گنبد صوتی و ردپای هوش مصنوعی؛ بهترین قابلیت‌های ساندبار ال جی

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
ساندبار ال‌جی و تلویزیون سری C ال جی روی دیوار
ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی در رویداد CES 2023 معرفی شدند و اکنون با عرضه به بازار می‌توانید از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید؛ منتظر چه ویژگی‌هایی باشیم؟
تبلیغات

ال جی در رویداد CES 2023 که ابتدای سال جاری میلادی برگزار شد، از سه محصول صوتی جدید ساندبار SC9S برای تلویزیون‌های OLED سری C و ساندبار SE6S برای تلویزیون‌های دارای دالبی اتموس و البته مدل میان‌رده‌ی ساندبار S77S رونمایی کرد و بعداز مدتی این محصولات را روانه بازار کرد. البته، درحال حاضر، ساندبار S77S تنها در برخی کشورها نظیر ایالات متحده عرضه شده است.

ساندبار چیست و چه کاربردی دارد؟ ساندبار از آنجایی وارد میدان شد که تقاضا برای صدای بهتر در تلویزیون‌های باریک امروزی افزایش یافت. درواقع، ماهیت کاهش اندازه و ابعاد در بهترین تلویزیون‌های بازار باعث شد که هرچیزی به‌غیراز تصویر باکیفیت در اولویت‌های بعدی قرار بگیرد و رتبه‌بندی قابلیت‌ها و ویژگی‌ها براساس کلاس قیمتی محصول تعیین شود.

برای مثال، ممکن است یک تلویزیون کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای داشته باشد؛ اما ازنظر اتصالات گزینه‌های زیادی برای کاربر فراهم نکند. جدای از این‌ مسائل، خروجی صدای تلویزیون هرچه که باشد بازهم به اسپیکر و بلندگوهای مجزا نمی‌رسد.

ساندبار ال جی 2021 LG QP5 Eclair از نیم رخ

شب برگزاری فینال جام قهرمانان اروپا را تصور کنید که تیم مورد علاقه‌تان بازی دارد و می‌خواهید هرچه بیشتر خود را در فضای ورزشگاه غرق کنید، قطعاً بلندگوهای داخلی تلویزیون‌های امروزی پاسخگوی چنین حسی نیست و در اینجا است که تقاضا برای خرید ساندبار یا سینمای خانگی بیشتر حس می‌شود.

درگذشته، خرید سینمای خانگی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت؛ اما رفته‌رفته لازم شد که با توجه به تقاضای بازار و پوشاندن شکاف بین بود و نبود سینمای خانگی محصولی مثل ساندبار طراحی شود که پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد.

به‌طور خلاصه، ساندبار، پخش‌کننده‌ای است که به‌صورت افقی معمولاً در جلو یا زیر تلویزیون قرار می‌گیرد و با اتصال به تلویزیون به‌جای بلندگوهای داخلی تلویزیون، صدای خروجی با کیفیت‌تر و البته با حجم بیشتری ارائه می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی بزرگی مانند ال‌جی و سامسونگ نمونه‌های مختلفی از ساندبار را هرساله روانه بازار می‌کنند.

شما می‌توانید برای اطلاع از جزئیات مشخصات فنی ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید.

در مقاله‌ی پیش‌رو می‌خواهیم به محصولات ۲۰۲۳ ال‌جی در میدان رقابت ساندبارها و بهترین قابلیت‌های این محصولات بپردازیم.

ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی

ال‌جی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری است که محصولات خوبی در بازار در حال رشد ساندبارها ارائه می‌کند. در سال جدید نیز این شرکت تلاش خود را به‌کار گرفته است تا ساندبارهایی باکیفیت و مجهز به قابلیت‌های ویژه ارائه کند و رقابتش را با شرکت‌هایی ازجمله سامسونگ، بوز، سونی، Onkyo و Polk Audio ادامه دهد.

ساندبار و ساب‌ووفر ال جی 2023 SC9

ساندبار ال جی SC9S به‌عنوان پرچم‌دار و بهترین ساندبار این شرکت کره‌ای عرضه شده است و اساساً متخصصان ال‌جی آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بتواند فروش ساندبار همراه‌ با تلویزیون ال‌جی را افزایش دهد. بدین ترتیب، ساندبار SC9S به‌زیبایی هرچه تمام‌تر در طراحی تلویزین‌های OLED سری C مدل‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ادغام می‌شود.

ساندبار ال جی SC9S همراه با قلاب‌های مخصوصی، موسوم به WOW Bracket، ارسال می‌شوند که به مصرف‌کننده امکان می‌دهند به‌راحتی ساندبار خود را زیر تلویزیون‌های C2 یا C3 ال‌جی نصب کند. پشت‌بند کوچک دیگری نیز وجود دارد که می‌توان آن را به پشت قلاب متصل کرد و ساندبار را شبیه‌ به پایه تلویزیون درآورد. حتی می‌توان قلاب را به‌صورت چسبیده به دیوار نصب کرد.

ساندبار ال جی SE6S از سویی دیگر، به‌عنوان نمونه‌ای کامپکت و آل-این-وان طراحی شده است تا جایگزین ساندبار Eclair QP5 باشد. این ساندبار درایور 3.0 را درون خود جای داده است و کانال مرکزی اختصاصی و تویتر ۲۵ میلی‌متری دارد.

صدای باس معمولا در طراحی ساندبارها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ اما، ساندبار SE6S ال‌جی توسط حداقل چهار محفظه/درگاه رادیاتور باس، به‌صورت مجزا تقویت می‌شود و ال‌جی ادعا می‌کند خروجی مطلوبی ارائه می‌دهد؛ اما باید صبر کرد تا مورد بررسی تخصصی قرار بگیرد و عملکرد آن در ارائه‌ی باس‌پایین ارزیابی شود.

ال‌جی می‌گوید با وجود اینکه کانال پخش‌کننده به سمت بالا در ساندبار SE6S وجود ندارد؛ اما توانسته است با به‌کارگیری قابلیت صدای سه سطحی و فناوری Virtual Dolby، تاحدودی حس ارتفاع را به سطح صدا اضافه کند. جدای از اینکه ساندبار SE6S همراه با قلاب مناسب تلویزیون C3 عرضه نمی‌شود، دیگر تفاوت آن با ساندبار SC9S به پشتیبانی‌نکردن از محتوای صوتی IMAX Enhanced باز می‌گردد.

ویژگی‌های ساندبارهای ال‌جی

قلاب مخصوص WOW Bracket

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساندبار جدید ال‌جی در مدل پرچم‌دار SC9S قلاب‌های مخصوص یا همان براکت‌هایی است که برای اتصال مجزا و مستقل به‌دیوار طراحی نشده‌‌اند و درعوض امکان اتصال مستقیم به تلویزین‌های OLED ال جی را دارند.

در چنین حالتی، با تغییر زاویه تلویزیون و چرخاندن آن به سمت چپ یا راست، پخش‌کننده‌ی صدا، ساندبار متصل به تلویزیون، نیز در راستای همان جهت می‌چرخد و بدین ترتیب علاوه‌بر تصویر، محتوای صوتی نیز در همان جهت پخش خواهد شد. این مسئله می‌تواند در زاویه‌های بیشتر تأثیر ملموسی داشته باشد.

براکت‌های ساندبار SC9S را می‌توان در دو حالت پایه‌ی تلویزیون یا نصب زیر تلویزیونی که روی دیوار قرار می‌گیرد، به قسمت پایینی تلویزیون وصل کرد. این قلاب‌ها با تلویزیون‌های OLED ال‌جی C2 یا C3 در ابعاد ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ سازگاری دارند.

قابلیت WOW Orchestra

ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی به‌طور کامل با تلویزیون‌های این شرکت یکپارچه می‌شوند تا حس غوطه‌وری در امواج صدا را برای شنونده افزایش دهند و حس‌وحال آنچه بیننده تماشا می‌کند را بیشتر و عمیق‌تر القاء کنند.

امواج صوتی از ساندبار و تلویزیون در محیط خانه

فناوری WOW Orchestra به‌گونه‌ای پیاده‌سازی می‌شود که درایورهای اسپیکر داخلی تلویزیون با درایورهای ساندبار به‌طور کامل حرکات هماهنگ داشته باشند تا فضاسازی صوتی را به‌بهترین نحو انجام دهند. ال‌جی معتقد است که بدین‌ترتیب در زمان تماشای فیلم تفکیک دیالوگ‌ها آسان‌تر می‌شود و حس قدرتمندتری در بیننده شکل می‌گیرد.

فناوری WOW Orchestra مجموعه‌ی قابلیت‌های هماهنگ‌سازی صدا را با بهره‌مندی از قدرت پردازنده‌ی هوش مصنوعی LG α9 AI 4K ارائه می‌کند و مسئولیت هماهنگی و توسعه‌ی میدان صوتی تولیدشده توسط دو دستگاه را از نظر ارتفاع، عمق و قدرت به‌عهده دارد.

انتظار می‌رود که ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی همراه با تلویزیون‌های جدید این شرکت شیوه‌ای مؤثر برای لذت‌بردن از محتوای دالبی اتموس و کیفیت ارتقا یافته IMAX توسط DTS:X در بهترین شرایط فراهم کنند؛ البته فناوری WOW Orchestra ال‌جی یادآور فناوری Q-Symphony است که برای دو نسل در تلویزیون‌ها و ساندبارهای سامسونگ ارائه شد.

رابط کاربری Home Dashboard روی تلویزیون‌های ال‌جی به کاربران امکان مدیریت و تنظیم ساندبار را خواهد داد. همچنین WOWCAST اجازه می‌دهد مدل‌های ۲۰۲۳ ساندبارهای ال‌جی به‌صورت وایرلس به تلویزیون ال‌جی متصل شوند و شما را از شرّ کابل‌های زیادی راحت کنند.

فناوری صدای سه‌گانه

ال‌جی می‌گوید که در ساندبارهای ۲۰۲۳ خود برای بازتولید صدای دقیق و وضوح بیشتر و ارائه‌ی تجربه کامل‌تر سینمای خانگی فناوری صدای سه‌گانه را طراحی کرده است که شامل اولین اسپیکر سه‌گانه‌ی Up-Firing می‌شود. به‌طور معمول، اکثر ساندبارها دارای ۲ درایور Up-Firing هستند و باید دید افزودن سومین درایور که امواج صدا را به‌سمت بالا پرتاب می‌کند، چه تفاوتی در تولید صدا ایجاد خواهد کرد.

نمایش گرافیکی امواج صدا، گنبد صوتی در ساندبار ال‌جی

به‌طور کلی، اسپیکرهایی که در قسمت بالایی ساندبار قرار می‌گیرند با پخش صدا به‌سمت بالا و انعکاس آن پس‌از برخورد با سقف، توهم شنیداری ارتفاع را در شنونده ایجاد می‌کنند و میدان صوتی عمیق‌تر و وسیع‌تری می‌سازند؛ اما، هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره عملکرد اسپیکرهای آپ-فایرینگ ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی نظر داد.

کانال‌های up-firing ساندبار ال‌جی

ال جی می‌گوید با کمک فناوری Triple Level Spatial Sound یا به‌بیانی دیگر «میدان صوتی سه سطحی»، گنبدی از امواج صوتی در سه سطح ایجاد می‌کند تا تجربه بهتری برای ارائه‌ی صدای فراگیر در محیط فراهم شود.

