مواردی که بیشتر کارآفرینان به اشتباه بر آنها تمرکز میکنند
اغلب کارآفرینان جسور سعی دارند کسب و کار خود را به موفقیت برسانند. ولی یک نکته در دنیای ماجراجویانه کسب و کار وجود دارد که در رسیدن به موفقیت بایستی به آن توجه داشت؛ مهم سرسختانه کار کردن نیست، مهم هوشمندانه کار کردن است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا این موضوع را موشکافانهتر بررسی کنیم.
یکی از دشوارترین قسمتهای مرتبط با کارآفرینی یا هدایت یک کسب و کار کوچک، مدیریت زمان بهویژه در مقابله با تغییرات و چالشهای متعدد است. همیشه این احساس وجود دارد که موضوعات بینهایتی نیازمند تمرکز شما و در نتیجه، اختصاص زمان برای انجام یا واگذاری هستند.
برای بسیاری از افراد، عوامل متعددی وجود دارند که بر زندگی و کارشان تأثیر میگذارند و وقتی آن عوامل از کنترل خارج شوند، چیزی جز بحران به وجود نخواهد آمد. به نظر شما عامل موفقیت استیو جابز، وارن بافت و بیل گیتس چه بوده است؟ یکی از این عوامل، تمرکز بر کارهای پربازده بوده که در ادامه به آنها میپردازیم.
بریت گاجدا، مشاور و سخنران استراتژی در اینباره میگوید: «مواقع مواجهه با سختی دفترتان را ترک میکنید، سپس به محلی امن میروید و همه آن موارد را به حال خود میگذارید؛ اما اگر قصد واقعیتان ایجاد تغییر در شرایط پیشآمده است، شکایت و فرار کردن از آن هیچ فایدهای ندارد.»
بهمنظور جلوگیری از بروز چنین پیشآمدی، کارآفرینان باید چارچوبی رای پردازش تأثیرات و تصمیم در مورد حوزههای مهم نیازمند تمرکز، داشته باشند. گاجدا در کتابش به نام «جایی که دود وجود دارد» در فصل «Get A Grip» چنین چارچوبی را از «۷ عادت بسیار تأثیرگذار مردم» ایجاد میکند که در آن مواردی را برمیشمارد. این موارد همگی در یکی از دو دایره زیر قرار میگیرند: دایره نگرانی و دایره تأثیر.
دایره نگرانی
دایره نگرانی تقریباً شامل هر چیزی از جهان میشود که بر شما تأثیر میگذارد. گاجدا در اینباره میگوید: «عوامل موجود در این دایره بیانتها، شامل اقتصاد ملی، بازار، قوانین و تقریباً ۷٫۱۲۵ میلیارد نفر دیگر کره خاکی هستند.» همچنین چیزهای غیرمنتظرهای مانند آبوهوا، ترافیک، بلایای طبیعی یا بروز بیماری که میتوانند ناگهان برنامههایتان را تغییر دهند، در این دایره جای میگیرند.
دایره تأثیرگذاری
دایره تأثیرگذاری کوچکتر است و درون دایره نگرانی قرار میگیرد. این همپوشانی مواردی را شامل میشود که بر شما اثر میگذارد و شما نیز کم و بیش قدرت کنترل و تأثیرگذاری بر آنها را دارید. در واقع، گاجدا اذعان دارد: «تنها مورد واقعی که میتوانید آن را کنترل کنید، خودتان هستید؛ اقداماتتان؛ واکنشهایتان، باورهایتان، گرایشهایتان، اولویتهایتان، تصمیمات، تمرکز و رفتارهایتان.»
این بدان معنی است که بیشتر چیزی که به عنوان یک کارآفرین در کسب و کار خود تجربه میکنیم و مانند مردم عادی در دایره نگرانی قرار میدهیم، خودش میتواند دلیلی برای نگرانی مضاعف باشد.
هیچ موردی نمیتواند بدتر از موقعیتی باشد که در آن میزان کنترل شما کم اما تأثیر عدم کنترل آن مورد زیاد باشد. در نتیجه باید بیشتر توجه خود را معطوف به موضوعات درون دایره تأثیرگذاری کنید. بیشتر کارآفرینان در این دام میافتند.
یکی از اشتباهاتی که مردم در بررسی مسائل خود مرتکب میشوند، آن است که مشکلاتشان را از دیدگاه کمیتی میبینند نه کیفیتی. آنها به این دلیل بر دایره نگرانی متمرکز میشوند که بزرگتر است و در نتیجه، در مورد چیز دیگری نمیتوانند صحبت کنند.
اما وقتی شما زمان و تلاش ارزشمند خود را برای چیزهایی صرف کنید که توان تغییرشان را ندارید، بیشک فرصتهای بهتر را برای بهبود شرایط زندگی و کارتان از دست خواهید داد، سعی کنید هوشمندانه عمل کنید نه سرسختانه!
یک کارآفرین موفق به مسائل از منظر کیفی مینگرد نه کمی. او میداند که تنها راه موفق بودن، تمرکز بر تلاشهای خودش در راستای موارد قابل کنترل است.
درحالیکه موارد موجود در دایره تأثیرگذاری ممکن است در ابتدا یک درصد از چالشها یا مسئلههای پیش رو را در بربگیرند؛ اهمیت آن یک درصد، با کنترل شما و تلاشتان چندین برابر خواهد شد.
وقتی آن یک درصد را تغییر دادید، در واقع تمامی موقعیت را دگرگون ساختهاید و گاهی اوقات از آن جایگاه جدید و آن دیدگاه تازه میتوانید دایره تأثیرگذاری را نیز گسترش دهید و به بخشی از مشکلی که قبلاً در دایره نگرانی وجود داشته است، دسترسی پیدا کنید.
تمرکز بر تلاشهای تأثیرگذار و کنترلکننده، به شما امکان آن را میدهد تا کسب و کار و زندگی خود را بهتر و بهتر سازید. درحالی که این گامها در ابتدا کوچک به نظر میآیند، اما درنهایت تأثیری فوقالعاده بر پیشرفت شما خواهند گذاشت، سپس دایره تأثیرگذاری را وسعت میبخشند و مسیرهای ارتقاء بیشتر در آینده را هموار میسازند.