۱۰ روش نامتعارف اما کاربردی برای ساخت و توسعه برند خودتان

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
توصیه‌های زیادی برای توسعه‌ی یک برند اختصاصی مطرح شده است. در این مطلب به سراغ ۱۰ مورد از روش‌های نامتعارف رفته‌ایم.
تبلیغات

ما در اینجا نمی‌خواهیم توصیه‌های تکراری به شما ارائه دهیم؛ توصیه‌هایی مثل «برو جلو و کارتو شروع کن» یا «خودت باش». این حرف‌ها بارها و بارها تکرار شده‌اند. اکنون زمان این است که توصیه‌هایی واقعی و عملی برای ساختن برند خودتان دریافت کنید.

بنابراین در اینجا می‌خواهیم به شما توصیه کنیم به چیزهای عملی‌تری فکر کنید؛ اگر می‌خواهید خود را بشناسانید، باید هنجارها را بشکنید. ما در اینجا ۱۰ توصیه‌ی خلاف عرف به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید برند شخصی خود را به موفقیت برسانید. شاید لازم نباشد که همه‌ی این توصیه‌ها را به کار ببندید. فقط یکی یا دو تا از آن‌ها را انتخاب و مطابق روش خود اجرا کنید.

کپی لینک

‌۱. با افراد تأثیرگذار ارتباط برقرار کنید

سعی کنید اشخاصی را پیدا کنید که در حوزه‌ی فعالیت شما تأثیرگذار هستند؛ حتی اگر یک کارآفرین میان‌رده‌ باشد که در حال کار روی برند خود است. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و رابطه‌ای شخصی بسازید؛ نه یک رابطه‌ی صرفا کاری. یک رابطه کاملا شخصی و صمیمی پایه‌ریزی کنید که در آینده تبدیل به یک رابطه‌ی غیر‌قابل چشم‌پوشی شود.

داشتن ارتباطات این‌چنینی حتی با چند شخص محدود اما تأثیرگذار در حیطه‌ی فعالیتتان، بهتر از رابطه داشتن با ده‌ها نفر است که تا حدی با برند شما آشنا هستند.

کپی لینک

۲. بیشتر بر یکی از کانال‌های بازاریابی تمرکز کنید

کارشناسان می‌گویند بازاریابی محتوا را در چند کانال مختلف دنبال کنید؛ این توصیه اشتباه نیست، اما به نظر می‌رسد چیزی کم داشته باشد. به روش‌هایی که مخاطبان با محتوا ارتباط برقرار می‌کنند، نگاه کنید و سعی کنید در یکی از این کانال‌های ارتباطی، به چنان مهارت بالایی برسید که بتوانید محتوای تأثیرگذار تولید کنید. همان‌گونه که گری وینرچاک با استفاده از ویدئو توانست برند خانوادگی خود را معروف کند. مدیر‌عامل شرکت آمازون، جف بزوس در این ارتباط می‌گوید:

برند برای یک شرکت مانند اعتبار و آبرو برای یک شخص است. شما تنها با درست انجام دادن کارهای سخت می‌توانید اعتبار کسب کنید.
کپی لینک

۳. روی اعتماد‌به‌نفس خود کار کنید

این توصیه‌ شاید مانند توصیه‌های معمول و تکراری به نظر برسد؛ اما برای تکرار آن دلیلی داریم و آن این است که این توصیه بسیار مهم است. هر چه قدر اعتمادبه‌نفس شما بیشتر باشد، به همان اندازه دست به کارهای جدیدی می‌زنید که در نهایت به توسعه و ارتقای برند شما می‌انجامد. هر روز روی بیشتر شدن اعتمادبه‌نفس خود کار کنید و از منطقه‌ی راحت خود بیرون بیایید و ریسک بپذیرید.

کپی لینک

۵. کمی بی‌فکری کنید

همه به شما می‌گویند که بهترین و حرفه‌ای‌ترین حالت خودتان باشید. این توصیه‌ی بدی نیست؛ اما قطعا خسته‌کننده است. مردم به دنبال روابط انسانی و واقعی هستند. مخاطبان شما بیشتر به دنبال پیوند‌های واقعی هستند، نه پیوندهای کاملا حرفه‌ای؛ همه درون خودشان کمی «بی‌فکر و سربه‌هوا» هستند.

زمانی که نیاز است، حرفه‌ای عمل کنید؛ اما در موقعیت‌های مناسب می‌توانید شوخ‌طبعی هم بکنید. بسیاری از مردم برای ساختن برند خود سعی دارند خصیصه‌های شخصیتی خود را پنهان کنند و تنها یک تصویر جدی، مصمم و کاملا حرفه‌ای از خود نشان دهند. خلاف جریان عمل کنید؛ کمی شوخی کنید؛ کمی خوش بگذرانید و به این شکل جلب‌توجه کنید.

کپی لینک

۵. محتوای خود را هدفمند کنید

اشخاصی که می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند، شناسایی کنید. با استفاده از پست‌های به اشتراک گذاشته‌شده‌ی آن‌ها به شخصیتشان پی ببرید؛ سپس محتو‌ا‌یی تولید کنید که با آن‌ها ارتباط برقرار کند. مثلا با به اشتراک گذاشتن پستی به آن‌ها بگویید:

من دیدم که شما به این موضوع علاقه دارید  یا این مشکل را دارید، شاید مطلب من برای شما جالب باشد یا به کار شما بیاید.

به این ترتیب می‌توانید مشتری‌هایی خود را خوشحال و آن‌ها را به طرفداران پروپا‌قرص خود تبدیل کنید.

کپی لینک

۶. یک گروه یا انجمن تشکیل دهید

به‌جای اینکه به گروهی ملحق شوید، چرا سعی نمی‌کنید گروهی برای خودتان تأسیس کنید؛ مثلا یک گروه آنلاین که در مورد حیطه‌ی کاری شما فعالیت کند. نیاز نیست کار پیچیده‌ای انجام دهید؛ بسیاری از گروه‌های فیس‌بوک و یا لینکدین توسط اشخاصی ایجاد شده‌اند که تنها یک «ایده» داشتند. شما هم یکی از این اشخاص باشید.

کپی لینک

۷. حول افراد دیگر محتوا تولید کنید

حول افراد دیگر مطلب تهیه کنید، به‌خصوص افراد تأثیرگذار. به این ترتیب می‌توانید یک فضای مثبت همکاری بین برند رو به رشد خودتان و برند آن‌ها ایجاد کنید.

کپی لینک

۸. از دیگران به خاطر کارها و اظهارات بی‌معنی آنها پاسخ بخواهید

نباید در مقابل رفتار و یا سخن‌های بی‌معنی افراد منفعل باشید؛ می‌توانید کمی به جوش بیایید و مشاجره ایجاد کنید. بعضی وقت‌ها لازم است موج ایجاد کنید. در حیطه‌ی فعالیت خود فردی را پیدا کنید که عقیده و یا چشم‌انداز متفاوتی نسبت به شما دارد. از حالت انفعال بیرون بیایید و خود را با او درگیر کنید. او را در مطالب خود تگ کنید یا در پست‌های او کامنت بگذارید و خلاصه به‌نوعی کمی همهمه تولید کنید. البته جانب ادب را رعایت کنید، اما تا حدی به او فشار آورید و شور و نشاط ایجاد کنید.

کپی لینک

۹. از اهرم قصه‌گویی استفاده کنید

جلب‌ توجه از طریق داستان‌گویی، ایده‌ی جدید نیست؛ اما به‌طور شگفت‌انگیزی، خیلی از افراد این اهرم را به کار نمی‌بندند. بسیاری از بازاریابان حتی اطلاع ندارند چگونه می‌توان محتوای مؤثر تولید کرد. آن‌ها با این‌که برای برقراری ارتباط با مشتریان از روش قصه‌گویی استفاده می‌کنند، اما انگار یک جای کار آن‌ها می‌لنگد.

شما این فرصت را دارید که با گفتن داستان‌های شخصی خود یا دیگران، با مخاطبان خود ارتباط صمیمی‌تری برقرار کنید؛ این را در نظر داشته باشید که خیلی از کارآفرین‌ها این کار را انجام نمی‌دهند، پس می‌توانید نسبت به آن‌ها یک قدم جلو باشید. پاتریک آرمیتاژ، یک مدیر بازاریاب می‌گوید:

داستان خوب باید یک المان انسانی داشته باشد. بدون برقراری ارتباط شخصی، یک داستان تنها به فهرستی از اطلاعات کم اثر تبدیل می‌شود.
کپی لینک

۱۰. یک محیط AMA ایجاد کنید

می‌توانید در وب‌سایت‌هایی مانند Reddit  و Quora به سؤالات پاسخ دهید. با استفاده از AMA (مخفف عبارت Ask Me Anything) قادر خواهید بود خود را به دیگران معرفی کنید و تخصص‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید پاسخ‌هایتان دقیق و درست باشد. سعی کنید معتبر به نظر برسید و با دادن وجهه‌ی تبلیغی به AMA، سطح خود را پایین نیاورید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات