۱۸ ترفند ساده که به افزایش محبوبیت شما کمک می‌کند

جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
خیلی‌ها باور دارند تلاش رمز موفقیت است، اما باید بدانید که تلاش تنها مولفه مورد نیاز برای موفقیت نیست. یکی از مواردی که می‌تواند به موفقیت شما کمک کند رسیدن به محبوبیت در میان همکاران، مدیران و حتی ارباب رجوع‌ها است. قصد داریم ۱۸ ترفند ساده را مرور کنیم که به محبوب‌تر شدنتان کمک خواهد کرد. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

محبوبیت در روابط اجتماعی و کاری همیشه اهمیت داشته و یکی از مولفه‌های موفقیت بوده است. اینکه چقدر دانش و مهارت در انجام کاری دارید طبیعتا شما را به یکی از گزینه‌ها برای انتخاب یک سمت تبدیل خواهد کرد، اما اینکه انتخاب شوید به مولفه‌های دیگری برمی‌گردد که محبوبیت یکی از آن‌ها است. حال می‌تواند این محبوبیت در میان اعضای سازمان یا شرکتی باشد که قصد استخدام تان را دارد یا در میان ارباب رجوعان باشد که طبیعتا افزایش مشتری می‌تواند دلیل خوبی برای همکاری شرکت مورد نظرتان با شما شود.

اگر بخواهیم در رابطه با محبوبیت و مورد علاقه دیگران واقع شدن صحبت کنیم باید گفت که بعضی‌ها به صورت طبیعی خصوصیات زیادی دارند که باعث محبوبیت‌شان می‌شود. البته گروه دیگری نیز وجود دارند که نیاز به تمرین دارند تا بتوانند ارتباط بهتری با دیگران برقرار کرده و تأثیر بیشتری روی آن‌ها بگذارند. در ادامه ۱۸ ترفند به شما خواهیم آموخت که می‌توانند به محبوب شدنتان کمک کنند.

کپی لینک

برقراری تماس چشمی با طرف مقابل

طبیعتا در خیلی از مقاله‌های مرتبط خوانده‌اید که برقراری تماس چشمی با طرف مقابلتان یکی از توصیه‌های همیشگی بوده است. باید گفت که در اوج سادگی، ارتباط چشمی یکی از بهترین موارد برای نشان دادن اعتماد به نفس بوده و انتقال این حس می‌تواند تأثیر بسیاری روی فرد مقابلتان بگذارد.

همیشه به ما گفته می‌شود که اعتماد به نفس داشته باشیم و برقرار کردن ارتباط با چشمان فرد مقابلمان می‌تواند بهترین راه برای نشان دادن اعتماد به نفسمان باشد، البته از مواردی که باید بدانید این است که از تحرک بیش از حد چشمان پرهیز کنید زیرا می‌تواند اثر منفی به همراه داشته و شما را پریشان نشان دهد.

در صورتی که هنگام مکالمه با دیگران به چشمان آن‌ها نگاه نمی‌کنید بهترین زمان برای تمرین شما است تا این کار را انجام داده و با کمی تمرین به مهارتی دست یابید که بسیار تأثیرگذار است.

کپی لینک

موقع گفتگو از گوشی موبایل استفاده نکنید

یکی از مواردی که در گفتگو از اهمیت بسیاری برخوردار است احترام گذاشتن به طرف مقابل بوده و صحبت کردن با شخصی آن هم درحالی‌که به گوشی خود نگاه کرده یا پیامک ارسال می‌کنید می‌تواند تأثیر منفی روی محبوبیت شما بگذارد.

بهترین کار این است که در گفتگوها گوشی خود را در جیبتان قرار داده یا اگر کار دیگری انجام می‌دهید آن را کنار گذاشته و به مکالمه بپردازید. این کار نشان‌دهنده احترام شما به اطرافیانتان است و همین امر باعث می‌شود تا به‌سادگی مورد علاقه واقع شده و محبوب شوید.

کپی لینک

دیگران را با نامشان صدا بزنید

احتمالا دقت کرده‌اید که وقتی کسی در احوال پرسی یا میان مکالمات از نام شما استفاده می‌کند چقدر خوشایند است. وقتی در مکالمات از نام طرف مقابل استفاده می‌کنید میزان صمیمیت شما به وی نشان داده می‌شود. البته افرادی هستند که با یادآوری نام‌ها مشکل دارند. در این مواقع بهتر است برای به یاد داشتن نام‌ها آن‌ها را در دفترچه‌ای بنویسید.

کپی لینک

لبخند به لب داشته باشید

هیچ‌وقت تاثیرگذاری که لبخند می‌تواند داشته باشد را دست کم نگیرید. علاوه بر لبخند، شوخ طبع بودن و خندیدن نیز باعث می‌شود تا میزان صمیمیت شما با دیگران و در نتیجه محبوبیت‌تان افزایش یابد. مردم به‌طور ناخودآگاه زبان بدن افرادی را که با آن‌ها در حال گفتگو هستند دیده و تقلید می‌کنند. اگر قصد دارید میان اطرافیانتان محبوب شوید از زبان بدن مثبت مانند لبخند زدن استفاده کنید و مشاهده خواهید کرد که آن‌ها نیز برخورد مثبتی با شما خواهند داشت.

کپی لینک

به گرمی دست بدهید

دست دادن یکی از عادات ما هنگام خوشامد گویی و همچنین خداحافظی است. همیشه سعی کنید در هنگام دست دادن پرانرژی و با لبخند بوده و به گرمی دست طرف مقابل را بفشارید.

تحقیقات نشان داده که افراد در همان ثانیه‌های اول ملاقات تصمیم می‌گیرند که به شما علاقه‌مند شوند یا خیر، بنابراین یک خوشامد گویی گرم می‌تواند روی تصمیم آن‌ها تأثیر فراوانی بگذارد.

کپی لینک

به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید

همیشه سعی کنید بیشتر از آنچه می‌گویید به سخنان دیگران گوش دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا در ذهن دیگران از خود تصویر شخصیتی جا افتاده و پخته بسازید.

کپی لینک

به سخنان گفته شده اهمیت بدهید

تنها گوش دادن به سخنان کافی نیست. اگر می‌خواهید محبوب شوید باید بدانید که افراد محبوب همیشه به سخنان دیگران به‌طور کامل گوش داده و نسبت به سخنانی که گفته می‌شود آگاه هستند. در صورتی که بخواهیم این گفته را کمی واضح‌تر بیان کنیم باید بگوییم که اهمیت دادن به حرف‌های دیگران در گفتگو دارای ۴ مرحله است: شنیدن، تفسیر گفته‌ها، ارزیابی و پاسخ دادن به آن‌ها.

در صورتی که بخواهید روی دیگران تأثیر بگذارید باید هر یک از این ۴ مرحله را یک مهارت در نظر گرفته و تلاش کنید این مهارت‌ها را رشد دهید که اصولا از طریق تجربه یا مطالعه به دست می‌آیند.

در مرحله اول که شنیدن است ابتدا دست از هر کاری که می‌کنید بکشید و به دقت به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید. در مرحله دوم که تفسیر گفته‌ها است سعی کنید از شرایط طرف مقابل و گفته‌های وی آگاه شده و نسبت به روشن شدن ابهامات خود سوالات واضحی بپرسید. این مرحله بسیار اهمیت دارد زیرا مانع قضاوت‌های زودهنگام و عجولانه شما خواهد شد. در مرحله ارزیابی، مطمئن شوید که از تمام اطلاعات مهم آگاه هستید و سپس در آخرین مرحله به گفته‌های فرد مقابل بازخورد منطقی و درستی بدهید تا شخص مقابل بداند که به گفته‌های او اهمیت داده‌اید و از شرایط وی آگاه هستید.

کپی لینک

چرب زبان باشید

برخلاف اخلاق خشک و سرد که می‌تواند قاتل کسب‌و‌کار باشد گشاده‌رویی و چرب زبانی باعث خواهد شد تا تأثیر مثبت روی دیگران گذاشته و به کسب‌و‌کار خود، حتی روابط اجتماعی‌تان نیز رونق ببخشید.

یکی از بهترین روش‌ها یافتن نقاط حساس هر فرد است؛ برای مثال می‌توان به افرادی اشاره کرد که نسبت به مهارت و تخصصشان حساس هستند، بنابراین استفاده از جملاتی که متخصص بودن و مهارت داشتن در کارشان را به آن‌ها انتقال دهد می‌تواند بهترین راه برای محبوب‌ شدنتان در نظر آن‌ها باشد.

با انجام این کار نه‌تنها می‌توانید از دانش آن‌ها استفاده کرده و در نتیجه به دانش بیشتری دست یابید بلکه آن‌ها نیز احساس خوشایندی داشته و میزان علاقه آن‌ها به شما بیشتر خواهد شد.

کپی لینک

نحوه درست تشکر از تعریف و تمجیدها را یاد بگیرید

پذیرفتن و تشکر از تمجیدها نیز گاهی اوقات چالش برانگیز است، زیرا از طرفی باید طوری برخورد کنید که خودخواه یا مغرور به نظر نرسیده و از طرف دیگر نیز جملات کوتاهی مانند «ممنونم، همچنین» استفاده نکنید.

بنابراین سعی کنید از جملات بهتری در تشکر از تمجید و تعریف‌ها استفاده کیید؛ مانند «ممنونم، از شنیدن این جملات انرژی گرفتم» یا «امیدوارم به اندازه تعریف‌های شما خوب باشم.»

کپی لینک

اگر سخن طرف مقابل قطع شد از وی بخواهید که ادامه دهد

گاهی اوقات پیش می‌آید که شخصی در هنگام گفتگو، سخنانش قطع می‌شود و مردد می‌‌شود که آیا به حرف‌هایش ادامه بدهد یا خیر. در چنین شرایطی از آن‌ها مودبانه بخواهید که به حرفشان ادامه بدهند. این کار باعث خواهد شد تا احساس خوشایندی به آن‌ها دست داده و میزان صمیمیت آن‌ها با شما افزایش یابد.

کپی لینک

گله نکنید

در نظر داشته باشید که مردم از کنار شخصی که منفی بوده و همیشه از همه چیز گله می‌کند فاصله می‌گیرند، زیرا این افراد با انرژی منفی خود می‌توانند جو را مسموم کرده و شادی و نشاط را بربایند.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که در مورد موضوعی گله می‌کردید اما شخصی به حرفتان اهمیت نمی‌داد یا خود را به انجام کار دیگری مشغول می‌کرد، موضوع گفتگو را عوض کنید.

کپی لینک

موضوعات جالبی تعریف کنید

خوش صحبت بودن شاید یک هنر ذاتی باشد، اما با کمی تمرین می‌توان به این هنر دست یافت. همیشه مطالب جالبی برای تعریف کردن داشته باشید تا دیگران از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند.

به یاد داشته باشید که بعد از اهمیت دادن مردم به ظاهر شما، آنچه می‌گویید باعث شناخت بیشتر از شما و تأثیر گذاشتن روی دیگران خواهد شد.

کپی لینک

سوالات مرتبط با حرفه فرد مقابل بپرسید

اگر فردی علاقه دارد در زمینه حرفه‌اش مورد توجه قرار گیرد به او توجه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای محبوبیت بیشترتان و ایجاد صمیمیت با وی، پرسیدن سوالی است که مرتبط با حرفه او باشد تا آن نیازی که برای شناخته شدن دارد را تأمین کند. این کار باعث خواهد شد تا به دانش و اطلاعات وی دسترسی داشته و یک دوست خوب نیز پیدا کنید.

در واقع اگر فردی علاقه دارد به عنوان یک متخصص برنامه نویسی شناخته شود با اهمیت دادن به خواسته او و پرسیدن سؤال از وی در زمینه برنامه نویسی، آن هم درحالی‌که او را متخصص این زمینه خطاب کرده‌اید باعث خواهد شد تا بتوانید بازخورد مثبتی دریافت کرده و نه‌تنها به علم و دانش شما افزوده شود، بلکه در نظر او محبوب‌تر نیز شوید.

کپی لینک

فروتن باشید

خیلی مواقع پیش آمده که به دلیلی نام شخصی را فراموش کرده‌ایم. در این مواقع بهتر است مودبانه از وی نامش را دوباره بپرسیم. البته اشخاصی نیز هستند که در به یاد داشتن نام‌ها مشکل دارند و بهترین کار را ذکر این موضوع در ابتدای ملاقات با هر شخصی می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند برای مثال با یادآوری نام‌ها مشکل دارند و البته در دیگر موارد نیز این‌گونه هستند. اگر مشکلی دارید که ممکن است باعث دلخوری کسی شود به او بگویید. اینکه نام کسی را ندانید اما به خاطر غرورتان از وی نپرسید قطعا مشکل‌ساز خواهد شد، زیرا وی تنها به این موضوع فکر خواهد کرد که چرا از بردن نامش در گفتگو طفره می‌روید.

در دیگر موارد نیز باید این‌گونه بود. اگر در حفظ شماره‌ها یا آدرس جایی مشکل دارید قلم و کاغذی خواسته و آن را یادداشت کنید و بگویید که با حفظ شماره یا آدرس‌ها مشکل دارید.

کپی لینک

زود قضاوت نکنید

گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود زود قضاوت کرده و با قضاوت اشتباه خود باعث رنجش شخصی شویم. این رنجش‌ها در نتیجه از محبوبیت ما کم می‌کند زیرا فردی که با قضاوت زودهنگام مواجه شده با دیگران نیز تصمیم عجولانه شما را در میان قرار داده و ممکن است به چهره شما در نظر دیگران آسیب برساند.

بهترین کار این است تا زمانی که در مورد موضوعی کاملا مطمئن نشده‌اید قضاوت نکنید. حتی اگر قضاوت کردید آن را در جمع بیان نکنید و در نزد خود یا فردی که با او صمیمی هستید نگه دارید تا مشاهده کنید که دیگران نیز قضاوتی مشابه شما با موضوع مورد نظرتان دارند.

کپی لینک

مراقب حرکات و زبان بدن خود باشید

سخنانی که از زبان شما جاری می‌شوند تنها بخشی از راه ارتباطی‌تان با دیگران بوده و عواملی مانند تن صدا و زبان بدنتان بخش اعظمی از این ارتباط را تشکیل می‌دهد. همیشه با ملایمت صحبت کنید و از حرکاتی که در مکالمات منفی استفاده می‌شود مانند تکان دادن سر به طرفین جلوگیری کنید.

کپی لینک

از صحبت کوتاه بپرهیزید

گاهی اوقات شده با افرادی برخورد کرده‌ایم که سعی بر هرچه کوتاه‌تر شدن مکالمات دارند. اگر این اخلاق را دارید آن را تغییر دهید، زیرا در صورت تکرار این برخورد مشاهده خواهید کرد که دیگران نیز مکالمه کوتاهی با شما دارند و حتی از صحبت کردن با شما طفره می‌روند. علت آن ساده است زیرا برخورد شما به منزله علاقه نداشتنتان به صحبت کردن با طرف مقابل تلقی می‌شود.

اگر کم حرف هستید یا کار واجبی در آن لحظه دارید از گفتن آن خودداری نکنید. در نظر داشته باشید که دانستن اینکه کم حرف هستید بهتر از این است که بی‌دلیل کسی از شما دلخور شده یا رابطه‌ای را از دست بدهید.

کپی لینک

در گفتگوهای گروهی با همه در تعامل باشید

واقعا احساسی بدی است که در یک گروه حضور داشته و در حال صحبت باشید و مشاهده کنید که دیگران گروه را ترک کنند. اگر در جمعی حضور داشته و صحبت می‌کنید همیشه سعی کنید که با تمام اعضای گروه تعامل داشته و به آن‌ها اهمیت دهید.

این کار کمک خواهد کرد تا دیگران نیز با شما ارتباط برقرار کرده و به نوعی در مرکز توجهات قرار گیرید. در لحظاتی نیز که مشاهده می‌کنید کسی می‌خواهد در گروهی صحبت کند اما حرفش قطع می‌شود از وی بخواهید تا به صحبت‌هایش ادامه دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات