گزارش زومیت از سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان
کارآفرینی مدرن یک رویداد با محوریت آموزش و شبکهسازی در زمینهی کارآفرینی در حوزهی دیجیتال است که هر فصل از سال، یک رویداد از آن در دانشگاه اصفهان برگزار میشود. میهمانان این رویداد اغلب کارآفرینان حوزهی دیجیتال هستند که در سخنرانی اولیهی همایش، تجربیات و معلومات خود را با شرکت کنندگان به اشتراک میگذارند. میهمان سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان، عطا خلیقی، موسس وبسایتهای پرشینبلاگ و ارانیکو بود.
میهمان برنامه برای بخش سخنرانی خود، خلاصهای از پروژههای انجام شده و استارتاپهایی که راهاندازی کرده بود را برای شرکت کنندگان شرح داد. خلیقی از مشکلات و موانع راهاندازی استارتاپهایشان گفت و نکاتی که برای کارآفرینان جوان مهم و قابل توجه است را شرح داد. وی در مورد پرشینبلاگ گفت:
ما پرشینبلاگ را در سال ۱۳۸۱ به همراه دو تن از دوستان راهاندازی کردیم. استقبال از این سرویس بسیار بالا بود و ما به سرعت مجبور شدیم تا منابع خود را افزایش دهیم. شرایط محیطی آن زمان، اینترنت کند و شرایط دشوار دسترسی به اطلاعات بود. مشکلات ممیزی و آشنا نبودن مسئولان با سبک کاری وبسایت ما نیز مشکل بعدی ما بود. به هر حال پرشینبلاگ با تمام سختیها پیشرفت کرد و به بزرگترین سرویس وبلاگدهی ایرانی تا سالها تبدیل شد. اما نداشتن طرح کسب و کار و برنامه برای کسب درآمد، مشکل اصلی بعدی ما بود که منجر به جدا شدن اعضای اصلی تیم و در نهایت فروش پرشینبلاگ شد.
عطا خلیقی، درسهایی که از پرشینبلاگ گرفته است را اینگونه عنوان میکند:
پروژههای ماموریتگرا در بخش خصوصی بدون توجه به طرح کسبوکار موفق نخواهند بود. از طرفی، موسسان برای جذب سرمایه و مدیریت روابط بین سهامداران باید با قوانین و حقوق تجارت آگاهی کافی داشته باشند. از عوامل مهم موفقیت سرویسهایی با جامعه هدف عمومی مانند پرشینبلاگ و دیگر سرویسهای وبلاگدهی، سهولت استفاده و درک نیاز مشتری است.
قبل از هر کاری، بوم مدل کسب و کار و مدل درآمدی استارتاپ را به دقت و با مشارکت هم تیمیها ترسیم کنید.
در ادامه، ارانیکو نیز به عنوان یکی از استارتاپهای میهمان برنامه معرفی شد. ارانیکو سرویس اطلاعرسانی قیمت کالا و مواد اولیه است که مشتریان خاص خود را دارد و درآمد مناسبی را برای موسسان آن به ارمغان آورده است. از نکات مثبتی که خلیقی در مورد ارانیکو به آنها اشاره کرد، شناخت زمان دقیق ارائهی محصول یا سرویس، داشتن مدل کسب و کار صحیح قبل از اجرا و انتخاب شرکای مناسب درشفافسازی قراردادها و مسئولیتها است.
خلیقی در ادامه نیز توضیحاتی پیرامون استارتاپهای شکستخوردهی خود بیان کرد و دلیل اصلی شکست آنها را عدم تمرکز شخصی نامید. به نظر او که امروز به عنوان یک مربی یا منتور برای استارتاپها و کسب و کارهای نوپا شناخته میشود، موسسان باید تمرکز کامل روی طرح و ایدهی خود داشته باشند و از پرداختن به حاشیهها یا انجام چند کار و شغل مختلف در زمان واحد، خودداری کنند.
مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب و کارهای نوپا، یکی از مراکزی است که به نظر عطا خلیقی، میتواند کمک بزرگی به کارآفرینان جوان در یادگیری مفاهیم اولیهی کارآفرینی و یافتن همتیمی و شریک برای تاسیس استارتاپ باشد. کاربران در این وبسایت میتوانند برای استارتاپ خود متخصص، سرمایهگذار یا حتی مربی و منتور پیدا کنند. سرمایهگذاران نیز میتوانند ایدههای جدید برای سرمایهگذاری را در این مرکز جستجو کنند.
دلیل اصلی عدم موفقیت استارتاپها، نداشتن تیمی است که از لحاظ حرفهای یکدیگر را تکمیل کنند و از نظر اخلاقی نیز به هم نزدیک باشند.
بعد از سخنرانی میهمان برنامه، نوبت به استراحت و شبکه سازی رسید. طی مصاحبهای که با برخی دانشجویان شرکتکننده در مراسم (که اکثرا در رشتهی کامپیوتر و آیتی مشغول به تحصیل بودند) داشتیم، اکثر آنها ترجیح میدهند پس از فارغالتحصیلی در تیمهای استارتاپی فعالیت کنند و شغلی را انتخاب کنند که به آن علاقه دارند. شرکت کنندگان با تجربه در زمینهی کسب و کار دیجیتال نیز در این برنامه حضور داشتند که برای کسب تجربههای نو به این مراسم آمده بودند. به نظر این شرکتکنندگان، بزرگترین علل به نتیجه نرسیدن استارتاپها، نبود نیروی متخصص کافی و مشکلات تشکیل تیم است.
بخش آخر برنامه به پرسش و پاسخ میان شرکتکنندگان و میهمان اختصاص داشت. سوالات شرکت کنندگان اکثرا در مورد هزینههای راهاندازی کسب و کار، مشاوره برای تشکیل تیم و یادگیری موارد حقوقی تقسیم سهم بود. از نکات مهمی که عطا خلیقی در پاسخ به سوالات حضار ارائه کرد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بدون داشتن مدل درآمدی و بوم کسب و کار، اقدام به اجرای استارتاپ نکنید. قبل از شروع به کار، مشتریان و فرصتهای بازار را به خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار دهید و تا زمانی که نیاز به سرمایهی اضافی ندارید، برای جذب سرمایهگذار اقدام نکنید. صبور باشید، تا استارتاپ شما به بازدهی نسبی برسد و ارزشهای آن به خوبی برای سرمایهگذاران قابل درک باشد و توصیهی آخر این که حتما قبل از شروع یک استارتاپ، کارمندی و کار تیمی را تجربه کنید.
رویدادهایی شبیه به کارآفرینی مدرن مانند استارتاپ گرایندها، همفکرها، ایده تا اجرا، و استارتاپ ویکند، چند سالی است که به تعداد زیاد در شهرهای مختلف کشور برگزار میشود. به نظر میرسد علاقه برای ایجاد کسب و کارهای نوپا بخصوص در حوزهی دیجیتال بین قشر جوان در حال افزایش است. نکتهی مهمی که کاربران برای شرکت در چنین رویدادهایی در نظر داشته باشند، پرهیز از رویدادگرایی و شرکت بدون هدف در رویدادهای کارآفرینی است. مسئولان برگزارکنندهی رویدادها نیز باید هدف اصلی را تربیت نسل جوان برای کارآفرینی دانسته و از تبدیل شدن این نوع رویدادها به منبع کسب درآمد صرف برای قشری خاص، پرهیز کنند.
نقاط ضعف رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان:
مانند اکثر رویدادها و همایشهای داخلی، این برنامه نیز با تاخیر شروع شد که در ابتدا خستگی حضار را به همراه داشت. مشکلات فنی و آماده نبودن تجهیزات ارتباطی هم دلیلی دیگر برای تاخیر در شروع مراسم بود. مشکلاتی که اغلب رویدادهای برگزار شده در دانشگاهها دارند، عدم هماهنگی و همکاری مسئولان سالنها با دانشجویان است که برگزارکنندگان امیدوارند با بیشتر شدن همایشها و رویدادهای دانشجویی، این مشکلات برطرف شود.
نقطهی ضعف دیگر این رویداد، در زمان شبکهسازی و نبودن برچسبهای حرفه برای شرکتکنندگان بود. در رویدادهای اینچنینی و در زمانهای شبکهسازی، شرکتکنندگان شغل و مهارت خود را روی برچسبهایی یادداشت میکنند و روی لباس خود میچسبانند تا دیگر شرکت کنندگان در صورت تمایل برای برقراری ارتباط و تیمسازی با آنها ارتباط برقرار کنند.