آموزش: MVP چیست و چگونه ساخته میشود
MVP چیست؟
یکی از مهمترین مفاهیم مطرح شده در حوزهی کارآفرینی، MVP یا Minimum Viable Product است. این اصطلاح که معادل فارسی آن «حداقل محصول پذیرفتنی» است، به محصولی گفته میشود که دارای حداقل ویژگیهای لازم و کافی برای عرضه به مشتریها باشد و هدف از ارائهی آن، مشاهدهی بازخورد مشتریها نسبت به محصول است. این محصول یک نمونهی ناقص از محصول نهایی نیست؛ بلکه یک محصول قابل فروش است که میتواند در آینده ویژگیهای جدیدی به آن اضافه شود. این لغت در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار توسط فرنک رابینسون ارائه شد و توسط استیو بلنک و اریک ریس همگانی شد.
تولید یک محصول با ویژگیهای زیاد کاری سخت و زمانبر است و همچنین امکان شکست خوردن آن وجود دارد. اما تولید یک MVP به کارآفرینان کمک میکند که فرضیهی خود را با کمترین تلاش و هزینهی ممکن آزمایش کنند. حداقل محصول پذیرفتنی دارای ویژگیهای اولیه و اساسی برای گسترش محصول در آینده است. توسعهدهندگان معمولاً این محصول را به زیر مجموعهای از مشتریهای بالقوه عرضه میکنند. آنها ازطریق بازخوردهایی که از مشتریهای خود میگیرند، میتوانند چشمانداز خوبی نسبت به نمونهی اولیه و اطلاعات مرتبط با بازاریابی به دست آورند. این کار از ساختن محصولی که مورد استقبال مشتریها قرار نگیرد، جلوگیری میکند. حداقل محصول پذیرفتنی، درواقع ورژنی از یک محصول جدید است که یک تیم میتواند به کمک آن، حداکثر اطلاعات لازم دربارهی بازخورد مشتریها را با حداقل تلاش ممکن به دست آورد. حداقل محصول پذیرفتنی یک محصول دستساز است که طی فرآیندهای تولید ایده، نمونهسازی، ارائه، جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل و یادگیری تولید میشود. این مراحل چندین بار تکرار میشوند تا درنهایت یک محصول مطلوب تولید شود یا بهعنوان یک محصول ناموفق در نظر گرفته شود.
هدف از ساخت حداقل محصول پذیرفتنی چیست؟
مثالهایی از MVP
Dropbox
Dropbox یکی از معروفترین مثالهای ارائهی حداقل محصول پذیرفتنی است. سازندهی این محصول، درو هیوستون، برای اینکه بتواند نظر مشتریها را نسبت به ایدهی اشتراکگذاری فایلها جویا شود، مجبور بود به خیابان برود و با پرسوجو کردن از مردم، مستقیماً از آنها بازخورد بگیرد. ولی او و اعضای تیمش در عوض یک ویدئوی ۳ دقیقهای درست کردند و مشخصات محصول خود را بهطور کامل توضیح دادند. همین موضوع باعث شد تقاضا برای محصولی که هنوز تولید نشده بود در عرض تنها یک شب از ۵ هزار نفر به ۷۵ هزار نفر برسد.
Airbnb
برایان چسکی و جو گبیا در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفتند یک کسبوکار جدید راهاندازی کنند. آنها پول زیادی برای شروع نداشتند و حتی قادر به پرداخت مبلغ اجارهی آپارتمان خود در سانفرانسیسکو هم نبودند. آنها از کنفرانس طراحی که قرار بود در شهرشان برگزار شود، مطلع شدند و ایدهی جالبی ارائه دادند. ایدهی آنها این بود که به افرادی که در این کنفرانس شرکت میکنند، محل ارزانی برای اقامت پیشنهاد دهند. آنها از آپارتمان خود عکس گرفتند و آن را در یک وبسایت ساده قرار دادند و در کمال تعجب مشاهده کردند که ۳ نفر برای اجارهی چند روزهی خانهی آنها درخواست دادند. این محصول اولیه چشماندازی از نیازهای مردم و بازار را به آنها نشان داد. آنها متوجه شدند که بسیاری از مردم ترجیح میدهند در خانهی شخص دیگری اقامت کنند تا اینکه اتاقی با مبلغ بیشتری در هتل اجاره کنند. همین موضوع به آنها کمک کرد تا بتوانند استارتاپ خود به نام AirbedAndBreakfast را راهاندازی کنند.
مراحل ساخت یک MVP
هیچکس دوست ندارد زمان و پول خود را صرف ساختن محصولی کند که کسی حاضر نباشد آن را خریداری کند. نظرسنجی از دیگران یکی از راهحلهای این مشکل است؛ اما ازآنجاکه تفاوت زیادی بین حرف زدن و عمل کردن وجود دارد، این راه نمیتواند بازخورد مناسبی به سازندگان محصول بدهد. بنابراین ساختن یک MVP میتواند کمک زیادی در این زمینه به شما ارائه دهد. اما برای ساخت یک MVP چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟
قدم اول: هدف و مخاطبان خود را تعریف کنید
اولین قدم برای ساخت یک MVP این است که طرح یا ایدهی کسبوکار خود را بهطور کامل تعریف کنید. خود را جای مشتری بگذارید و از خودتان ۲ سؤال پرسید: چرا من به این محصول احتیاج دارم؟ این محصول چگونه به من کمک میکند؟ پاسخ دادن به این ۲ پرسش، نیازهای مشتری و هدف از ساختن محصول را برای شما مشخص خواهد کرد.
قدم دوم: رقبای خود را بشناسید
اگر در حال حاضر محصولاتی مشابه با محصول یا خدمات شما در بازار وجود دارد، باید آنها را به خوبی تحلیل کنید. گاهی اوقات کارآفرینان به دلیل ایمانی که به خاص بودن ایدهی خود دارند، فراموش میکنند که باید ابتدا بازار رقابت را بررسی کنند. ابزارهای مختلف زیادی وجود دارند که میتوانید به وسیلهی آنها ترافیک سایت رقبای خود را بررسی کنید.
قدم سوم: مسیر حرکت مشتریها را تعیین کنید
بررسی یوزرفلو یا مسیر حرکت مشتریها در وبسایت، این امکان را به شما میدهد که بدانید کدام قسمتهای وبسایت خود را باید تقویت کنید. بهعنوان مثال، وبسایت Zappos یک فروشگاه معروف آنلاین کفش است که اولین فعالیت خودش را با یک MVP آغاز کرد. هدف از راهاندازی این وبسایت این بود که مشتریها بتوانند کفشهای خود را بهصورت آنلاین خریداری کنند. بنابراین آنها باید بر مواردی مانند: پیدا کردن کفش مناسب، خریدن کفش، مدیریت سفارشها و تحویل دادن سفارشها تمرکز میکردند. امروزه ابزارهای زیادی وجود دارند که برای تشخیص یوزرفلو به شما کمک میکنند.
قدم چهارم: لیستی از امکانات ضروری تهیه کنید
بعد از اینکه مسیر حرکت مشتری را تعیین کردید، باید لیستی از امکانات ضروری هر بخش تهیه کنید. معمولاً هر بخش از یک سری امکانات اصلی و فرعی تشکیل شده است. آنها را به صورت یک لیست مشخص کنید. امکاناتی را که دارای بیشترین ضرورت هستند،در بالای لیست و موارد کماهمیتتر را در پایین لیست قرار دهید. درنهایت با توجه به اولویت ویژگیها برای ساختن آنها اقدام کنید. فراموش نکنید که باید به همهی موارد لیست خود رسیدگی کنید.
قدم پنجم: بسازید، امتحان کنید و یاد بگیرید
بعد از مشخص شدن طرح اولیه و ساخته شدن محصول، نوبت به امتحان کردن آن میرسد. این بخش به دو مرحلهی آلفا و بتا تقسیم میشود. در بخش آلفا مهندسان کیفیتسنجی محصول را امتحان و مشکلات آن را مطرح میکنند. بعد از رفع مشکلات و در بخش بتا، محصول دراختیار کاربران قرار میگیرد و بازخوردهای آنها طی ۱ یا ۲ هفته بررسی میشود. درنهایت مشکلات مطرحشده برطرف میشوند و محصول ارائه میشود. مراحل امتحان کردن و یاد گرفتن میتوانند بعد از عرضهی محصول، چندین بار تکرار شوند.
چگونه یک MVP بسازیم؟
۱- ساختن ویدئو
یک ویدئو میتواند چندین هزار کلمه را در مدت زمان خیلی کمی به مخاطب منتقل کند. کافی است پیغام خود را دقیقاً مشخص کنید و آن را در قالب یک ویدئو درست کنید. بهتر است که ساخت ویدئو به افراد حرفهای سپرده شود؛ اما اگر بودجهی کافی ندارید، خودتان هم میتوانید این کار را انجام دهید.
۲- ساختن صفحهی فرود
صفحهی فرود، محلی است که کاربران بعد از کلیک کردن روی آگهی تبلیغاتی در یک وبسایت دیگر یا ایمیل خود، به آنجا هدایت میشوند. وظیفهی صفحهی فرود این است که ارزش پیشنهاد شما را به کاربر نشان دهد و او را برای عمل کردن ترغیب کند. صفحهی فرود هم یک ابزار تبلیغاتی و هم یک MVP است. این صفحه ارزش محصول شما، استدلال و حتی قیمت محصول شما را ارزیابی میکند.
۳- MVP جادگر آز
این روش زمانی انجام میشود که شما آیتمی مشابه محصول واقعی خود به معرض نمایش بگذارید؛ اما تولید محصول را بعد از ایجاد تقاضا انجام دهید. همانطور که پیشتر گفتیم، وبسایت فروش آنلاین کفش Zappos نیز از همین روش برای ساختن MVP خود استفاده کرد. مؤسس این شرکت در مرحلهی اول راهاندازی فروشگاه آنلاین خود از یک انبار برای ذخیره کردن کفشهای خود استفاده نکرد. او به فروشگاههای مختلف تولیدی کفش رفت و با هماهنگی آنها از محصولاتشان عکس گرفت و در وبسایت خود قرار داد. او بعد از گرفتن سفارش مشتریها، به همان فروشگاهها مراجعه میکرد، کفشها را میخرید، سپس بستهبندی میکرد و برای مشتریها میفرستاد. این تجربه، دید خوبی از بازار خرید آنلاین کفش به مؤسس این شرکت ارائه داد و توانست از این طریق فرضیات خود را امکانسنجی کند.
۴- MVP کارپرداز
بهجای ارائهی یک محصول میتوانید با سرویسهای دستی شروع کنید. این سرویس باید دقیقاً شامل مراحلی باشد که مردم برای استفاده از محصول شما باید طی کنند. بهعنوان مثال Food on table وبسایتی است که به صورت هفتگی لیستی از دستور تهیه غذا و مواد غذایی که در فروشگاههای اطراف شما به حراج گذاشته شدهاند، برایتان ارسال میکند. همانطور که میدانید ایجاد هماهنگی میان دستور تهیه غذا و فروشگاههای مواد غذایی کار سختی است. بنیانگذاران این وبسایت نیز از ابتدا برای همهچیز برنامهریزی نکردند. این دو بنیانگذار ابتدا با صاحب چند فروشگاه صحبت کردند و مشتریهای علاقهمند را پیدا کردند. آنها هر هفته به فروشگاه سر میزدند و یک دستور تهیه غذا را که مواد اولیهی آن حراج شده بود، از فروشگاه دریافت میکردند و برای کاربران به صورت ایمیل ارسال میکردند. آنها هر هفته از کاربران خود بازخورد میگرفتند و متوجه میشدند که چه کارهایی برای پیشرفت وبسایت خود باید انجام دهند. آنها به مرور زمان مشتریهای خودشان را افزایش دادند تا جایی که مجبور شدند برای فرایندهای خود برنامهنویسی کنند. و درنهایت توانستند کسبوکار خو را بهطور گسترده در سراسر کشور پخش کنند.
جمعبندی
درنهایت به یاد داشته باشید که نباید همهی سرمایهی خود را برای محصولی خرج کنید که نمیدانید آیا فروش خوبی خواهد داشت یا خیر. خلاق باشید و سعی کنید از راهحل مناسبی برای ارائهی MVP خود استفاده کنید. سپس بازخورد کاربران را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم بخشهایی از محصول خود را تغییر دهید و سپس محصول نهایی را به بازار عرضه کنید.