فناوری فضای صوتی سه‌سطحی ال‌جی قرار است با به‌کارگیری موتور 3D مبتنی‌بر HRTF لایه‌ی میانی مجازی اضافه کند و نتیجه‌ی چنین فرایندی باعث شود که ساندبار صدای زنده‌ای ارائه کند که شنونده در مرکز میدان فضایی آن کاملاً حس غوطه‌وری داشته باشد.

میدان صوتی ایجادشده توسط ساندبار ال جی

گفته می‌شود قابلیت Smart Up-Mixer به‌صورت بهبودیافته در ساندبارهای جدید ال‌جی ارائه خواهد شد که پخش صدا را به‌صورت ارتقاء‌یافته ممکن می‌کند. این ویژگی هر صوت دو کاناله را به‌ صوت فراگیر چندکاناله تبدیل کند؛ به‌عبارتی دیگر، محتوای صوتی استریو 2.0 کاناله با کمک این فناوری به محتوای صوتی 9.1.2 کاناله تبدیل خواهد شد تا تجربه‌ی بهتری برای شنونده رقم بخورد.

ویژگی ارتقاء یافته AI Room Calibration

ویژگی AI Room Calibration با استفاده از هوش مصنوعی شرایط اتاق و محیط اطراف ساندبار ال‌جی را تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده تنظیمات ساندبار را برای محیط بهینه‌سازی می‌کند تا بدین ترتیب دقت بیشتری در محدوده فرکانس پایین به‌دست آید.

ویژگی AI Room Calibration می‌تواند فرکانس‌های کانال جلویی را برای کمک به بهبود بالانس کلی، شفافیت اجراهای صوتی خواننده در آهنگ‌ها و مکالمه و گفتگو درفیلم‌ها و به‌طور کلی دقت صدای تصویر، تقسیم کند.

دیگر ویژگی مرتبط با هوش مصنوعی در ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی که این شرکت آن را به‌رخ رقبا می‌کشد، قابلیت AI Sound Pro پیشرفته نام دارد که وظیفه‌ی آن اطمینان حاصل‌کردن از ارائه‌ی صدای رسا و باکیفیت براساس نوع محتوای درحال پخش است.

چه فیلم درحال پخش باشد، چه رویداد ورزشی باشد یا در حال اجرای بازی یا پخش موسیقی باشید، ظاهراً ویژگی AI Sound Pro سیگنال‌های صوتی را بررسی می‌کند و به‌صورت خودکار مناسب‌ترین تنظیمات را روی ساندبار اعمال می‌کند.

پشتیبانی از VRR/ALLM

اگر از عاشقان بازی‌های ویدئویی هستید و می‌خواهید کنسول بازی را نیز به تلویزیون متصل کنید، ساندبارهای جدید ال‌جی با پشتیبانی از VRR/ALLM ارائه می‌شوند تا طبق ادعای ال‌جی تجربه‌ی گیمینگ روان و بدون لگی برای کاربر فراهم کنند.

دسته بازی در دست مقابل تلویزیون و ساندبار ال جی

درواقع، می‌توان از ساندبارهای ۲۰۲۳ ال‌جی به‌عنوان هاب و رابطی بین دستگاه‌های مختلف ازجمله تلویزیون و کنسول بازی استفاده کرد. گیمرهایی که کنسول‌های PS5 یا Xbox سری X و S دارند می‌توانند از سیگنال‌هایی با نرخ فریم ۱۲۰ فریم‌برثانیه و همچنین، از فناوری نرخ نوسازی مجازی (VRR) برای دستیابی به تجربه‌ی گیمینگ روان بهره‌مند شوند.

بدون پشتیبانی از HDMI 2.1، ساندبار ال‌جی نمی‌تواند از عبور سیگنال تصویر ۱۰ بیتی 4K با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کند. همچنین، گفته می‌شود این دستگاه امکان عبور رزولوشن‌های بالا در محتوای HDR10 و دالبی ویژن را نیز فراهم می‌کند که هردوی آن‌ها در پلتفرم‌های استریم و بلو-ری‌ به چشم می‌خورند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات