داستان برند پتک فیلیپ؛ هنر و صنعت در خدمت زمان

جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 27 دقیقه
پتک فیلیپ یکی از قدیمی‌ترین برندهای تولید ساعت مچی در جهان است که امروز در شاخه‌ی ساعت‌های مچی لوکس فرمانروایی می‌کند.
تبلیغات

پتک فیلیپ (Patek Philippe) شرکت سوئیسی تولید ساعت‌های مچی لوکس است که در سال ۱۸۳۹ تأسیس شد. مرکز مدیریت شرکت پتک فیلیپ در منطقه‌ی کانتون (Canton) ژنو قرار دارد. این برند، یکی از قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های ساعت در جهان محسوب می‌شود که با قدمت نزدیک به دو قرن، با روندی ثابت و رو به رشد به فعالیت ادامه داد. برخی از محصولات برند پتک فیلیپ، رکورددار گران‌قیمت‌ترین ساعت‌های مچی جهان هستند و پیچیده‌ترین ساختارهای مکانیکی نیز در ساعت‌های این برند دیده می‌شود.

برند سوئیسی پتک فیلیپ، بیش از ۴۰۰ خرده‌فروشی در سرتاسر جهان دارد و مراکز توزیع خود آن در مناطق مختلف جهان از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی تا اقیانوسیه فعالیت می‌کنند. نام برند پتک فیلیپ، همیشه با لوکس بودن و درکنار افراد مشهور جهان به چشم می‌خورد. از ملکه ویکتوریا تا ماری کوری، آلبرت انیشنین، جان اف کندی و بسیاری بزرگان دیگر تاریخ، از سا‌عت‌های این برند سوئیسی استفاده کرده‌اند. 

پتک فیلیپ / Patek Philippe

مرکز مدیریت پتک فیلیپ در ژنو

تاریخچه‌ی تأسیس

پتک یک لهستانی مهاجر در سوئیس بود

پتک فیلیپ در سال ۱۸۳۹ در ژنو سوئیس تأسیس شد. آنتونی نوربرت پتک (Antonie Norbert Patek) به‌عنوان بنیان‌گذار اصلی برند شناخته می‌شود که در ۱۲ ژوئن سال ۱۸۱۲ در دهکده‌ی کوچک پیاسکی در لهستان متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی او با درگیری‌های سیاسی متعدد بین لهستان و روسیه گذشت و پتک در جوانی، به‌عنوان سربازی وظیفه‌شناس در نبردهای لهستانی‌ها شناخته شد و حتی مدال افتخار دریافت کرد. البته، درگیری‌های روسیه و لهستان باز هم ادامه داشت و نفوذ روس‌ها، باعث شد تا بسیاری از سیاست‌مداران و سربازان لهستانی همچون پتک، به کشورهای غرب اروپا مهاجرت کنند. او ابتدا به پاریس رفت، اما سیاست‌های فرانسه نیز بار دیگر پتک را مجبور به مهاجرت کرد و این بار، سوئیس به‌عنوان مقصد انتخاب شد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

مدارک تأسیس شرکت پتک کاپک

پتک پس از مستقر شدن در ژنو سوئیس، نام Antonie Nobert de Patek را برای خود انتخاب کرد. او به‌سرعت به صنعت جذاب تولید ساعت در ژنو علاقه‌مند شد. او که تمایلات و سابقه‌ای هنری هم داشت، مجذوب هنر و خلاقیت موجود در صنعت ساعت‌سازی سوئیسی‌ها شده بود. درنتیجه، پتک با یک مهاجر لهستانی دیگر به‌نام فرانکویس کاپک (Francois Czapek) شریک شده و شرکت Patek, Czapek & Cie را در سال ۱۸۳۹ تأسیس کرد. کاپک، متولد جمهوری چک و ساعت‌سازی ماهری و شناخته‌شده در ژنو بود.

برنامه‌ی پتک از ابتدا، تولید محدود با کیفیت بالا بود

شرکت پتک و کاپک از همان ابتدا تمرکز خود را روی تولید ساعت‌های باکیفیت معطوف کرد و در سال‌های ابتدایی، به‌سرعت به موفقیت‌ دست یافت. آن‌ها به‌جای تولید انبوه ساعت برای افزایش سود، تلاش می‌کردند تا تنها ۲۰۰ عدد ساعت آن هم از نوع بسیار با کیفیت، به‌صورت سالانه تولید کنند. پتک و کاپک از عقبه‌ی تاریخی و فرهنگی مشترک خود نیز در تولید ساعت‌ها استفاده می‌کردند که موجب به طرح‌های سنتی از تاریخ و رسم و رسومات مذهبی لهستانی‌ها در ساعت‌های مچی می‌شد. باوجود تمام موفقیت‌های اولیه، پتک و کاپک چالش‌‌های متعددی با یکدیگر داشتند و درنهایت پتک به این نتیجه رسید که باید شریکی جدید برای کسب‌وکارش پیدا کند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

نمونه‌هایی از اولین ساعت‌ها با طراحی سنتی

فیلیپ، شریک جدید

در سال ۱۸۴۴، یک نمایشگاه صنعتی بزرگ در فرانسه برگزار شد. پتک به آنجا رفت و با یک متخصص جوان ساعت‌ساز به‌نام جین آدرین فیلیپ (Jean Adrien Philippe) آشنا شد. فیلیپ پسر یک ساعت‌ساز مشهور بوده و به‌مرور با نوآوری‌های خاصش در تولید ساعت، شهرتی را در آن صنعت دست‌وپا کرده بود. او در آن سال‌ها روی طرح سیستم کوک کردن ساعت بدون نیاز به کلید کار می‌کرد که بعدها با رسیدن به موفقیت، کتابی نیز درباره‌ی آن چاپ کرد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

پتک (چپ) و فیلیپ (راست)

در دهه‌های ابتدایی قرن ۱۹، برای کوک کردن ساعت‌ها نیاز به یک کلید ویژه بود. طرح فیلیپ، کلید را حذف می‌کرد و دکمه‌ای شبیه به پیچ‌های امروزی ساعت‌های مچی، به‌جای آن قرار می‌داد. طراحی او، نیاز به حمل کلید مخصوص و نگرانی از گم کردن آن را از بین می‌برد. طراحی فیلیپ در نمایشگاه فرانسه، مدال طلای نوآوری را برای او به‌همراه داشت و همین رخداد، پتک را به او علاقه‌مند کرد.

