۸ دلیل برای اخراج یک کارمند
به عنوان مدیر یا صاحب بیزینس، نه تنها باید با کارکنانِ سرسخت سر و کار داشته باشید، بلکه گاهی اوقات و به دلایل موجه باید از رفتار آنها چشمپوشی کنید. با اینکه دادن برگهی اخراج یک کارمند به دست او، کار خوشایندی نیست، اما گاهی اوقات برای پیشرفت کسبوکارتان باید این کار را انجام دهید.
به جای اینکه به چنین کارمندانی اجازهی فعالیت بیشتر بدهید که عواقب جدی برای کسبوکار شما خواهد داشت، بهتر است حواستان کاملا به رفتار آنها باشد. اگر شما چند مورد از نشانههای زیر را در رفتار یکی از کارمندان خود دیدید بهتر است سریعتر او را اخراج کنید.
۱. غیبت بدون تماس
بهعنوان رهبر، باید فرد دلسوزی باشید. اگر کارمندی پدر یا مادر خود را در سانحهی غمانگیزی از دست داده باشد، احتمالا آخرین چیزی که به ذهنش خطور میکند، تماس با محل کار و مطلع کردن شما از غیبت خود است. اما اگر این اتفاق دوباره تکرار شد، زمان آن است که کمی مشکوک شوید. غیبت کارمند باعث هدر رفتن زمان و پول میشود، چون شما مجبور هستید از کارمند دیگری بخواهید تا وظایف همکار خود را انجام دهد.
شما باید سیاستهای شرکت خود در مورد غیبت کارمندان را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید همهی کارمندان قبل از شروع به کار در شرکت، از این سیاست آگاه باشند. سیاست بعضی از مدیران در غیبت بدون تماس این است که اولین بار به کارمند خاطی اخطار میدهند و اگر این کار دوباره تکرار شود، او را فورا اخراج میکنند. شاید این سیاست کمی سختگیرانه به نظر برسد، اما صاحبان کسبوکارهای بزرگ نمیتوانند اجازه دهند چنین فردی، عملکرد کل تیم را تحتالشعاع قرار دهد.
۲. بهرهوری پایین
اگر منصفانه فکر کنیم، بعضی از اوقات بهرهوری به دلایلی غیر از خطای کارمندان پایین میآید. بعضی اوقات هم ممکن است پروژهها نسبت به برآوردهای اولیه پیچیدهتر شوند و اتمام آنها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. وقوع چنین شرایطی به این معنی نیست که کارمندان شما کار خود را بهخوبی انجام نمیدهند یا مهارتهای لازم برای موفقیت پروژه را ندارند. شاید فقط به خاطر این باشد که وظیفهی زیادی به آنها محول شده است.
اما اگر یکی از کارکنان شما هیچگاه وظایف خود را در زمان مقرر انجام نمیدهد، این قطعا به معنی پرچم قرمز است و نشانهی کاهش بهرهوری او است. نشانههای دیگری که میتواند شما را متوجه کاهش کیفیت کارکنان کند این است که کار آنها به بازبینیهای متعدد نیاز دارد، دائما از همکاران خود کمک میخواهند و وقت بیشتری از شما میگیرند. اگر این نشانهها را دیدید، بدانید وقت آن است که او را از شرکت بیرون کنید.
۳. دنبال دردسر بودن
چنین شخصی اگر با عکسالعمل مناسبی روبرو نشود، بهتنهایی میتواند باعث خسارات زیادی در محیط کار باشد. اینها همان کسانی هستند که شایعه پخش میکنند و همکاران را علیه یکدیگر تحریک میکنند. آنها با بدگویی در مورد مدیران و ضعیف جلوه دادن مدیریت به دنبال ایجاد روحیهی سرکشی در کارمندان هستند. اگر شما کارمندی دارید که با روش عمل شرکت هماهنگی ندارد، در مورد پروژهها زبانبازی و کنایهزنی میکند و مدام به دنبال ایجاد دردسر است، بهتر است راه خود را هر چه سریعتر از او جدا کنید.
۴. ناتوانی در مدیریت چالشها
مدیرعامل Yesware، متیو بیلوز (Matthew Bellows) میگوید:
تغییر اجتنابناپذیر است، به خصوص در شرکتی که رشد سریعی دارد. کارکندان باید مشتاقانه به استقبال تغییر بروند و تواناییهای شرکت را ارتقا ببخشند.
شاید کارمند سختکوشی داشته باشید که با سیاستهای شرکت هماهنگ است، اما به خاطر تغییرات سریع شرکت نمیتواند کیفیت کار خود را حفظ کند. متاسفانه در این موارد باید او را کنار بگذارید و به دنبال شخص جدیدی باشید.
۵. غیرقابل پیشبینی و اهل بحث و جدل
شما به عنوان رهبر وظیفه دارید کارمندان را به خلق نوآوریهای بیشتر تشویق کنید. باید کارمندانی داشته باشید که تأثیر مثبتی روی شما و شرکت داشته باشند. اما اگر کارمندی دارید که مدام با شما یا کارمندان و حتی مشتریان بحث و جدل میکند، این میتواند نشانهای باشد که آنها میتوانند در آیندهی نزدیک سبب ایجاد تنش بزرگی در شرکت شوند. چنین رفتاری نه تنها ترسناک است، بلکه محیط کار را برای دیگران ناراحتکننده میکند. کافی است قبل از اینکه مشکلات بیشتری ایجاد شوند، او را اخراج کنید.
۶. تلاش نکردن برای عملکرد بهتر
بیایید فرض کنیم کارمندی دارید که همیشه دیر میکند یا از حرف زدن در مقابل جمعیت واهمه دارد. چنین کارمندی باید برای سر ساعت رسیدن به محل کار بیشتر تلاش کند و در دورههایی شرکت کند که ترس او از صحبت در جمع را رفع میکنند. اما اگر او به جای انجام این کارها، هیچ تلاشی برای برطرفکردن مشکلات خود نکند و به دنبال ارتقای عملکرد خود نباشد، بهتر است با او قطع همکاری کنید.
۷. نبود نیاز به حضور آنها
بسیاری از کارآفرینان هنگام راهاندازی کسبوکار خود افراد زیادی استخدام میکنند تا کارها سریعا سروسامان بگیرد. حتی شاید بعضی از اعضای فامیل یا آشنایان را در شروع کار وارد بیزینس خود کنند. اما بعدا مشخص میشود آنها تجربه یا مهارت لازم را برای حضور در بیزینس شما ندارد و نمیتوانند کار شما را به مرحلهی بالاتری ارتقا دهند. در واقع تنها بازده آنها پر کردن سمتها است.
اخراج این افراد کار سختی است، چون شما با شخصیت یا اخلاق کاری آنها هیچ مشکلی ندارید. باید امیدوار باشید که آنها شرایط را درک کنند و حاضر باشند برای پیشرفت شرکت شما این کار را انجام دهند.
۸. باعث اعتراض مشتریان و خردهفروشان میشوند
آیا میدانید که ۸۶ درصد از مشتریان بعد از روبرو شدن با کارمندانی که سرویس بدی ارائه میدهند، با آن شرکت قطع همکاری میکنند؟ این مشکل زمانی وخیمتر میشود که بدانید آنها تجربهی ناخوشایند خود را به طور میانگین به ۱۲ نفر دیگر در میان میگذارند. به عبارت دیگر، شما باید همیشه مشتریان خود را راضی نگه دارید. پس اگر شکایاتی از سوی مشتریان در مورد سرویسدهی یک کارمند دریافت میکنید، بهتر است سریع دست به کار شوید. همین اتفاق برای خردهفروشان نیز ممکن است اتفاق بیافتد. به نظر شما آیا آنها مایل به همکاری با شرکتی هستند که کارمندانش رفتار نامحترمانه و رقتانگیزی دارند؟