برقراری تعادل میان خوش بینی و بدبینی برای رهبری ایدهآل
مقالات زیادی وجود دارند که میگویند افراد خوشبین رهبران بهتری هستند. داشتن افکار مثبت و خوشبین بودن در رهبری کسبوکار یک دارایی باارزش حساب میشود. اما بدبینی و نگرش منفی نیز تا حدود زیادی باارزش است. اگر یک شخص بدبین در موقعیت شغلی مناسبی قرار بگیرد، میتواند امتیاز بزرگی برای شرکت به حساب بیاید. خوشبینی زندگی شخصی شما را لذتبخش میکند و افرادی که خوشبین هستند، معمولا دچار خیالپردازی میشوند. درحالیکه بدبینی هم مزایای خودش را دارد. افراد بدبین در تصمیمات خود عملگرا هستند و اگر بهطور حرفهای از این نگرش خود استفاده کنند، میتوانند باعث رشد کسبوکار شوند.
عوامل خطر
هر شرکتی باید معیارهای ریسک و استراتژیهای رشد خود را مشخص کند. ارزیابی این معیارها و آیندهنگری برای گرفتن تصمیمات مهم و عاقلانه برای شرکت بسیار ضروری است. خوشبینی محتاطانه سودمند است؛ اما باید جنبههای مثبت و منفی هر تصمیمی به خوبی سنجیده شود. افراد بدبین دوست دارند جنبههای منفی هر چیزی را بیشتر ببینند و کمتر به دنبال فرصتهای ایدهآل هستند. علاوه بر این افراد بدبین شکستها و اشتباهات گذشته را بهتر از افراد خوشبین به یاد میآورند. شاید این موضوع بیشازحد منفی به نظر برسد؛ اما یاد گرفتن از شکستهای گذشته باعث عدم تکرار آنها در آینده میشود. افراد خوشبین به دنبال موفقیتهای یک پروژه هستند. آنها عوامل شکست در گذشته را به یاد نمیآورند و به همین دلیل محکوم به تکرار دوباره اشتباهات هستند. درحالیکه افراد بدبین بیشتر تمرکز خود را بر مشکلات و شناسایی ریشه آنها میگذارند. آنها از گذشته درس میگیرند و این نکات را در تصمیمات آینده خود به کار میبرند.
پیشبینیهای واقعگرایانه
پیشبینی آینده به معنای آماده شدن برای پذیرش شکست نیست. درواقع این کار فرآیند تصمیمگیری را برای شما آسانتر میکند. افراد خوشبین به دنبال فرصتهایی میروند که ممکن است در لحظه نتیجه خوبی برای کسبوکارشان داشته باشد؛ اما جنبههای منفی خودش را در درازمدت نشان میدهد. بهعبارتدیگر تصمیمات جدیدی که گرفته میشوند به معنای پذیرفتن چندین متغیر هستند. این متغیرها ممکن است در لحظه خوب به نظر نرسند، اما جنبههای مثبت خودشان را در آینده نشان میدهند. به همین دلیل سرمایهگذاری روی آنها بیشازاندازه مفید است.
چشمانداز از آینده تصمیمها
افرادی که بدبین هستند به جزئیات توجه زیادی میکنند. آنها با تمرکز کردن بر احتمالات غلط سریعتر میتوانند ارزش یک تصمیم را مشخص کنند. اینگونه افراد در موقعیتهای شغلی که با مسائل مالی در ارتباط هستند، میتوانند به موفقیت برسند؛ به دلیل اینکه ارزیابی موقعیتها و بررسی خطر بازگشت سرمایه نیازمند توجه دقیق به جزئیات است. افراد بدبین سختیهای کار را راحتتر از دیگران تشخیص میدهند؛ زیرا با ارزیابی بلافاصله نتایج منفی، راحتتر میتوان در مورد احتمال وقوع آنها برنامهریزی کرد. همچنین بدبینی که با هدفمندی همراه باشد، میتواند اضطراب تصمیمگیری را تا حدود زیادی کاهش دهد. افراد خوشبین در مورد جنبههای مثبت یک تصمیم هیجانزده میشوند. این موضوع باعث میشود جنبههای منفی یک تصمیم در افکار آنها تحتالشعاع قرار بگیرند و درنتیجه از پیامدهای منفی یک تصمیم چشمپوشی کنند.
مدیریت انتقادات
برای موفقیت در دنیای مدرن کسبوکار باید بتوانید انتقاداتی که از شما میشود، مدیریت کنید و آنها را بهدرستی به کار ببرید. افراد خوشبین نقدها را بهعنوان شکست تفسیر میکنند. اما بدبینها انتقادات را بهعنوان فرصتی برای رشد میبینند. علت این تفاوت این است که خواندن نقد و بررسیها برای بسیاری از انسانها استرسآور است و افراد بدبین راحتتر از افراد خوشبین با استرس مقابله میکنند.
برقراری یک توازن سالم
درنهایت بهترین ویژگی برای رهبری یک کسبوکار، داشتن ترکیبی از خوشبینی محتاطانه به همراه مقدار کمی شک و تردید است. خیلی مهم است که در مورد یک تصمیم بتوانیم جنبههای مثبت و منفی آن را بهخوبی متوجه شویم. خوشبینی به شما کمک میکند تا بتوانید بر فرصتهای بزرگتر تمرکز کنید. اما از طرفی میتواند باعث شود جنبههای منفی یک تصمیم بهخوبی در نظر گرفته نشوند. بدبینی شما را از گرفتن تصمیمات جذابی که در آینده برای شرکت فاجعهآمیز هستند، دور میکند. اما تمرکز بیشازحد بر جنبههای بد یک تصمیم میتواند فرصتهای مناسب را از شرکت شما بگیرد.
پیدا کردن تعادل میان مقدار مناسب از خوشبینی و بدبینی کار سختی است اما ارزش زمان گذاشتن دارد. آیا تابهحال برایتان پیش آمده است که به دلیل بدبین بودن نسبت به موضوعی آن را رها کنید و در آینده به خاطر آن حسرت بخورید؟ یا اینکه متوجه شوید عواقب تصمیمی که گرفتهاید، با تصورات شما کاملا متفاوت بوده است؟ این اتفاقات به شما کمک میکنند در آینده فرصتهای مناسب را از دست ندهید و بتوانید تصمیمات مفید و حسابشدهتری بگیرید.