نوآوری و دانش فیلیپ، پتک را مجذوب خود کرد

همکاری پتک و کاپک رو به پایان بود و صحبت‌های اولیه با فیلیپ، پتک را متقاعد کرد که جوان فرانسوی، می‌تواند کسب‌وکارش را به مرحله‌ی بعدی از موفقیت برساند. در سال ۱۸۴۵، فیلیپ به سوئیس رفت و به‌عنوان مدیر فنی و شریک جدید، درکنار پتک شروع به کار کرد. پس از رفتن کاپک، پتک نام شرکت را به Patek & Cie تغییر داد. بعدها و در سال ۱۸۵۱، نقش مهم فیلیپ در شرکت باعث شد تا نامش درکنار پتک قرار بگیرد و برند افسانه‌ای Patek, Philippe, & Cie  متولد شود. 

پتک فیلیپ / Patek Philippe

طراحی کوک بدون نیاز به کلید توسط فیلیپ

شراکت فیلیپ و پتک بسیار تکمیل‌کننده‌تر از زمان حضور کاپک بود. فیلیپ به‌عنوان مدیر فنی شرکت مسئول نظارت بر فرایندهای ساخت، بهبود روش‌های تولید و توسعه‌ی قابلیت‌های جدید برای ساعت‌ها و همچنین نوآوری‌های دیگر شد. درواقع، عشق و علاقه‌ی اصلی فیلیپ، جابه‌جا کردن مرزهای نوآوری در تولید ساعت بود و او نیز به‌خوبی در آن بخش موفق عمل می‌کرد.

اولین برنامه‌های جدی فیلیپ، تمرکز روی بهبود طرح کوک بدون کلید بود. او پتنت‌های متعددی را نیز برای طرح خود ثبت کرد و مکانیزم‌های تنظیم ساعت را به‌نوعی متحول کرد. فعالیت‌های بعدی او، نوآوری‌هایی را به‌دنبال داشت که زمینه‌های اولیه برای انقلاب‌های آتی دنیای ساعت را فراهم کرد. از میان آن نوآوری‌ها می‌توان به سیستم حرکت خودکار در ساعت‌ها اشاره کرد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

ساعت‌های جیبی با طراحی‌های تزئینی سنتی

پتک درکنار فیلیپ، روی طراحی‌های خاص و جلوه‌های بصری ساعت‌ها کار می‌کرد. حوزه‌ای که زمینه‌های علاقه‌مندی او به صنعت ساعت‌سازی را در ژنو شکل داده بود. او هنرمندان حرفه‌ای را استخدام کرد تا با استفاده از هنرهای خاص آن زمان، ساعت‌های پتک فیلیپ را به بهترین نحو تزئین کنند. تزئینات ساعت‌های پتک فیلیپ در آن سال‌ها از انواع هنر همچون طراحی شیشه، مینیاتور، حکاکی، تزئین چوب و جواهرکاری بهره می‌بردند.

استفاده از هنر در تولید ساعت، به‌نوعی با نام پتک فیلیپ گره خورده بود. حتی در سال‌های بعدی که به‌مرور استفاده‌ی زیاد از هنر و تزئینات در ساعت‌ها رو به افول می‌رفت، آن‌ها باز هم از هنرمندان سنتی برای طراحی محصولات خود استفاده می‌کردند. آن روش‌های سنتی در تولید ساعت، با آن‌که امروز کمتر دیده می‌شوند، هنوز در محصولات خاص و فوق لوکس برندهای مختلف ازجمله همین پتک فیلیپ دیده می‌شوند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

پتنت تقویم در ساعت‌های پتک فیلیپ

تمرکز پتک علاوه‌بر بهبود طراحی محصولات، روی بازاریابی داخلی و بین‌المللی محصولات نیز معطوف بود. او سفرهای متعددی را به سرتاسر جهان انجام می‌داد که به هرچه بهتر شناخته شدن نام برندش کمک کرد. نکته‌ی مهم پیشرفت‌های برند در آن سال‌ها، همکاری نزدیک و پایدار پتک و فیلیپ با یکدیگر بود.

فیلیپ مسئول طراحی‌های فنی و پتک مسئول طراحی بدنه و بازاریابی بود

در سال ۱۸۶۳، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پتک فیلیپ در نوآوری‌های صنعت ساعت‌سازی کسب شد. فیلیپ از فنر ضد لغزش برای کوک کردن ساعت‌ها استفاده کرد که به‌نوعی پایه‌های توسعه‌ی ساعت‌های خودکار در سال‌های بعد بود. آن فنر، از کوک شدن بیش از حد و فشرده شدن فنر اصلی ساعت جلوگیری می‌کرد. فنر لغزنده، خصوصا در ساعت‌های با کوک خودکار نقشی حیاتی دارد که از عملکرد اشتباه یا بیش از حد سریع ساعت جلوگیری می‌کند.

یکی از به‌یادماندنی‌ترین محصولات پتک فیلیپ، در سال ۱۸۶۸ ساخته شد که به‌نوعی نام ساعت‌های سوئیسی را بر سر زبان‌ها انداخت. با آن که اختراع ساعت‌های مچی به  قرن ۱۵ باز می‌گردد، عموما آن محصولات به‌عنوان جواهر شناخته می‌شدند و کاربردهای عمومی کمتری داشتند و آن نگاه تا قرن بیستم نیز ادامه داشت. به‌هرحال، پتک فیلیپ جزو اولین‌هایی بود که ساعت‌های کاملا سوئیسی را آن هم برای مشتریان خاص معرفی کرد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

ساعت اشرافی کنتس کاسکویکز

مدل اول ساعت اسطوره‌ای پتک فیلیپ، توسط کنتس کاسکویکز از مجارستان خریداری شد. طراحی باشکوه آن ساعت، شامل یک دستبند طلایی خاص، حکاکی‌های چشم‌نواز و جواهرات درخشان بود. برند سوئیسی در آن سال‌ها شهرت قابل توجهی را در بین خانواده‌های اشرافی و سلطنتی پیدا کرده بود که بعدها منجر به خرید ساعت‌ها توسط افرادی همچون ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت از انگلستان، پادشاه ایتالیا ویکتور امانوئل سوم و سلطان حسین کامل از مصر شد.

مرگ اسطوره و تغییر زیرساخت

پتک، بنیان‌گذار اول برند پتک فیلیپ در سال ۱۸۷۵ به بیماری سختی مبتلا شد و در مارس سال ۱۸۷۷ از دنیا رفت. تنها پسر او یعنی لئون، علاقه‌ای به صنعت ساعت‌سازی نداشت و در نتیجه، تلاشی برای ورود به مدیریت شرکت پدرش انجام نداد. او در عوض، سهم خود از شرکت را به مبلغی قابل‌توجه فروخت که سرمایه‌ی به‌دست آمده، برای ادامه‌ی کل زندگی‌اش کافی بود. موقعیت مدیریتی پتک بزرگ به دامادش جوزف آنتونی بناسی فیلیپ رسید. درنهایت، شرکت پتک فیلیپ تحت مالکیت فیلیپ، بناسی فیلیپ و ۳ کارمند شرکت قرار گرفت که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در آن انجام داده بودند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

یکی از اولین طرح‌های ساعت زنانه‌ی پتک فیلیپ

یکی از رخدادهای مهم پتک فیلیپ در دهه‌های پایانی قرن ۱۹، طراحی لوگوی صلیبی خاص بود که به‌نام Calatrava Cross و به‌عنوان برند پتک فیلیپ شناخته شد. تاریخچه‌ی آن لوگو به قرون وسطی و گروه کالاتراوا در اسپانیا باز می‌گردد. صلیب مذکور، نوعی نشان شجاعت بود که در نبردهای آن زمان به شوالیه‌های اسپانیایی اهدا می‌شد. نماد کالاتراوا، نشانه‌ی شجاعت، اتحاد و استقلال بود که پتک فیلیپ به‌عنوان ارزش‌های خود انتخاب کرد. به‌علاوه، آن نشان به تاریخچه‌ی مذهب کاتولیک بنیان‌گذار شرکت نیز باز می‌گردد. همین رابطه‌ی مذهبی، به‌نوعی کلیسای کاتولیک را نیز پشتیبان برند پتک فیلیپ کرد که در طول تاریخ حتی برای پاپ‌های مشهور خود از ساعت‌های آن برند استفاده کرد.

فیلیپ در سال ۱۸۹۱ موقعیت و قدرت خود را به کوچک‌ترین پسرش، جوزف امیل فیلیپ داد و سه کارمند سرمایه‌گذار نیز شرکت را ترک کردند. مدیران جدید شرکت یعنی بناسی فیلیپ و فیلیپ جوان به این نتیجه رسیدند که شراکت‌‌های محدود به زمان برای ادامه‌ی کار شرکت مناسب نیست و به همین دلیل، ساختار آن را به سهامی تغییر دادند. البته، باوجود تغییر ساختارها، پتک فیلیپ هنوز شرکتی خانوادگی بود. پس از مرگ جوزف امیل فیلیپ، قدرت او به پسرش آدرین رسید. آدرین، آخرین بازمانده‌ی نسل بنیان‌گذاران اصلی پتک فیلیپ در شرکت بود.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

یکی از اولین نمونه‌های با تقویم کامل

تأثیرات رکود بزرگ جهانی

تقریبا هیچ شرکتی در جهان از آثار رکود بزرگ ابتدای قرن بیستم در امان نبود. پتک فیلیپ نیز که برندی لوکس محسوب می‌شد، ضربه‌ی سختی از چالش‌های اقتصادی آن سال‌ها خورد. بسیاری از مشتریان وفادار آن‌ها، به خاطر خسارت‌های مالی دریافت شده، توانایی خرید خود را از دست داده بودند و به‌همین دلیل، فروش برند سوئیسی با کاهش روبه‌رو شد.

رکود جهانی، پتک فیلیپ را تا مرز ورشکستگی پیش برد

در سال ۱۹۳۲،‌ وضعیت اقتصادی پتک فیلیپ در حالتی بحرانی قرار داشت، اما مدیران به‌خاطر فرهنگ اسطوره‌ای حاضر نبودند شرکت را به رقبا بفروشند. آن‌ها با امید نجات از شرایط موجود، پیشنهادی را به یکی از بهترین توزیع‌کننده‌های خود یعنی شرکت تولید عقربه‌ی Cardans Stern Freres ارائه کردند. برادران استرن، چارلز و جین علاقه‌ی شدیدی به صنعت سنتی ساعت‌سازی در سوئیس داشتند و حاضر به کمک به پتک فیلیپ شدند. کمک آن‌ها موجب حفظ برند در سال‌های بحران اقتصادی شد و برند سوئیسی را از آن مرحله عبور داد. برادران استرن درکنار کمک‌های اولیه تصمیم گرفتند تا سهام شرکت را بخرند و درنهایت، کل برند پتک فیلیپ را تحت مالکیت خود درآوردند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

نمونه‌ی تقویم‌دار با جزئیات کامل مکانیزم داخلی

برادران استرن، مسئولیت اصلی مدیریت شرکت را به متخصص آن دوران صنعت، یعنی جین فیستر (Jean Pfister) واگذار کردند که به‌عنوان مدیر فنی مشغول به کار شد. فیستر از یک شرکت ساعت‌سازی دیگر به پتک فیلیپ آمد و ۲۶ سال در سمت مدیریت فعالیت کرد.

حفظ استقلال و رشد

تأثیرات و پشتیبانی عمیق خانواده‌ی استرن از برند پتک فیلیپ، منجر به رشد ادامه‌دار، جهت‌گیری مشخص در صنعت و افزایش اعتبار برند شد. آن‌ها باعث شدند تا پتک فیلیپ علاوه‌بر عبور از بحران، بار دیگر به جایگاه اصلی خود در رهبری بازار دست پیدا کند. یکی از تأثیرات مهم، معرفی زیربرند Calatrava به‌عنوان خانواده‌ای از محصولات عالی پتک فیلیپ بود. آن زیربرند هنوز به‌عنوان یکی از برترین خانواده‌های ساعت سوئیسی شناخته می‌شود.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

اولین ساعت کالاتراوا

در سال ۱۹۳۷، اولین ساعت پتک فیلیپ با قابلیت نمایش زمان جهانی معرفی شد. آن محصول  توانایی نمایش ساعت در ۲۴ منطقه‌ی زمانی را داشت و پله‌های اولیه برای به شهرت رسیدن فناوری پتک فیلیپ در نمایش ساعت جهانی را ایجاد کرد.

یکی از تصمیم‌های مهم برادران استرن در جت‌دهی و استقلال پتک فیلیپ، تبدیل کردن آن به شرکتی تولیدی با استقلال کامل در ساخت ساعت بود. طبق تصمیم آن‌ها، پتک فیلیپ به‌صورت کاملا مستقل تمامی قطعات ساعت را تولید می‌کرد که منجر به کاهش هزینه‌ها نیز شد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

فیلیپ استرن

در سال ۱۹۵۸، پسر چارلز استرن یعنی هنری، به‌عنوان مدیر پتک فیلیپ انتخاب شد. پسر هنری یعنی فیلیپ نیز مدیر بعدی شرکت بود که در سال ۱۹۹۳ به آن موقعیت رسید. درحال‌حاضر، پسر فیلیپ یعنی تیری به‌عنوان مدیر شرکت مشغول به کار است. درواقع، شرکت پتک فیلیپ را می‌توان تنها ساعت‌ساز بزرگ ژنو نامید که هنوز به‌صورت مستقل و تحت مدیریت خانوادگی فعالیت می‌کند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

تیری استرن

نوآوری‌ها و محصولات

با ورود برادران استرن، روح تازه‌ای به شرکت دمیده شد

پتک فیلیپ در طول تاریخ فعالیت خود، همیشه به نوآوری‌های خاص و پیچیدگی در ساختارهای مکانیکی ساعت‌هایش شناخته شد. آن‌ها امروز نیز ساعت‌های خود را در دسته‌بندی‌هایی با نام Complications یا Grand Complications عرضه می‌کنند. تاریخچه‌ی نوآوری‌ها و دستاوردهای مهم در تولید آن محصولات، به‌تنهایی داستانی قابل‌توجه از صنعت و علم ساخت و تولید را در خود دارد.

محصولات پتک فیلیپ در ۲ مجموعه‌ی اصلی به‌نام‌های فوق عرضه می‌شوند. آن مجموعه‌ها، به چند خانواده‌ی اصلی تقسیم می‌شوند که هر کدام تاریخچه و داستانی مستقل و قابل‌توجه دارند. زیربرندهای Calatrava، Nautilus، Gondolo و Ellipse D'Or، نام‌هایی هستند که مشتریان خاص، پتک فیلیپ را با آن‌ها می‌شناسند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

مکانیزم کوک اتوماتیک پتک فیلیپ

Calatrava

کالاتراوا اولین خانواده‌ی مهمی بود که در محصولات پتک فیلیپ معرفی شد. این زیربرند در سال ۱۹۳۲ و پس از اضافه شدن خانواده‌ی استرن در مقام مالک، مسیر خود را به‌سمت بازارها پیدا کرد. ساعت‌های فوق‌العاده باوقار آن برند، مخصوص استفاده‌ی روزمره بودند و به‌سرعت در بازار محبوب شدند. طراحی ساده‌ی آن‌ها، که بر پایه‌ی هنر مدرن آلمانی باوهاوس انجام شده بود، چشم‌اندار فرم در خدمت کاربرد را دنبال می‌کرد و تا به امروز نیز تغییر آن‌‌چنانی نداشته است.

ساعت‌های مدل کالاتراوا، صفحه‌های ساده با عدد‌های رومی یا نشان‌های هندسی برای اعداد دارند. مدل طراحی آن‌ها، شامل بدنه‌های کلاسیک، سنتی و عالی دایره‌ای است. البته، طراحی‌های ساده و کلاسیک آن خانواده، هیچ منافاتی با تزئین و زیبایی‌های مرسوم در برند پتک فیلیپ ندارد. به‌عنوان مثال، حکاکی‌های زیبای زیر و روکاری و طراحی طلایی برای اعداد و صفحه، به زیبایی در ساعت‌های این خانواده هم دیده می‌شوند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

نمونه‌ی ساعت کالاتراوا از جنس طلای سفید

ساعت‌های کالاتراوا در هر ۲ مدل با کوک دستی یا اتوماتیک عرضه می‌شوند. آن‌ها طراحی نازکی دارند و در نمونه‌های مختلف، با گزینه‌هایی همچون نمایش دوصفحه‌ای، دوزمانی، صفحات نمایش تاریخ، صفحه‌های ثانیه‌شمار یا عقربه‌های کوچک ثانیه‌شمار عرضه می‌شوند. مدل‌های اولیه‌ی کالاتراوا با حاشیه‌ی بدنه‌ی صاف از حنس نیکل عرضه می‌شدند. مدل‌های جدیدتر، با حکاکی‌های موسوم به Clous de Paris یا انواع دیگر از حکاکی در بازار موجود هستد. در بخش بندهای ساعت کالاتراوا، انواع اریجینال با بندهایی از جنس چرم تمساح عرضه می‌شوند، اما گزینه‌های دیگر همچون ساتن و طراحی زنجیری نیز برای مشتریان عرضه می‌شود.

Nautilus

زیربرند ناتیلوس، اولین محصولات اسپرت پتک فیلیپ را به بازار معرفی کرد. معرفی آن خانواده در سال ۱۹۷۶ هم برای خود برند سوئیسی و هم کل صنعت ساعت‌سازی لوکس مهم و حیاتی بود. در آن سال‌ها، ساعت‌های اسپرت و لوکس، ۲ زمینه‌ی مجزا از هم محسوب می‌شدند. درنتیجه، عرضه‌ی ساعت لوکس و اسپرت از سوی برند سوئیسی، نوعی پارادوکس صنعت بود.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

ساعت ناتیلوس

ساعت‌های لوکس در دهه‌های پایانی قرن بیستم، طراحی نازک و باوقار داشتند. آن‌ها با استفاده از مواد با ارزشی همچون طلا ساخته می‌شدند. درمقابل، ساعت‌های اسپرت قرار داشتند که با هدف پایداری و مقاومت بالا در کاربردهای دشوار و ورزش‌های سخت، در خانواده‌ی محصولات شرکت‌ها قرار می‌گرفتند.

بدنه‌ی ساعت‌های ناتیلوس با الهام از پنجره‌ی کشتی طراحی شد

پتک فیلیپ، از سال‌ها قبل به‌خاطر طراحی ثابت و سنتی خود شناخته می‌شد. البته، آن‌ها درنهایت درکنار رقیب خود یعنی Audemars Piguet وارد بازار ساعت‌های لوکس اسپرت شدند. ترکیبی که وقار و زیبایی ساعت‌های قبلی را با کاربردپذیری در شرایط دشوار همراه می‌کرد.

جرالد جنتا (Gerald Genta) مغز متفکری بود که در پشت طراحی زیربرند ناتولیس قرار داشت. او خانواده‌ی Royal Oak را نیز برای برند رقیب طراحی کرده بود. پنجره‌ی کشتی، منبع الهام جنتا در طراحی ناتیلوس بود. آن المان، منجر شد تا نام کشتی ناتیلوس از کشتی کاپیتان نمو در داستان مشهور ژول ورن انتخاب شود. البته، جنتا علاوه‌بر استفاده از منحنی‌های پنجره‌های کشتی، ساختاری ۸ ضلعی نیز به بدنه‌ی ناتیلوس داد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

مکانیزم کوک خودکار فوق نازک پتک فیلیپ

ساعت‌های ناتیلوس، طراحی بزرگ و ضحیم داشتند که به‌صورت یک‌تکه ساخته می‌شدند و بند فلزی زنجیری نیز المان جدانشدنی از آن‌ها بود. درنهایت، طراحی خاص و ضمخت ساعت‌های اسپرت ناتیلوس، به المانی مشترک در آن بازار تبدیل شد که تا امروز هم از طرف بسیاری از شرکت‌های ساعت‌سازی دنبال می‌شود. جنتا تصمیم گرفت تا ساعت‌های ناتیلوس اولیه را از جنس استیل تولید کند؛ ماده‌ای که تا آن زمان جایی در میان ساعت‌های لوکس نداشت. به‌هرحال، پتک فیلیپ از آن تصمیم استقبال کرد و حتی در کمپین‌های تبلیغاتی خود نیز به‌شدت روی آن پافشاری کرد.

Gondolo

خانواده‌ی گاندولو در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. آن دسته از محصولات پتک فیلیپ، ساعت‌هایی با طراحی غیردایره‌ای هستند. تاریخچه‌ی آن ساعت‌ها، به سال‌های ابتدایی قرن بیستم و تولید برای بازارهای برزیل اشاره دارد. پتک فیلیپ از سال‌های پایانی قرن ۱۹ با برزیلی‌ها همکاری می‌کرد و یکی از مهم‌ترین شرکای آن‌ها، جواهرسازانی از آن کشور به‌‌نام‌های کارلوس گاندولو و پائولو لابوریائو بودند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

تبلیغا چاپی زیربرند گاندولو

همکاری با گاندولو و لابوریائو، شهرت پتک فیلیپ را در برزیل بسیار افزایش داد. در خلال جنگ جهانی اول، یک‌سوم فروش پتک فیلیپ در برزیل انجام می‌شد. همکاری آن‌ها، ۵۰ سال ادامه پیدا کرد. به‌هرحال، تأثیر این همکاری به‌قدری بود که سال‌ها، شهروندان برزیل و خصوصا خانواده‌های اشرافی آن‌ها، ساعت‌های لوکس را با نام Pateks خطاب می‌کردند. گاندولو و لابوریائو، حتی کلوپی برای طرفداران ساعت‌های پتک فیلیپ تأسیس کرده و آن را Gondolo Gang نام‌گذاری کردند.

اولین نمونه‌های ساعت‌های گاندولو در سال ۱۹۱۰ به بازار عرضه شدند. طراحی آن‌ها براساس ساعت‌های جیبی بود که گاندولو و لابوریائو به فروش می‌رساندند. البته، ساعت‌های پتک فیلیپ برخلاف طراحی آن ساعت‌های جیبی، دایره‌ای نبودند. طراحی ساعت‌های گاندولو، مربعی، مستطیلی یا tonneau بود که از دوره‌ی هنری آرت دکو (پیش از جنگ جهانی اول) الهام می‌گرفت. طراحی آن ساعت‌ها هم بزرگ‌تر از خانواده‌های دیگر و دلیل اصلی آن، استقبال مشتریان برزیلی از ساعت‌های بزرگ بود.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

چند نمونه ساعت‌های زیر برند گاندولو

همان‌طور که گفته شد خانواده‌ی گاندولو به‌صورت اختصاصی در سال ۱۹۹۳ هویت یافتند و از همان المان‌های آرت دکو در آن‌ها استفاده شد. البته، در خانواده‌ی جدید از آن‌جایی که محصولات برای هر ۲ دسته‌ی زنان و مردان طراحی می‌شدند، دیگر خبری از بدنه‌های آن‌چنان بزرگ نبود. مد‌ل‌های امروزی گاندولو، دیگر سادگی و وقار همیشگی پتک فیلیپ را دنبال نمی‌کنند و در طراحی آن‌ها از جواهرات به‌مقدار زیاد استفاده می‌شود.

Ellipse D'Ore یا Golden Ellipse

خانواده‌ی بیضی مشهور و طلایی پتک فیلیپ، در سال ۱۹۶۸ به‌صورت رسمی معرفی شد. طراحی بدنه‌ی آن‌ها، برخلاف همه‌ی طراحی‌های معمول، بیضی شکل است که همین ساختارشکنی، موجب افزایش محبوبیت و شهرت آن‌ها با سرعت زیاد شد. طراحی سری الیپس، با درنظرگرفتن مفهوم ریاضیاتی «نسبت طلایی» انجام شد. نسبت طلایی ابتدا در یونان باستان مطرح شد و در طول تاریخ، انواع آثار هنری و معماری با استفاده از آن برای رسیدن به طراحی زیبا و چشم‌نواز ساخته شده‌اند.

استفاده از نسبت طلایی، زیبایی و وقار را به ساعت‌های پتک فیلیپ داد

باوجود آن‌که طراحی بیضی برای صفحات ساعت‌ها در آن زمان معمول نبود، طراحی زیبا و آبی صفحه و ترکیب آن با عقربه‌های طلایی که وقار را به همراه داشت،‌ عاشقان ساعت‌های مچی را بار دیگر به پتک فیلیپ جذب کرد. مدل‌های امروزی الیپس، تقریبا شبیه به نسخه‌های اولیه هستند، اما صفحات آن‌ها در انواع طرح از طلای سفید، رز گلد و پلاتینیوم ساخته می‌شود. یکی از زیباترین طرح‌های امروزی آن ساعت‌ها نیز ترکیب خاکستری ذغالی با نقره‌ای است که طرفداران زیادی دارد.

حفظ شهرت و اعتبار پتک فیلیپ

تاریخچه‌ی طولانی‌مدت پتک فیلیپ آن هم در حوزه‌ای خاص به‌نام ساعت‌های لوکس، نشان‌دهنده‌ی موفقیت‌های قابل‌توجه آن‌ها است. درواقع، حفظ اعتبار و شهرت برای سال‌های متوالی، کاری نیست که از عهده‌ی هر برند و شرکتی بر بیاید و برندهای با سابقه همچون پتک فیلیپ، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند. به‌هرحال، پتک فیلیپ جدا از تولید ساعت‌های باکیفیت و لوکس در تاریخی نزدیک به ۲ قرن، تأثیرات قابل توجهی هم در پیشرفت‌های فناورانه‌ی صنعت داشت.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

فنر تعادلی ژیرومکس پتک فیلیپ

استقلال، واژه‌ای است که همواره درکنار برند پتک فیلیپ به کار می‌رود. آن‌ها در تاریخ خود حداکثر تلاش را به‌کار گرفته‌اند تا با تولید همه‌ی قطعات مورد نیاز برای ساعت‌ها، کیفیت را از مراحل ابتدایی حفظ و اعمال کنند. به‌هرحال، ۳ عامل مهم دیگر نیز در تاریخ معاصر برند سوئیسی وجود دارند که بقای آن‌ها را در دوره‌ی فرمانروایی ساعت‌های میان‌رده‌ی دیجیتال و ساختارشکن‌هایی همچون ساعت‌های هوشمند، تضمین می‌کنند.

کمپین تبلیغاتی Generations

کمپین نسل‌ها یا Generations برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ اجرا شد و تا به امروز، به‌نوعی با برند پتک فیلیپ گره خورده است. آن کمپین تبلیغاتی،‌ با تمرکز بر احساسات مشتریان اجرا شد و به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی در صنعت ساعت شناخته می‌شود.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

تبلیغات کمپین Generations

لیگاس دلانی (Leagas Delaney) آژانس تبلیغاتی انگلیسی بود که در میانه‌های دهه‌ی ۱۹۹۰، وظیفه‌ی تغییر ساختار اساسی سیستم تبلیغات پتک فیلیپ را بر عهده گرفت. آن آژانس به خلاقیت در تأثیرگذاری تبلیغات مشهور بود. متخصصان انگلیسی ابتدا مطالعه‌ای جامع را درباره‌ی مشتریان هدف ساعت‌های لوکس مچی شروع کردند. آن‌ها با مصاحبه‌های متعدد با مشتریان خاص این دسته از محصولات لوکس، تحقیق عمیقی انجام دادند. یکی از دستاوردهای مصاحبه‌ها، کشف المان‌هایی در تبلیغات ساعت‌های لوکس بود که از قضا، موجب ترک مشتریان حساس آن‌ها می‌شد.

تمرکز کمپین نسل‌ها، محبت وگرمای بین اعضای خانواده بود

به‌عنوان مثالی از المان‌های دافع مشتریان، می‌توان به تمرکز برندهای لوکس بر سلبریتی‌ها اشاره کرد. مصاحبه‌شونده‌ها به متخصصان بازاریابی می‌گفتند که افراد مشهور، الزاما دلیلی برای برقراری ارتباط احساسی با یک برند نیستند. آژانس بریتانیای باتوجه‌به این اطلاعات، کمپین نسل‌ها را راه‌اندازی کرد که به‌نوعی تمامی ساختارهای قبلی تبلیغات لوکس را از بین برد. آن‌ها به‌جای تمرکز روی سلبریتی‌ها، روی ساختارهای خانوادگی و ارتباطات مثبت اعضا با یکدیگر متمرکز شدند. بخش مخصوصی از کمپبن، روی ارتباط گرم والدین با فرزندان متمرکز بود.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

کمپین تبلیغاتی نسل‌ها

روح کمپین نسل‌ها، نشان‌دهند‌ه‌ی مفهوم ساعت‌های پتک فیلیپ است که از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شوند. برند سوئیسی در یکی از شعارهای خود گفته بود: «شما مالک ساعت‌های پتک فیلیپ نمی‌شوید، درواقع، از آن‌ها مراقبت می‌کنید تا به نسل بعد برسند». آن کمپین تلاش می‌کرد تا احساسات مشتریان را تا حد امکان تحریک کند. استفاده از شعار «رسم و رسومات مخصوص به خود را شروع کنید»، به مشتریان القا می‌کرد که ساعت‌های سوئیسی، به نشان خانوادگی آن‌ها بدل خواهند شد.

نکته‌ی جالب در‌باره‌ی کمپین نسل‌ها آن است که اولین بازیگران و مدل‌های حاضر در آن، ساعت مچی در دست نداشتند. همان تبلیغات ساده، با تلاش نامحسوس برای نشان دادن دقت تولید و هنر بالا در محصولات پتک فیلیپ، موفقیت بسیاری به همراه داشتند. جالب آن که تمرکز روی نسل‌ها، با ماهیت خود برند که از خانواده‌ای به خانواده‌ی دیگر (پتک، فیلیپ و استرن) منتقل شده بود، هماهنگی قابل توجهی داشت.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

ساعت پتک فیلیپ مجهز به تاریخ کامل

نشان کیفی پتک فیلیپ

پتک فیلیپ زمانی از نشان کیفی شهر ژنو به‌نام Genova Seal در محصولات خود استفاده می‌کرد که نمادی از کیفیت بالای ساعت‌های ساخته‌شده در آن شهر بود. به‌مدت ۱۲۰ سال، انواع ساعت‌های پتک فیلیپ با پیروی از استانداردهای نشان ژنو، با کیفیت بالا تولید می‌شدند. برند سوئیسی با افتخار از آن نشان استفاده کرده و تلاش می‌کرد و آن را نوعی استاندارد صنعتی برای خود می‌دانست.

در میانه‌های دهه‌ی ۲۰۰۰، مدیران پتک فیلیپ انتقادهایی را نسبت به مراحل تأییدیه‌ی نشان کیفی ژنو مطرح کردند. آن‌ها برخی از مراحل تست کیفی ساعت‌ها در محیط آزمایشگاهی را غیرالزامی می‌دانستند. به‌علاوه، آن‌ها می‌گفتند کسب مجوز ژنو برای اکثر تولیدکننده‌های ساعت آسان شده است و با استفاده از تجهیزات مدرن، بسیار راحت می‌توان آن را کسب کرد. مدیران پتک فیلیپ می‌گفتند با ظهور فناوری‌های تولیدی جدید، باید شرایط اهدای نشان کیفی دشوارتر شود تا تنها برترین تولیدکننده‌ها توانایی دریافت آن را داشته باشند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

نشان کیفی پتک فیلیپ

نشان کیفی ژنو پس از مدتی دیگر برای پتک فیلیپ کافی نبود

پس از مذاکره‌های متعدد و رد پیشنهادها‌ی پتک فیلیپ توسط سازمان قانون‌گذار نشان کیفی ژنو، برند سوئیسی در سال ۲۰۰۹ نشان کیفی خود را طراحی کرد. نشانی شامل دو حرف P، برای تأیید کیفیت از سمت پتک فیلیپ استفاده شد که امروز، به‌عنوان نشانی برای پیشرفته‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات صنعت ساعت استفاده می‌شود. نشان کیفی پتک فیلیپ برخلاف نشان ژنو، تنها روی قطعات داخلی ساعت متمرکز نیست و کل آن را بررسی می‌کند. به‌بیان‌دیگر، تمامی واحدها از قطعات محرک، بدنه، بند، شیشه و موارد دیگر، بررسی می‌شوند.

پیش‌نیازهای فنی برای کسب نشان فنی پتک فیلیپ، بسیار پیچیده هستند. استانداردهای آن نشان کیفی، از محدودیت‌های دشوار فنی و تلرانس ثانیه‌شمار، تا زیبایی‌شناسی و حفظ روح طراحی ژنوی و استفاده از مواد با کیفیت را شامل می‌شوند. در نتیجه‌ی تمامی سخت‌گیری‌‌های اعمال شده، یک وارانتی به محصولات دارای نشان کیفی پتک فیلیپ تعلق می‌گیرد که نگه‌داری، تعمیر و بازیابی ساعت را به‌صورت مادام‌العمر ارائه می‌کند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

آزمایشگاه تأیید کیفی

موزه‌ی پتک فیلیپ

موزه‌ی اختصاصی پتک فیلیپ در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین موزه‌های ساعت در جهان محسوب می‌شود. مجموعه‌ی مذکور، در خیابان مشهور ژنو به‌نام پلین‌پالایس قرار دارد و با الهام از طراحی آرت دکو، در ۴ طبقه ساخته شد. آن موزه، میزبان تعدادی از مهم‌ترین ساعت‌های ساخته شده در جهان از قرن ۱۶ میلادی تا به امروز است.

بازدید از موزه‌ی پتک فیلیپ برای عموم آزاد است و هر طبقه از آن، جاذبه‌هایی خاص برای بازدیدکننده‌ها دارد. در طبقه‌ی همکف، سینما قرار دارد که بازدیدکننده‌ها می‌توانند فیلم‌هایی اختصاصی از تاریخ پتک فیلیپ و بنیان‌گذاران آن مشاهده کنند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

سینما در موزه‌ی پتک فیلیپ

در طبقه‌ی اول موزه‌ی پتک فیلیپ، مجموعه‌هایی از ساعت‌های مختلف بین‌المللی قرار دارد. برچسب‌ها و راهنماهای صوتی، اطلاعات کامل هر بخش و محصول را به بازدیکننده‌ها ارائه می‌کنند. در طبقه‌ی دوم، کلکسیون اصلی موزه قرار دارد که در ۲ بخش تقسیم‌بندی می‌شود. بخش اول ساعت‌های آنتیک هستند که دوره‌ی ساخت آن‌ها بین قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی بوده است. بخش دوم، کلکسیون پتک فیلیپ نام دارد که ساعت‌های از سال ۱۸۳۹ تا امروز را پوشش می‌دهد. ساعت‌های بخش آنتیک، محصولاتی را از سرتاسر اروپا نشان می‌دهد، اما تمرکز اصلی آن روی ساعت‌های ساخت ژنو معطوف است.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

بخشی از ساعت‌های موزه‌ی پتک فیلیپ

طبقه‌ی سوم کتابخانه‌ای دارد که انواع کتاب‌ها و مقالات پیرامون صنعت ساعت و پتک فیلیپ در آن قرار گرفته‌اند. از میان آن کتاب‌ها می‌توان هزاران محصول انتشاری را دید که توسعه‌ی فنی ساعت‌ها، فرایندهای ساخت و تاریخ زمان‌سنجی را نشان می‌دهند. بخش جذاب دیگر کتابخانه،‌ اسناد مکاتبات و سفرنامه‌های آنتونی نوربرت پتک را پوشش می‌دهد. درکنار کتابخانه، دستگاه‌های قدیمی ساخت ساعت، ابزارها و دیگر تجهیزات به نمایش گذاشته شده‌اند.

برند پتک فیلیپ برای نشان دادن تاریخچه‌ی طولانی خود به موزه اکتفا نمی‌کند و آثار تاریخی را در خلال نمایشگاه‌های جهانی در شهرهای بزرگ دیگر جهان نیز به نمایش می‌گذارد. به‌عنوان مثال آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به‌ترتیب نمایشگاه‌هایی در لندن و نیویورک برپا کردند که صدها ساعت در جریان آن‌ها به نمایش گذاشته شد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

نمایش تجهیزات حکاکی در موزه‌ی پتک فیلیپ

نمایشگاه‌های پتک فیلیپ در سرتاسر جهان به‌صورت عمومی برگزار می‌شوند. حضور در آن‌ها رایگان است و نیازی به رزرو کردن بلیط نیز ندارند. دلیل اتخاذ این سیاست از سوی پتک فیلیپ، نمایش هرچه بهتر تاریخ به عاشقان صنعت ساعت‌سازی و جذب مشتریان و کاربران جدید تصور می‌شود. 

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند پتک فیلیپ

پتک فیلیپ در سال‌های پایانی قرن بیستم و ابتدای قرن ۲۱ نیز به نوآوری‌ها و عرضه‌ی محصولات چشم‌نواز ادامه داد. آن‌ها در این سال‌ها چندین رکورد را نیز به‌نام خود ثبت کردند که اعتبار برند سوئیسی را بیش‌ازپیش افزایش داد. یکی از محصولاتی که در دوران اوج رقبای دیجیتالی عرضه شد، Calibre 89 بود که بار دیگر قدرت و کیفیت برند سوئیس را به رخ کشید. این ساعت طبق اصطلاح صنعت ساعت‌سازی ۳۳ حرکت متنوع غیر از نشان دادن ساعت و دقیقه و ثانیه (Comlication) داشت که در نوع خود برترین محسوب می‌شد.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

نمونه‌ای از ساعت پتک فیلیپ با قابلیت نمایش ساعت جهانی

در سال‌های میانی دهه‌ی ۲۰۰۰، علاوه‌بر نوآوری‌های جدید، تغییر مراکز تولیدی و مدیریتی نیز در دستورکار پتک فیلیپ قرار داشت. آن‌ها در سال ۲۰۰۶ یکی از سالن‌های مشهور خود را در ژنو بازگشایی کردند و در همان زمان، یکی از خروجی‌های بخش تحقیق و توسعه‌ی آن‌ها به‌نام فنر تعادلی Spiromax نیر معرفی شد. فنر مذکور، برای اولین‌بار از ماده‌ی پیشرفته‌ی سیلیکونی ساخته شده بود. Pulsomax نوآوری بعدی واحد تحقیق و توسعه بود که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

از جدیدترین محصولات شرکت پتک فیلیپ که شامل نوآوری‌های خاص مکانیکی آن‌ها هم می‌شوند، می‌توان به ساعت فوق‌العاده گران‌قیمت World Time Minute Repeater اشاره کرد که با طراحی خاص، زمان را در شهرهای متعددی از جهان به‌صورت خودکار نشان می‌دهد. 

پتک فیلیپ / Patek Philippe

ساعت Sky Moon Tourbillon

پتک فیلیپ مانند دیگر تولیدکننده‌های محصولات لوکس، رکوردهای گران‌قیمت‌ترین محصولات به فروش رفته در حراج‌ها را در اختیار دارد. این برند در بخش رکورد گران‌قیمت‌ترین ساعت به‌فروش رفته، در جهان، در آسیا و در اروپا پیشتاز است و رقابت را تنها در آمریکا به رقیب هم‌وطن خود واگذار می‌کند.

پتک فیلیپ در دوران سلطه‌ی دیجیتال نیز با قدرت به فعالیت ادامه داد

رکورد جهانی گران‌قیمت‌ترین ساعت تاریخ، مربوط‌به ساعت Henry Gravas از برند پتک فیلیپ است که در حراجی سال ۲۰۱۴ به قیمت ۲۳.۹۸ میلیون دلار به فروش رفت. در آسیا، ساعت Star Calibre ۲۰۰۰ از همین برند در حراجی در هنگ‌کنگ به قیمت ۳.۲۸ میلیون دلار فروخته شد که در مقام اول قرار دارد. در حراجی‌های اروپایی نیز پتک فیلیپ با همان ساعت هنری گراواس و قیمت مذکور، پیشتازی می‌کند.

پتک فیلیپ / Patek Philippe

World Time Repeater 5531 R

آخرین آمارها از پتک فیلیپ، درآمد آن‌ها را در سال ۲۰۱۷، حدود ۱.۲۸ میلیارد دلار اعلام می‌کند. این برند اکنون بیش از ۲ هزار کارمند در بخش‌های مختلف دارد. در بحث اعبتبار برند نیز سرویس Interbrand آخرین بار آن‌ها را در سال ۲۰۱۶ در رتبه‌ی ۱۵ برترین برندهای سوئیسی در تمام صنایع قرار داد. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات