چرا کسب و کارهای کوچک پررونقتر از همیشه هستند
بر اساس نظرسنجی اخیر مؤسسهی گالوپ، این روزها بیش از هر زمان دیگری خوشبینی به کسبوکارهای کوچک بازگشته است. درواقع صاحبان شرکتهای کوچک، پیشبینی میکنند درآمدشان تا یک سال آینده ۴۸ تا ۵۸ درصد افزایش پیدا کند. علت این خوشبینی چیست؟ در این مقاله ما عوامل رونق کسبوکارهای کوچک را بررسی میکنیم.
انگیزههای درست
یکی از دلایل اصلی موفقیت شرکتهای کوچک این است که مالکان آنها، بیش از اینکه به فکر کسب سود باشند، اشتیاق باطنی خود را به صنعتشان دنبال میکنند؛ حتی اگر ریسک زیادی داشته باشد. لاهل ولف، مدیرعامل شرکت بازاریابی ولف معتقد است بهندرت میتوان کارآفرین موفقی را دید که تنها انگیزهی او از کار، پول درآوردن باشد؛ بلکه برعکس، آنها به ثروت میرسند چون به کاری که انجام میدهند ایمان دارند. آنها احساس و ارزشهای خود را بهپای کارشان میگذارند و پیروز میشوند. پول نتیجه و پاداش تلاش زندهی آنهاست، نه انگیزهی حرکتشان.
وقتی شما به کار خود عشق میورزید، این حس در تمامی امور شرکت شما جریان پیدا میکند. شور و اعتماد شما به کارمندان و مشتریانتان هم منتقل میشود و باعث میشود همه از کار کردن با شما لذت ببرند. این امر اعتبار شرکت شما را بالا میبرد، یعنی شما را یک گام به موفقیت نزدیکتر میکند.
در ضمن اگر شما انگیزهی درستی برای افتتاح کسبوکارتان داشته باشید، تصمیمگیریهای بهتری میکنید و خستگیناپذیر میشوید.
ورود به عرصهی کسبوکار در سنین جوانی
هنوز پردرآمدترین کارآفرینان در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال هستند؛ ولی ما شاهد افزایش ۸۴ درصدی افتتاح شرکت در کارآفرینان ۳۰ تا ۳۹ ساله هستیم. مطالعات میگویند مناسبترین سن افراد برای ورود به تجارت، سنین سی تا چهلسالگی است. چرا؟
- کارآفرینان جوان بهتر میتوانند ریسک شکست را مدیریت کنند. آنها انگیزه و انرژی راهاندازی و اجرای یک کسبوکار را دارند. هرچه شما پیرتر شوید، انرژی و انگیزهی شما کمتر میشود.
- هرچه شما جوانتر باشید، قدرت سازگاری شما بالاتر است.
- بعلاوه، شروع تجارت در سنین جوانی به شما فرصت میدهد که کسبوکارهای مختلفی را امتحان کنید. اگر در یک صنعت یا یک برنامه شکست بخورید، میتوانید از شکستتان درس بگیرید و دانش خود را بالا ببرید و کسبوکار بعدی را بهتر اداره کنید.
انتخاب مکان خوب برای شرکت
هنگامیکه به راهاندازی یک کسبوکار فکر میکنید، برای انتخاب محل درست باید به این عوامل توجه کنید:
- باید به خانواده و دوستانتان نزدیک باشید یا دسترسی راحتی داشته باشید
- باید مکانی انتخاب کنید که هزینههای مالیاتی و افتتاح کمتری داشته باشد
- باید بتوانید سرمایهی اولیه شرکت را در این مکان تأمین کنید
- دفتر شرکت شما باید جایی باشد که سرمایهگذاری شما امنیت داشته باشد
- باید بتوانید استعدادهای خوبی در آن نواحی پیدا کنید
- مجوزهای قانونی برای تأسیس شرکت در این مکان قابل دسترس باشند
برای افتتاح شرکت در هر ناحیهای، ابتدا باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا از مزایا و معایب آن مکان بهطور دقیق اطلاع پیدا کنید. بسته به فعالیتی که میخواهید در پیش بگیرید، بعضی نواحی خاص شهری یا صنعتی میتوانند مکان مناسبتری برای موفقیت شرکت شما باشند. تمام کسبوکارهای کوچک موفق، از امتیاز انتخاب درست مکان شرکت بهره میبرند.
انتخاب زمینهی کاری درست
۳۹ درصد کسبوکارهایی که تازه افتتاح میشوند به موفقیت میرسند؛ درحالیکه نرخ موفقیت کسبوکارهایی که از میانهی راه خریداری میشوند حدود ۵۷ درصد است.
برخی از کارآفرینان ترجیح میدهند شرکت خود را از صفر پایهگذاری کنند؛ درحالیکه اگر بخواهید شرکتی را خریداری کنید، احتمالاً گزینههای بیشتری مقابل شما قرار خواهد داشت. درست است که خریداری یک شرکت موجود ممکن است معایب خودش را داشته باشد؛ اما مزایای متعدد آنها قابل انکار نیست: یک برند شناختهشده، مدل کسبوکار مشخص، مشتریهای وفادار و جریان نقدینگی فوری. کافی است شما بر رشد و پیشرفت شرکت متمرکز شوید.
تخصصی شدن
همانطور که شاهدیم، دورهی خردهفروشیها به سر آمده است. هرروز خردهفروشیهای بیشتری بسته میشوند و علت شکست آنها این است که میخواهند مشتریها خودشان کالای مورد نیازشان را از بین محصولات پیدا کنند. وقتی مشتریها میتوانند آیتمهای مدنظرشان را با نرخ مشخص بهراحتی در اینترنت پیدا کنند؛ چرا باید زحمت جستجو در خردهفروشیها را به خود بدهند؟
در حال حاضر کسبوکارهایی به موفقیت میرسند که تخصص خودشان را به مشتری منتقل میکنند. مثل شرکتهایی که همراه با ارائهی محصولات، طریقهی استفاده از آنها را هم به مشتری یاد میدهند.
کسبوکارهای کوچک، چه از بازاریابی محتوا منتفع شوند و چه آموزشهای حضوری داشته باشند، با انتقال اطلاعات و تخصص لازم به مصرفکننده، جایگاه بهتری نزد مشتریان پیدا میکنند تا کسبوکارهایی که فقط به فروش خدماتشان اکتفا میکنند.
علاوه بر این، تحقیقات نشان میدهند که مشتریان ترجیح میدهند کالاهای مورد نیاز خود را از فروشندگان تخصصی خریداری کنند.
استفاده از روشهای جدید جذب سرمایه
کسبوکارهای کوچک مدرن، بجای استفاده از روشهای سنتی و قدیمی جذب سرمایه مثل وام گرفتن از بانک، از کراود-فاندینگ (crowdfunding) استفاده میکنند؛ یعنی با مطرح کردن ایدهی خود و منتشر کردن اطلاعات و اخبار مربوط به آن، حمایت مالی افراد جامعه را به دست میآورند. ضمن اینکه استفاده از این روش، اعتبار شرکت را هم بالا میبرد.
کلی هبرت، متخصص بازاریابی و جذب سرمایه میگوید شرکتهای هوشمند با استفاده از کراودفاندینگ نهتنها سرمایهی خود را افزایش میدهند، بلکه باعث میشوند محصولات آنها اعتبار و شهرت بیشتری به دست آورند.
پذیرش بخشبندی بازار
رایان لوسک، متخصص و مشاور بازاریابی میگوید بزرگترین ترس مدیران در پذیرش بخشبندی بازار این است که فکر میکنند هر یک از بخشهای بازار آنقدر بزرگ نیست که بتواند محصولات آنها را بهطور کامل معرفی کند. ولی بخشبندی بازار برنامههای بازاریابی را اثربخشتر میکند؛ زیرا مشتریانی که به دنبال نیازهای خاصی هستند به قسمت تخصصی بازاری مراجعه میکنند که انواع خدمات مربوط به آن نیاز را ارائه میکند. در این حالت اگر شما کالای باکیفیتی داشته باشید، مشتریان تضمینشدهای هم خواهید داشت.
بخشبندی بازار بهسادگی از طریق دادههای دموگرافیک و منعکس کردن رفتار مردم، علایق آنها و کانالهای ارتباطی ترجیحی آنان، به شما کمک میکند با برطرف کردن نیازهای خاص مشتریان، آنها را بهطور ثابت برای خود حفظ کنید.
استقبال از متد استارتاپ ناب
اریک ریس، نویسندهی کتاب «استارتاپ ناب» میگوید هرچه کسبوکارهای کوچک بیشتر از روش استارتاپ ناب (Lean Startup) استفاده کنند، یعنی قبل از سرمایهگذاری، ایدهها و فرضیات خود را مورد آزمایش و اعتبارسنجی قرار دهند و بازخورد احتمالی را برآورد کنند، تصمیمات کمهزینهتری میگیرند و کمتر اشتباه میکنند.
وقتی استارتاپهای کوچک، از کراودفاندینگ، کارمندان دور کار و روشهای اجرایی قابل تکرار استفاده کنند و مجبور نباشند هزینهی سنگینی بابت یک دفترداری بزرگ بپردازند، سیستم استارتاپ ناب موفقیت آنها را تضمین میکند.
نسل جوان
استفاده از نیروی کار جوان میتواند یکی از مهمترین نقاط قوت یک کسبوکار کوچک باشد؛ چراکه جوانان:
- شور و انگیزههای خود را بهخوبی پیگیری میکنند
- به دنبال نوآوری هستند
- میتوانند خود را بهسرعت با شرایط سازگار کنند
- میدانند چگونه از نفوذ شبکههای اجتماعی استفاده کنند
- در کشف منابع سرمایهای جایگزین، ایدههای موفقتری دارند
نظرات