برند اکتیویژن بلیزارد / Activision Blizzard

داستان برند اکتیويژن بلیزارد؛ غولی که غول بزرگ‌تری آن را بلعید

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 16 دقیقه
اکتیویژن بلیزارد، از الهام‌بخشی و تک‌روی، تا سقوط و تصاحب به دست مایکروسافت؛ غول بازی‌سازی برای رسیدن به جایگاه امروز، چه داستانی را پشت‌سر گذاشت؟
تبلیغات

اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard)، شرکت هلدینگ بازی‌های ویدئویی آمریکایی، نامی آشنا در صنعت گیمینگ است. این شرکت با انتشار موفق‌ترین و محبوب‌ترین فرنچایزهای بازی در تمام دوران‌، میلیون‌ها گیمر را به سمت خود کشید و صنعت بازی‌های ویدیویی را چندین دهه به جلو سوق داد. برخی از بازی‌های اکتیویژن بلیزارد جوایز مهمی کسب کردند و برخی رکوردشکنی کردند؛ اما دنیا این بازی‌ساز را بیشتر به‌خاطر بازی‌های حماسی و چندنفره‌اش می‌شناسد.

اکتیویژن بلیزارد با ارائه‌ی بازی‌هایی چون Call of Duty و Overwatch، ثابت کرد که جابه‌جایی رکوردها برایش کاری آسان است؛ چراکه از مارس ۲۰۱۸، اکتیویژن بلیزارد از نظر درآمد و ارزش بازار بزرگ‌ترین شرکت بازی‌ساز آمریکا و اروپا بود.

البته داستان اکتیویژن بلیزارد با فرازونشیب‌های بسیاری همراه بوده است؛ از دعوای حقوقی مربوط به نقض پتنت، اتهام آزار جنسی و تبعیض علیه کارمندان گرفته تا از دست دادن حامیان مالی، استعفا و اخراج کارمندان و در نهایت تصاحب شرکت توسط مایکروسافت؛ اکنون اکتیویژن بلیزارد زیرمجموعه‌ی مایکروسافت‌ گیمینگ به‌شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا تاریخچه‌ی اکتیویژن بلیزارد را مرور کنیم.

اکتیویژن بلیزارد
businesswire

تاریخچه تأسیس اکتیویژن

مقر اکتیویژن بلیزارد در شهر سانتا مونیکای کالیفرنیا قرار دارد؛ پنج واحد تجاری زیرمجموعه‌ی اکتیویژن بلیزارد شامل میجر لیگ گیمینگ، کینگ، بلیزارد اینترتینمنت، اکتیویژن پابلیشینگ و اکتیویژن بلیزارد استودیو است. استودیوهای بازی‌سازی های مون، اینفینیتی وارد و تری‌آرک هم به‌عنوان بخشی از اکتیویژن پابلیشینگ با این شرکت همکاری می‌کنند.

شرکت اکتیویژن در سال ۱۹۷۹ توسط دیوید کرین و آلن میلر، طراحان بازی آتاری و جیم لوی، مدیر بخش سرگرمی، تأسیس شد. درواقع، تولد اکتیویژن نتیجه‌ی اختلاف طراحان بازی با آتاری بر سر مسائل حقوقی بود. بلافاصله پس از تأسیس شرکت، دو طراح دیگر آتاری به‌نام‌های لری کاپلان و باب وایتهد به آن‌ها پیوستند.

اکتیویژن به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای شخص ثالث در صنعت بازی‌های الکترونیک، از جانب آتاری با چالش قانونی روبه‌رو شد و آتاری تلاش کرد بازی‌های سیستم آتاری VCS‌ را در انحصار خود نگه‌ دارد. در نهایت در سال ۱۹۸۲ دعوای حقوقی اکتیویژن و آتاری حل‌وفصل شد.

اکتیویژن از همان ابتدای تأسیس، حضوری مؤثر در صنعت گیمینگ داشت

اکتیویژن پس از تأسیس بسیار قدرتمند ظاهر شد و با ارائه‌ی بازی‌هایی همچون Chopper Command و River Raid به‌عنوان رقیبی قدرتمند در صنعت بازی عرض‌اندام کرد. گرافیک خوب و گیم‌پلی روان از ویژگی‌های برجسته‌ی این دو بازی بودند؛ همچنین بازی پیت‌فال! به‌عنوان یکی از اولین نمونه‌های ژانر پلتفرمینگ توسط اکتیویژن در سال ۱۹۸۲ منتشر شد.

موفقیت اکتیویژن در مدتی کوتاه، موجی از بازی‌سازها را به تقلید از این شرکت سوق داد و بازار پر از بازی‌های بی‌کیفیت شد. تولید و نشر بازی‌های بی‌کیفیت تا جایی پیش رفت که در نهایت صنعت بازی به ورطه‌ی سقوط نزدیک شد؛‌ به‌طوری‌که آتاری در سال ۱۹۸۲ حدود ۷۲۸ هزار عنوان بازی را در نزدیکی نیومکزیکو دفن کرد و ارزش بازار صنعت گیمینگ از ۳٫۲ میلیارد دلار به تنها ۱۰۰ میلیون دلار رسید!

در این گیرودار سقوط صنعت بازی، اکتیویژن با هوشیاری مسیر خود را به بازار روبه‌رشد کامپیوترهای خانگی تغییر داد و تا حدودی طوفان سقوط را پشت‌سر گذاشت. پس از خرید ناشر بازی‌های ماجراجویی، Infocom، بسیاری از نیروهای خلاق این بازی‌ساز به اکتیویژن پیوستند و در سال ۱۹۸۸ نام اکتیویژن به Mediagenic تغییر کرد.

سقوط صنعت گیمینگ
دفن ۷۲۸ هزار بازی‌ آتاری در سال ۱۹۸۲
SCREEN RANT

دلیل نام‌گذاری جدید، تغییر هدف اکتیویژن به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار چندمنظوره بود؛ وضعیت Mediagenic خوب نبود و برای سرپا ماندن تقلا می‌کرد؛ در سال ۱۹۹۰، مدیریت و مالکیت Mediagenic تغییر کرد و دو سال بعد، شرکت دوباره به اکتیویژن تغییر نام داد.

اکتیویژن طی چند سال موفقیت‌های خود را تکرار کرد و با نشر عناوینی همچون بازی ماجراجویی Return to Zork که براساس بازی‌های کلاسیک Infocom و بازی اعتیادآور و پلتفرمینگ Pitfall: The Mayan Adventure ساخته شد، بازار گیمینگ را به دست گرفت.

غول بازی‌ساز نسل جدیدی از طراحان مستعد را جذب کرد و با ارائه‌ی بازی Interstate '76 در سال ۱۹۹۷ برای کامپیوترهای شخصی، تحسین منتقدان را برانگیخت. این بازی ماشین جنگی سه‌بعدی، به تولد عنوان بسیار محبوب Grand Theft Auto انجامید و در نهایت راک‌استار گیمز با الهام از Interstate '76، عنوان GTA را در سال ۱۹۹۷ عرضه کرد.

کال آو دیوتی به‌لطف ساختار داستانی و گیم‌پلی نسبتاً واقع‌گرایانه، بهترین بازی کامپیوتر سال ۲۰۰۳ لقب گرفت

اکتیویژن حالا به سودآوری رسیده بود؛ اگرچه توسعه‌ی بازی میلیون‌ها دلار هزینه داشت، این شرکت تا سال ۲۰۰۰ به کسب سود از بازی‌سازی ادامه داد. در سال ۲۰۰۳، اکتیویژن با همکاری اینفینیتی وارد، فرنچایز شوتر اول شخص Call of Duty را برای رایانه‌های شخصی منتشر کرد که به‌لطف ساختار بخش داستانی و گیم‌پلی نسبتاً واقع‌گرایانه، بهترین بازی کامپیوتر آن سال لقب گرفت.

کال‌ آو دیوتی همواره به‌عنوان یکی از پردرآمدترین فرنچایزها در بازی‌های کامپیوتری شناخته می‌شود؛ از طرفی بازی‌های Crash Bandicoot و Spyro the Dragon همچنان عنوان‌های محبوب پلتفرمینگ هستند.

زمانی عرضه‌ی بازی‌های اسکیت‌بردی تونی‌هاک پاشنه‌آشیل اکتیویژن بود؛ حتی بالاتر از فرنچایز کال‌آف‌دیوتی؛ اما تا قبل از منحل شدن استودیو نورسافت. پس از آن، قرعه‌ی ساخت بازی به‌ استودیو روبومودو افتاد. روبومودو تونی‌هاک را به نابودی کشاند و خود نیز منحل شد؛ بازسازی تونی‌هاک هم به استودیو ویکاریوس ویژنز سپرده شد. در نهایت اثر خارق‌العاده‌ی Tony Hawk's Pro Skater 1+2 مجموعه‌ بازی‌های اسکیت‌بردی را دوباره زنده کرد.

تاریخچه تأسیس بلیزارد

بلیزارد اینترتینمنت در سال ۱۹۹۱ با نام Silicon & Synapse توسط آلن‌ادهام، مایکل‌مورهایم و فرانک‌پیرس، سه فارغ‌التحصیل از دانشگاه UCLA و علاقه‌مند به بازی‌های الکترونیکی، تأسیس شد. پروژه‌های اولیه‌ی این شرکت تبدیل عناوین بازی‌های موجود برای اجرا در انواع کامپیوترهای خانگی بود، اما با انتشار عناوین اصلی همچون The Lost Vikings (1992)، بازی پلتفرمینگ هوشمندانه و بازی Rock 'N' Roll Racing (1993)، بازی جنگی ماشینی، خود را در صنعت بازی مطرح کرد.

در سال ۱۹۹۴ شرکت davidson & associates که در زمینه‌ی توزیع بازی‌های ویدیویی در آمریکا فعالیت می‌کرد، Silicon & Synapse را به مبلغ بیش از ۱۰ میلیون‌دلار خرید و نام آن را به Chaos Studios تغییر داد. ازآنجاکه استودیوی دیگری با همین نام ثبت شده‌ بود، نام بلیزارد اینترتینمنت برای این شرکت در نظر گرفته شد.

بلیزارد اینترتینمنت
ّINDIE DB

در سال ۱۹۹۴ بلیزارد اینترتینمنت بازی محبوب و ماندگار Warcraft: Orcs & Humans را به سبک RTS یا Real-Time Strategy منتشر کرد. در پی موفقیت این اثر، بلیزارد با بسط گرافیکی غنی، بازسازی رابط کاربری و افزودن ویژگی چندنفره در سال ۱۹۹۵ نسخه‌ی بعدی وارکرافت با نام Tides of Darkness را ارائه کرد.

نقطه‌ی عطف موفقیت بلیزارد بازی‌های چندنفره بود و در سال ۱۹۹۶ با عرضه‌ی بازی دیابلو روی سرویس رایگان ‌Battle.net این ویژگی را بیش‌ازپیش توسعه داد؛ سرویس رایگان ‌Battle.net به گیمرها اجازه می‌داد به بازی‌های چندنفره بپیوندند و حتی به‌صورت آنلاین با سایر گیمرها چت کنند. در نهایت در سال ۱۹۹۸ با عرضه‌ی بازی نقش‌آفرینی اکشن StarCraft -بازی RTS که براساس مدل وارکرافت ساخته شده بود- پایگاه ‌Battle.net برای گیمرها به‌طرز چشم‌گیری توسعه یافت.

بلیزارد با انتشار نسخه‌ی دوم بازی دیابلو، سریع‌ترین فروش رسانه‌ی تاریخ را در گینس ثبت کرد

پس از سال‌ها پیشرفت و توسعه، بلیزارد در سال ۲۰۰۴ بازی نقش‌آفرینی و چندنفره‌ی World of Warcraft (WoW) را عرضه کرد؛ این بازی به سبک MMORPG -سبک نقش‌آفرینی آنلاین گسترده- میلیون‌ها گیمر را به دنیای آنلاین فانتزی آزراث کشاند. گیمرها در دنیای وسیع و پویای آزراث غرق در مبارزه، اکتشاف، جادو، ماجراجویی و رفاقت می‌شدند. نژادها در آزراث هرکدام ویژگی‌ها و فرهنگ خاص خود را دارند؛ انسان‌های انعطاف‌پذیر، اورک‌های شرافتمند، الف‌های‌ خون جادوگر، الف‌های‌ شب جاودانه و کوتوله‌های قدرتمند و سرسخت ازجمله نژادهای آزراث هستند.

بلیزارد در سال ۱۹۹۶ نسخه‌ی اول دیابلو عرضه کرد؛ گیم‌اسپات دیابلو را به‌عنوان بهترین بازی سال برگزید و تا اواسط سال ۱۹۹۷ حدود ۳۰ هزار نسخه از این بازی به‌فروش رفت. پس از موفقیت دیابلو، بلیزارد این پروژه‌ را موقتاً متوقف کرد تا توسعه‌ی استارکرفت را ادامه دهد. پس از آن در سال ۲۰۰۰ نسخه‌ی دوم دیابلو منتشر شد؛ دیابلو ۲ در نخستین هفته‌ی انتشار یک‌میلیون فروش رفت و به‌عنوان سریع‌ترین فروش رسانه‌ی تاریخ در گینس ثبت شد.

در سال ۲۰۱۲ دیابلو III‌ عرضه شد؛ در اولین روز عرضه بیش از ۳٫۵ میلیون نسخه از دیابلو III فروش رفت و رکورد پرفروش‌ترین بازی کامپیوتری را در همان سال به ثبت رساند.

در نهایت بلیزارد در سال ۲۰۱۶ فرنچایز موفق اورواچ، بازی چندنفره‌ی مبتنی‌بر تیم در سبک تیراندازی اول شخص را منتشر کرد. هسته‌ی اصلی بازی بر گیم‌پلی مشارکتی چندنفره با استفاده از شخصیت‌های قهرمان مختلف بود که هرکدام از آن‌ها توانایی و نقش مخصوص خود را در یک تیم ایفا می‌کردند. این بازی برای ویندوز، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه شد.

شکل‌گیری اکتیویژن بلیزارد

اکتیویژن که در سال ۱۹۸۸ با نام Mediagenic شناخته می‌شد و در بازار غیربازی فعالیت داشت، نتوانست دوام بیاورد و متحمل خسارات زیادی شد. در سال ۱۹۹۱ گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری بابی‌کوتیک Mediagenic را خریدند.

کوتیک برای کنترل و کاهش بدهی با تغییر نام مجدد Mediagenic به اکتیویژن شروع کرد؛ مقر شرکت به سانتامونیکای کالیفرنیا انتقال داده شد و در نهایت در سال ۱۹۹۷ اکتیویژن دوباره سودآور شد.

کال آف دیوتی
wallpapercave

یک دهه بعد، کوتیک با خرید حدود ۲۵ استودیو، محصولات اکتیویژن را بیش‌ازپیش توسعه داد و باعث شد اکتیویژن بازی‌های جذابی همچون کال‌ آو دیوتی، گیتار هیرو و تونی هاک را منتشر کند. با این حال در سال ۲۰۰۶، محبوبیت بازی‌های چندنفره (MMO) به‌طور گسترده روبه‌رشد بود و ناشر به‌جای فروش یک‌ واحد از بازی، جریان درآمد ثابتی را برای خود فراهم می‌کرد.

اکتیویژن از جانب رقبایی همچون Electronic Arts احساس خطر می‌کرد و با کاهش فروش بازی‌های کلیدی خود مواجه بود. بازار، جای خالی ویژگی چندنفره در بازی‌های اکتیویژن را احساس کرد؛ از طرفی هیچ‌یک از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی اکتیویژن توانایی توسعه‌ی زودهنگام بازی‌ چندنفره و گنجاندن در بازی‌ها را نداشتند.

اکتیویژن تا قبل از ۲۰۰۶ با وجود درخشش در تمام زمینه‌ها، در بازی‌های چندنفره حرفی برای گفتن نداشت

در سال ۲۰۰۶ کوتیک مجبور شد با ژان‌ برنارد لوی، مدیرعامل شرکت رسانه‌ای فرانسوی ویوندی (Vivendi)، تماس بگیرد. ویوندی بخش بازی‌های ویوندی‌گیمز را زیرمجموعه‌ی خود داشت. هلدینگ ویوندی در آن زمان عمدتاً متعلق به سیرا اینترتینمنت و بلیزارد اینترتینمنت بود.

کوتیک می‌خواست به World of Warcraft بلیزارد، که یک MMO موفق بود، دسترسی پیدا کند و برای به‌دست آوردن آن با لوی وارد مذاکره شد. لوی حاضر شد بخش ویوندی‌گیمز را با اکتیویژن ادغام کند؛ اما تنها به یک شرط! اینکه کنترل اکثریت شرکت پس از ادغام در اختیار ویوندی باشد. نگرانی درباره‌ی این معامله از طرف افراد نزدیک به کوتیک و اکتیویژن اوج گرفت؛ چراکه کوتیک مجبور به واگذاری کنترل اکتیویژن به دیگری می‌شد.

با این‌حال پس از کشمکش بسیار و مذاکره با مدیرعامل بلیزارد، مایک‌مورهایم، کوتیک به‌ این نتیجه رسید که ویوندی می‌تواند به اکتیویژن در نفوذ به بازار روبه‌رشد بازی‌های ویدیویی در چین، کمک کند. کوتیک پیشنهاد ادغام را در هیئت‌مدیره مطرح کرد و در نهایت در دسامبر ۲۰۰۷ (آذر ۱۳۸۶) با آن موافقت شد.

دنیای وارکرافت
IGN Deutschland

کمیسیون اتحادیه اروپا با بررسی ادغام دو شرکت در آوریل ۲۰۰۸ (فروردین ۱۳۸۷) تأیید کرد که یکی‌شدن آن‌ها با قوانین ضدانحصاری اتحادیه‌ی اروپا مغایرتی ندارد؛ همچنین در ۸ ژوئیه ۲۰۰۸ (۱۹ خرداد ۱۳۸۷) سهامداران اکتیویژن نیز با ادغام موافقت کردند و معامله روز بعد با مبلغ تخمینی ۱۸٫۹ میلیارد دلار انجام شد.

سرانجام از دل این معامله غول بازی‌سازی‌ای به نام اکتیویژن بلیزارد شکل گرفت. دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا حفظ شد. بابی کوتیک به‌عنوان رئیس و مدیرعامل جدید معرفی شد؛ از طرفی رنه پنیسون از ویوندی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره منصوب شد.

ویوندی با ۵۴ درصد، سهامدار عمده‌ی اکتیویژن بلیزارد شد و مابقی سهام در اختیار سرمایه‌گذاران نهادی و خصوصی بود. پس از مدتی لوی جایگزین رنه پنیسون، رئیس اکتیویژن بلیزارد شد.

شروع مشکلات اکتیویژن بلیزارد و ورود غولی به نام مایکروسافت

در سال ۲۰۱۶، اکتیویژن بلیزارد، به‌جهت ورود به بخش بازی‌های موبایلی، شرکت کینگ دیجیتال اینترتینمنت (King Digital Entertainment) را به قیمت ۵٫۹ میلیارد دلار خریداری کرد. در آن زمان کینگ، سازنده‌ی بازی‌های پازلی محبوب همچون کندی کراش (Candy Crush)، حدود ۵۰۰ میلیون کاربر جهانی داشت و این خرید نشان از علاقه‌ی اکتیویژن بلیزارد به بازار پررونق بازی‌های موبایلی بود.

از طرفی غول بازی‌ساز همچنان از WoW درحال کسب سود بود و این بازی به‌عنوان محبوب‌ترین MMORPG جهان به سلطنت خود ادامه داد. از طرف دیگر درآمدها و معاملات تجاری اکتیویژن بلیزارد به‌سرعت تحت‌تأثیر مشکلات و داستان‌های مطرح‌‌شده در محیط کاری دفتر مرکزی شرکت قرار گرفت.

در سال ۲۰۲۱ اکتیویژن بلیزارد به رعایت نکردن حقوق برابر برای کارکنان زن متهم شد

نتیجه‌ی تحقیقات دوساله پیرامون رفتار در دفتر مرکزی اکتیویژن بلیزارد توسط دپارتمان اشتغال و مسکن منصفانه‌ی کالیفرنیا (DFEH) در ژوئیه ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) نشان داد که کارکنان زن، که حدود یک‌پنجم نیروی کار اکتیویژن بلیزارد را تشکیل می‌دادند، در معرض اذیت و آزار جنسی و تبعیض کاری قرار می‌گرفتند.

DFEH ادعا می‌کرد که سرو مشروبات الکلی و آزار جنسی در اکتیویژن بلیزارد به امری عادی تبدیل شده‌ است و کارکنان زن در مقایسه با کارکنان مرد از ارتقای شغلی مناسب برخوردار نیستند و به‌طور ناعادلانه در شرایط دشوار کار می‌کنند. درحالی‌که این شرکت ادعاهای DFEH را به چالش کشید، شکایت مشابهی را که از طرف کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر ایالات‌ متحده مطرح شده بود، طی یک روز با راه‌اندازی صندوق جبران به مبلغ ۱۸ میلیون دلار، حل‌وفصل کرد.

رسوایی ادامه‌دار در اکتیویژن بلیزارد به استعفای رئیس بلیزارد منجر شد و از طرفی درخواست‌ها برای استعفای بابی‌ کوتیک نیز بالا گرفت. کوتیک در سال ۱۹۹۰، زمانی که شرکت در آستانه‌ی ورشکستگی قرار داشت، سهام قابل توجهی از اکتیویژن (در آن زمان Mediagenic) را خریدار کرد و سال بعد به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد.

آزار و اذیت کارکنان اکتیویژن بلیزارد
AXIOS

کوتیک کسی بود که اکتیویژن را از سقوط نجات داد و با سیاست‌ها و تصمیم‌های درست شرکت را به سمت ادغام با بلیزارد هدایت کرد و در نهایت اکتیویژن بلیزارد شکل گرفت؛ اما در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی فاش کرد که کوتیک از آزار و اذیت و تبعیض علیه کارکنان زن آگاه بود، اما تلاش می‌کرد در مقابل هیئت‌مدیره از شدت اهمیت موضوع بکاهد و آن را ناچیز جلوه دهد.

بالأخره پس از ماه‌ها تحقیق، بحث و گفت‌وگو، DFEH و اکتیویژن بلیزارد این دعوا را حل‌وفصل کردند؛ قرار بر این شد که شرکت مبلغ ۵۴ میلیون دلار به جبران نابرابری در پرداخت و ارتقای عادلانه‌ی شغلی اختصاص دهد. در نهایت نیز اعلام شد که هیچ مدرک قابل توجهی مبنی بر آزار و اذیت در سطح گسترده وجود ندارد.

اما موضوع برای کارکنان اکتیویژن بلیزارد مهم‌تر بود و قبل از توافق DFEH با شرکت و در پی انتشار مقاله‌ی وال‌استریت‌ژورنال، کارکنان غول بازی‌ساز دست از کار کشیدند و سهامش نیز سقوط کرد و اینجا بود که سروگوش مایکروسافت شروع به جنبیدن کرد. مایکروسافت از طریق بخش ایکس‌باکس (XBox) شریک قدیمی اکتیویژن بود و با این شرکت و توانایی‌های آن آشنا بود. غول ردموندی با کوتیک و هیئت‌مدیره‌ی اکتیویژن بلیزارد تماس گرفت تا مذاکره‌ی خرید احتمالی را آغاز کند.

پس از استعفای کارکنان اکتیویژن بلیزارد و سقوط سهام آن، مایکروسافت تصمیم به تصاحب این شرکت گرفت

بحث و گفت‌وگوهای خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت ادامه پیدا کرد و در ژانویه ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) مایکروسافت به‌صورت رسمی و عمومی اعلام کرد که غول بازی‌ساز را به مبلغ ۶۸٫۷ میلیارد دلار خریداری می‌کند.

بزرگی معامله و مبلغ آن به حدی بود که اعتراض و بررسی رگولاتور‌ی‌های ضدانحصار شروع شد و در این مسیر حتی تأییدیه‌ی نهاد‌های کشورهایی همچون ژاپن، برزیل، صربستان، عربستان سعودی، اوکراین، نیوزیلند و کره‌ی‌ جنوبی نیز باید گرفته می‌شد.

این معامله به‌شدت توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC)، کمیسیون اروپا (EC) و سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) به چالش کشیده شد؛ البته تأییدیه‌ی رگولاتوری چین با نام اداره‌ی دولتی تنظیم بازار چین (SAMR) نیز مهم به‌نظر می‌رسید؛ اما مایکروسافت تأییدیه‌ی این رگولاتوری را به‌راحتی به دست آورد.

مایکروسافت با ۶۸٫۷ میلیارد دلار به‌جای اکتیویژن چه چیزهای دیگری می‌توانست بخرد؟
مایکروسافت با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد به قیمت ۶۸٫۷ میلیارد دلار بسیاری را متحیر کرده است. به این فکر کرده‌اید که ردموندی‌ها با این پول چه کارهای دیگری می‌توانستند انجام دهند؟
مرجان شیخی
مطالعه '6
مایکروسافت با  ۶۸٫۷ میلیارد دلار به‌جای اکتیویژن چه چیزهای دیگری می‌توانست بخرد؟

بزرگ‌ترین مانع این معامله CMA‌ بود؛ به‌طوری‌که کارشناسان تأیید و سرگرفتن معامله را در حد معجزه می‌دانستند. FTC‌ نیز بارها مخالفت خود را اعلام کرد و گفت که با تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، دیگر هیچ شرکتی توان مقابله با سرویس ابری این شرکت را نخواهد داشت. نگرانی CMA نیز فرنچایزهای جذابی همچون کال‌ آو دیوتی، انحصارگرایی در سرویس ابری و کاهش دسترسی کاربران سایر پلتفرم‌ها به فرنچایزهای محبوب عنوان شد.

برای جلب رضایت مقامات ایالات‌ تحده، مایکروسافت متعهد شد که فرنچایز کال‌ آو دیوتی را به مدت ۱۰ سال روی پلتفرم‌های رقیبی همچون پلی‌استیشن و نینتندو سوییچ ارائه دهد. از طرفی برای کسب تأییدیه‌ی CMA بریتانیا، مایکروسافت متعهد شد که یوبی‌سافت (Ubisoft) آزاد است که به مدت ۱۵ سال عناوین اکتیویژن را تحت هر مدلی از کسب‌وکار، حتی ازطریق سرویس‌های اشتراکی، ارائه دهد.

مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد
Esports Insider

تأییدیه‌ی رگولاتوری سایر کشورها نیز گرفته شد و در نهایت ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۱ مهر ۱۴۰۲) خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با هزینه‌ی کل ۷۵٫۴ میلیارد دلار نهایی شد. همان روز بابی کوتیک استعفای خود را اعلام کرد و در پایان سال ۲۰۲۳ رسماً کنار رفت.

آینده‌ اکتیویژن بلیزارد پس از سلطه مایکروسافت

دو هفته پس از خرید اکتیویژن بلیزارد، ساختار رهبری بخش گیمینگ مایکروسافت تغییر کرد. مت‌ بوتی رئیس محتوای گیمینگ و استودیوهای زیرمجموعه‌ی مایکروسافت شد و در کنارش سارا باند رئیس ایکس‌باکس شد و بخش‌های مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار ایکس‌باکس را به‌عهده گرفت. سارا باند به‌تازگی اعلام کرد که همه‌ی بازی‌های مایکروسافت، ازجمله بازی‌های اکتیویژن مستقیماً وارد گیم‌پس خواهند شد.

اکنون مایکروسافت مالک اکتیویژن، بلیزارد و کینگ است؛ تصور کنید فرنچایزهایی مانند کال‌ آو دیوتی، اسکای‌لندرز، اسپیرو، گیتارهیرو، وارکرفت، دیابلو، استارکرفت، اورواچ و سری کندی‌ کراش پول‌ساز برای مایکروسافت درآمدزایی می‌کنند. وقتی نام چنین فرنچایزهایی آورده می‌شود، شاید هزینه‌ی ۶۸ میلیارد دلاری برای این معامله بسیار منطقی به نظر برسد.

پس از نهایی شدن قرارداد، فیل اسپنسر، مدیرعامل اجرایی مایکروسافت گیمینگ با انتشار پیامی گفت: «از این پس در کنار هم و به‌عنوان یک تیم، یاد می‌گیریم، به شکوفا شدن خلاقیت‌ها کمک می‌کنیم و سعی خواهیم کرد لذت بازی کردن را به افراد بیشتری تقدیم کنیم.»

مایکروسافت اعلام کرد که انتشار بازی‌های اکتیویژن بلیزارد و کینگ روی گیم‌پس به‌مرور اتفاق خواهد افتاد. گیم‌پس یکی از سرویس‌های اشتراکی مایکروسافت برای گیمرها است. این سرویس امکان دسترسی به صدها عنوان بازی مختلف را یک‌جا ارائه می‌دهد و بدین‌ترتیب نیازی نیست بازی‌ها را جداگانه خریداری کنید.

مایکروسافت اکنون مالک اکتیویژن، بلیزارد و کینگ است و بازی‌هایی مثل کال آو دیوتی، وارکرفت و کندی کراش را تحت سلطه دارد

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت معتقد است بازی‌ها از پویاترین و هیجان‌انگیزترین مقوله‌های سرگرمی در تمامی پلتفرم‌ها هستند و نقشی کلیدی در توسعه‌ی پلتفرم‌های متاورس خواهند داشت. به گفته‌ی نادلا، هدف مایکروسافت سرمایه‌گذاری روی محتوای کلاس جهانی، جامعه و فضای ابری و در نهایت آغاز عصر جدیدی از بازی‌ها است.

خرید اکتیویژن بلیزارد در سال ۲۰۲۳، مایکروسافت را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی تبدیل کرد؛ اکنون مایکروسافت سومین شرکت از نظر درآمد و بزرگ‌ترین شرکت از نظر اشتغال در جهان است.

تولد مایکروسافت گیمینگ به بهانه‌ تصاحب اکتیویژن بلیزارد

مایکروسافت گیمینگ بخش بازی‌های ویدیویی و سرگرمی دیجیتال مایکروسافت است که وظیفه‌ی نظارت بر تولید و فروش کنسول‌ها و بازی‌های ایکس‌باکس را برعهده‌ دارد. قبل از سال ۲۰۲۲، مایکروسافت چند خط تولید مختلف در ارتباط با بازی‌های ویدیویی داشت؛ از جمله سخت‌افزار ایکس‌باکس، عملیات ایکس‌باکس و توسعه‌ی بازی. با اعلام برنامه‌های مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، بخش مایکروسافت گیمینگ ایجاد شد و همه‌ی گروه‌های بازی غول ردموندی در این بخش جمع شدند.

فیل‌ اسپنسر در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان مدیر ایکس‌باکس به‌جای دان‌متریک انتخاب شد و در سال ۲۰۲۲ به ریاست بخش ایکس‌باکس مایکروسافت رسید. اسپنسر از سال ۱۹۸۸ در مایکروسافت حضور دارد و پس از ایجاد بخش مایکروسافت گیمینگ به‌عنوان مدیرعامل این بخش ادامه‌ی کار داد.

مایکروسافت گیمینگ در سال ۲۰۲۲ با هدف نظارت بر تولید و فروش کنسول و بازی‌های ایکس‌باکس متولد شد

مایکروسافت بازی‌های اکتیويژن بلیزارد را اواخر سال ۲۰۲۴ وارد سرویس گیم‌پس می‌کند؛ همچنین بازی Sea of Thieves، بازی Grounded، بازی Hi-Fi Rush و بازی Pentiment چهار اثری هستند که به‌زودی برای پلتفرم‌های پلی استیشن و نینتندو عرضه خواهند شد.

در ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ (۱۰ اسفند ۱۴۰۲) اکتیویژن تویز فور باب (Activision Toys for Bob) یکی از توسعه‌‌دهنده‌های بازی زیرمجموعه‌ی اکتیویژن اعلام کرد که قصد دارد به یک استودیوی مستقل تبدیل شود و از اکتیویژن جدا می‌شود؛ همچنین برای همکاری با اکتیویژن و مایکروسافت در پروژه‌های آینده اعلام آمادگی کرد.

مایکروسافت گیمینگ
Microsoft News

۹ آوریل ۲۰۲۴ (۲۱ فروردین ۱۴۰۳) مایکروسافت گیمینگ و NetEase Games، ناشر بازی‌ساز چینی، توافق‌نامه‌ای برای بازگرداندن بازی‌های بلیزارد اینترتینمنت به چین، امضاء کردند. پیش از این بلیزارد توافق‌نامه‌ی انتشار بازی با NetEase را در سال ۲۰۲۲ فسخ کرده بود. همچنین مایکروسافت گیمینگ قصد دارد برای انتشار بازی‌های ویدیویی NetEase روی پلتفرم‌های مختلف خود، میزان همکاری با این ناشر چینی را تقویت کند.

مایکروسافت گیمینگ، ۷ می ۲۰۲۴ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) استودیوهای Alpha Dog Games در کانادا، Arkane Austin در ایالات‌ متحده و Tango Gameworks در ژاپن را تعطیل کرد؛ علاوه‌براین استودیو Roundhouse با استودیوی آنلاین ZeniMax ایالات‌ متحده ادغام خواهد شد. مایکروسافت می‌گوید هدف از این حرکت اولویت‌بندی مجدد عناوین و منابع و افزایش تمرکز بر عناوین با تأثیر بالا است.

اکنون استودیوی اکتیویژن نسخه‌ی بعدی سری Call of Duty تحت عنوان Call of Duty: Black Ops 6 را رسماً معرفی کرد. این عنوان اولین بازی در این سری خواهد بود که از همان روز عرضه در اختیار کاربران سرویس گیم‌پس مایکروسافت قرار خواهد گرفت.

اکتیویژن بلیزارد اکنون متعلق به مایکروسافت است و به‌عنوان مجموعه‌ای از بخش مایکروسافت گیمینگ فعالیت می‌کند. به‌نظر می‌رسد قراردادهای ۱۰ ساله و ۱۵ ساله‌ی مایکروسافت با رقبا، برای حق انتشار بازی‌های اکتیویژن بلیزارد و زیرمجموعه‌های آن، تأثیری فوری بر سونی، نینتندو یا یوبی‌سافت نخواهد داشت؛ اما احتمال دارد گذشت زمان ورق را به نفع کنسول‌ مایکروسافت برگرداند.

تبدیل اکتیویژن بلیزارد از یک استودیوی مستقل به بخشی از امپراتوری مایکروسافت، پیامدهای گسترده‌ای در تمام پلتفرم‌های بازی ازجمله موبایل، کامپیوتر، کنسول و استریم در سراسر جهان به‌همراه خواهد داشت. فرقی نمی‌کند بازی‌های مورد علاقه‌ی کاربران انتشار یابند، متوقف شوند یا بازی‌های جدیدی خلق شوند، اکنون مایکروسافت قدرت بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد دنیای بازی دارد؛ بیشتر از هر زمان دیگری!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات