بهترین روشهای بازاریابی محتوا برای جذب مشتری
اگر تا به حال درگیر کسبوکار آنلاین شده باشید تا حدودی با بازاریابی محتوا آشنایی دارید. بازاریابی محتوا یکی از قدرتمندترین ابزاری است که شرکتها طی چند سال اخیر از آن برای جذب مشتریان جدید استفاده کردهاند. اگر کسبوکارهایی را که از بازاریابی محتوا استفاده میکنند با دیگر شرکتها مقایسه کرده باشید، متوجه خواهید شد که آنها از وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود برخوردار هستند. اگر تا به حال در مورد استفاده از بازاریابی محتوا برای جذب مشتریهای جدید فکر نکردهاید، بهتر است که همین حالا و بهطور جدی به این موضوع فکر کنید. بازاریابی محتوا به حضور پررنگ و رشد کسبوکار شما کمک خواهد کرد. در این مقالهی زومیت، به بررسی راههایی برای انجام این کار میپردازیم.
۱- مشکلات مشتریهای خود را حل کنید
بازاریابی محتوا یعنی اینکه شما خودتان را جای مشتریهای قرار دهید و به همهی مسائل از چشم آنها نگاه کنید. به جای استفاده از تبلیغات گوناگون در سراسر وب برای نمایش تواناییهای خود، به این فکر کنید که خدمات شما چگونه مشکلات مشتریها را برطرف خواهند کرد. از جملهی مشکلات افرادی که به بازاریابهای محتوا احتیاج دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همهی اینها مشکلاتی هستند که یک نویسندهی آزادکار میتواند آنها را برطرف کند. شما نیز بهعنوان یک بازاریاب محتوا باید به فکر ارائهی راه حل مناسب برای حل این مشکلات باشید.
۲- از قدرت جستجو استفاده کنید
اکثر آزادکارهای حرفهای یک وبسایت استاتیک دارند تا از طریق آن مشخصات و اطلاعات تماس خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما یک وبلاگ سادهی ۵ صفحهای با محتوای محدود هیچ قدرتی در برابر موتورهای جستجو نخواهد داشت. اگر میخواهید از یک وبلاگ برای استراتژیهای بازاریابی محتوای خود استفاده کنید، میتوانید از بهینهسازی موتور جستجو در این زمینه بهرهمند شوید. هر بار که میخواهید مطلبی در وبلاگ منتشر کنید، بهتر است لغات کلیدی مرتبط با آن را نیز برای بهینهسازی کردن مطلب در نظر بگیرید. برنامههای مختلفی وجود دارند که به شما در این زمینه کمک خواهند کرد. لغات کلیدی شما باید دارای ویژگیهای زیر باشند:
حتی اگر متخصص سئو نباشید، خیلی راحت میتوانید پستهای خودتان را بهینهسازی کنید. کافی است از ابزار مناسب استفاده کنید تا آنها به شما بگویند که بهتر است لغات کلیدی خود را در کجای متن به کار ببرید.
۳- تخصص خود را به دیگران نشان دهید
از وبلاگ خود بهعنوان محلی برای نمایش نمونه کارهای خود استفاده کنید. اگر یک طراح گرافیک آزادکار هستید، میتوانید آخرین آثار خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. هرچقدر افراد بیشتری پستهای شما را ببینند امکان سفارش دادن کار به شما نیز بیشتر میشود. شما همچنین میتوانید تخصص خود را از طریق پست گذاشتن در وبلاگ به مشتریها نشان دهید. بهعنوان مثال اگر در سئو تخصص دارید، باید وبلاگ خود را بهگونهای بهینهسازی کنید که در صفحهی اول موتورهای جستجو به کاربر نشان داده شود. بعد از انجام این کار میتوانید یک دکمهی فراخوانی به اقدام در وبلاگ خود قرار دهید و از این طریق به آنها بگویید که برای مشاوره گرفتن از شما چه کارهایی باید انجام دهند.
۴- مطالب خود را به اشتراک بگذارید
بازاریابی محتوا فقط در مورد این نیست که رتبهی وبسایت را در موتورهای جستجو بالا بیاورید. درواقع سئو یکی از چند راهکار موجود برای افزایش ترافیک وبسایت است. برخی متخصصان معتقدند که بازاریابی محتوا ۲۰ درصد به تولید محتوا و ۸۰ درصد به اشتراکگذاری بستگی دارد. شاید فکر کنید به اشتراک گذاشتن مطالب وبسایت در شبکههای اجتماعی کافی باشد؛ اما اینطور نیست. درواقع شما باید خودتان را در فرومهای مختلف درگیر کنید. بهعنوان مثال مطالب و مشکلاتی را که در آنجا مطرح شده است، دقیقا مطالعه کنید و اگر مطلبی در وبسایت خود دارید که احساس میکنید به این موضوع مربوط است، میتوانید لینک آن را در فروم درج کنید تا مشکل دیگران حل شود. این کار را در شبکههای اجتماعی مانند گروههای فیسبوک، لینکدین و توییتر نیز میتوانید انجام دهید. در هر صنعتی یک سری افراد هستند که تأثیرگذاری بیشتری در شبکههای اجتماعی دارند. میتوانید آنها را شناسایی کنید و از آنها بخواهید که مطالب شما را با مخاطبانشان به اشتراک بگذارند.
راههای زیادی برای موفقیت در بازاریابی محتوا وجود دارند که میتوانند مشتریها را به سمت شما جذب کنند. کافی است از پلتفرمهای مختلف استفاده کنید و قادر باشید نیازهای مشتریها را برطرف کنید.