تفاوت ساندبار و سینمای خانگی و مزایا و معایب آن‌ها

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
ساندبار زیر تلویزیون
اگر به فکر سیستم صوتی خانگی جدید هستید، آیا باید به‌سراغ ساندبار یا چند بلندگوی اختصاصی بروید؟
تبلیغات

امروزه تلویزیون‌ها بسیار نازک شده‌اند و شکی نیست که این موضوع بر کیفیت صوتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

خوشبختانه چند راه وجود دارد تا با اتصال به اسپیکرهای سینمای خانگی یا ساندبارها، عملکرد صوتی تلویزیون خود را ارتقا دهید. اگرچه هر دو انتخاب قطعا تجربه‌ی شنیداری شما را بهبود می‌بخشند؛ اما تفاوت‌های زیادی بین بلندگوها و ساندبارها از نظر کیفیت صدا، نصب و راه‌اندازی و قیمت وجود دارد.

بلندگوها در طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌های مختلف دردسترس هستند؛ اما ساندبارها زیبایی بهتری دارند. آن‌ها مستقیما زیر تلویزیون قرار می‌گیرند، بنابراین نیازی نیست نگران سیم‌ها یا محل پنهان‌کردن اسپیکرها باشید.

در این مقاله از زومیت قصد داریم به تفاوت‌ها، مزایا و معایب بین بلندگوها و ساندبارها بپردازیم و اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهیم تا تشخیص دهید کدام یک برای نیازهای شما انتخاب مناسبی است.

فهرست مطالب

ساندبار چیست؟

ساندبار JBL Bar 1300X

ساندبار نوعی اسپیکر است که شکل بلند و مستطیلی دارد و بسیار عریض‌تر از اسپیکرهای معمولی هستند. ساندبار مناسب افرادی است که به سادگی و طراحی جذاب اهمیت می‌دهند. یک ساندبار چند اسپیکر در خود دارد و معمولا ساب‌ووفری داخلی‌ای در آن تعبیه شده است و به‌راحتی از طریق پورت ورودی HDMI به تلویزیون متصل می‌شود.

اسپیکر چیست؟

سینمای خانگی در منزل با صدای فراگیر

این سیستم صوتی اجزای جداگانه‌ای برای افزایش کیفیت صدا دارد. با بلندگوهای جداگانه و آمپلی‌فایر یا گیرنده، معمولا جلوه‌های صوتی فراگیر بهتری نسبت به ساندبار خواهید داشت. علاوه‌بر این، تنظیمات می‌توانند برای هر محیطی قابل شخصی‌سازی باشند.

تفاوت ساندبار و بلندگو چیست؟

نصب ساندبارها بسیار آسان‌تر از بلندگوها است و معمولا بسیار ارزان‌تر نیز هستند. از طرفی‌دیگر، بلندگوها معمولا کیفیت صوتی بهتری دارند و گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند و همچنین توانایی ارتقای سیستم صوتی شما در طول زمان را دارند.

نصب و راه‌اندازی

وقتی می‌خواهیم سیستم صوتی‌ای نصب کنیم، راه‌اندازی ساندبارها بسیار ساده‌تر از بلندگوها است. تنها کاری که برای نصب ساندبار باید انجام دهید این است که آن را به تلویزیون خود وصل کنید. به‌عبارت دیگر، ساندبارها سیستم‌صوتی یک‌تکه هستند؛ بنابراین معمولا تنها یک سیم وجود دارد که باید آن را به تلویزیون خود متصل کنید.

نصب بلندگو به تلویزیون

از سوی دیگر، بلندگوها با تعداد زیادی بلندگوی مجزا همراه هستند. در اکثر موارد برای نصب بلندگوها باید هر واحد را به یک گیرنده AV و سپس گیرنده AV را به تلویزیون متصل کنید.

ویژگی‌ها

این روزها، ساندبارها ویژگی‌های زیادی مانند سازگاری با بلوتوث و دستیارهای هوشمند داخلی را ارائه می‌دهند. بااین وحود، تا زمانی که گیرنده AV مناسب داشته باشید، می‌توانید تمام ویژگی‌های مشابه و حتی بیشتر را با بلندگوها دریافت کنید.

اکثر ساندبارها و گیرنده‌های AV با کابل HDMI به تلویزیون شما متصل می‌شوند. با‌این‌حال، ساندبارها معمولا تنها یک پورت HDMI در قسمت پشت خود دارند. این یعنی شما می‌توانید اکثر ساندبارها را به تلویزیون وصل کنید.

ازطرفی دیگر، یشتر گیرنده‌های AV دارای چند پورت HDMI برای اتصال دستگاه‌های دیگر مانند کنسول‌های بازی، پخش کننده های Blu-Ray و غیره هستند.

گیرنده AV

از آنجاکه گیرنده AV دارای چند پورت HDMI است، لازم نیست دستگاه‌های دیگر خود را مستقیما به تلویزیون متصل کنید. افزون‌براین، اکثر گیرنده‌های AV پورت‌های صوتی دیگری نیز در قسمت پشت خود دارند که به شما امکان اتصال پخش‌کننده‌های صدا، آنتن‌های رادیویی و غیره را می‌دهد.

ناگفته نماند که دو نوع پورت HDMI وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اتصال تلویزیون خود به هر سیستم صوتی‌ای استفاده کنید: HDMI ARC (کانال بازگشت صوتی) و HDMI eARC (کانال بازگشت صوتی پیشرفته). اگر به دنبال بهترین کیفیت صوتی هستید، باید ساندبار یا گیرنده AV پیدا کنید که از HDMI eARC پشتیبانی کند. ازطرفی دیگر، تلویزیون شما نیز برای استفاده از این تکنولوژی باید از جدیدترین استاندارد HDMI پشتیبانی کند.

طراحی

ساندبار سونی Sony HT-A3000 در زیر تلویزیون

اگر زیبایی سیستم صوتی برای شما مهم است، شاید ساندبار نسبت به بلندگوهای سینمای خانگی بهتر باشد. بلندگوها به‌دلیل نوع طراحیشان فضای بیشتری را اشغال خواهند کرد و شکیل به‌نظر نمی‌رسند.

برای اینکه بلندگوها تا حد ممکن شکیل به‌نظر برسد، ایده خوبی است که بلندگوهایی از یک سازنده و یک سری تهیه کنید. این کار باعث می‌شود که بلندگوهای شما همگی از نظر رنگ و طراحی با‌هم مطابقت داشته باشند.

کیفیت صدا

بااینکه ساندبار قطعا صدای تلویزیون شما را بهبود خواهد بخشید، بلندگوها با صدای فراگیرتر معمولا بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهند. در بیشتر موارد، سیستم‌های بلندگو صدای بسیار گسترده‌تری حتی از گران‌ترین ساندبارها دارند.

با بلندگوها به‌دلیل صدای فراگیر می‌توانید به‌معنای واقعی کلمه صدایی از اطراف خود داشته باشید که با ساندبار معمولی نمی توانید به آن دست یابید. بااینکه برخی ساندبارها تبلیغ می‌کنند که صدای فراگیر را ارائه می‌دهند، شما باید بلندگوهای اضافی بخرید تا صدای فراگیر «واقعی» را تجربه کنید.

مزایا و معایب ساندبار

ساندبارها جایگزین بسیار محبوبی برای بلندگوها هستند؛ زیرا صدای باکیفیت را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌دهند. در ادامه به مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مزایا: ساندبارها صدای بسیار خوبی ارائه می‌دهند

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تلویزیون‌ها اکنون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد ممکن باریک هستند و این موضوع باعث افت قابل توجه کیفیت صدا شده است. بسیاری افراد بعداز اینکه می‌‌فهمند کیفیت صدای ساندبار با وجود قرارگیری در یک محفظه، تا چه حد می‌تواند بهبود پیدا کند، شگفت‌زده می‌شوند.

مزایا: ساندبارها کوچک‌تر هستند

ساندبار را می‌توان مستقیما زیر تلویزیون قرار داد که گاهی اوقات به داشتن چند اسپیکر که باید در اطراف محیط منزل قرار دهید، ترجیح داده می‌شود. ساندبارها برای محیط‌های کوچک و هر محیطی که مکان بهینه‌ای برای قراردادن اسپیکرها وجود ندارد، مفید هستند. همچنین می‌توانید مبلمان خود را بدون نگرانی از تاثیر بر عملکرد صوتی جابه‌جا کنید. برخی افراد نیز ظاهر ساندبارها را ترجیح می‌دهند، اما این موضوع به وضوح قابل بحث است.

مزایا: ساندبارها یک سیم دارند

ساندبار را می‌توان با استفاده از یک سیم به تلویزیون متصل کرد. این کار راه‌اندازی آن را آسان‌تر می‌کند و ظاهر بسیار شیک‌تری دارد. برخی از اسپیکرها در حال حاضر بی‌سیم هستند؛ اما بسیاری از آن‌ها به سیم جداگانه‌ای برای اتصال نیاز دارند.

مزایا: ساندبارها اغلب ارزان‌تر هستند

ساندبارها در طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها موجود هستند، اما معمولا ساندبار ارزان‌تر از انواع بلندگو هستند. امکان خرید ساندبار با قیمت‌هایی وجود دارد که حتی برای یک سری از اسپیکرها کافی نیست.

معایب: ساندبارها کیفیت صدای یکسانی ارائه نمی‌دهند

ساندبارها صدایی سرتاسری ارائه می‌دهند؛ اما کاملا یکسان نیستند. صرف نظر از میزان پولی که خرج می‌کنید، زمانی که تمام صدا از یک مکان واحد می‌آید، محدودیتی برای دستیابی به آن وجود دارد. اگر سیستم صوتی‌ای می‌خواهید که به‌طور خاص برای تماشای فیلم یا انجام بازی باشد، ممکن است بخواهید به‌جای آن یک سری اسپیکر انتخاب کنید.

آیا به جای ساندبار باید اسپیکر بخرید؟

اگر به کیفیت صدا بیش از راحتی اهمیت می دهید، یک سری بلندگو همان چیزی است که می خواهید. برای مثال شما می‌توانید سیستم صوتی‌ای کیفیت بالا با دو بلندگو راه‌اندازی کنید؛ اما با اضافه‌کردن ساب‌ووفر می‌توان به صدای بهتری دست یافت. صدای سرتاسری نیز نیاز به اسپیکرهای کوچک‌تری دارد تا در اطراف فضای مورد نظر قرار بگیرند.

مزایا و معایب سینمای خانگی

سینمای خانگی پاناسونیک

اسپیکرهای سینمای خانگی صدای بهتری ارائه می دهند، اما نیاز است که بیشتر هزینه کنید و تک‌تک بلندگوها را در قسمت مختلف قرار دهید. در ادامه به مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مزایا: اسپیکرها صدای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند

اسپیکرها کیفیت صدای بهتری نسبت به ساندبارها ارائه می‌دهند. این تا حدی به‌دلیل اندازه‌ی آن‌ها و همچنین قرار دادن بلندگوها در سراسر اتاق است که می‌توانید به صدای فراگیر واقعی دست پیدا کنید. اسپیکرها برای ارائه‌ی تجربه‌ای جذاب در هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی ایده‌آل هستند. البته لازم به ذکر است که بهترین اسپیکرها قیمتی به مراتب بیشتر از ساندبار دارند.

مزایا: ارتقای اسپیکرها آسان است

مجموعه بلندگوها به راحتی قابل ارتقا هستند. اگر بودجه کمی دارید، می‌توانید با یک گیرنده و دو بلندگو شروع نمایید و سپس به مرور زمان به آن اضافه کنید. این به شما اجازه می‌دهد تا به تدریج و بدون هزینه‌ی اولیه زیاد، مجموعه صوتی‌ای با کیفیت بالا تهیه کنید. برخی از ساندبارها را نیز می‌توان ارتقا داد؛ اما این موضوع به مدل بستگی دارد و گزینه‌های شما معمولا محدودتر هستند.

مزایا: اسپیکرها تغییرپذیرتر هستند

مجموعه بلندگوها تغییرپذیرتر هستند؛ زیرا اگر از کیفیت صدای آن‌ها خوشتان نیامد، می‌توانید بخشی از آن‌ها را تعویض کنید یا بلندگوهای اضافی به آن‌ها اضافه نمایید. مجموعه بلندگوها ویژگی‌های بیشتری دارند که گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری را فراهم می‌کند. همچنین می توانید دقیقا تصمیم بگیرید که می‌خواهید هر بلندگو کجا باشد که بدیهی است با یک ساندبار امکان‌پذیر نیست.

معایب: تنظیم بلندگوها سخت‌تر است

تنظیم برخی از بلندگوها آسان است؛ اما برخی دیگر برای تنظیم صحیح به مقداری دانش صوتی نیاز دارند. هر کسی که صدای با کیفیت‌تری می‌خواهد باید خبره در شناخت و تنظیم آن‌ها باشد. این در مقایسه با ساندبارها است که معمولاً به‌راحتی وصل و پخش می‌شوند.

بلندگوها چندان بی‌دردسر نیستند

بسیاری از اسپیکرها برای اتصال به یکدیگر نیاز به سیم دارند و حتی اسپیکرهای بی‌سیم نیز فضا را اشغال می‌کنند. مجموعه بلندگوها نیز گزینه خوبی برای اتاق‌های کوچک نیستند؛ زیرا هر فردی که تلویزیون تماشا می‌کنند باید تقریباً در مرکز همه بلندگوها باشد.

آیا می‌توان از ساندبار و سینمای خانگی باهم استفاده کرد؟

ساندبارها بدون وابستگی به چیز دیگری طراحی شده‌اند و این یکی از دلایلی است که آن‌ها بسیار محبوب هستند. امکان اتصال برخی از ساندبارها به بلندگوهای اضافی وجود دارد؛ اما این کار اغلب فرایندی پیچیده است و به همین دلیل توصیه نمی‌شود. اگر مطمئن نیستید که کدام یک را باید بخرید، اسپیکر را به دلیل ارتقای آسان‌تر بهتر است.

قیمت

درمقام مقایسه، قیمت ساندبار در مقابل بلندگو با صدای فراگیر، دومی معمولا گران‌تر است. سیستم‌های بلندگوی باکیفیت بی‌شک می‌توانند به اندازه ساندبار هزینه داشته باشند، به‌علاوه شما باید گیرنده AV نیز خریداری کنید.

ازطرفی‌دیگر، می‌توانید بلندگوها را ارتقا دهید یا در صورت خرابی، یک بلندگو را در سیستم خود جایگزین کنید. بااین‌تفاسیر، بلندگوها شاید در طولانی‌مدت باعث صرفه‌جویی بیشتر شما شوند.

ساندبار در مقابل سینمای خانگی: کدام یک برای شما مناسب است؟

ساندبار q990b سامسونگ

اینکه شما یک ساندبار بخرید یا سینمای خانگی با مجموعه‌ی بلندگو، تا حد زیادی به اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر بودجه کم‌تری دارید، ساندبار بهتر است. همچنین راه‌اندازی آن ساده‌تر بوده و نیازی به قرار دادن بلندگو در سراسر اتاق نیست. ساندبارها نیز در مجموع برای اتاق‌های کوچک‌تر با فضای محدود انتخاب بهتری هستند.

از طرفی‌دیگر، اگر شما علاقه‌مند به موسیقی هستید یا بهترین صدای ممکن را می‌خواهید، تنها سری بلندگو انتظارات شما را برآورده می‌کند. ساندبارها همیشه در حال بهبود هستند؛ اما صرفا نمی‌توانند کیفیت صدا یا سفارشی‌سازی مجموعه اسپیکر بهینه را ارائه دهند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات