود. از لحاظ ابعادی، مایکروویوها معمولاً کوچک‌تر از انواع مایکروفر و سولاردام هستند؛ البته در برخی از مدل‌هایی که ظرفیت ۳۰ لیتر یا بالاتر دارند، تفاوت چندانی بین ابعاد سه دستگاه وجود ندارد، اما در مدل‌های کوچک‌تر، این‌طور نیست و تقریباً سولاردام‌ها بزرگ‌تر از بقیه هستند.

علاوه بر این مورد، در ماکروویو، قابلیت گریل وجود ندارد، زیرا امواج الکترومغناطیس به طور یکنواخت به تمام بخش‌های غذا برخورد می‌کنند؛ اما، سولاردام به دلیل بهره‌مندی از المنت‌های برقی، مانند مایکروفر توانایی گریل کردن مواد غذایی را دارد.

نمایی از یک مایکروفر به رنگ سفید

مورد دیگری که می‌توانیم به‌عنوان تفاوت سولاردام و مایکروویو در نظر بگیریم، عدم تعبیه‌ی جوجه‌گردان در مایکروویو است. انواع مدل‌های مختلف مایکروویوها فارغ از حجمی که دارند، معمولاً فاقد فضای مناسبی برای تعبیه‌ی جوجه‌گردان هستند؛ درصورتی‌که سولاردام ها فضای بزرگ‌تری دارند و مانند مایکروفرها با قابلیت جوجه‌گردان به بازار عرضه می‌شوند.

تنوع بیشتر برنامه‌های پخت مواد غذایی و همچنین، قابلیت کانوکشن (تنظیم هوشمند زمان پخت و توان دستگاه) از جمله تفاوت‌های میان سولاردام و مایکروویو است؛ البته ویژگی کانوکشن در برخی از مدل‌های پیشرفته‌ی مایکروویوها نیز وجود دارد؛ اما تمام سولاردام‌ها، مجهز به این قابلیت هستند.

سولاردام بهتر است یا مایکروویو؟

پاسخ به این سؤال، بیشتر به انتظارات شما از دستگاهی که می‌خواهید بخرید، بستگی دارد. سوالاردام‌ها، غذا را سریع‌تر، مغزپخت‌تر و آبدارتر آماده می‌کنند؛ درحالی‌که مایکروویوها، ارزان‌تر هستند و جای کمتری را در محیط آشپزخانه اشغال می‌کنند. علاوه بر این، تنوع برندهای تولیدکننده‌ی مایکروویو در مقایسه با سولاردام بیشتر است و همین موضوع، گزینه‌های متعددی را متناسب با بودجه‌ی شما در اختیارتان قرار می‌دهد.

در نهایت، با درنظرگرفتن تمام این موارد، باید ببینید که سولاردام برای شما بیشتر مناسب است یا مایکروویو؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات