۳ نکته مهم برای انتخاب نام دامنه مناسب

دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نام دامنه به‌عنوان عنصر اصلی در تبلیغات آنلاین شناخته می‌شود و به همین دلیل، اگر درست انتخاب شود می‌تواند تأثیر خیلی خوبی بر تبلیغات برند یک شرکت داشته باشد.
تبلیغات

حدود ۲۰ سال است که نام‌های دامنه به‌عنوان عنصر اصلی تبلیغات دیجیتال شمرده می‌شوند. نام دامنه مانند ملکی برای کسب‌و‌کار است که فعالیت‌های آنلاین یک کسب‌و‌کار بر اساس آن شکل می‌گیرد و همچنین راهی است برای اینکه مشتری‌ها را با یک برند آشنا کند. امروزه اهمیت و پیچیدگی انتخاب نام مناسب دامنه برای استارتاپ‌ بیشتر از هر زمان دیگری شده است. علت پیچیدگی این فرآیند این است که تقریبا همه‌ی لغت‌های موجود در لغت‌نامه با پسوند com. توسط شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند. طبق آخرین اعلام سایت Verisign، تاکنون حدود ۱۳۰ میلیون دامنه با پسوند com. به ثبت رسیده است. امروزه یک سری دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLDs) با پسوندهای com ،org ،net ،co.uk ،art ،blog ،walmart در دنیای اینترنت وجود دارند که فرصت‌های زیادی برای کاربران مهیا می‌کنند.

domain

تغییر فضای مجازی

دامنه‌های سطح بالای عمومی به‌تازگی از طرف مردم مورد قبول قرار گرفته‌اند و در حال همه‌گیر شدن هستند. اما بدون شک پسوند com. حرف اول را می‌زند و اگر می‌توانید دامنه‌ی دلخواه خود را با  این پسوند ثبت کنید، حتما این کار را انجام دهید. اما انتظار می‌رود که در آینده دامنه‌های سطح بالای عمومی نیز مرتبط‌تر شوند و شاید بتوانند روش جستجو و مصرف کاربران از محتوای آنلاین را تغییر دهند. دامنه‌هایی که هوشمندانه انتخاب می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان راهی برای بازاریابی برند مورد استفاده قرار بگیرند. بعضی از مردم و کسب‌و‌کارها، دامنه‌هایی با پسوندهای جدید را به این علت خریداری می‌کنند که در آینده بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. اما برخی دیگر به دلیل ارتباطی که با کسب‌و‌کارشان دارد از آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال فروشگاه‌هایی که محصولات مرتبط با حیوانات خانگی مانند سگ می‌فروشند، می‌توانند از دامنه‌هایی با پسوند dog. استفاده کنند. بسیاری از کسب‌و‌کارهایی که از نام دلخواهشان با پسوند com. به دلیل اینکه قبلا ثبت شده‌اند نمی‌توانند استفاده کنند و پول کافی برای خریدن آن‌ها از صاحبان فعلی‌شان ندارند، می‌توانند از دامنه‌های سطح بالای عمومی استفاده کنند.

عاقلانه و سریع انتخاب کنید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود شرکت‌ها از نام دامنه مناسب استفاده نکنند این است که تا قبل از راه افتادن استارتاپ و انتخاب نام مناسب برای آن، به فکر خرید دامنه نیستند. هرچقدر بیشتر برای خرید دامنه خود معطل کنید، باید هزینه‌ی بیشتری برای خریدن آن بپردازید. همه‌ی استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارها باید در مراحل اولیه‌ی ثبت برندشان از نام مناسب برای دامنه‌ی خود استفاده کنند. این یعنی هم باید از دامنه‌های سطح بالای عمومی و مرتبط استفاده کنند و هم نام مناسب با پسوند com. با هر هزینه‌ای که داشته باشد، برای برند خود انتخاب کنند. در ادامه به بررسی ۳ نکته‌ی اصلی در انتخاب نام دامنه‌ی مناسب می‌پردازیم:

domain

۱- روی دامنه‌های سطح بالای عمومی مرتبط سرمایه‌گذاری کنید

تعداد پسوندهای مختلف برای دامنه‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است؛ اما به این معنی نیست که یک شرکت باید همه‌ی آن‌ها را ثبت کند. بنیان‌گذاران یک کسب‌و‌کار باید از پسوندی استفاده کنند که هم معنی جالبی داشته باشد و هم به هدف کسب‌و‌کارشان نزدیک‌تر باشد. به‌عنوان مثال یک شرکت بازپرداخت نقدی به نام Dosh از نام‌های Dosh.cash و Dosh.com برای دامنه‌ی خوب استفاده کرده است. این شرکت با انتخاب پسوند مناسب برای دامنه‌های سطح بالای عمومی و همچنین خریداری پسوند com. می‌تواند تبلیغات خوبی برای برند خود به‌صورت آنلاین انجام دهد.

۲- پسوند دات کام بخرید

پسوند com. یک استاندارد طلایی از نظر کاربران است؛ بنابراین استارتاپ‌ها علاوه بر تهیه‌ی دامنه‌های سطح بالای عمومی باید دامنه‌ای با پسوند com. نیز خریداری کنند. شاید این به این معنی باشد که بخش عمده‌ای از بودجه‌ی یک استارتاپ صرف خریداری دامنه شود؛ اما با توجه به مزایای این کار در آینده، مطمئن باشید که حتما ارزشش را دارد. همچنین می‌توانید از دامنه‌های سطح بالای عمومی برای داشتن ظاهر زیبا برای آدرس دامنه و جذب مخاطب استفاده کنید؛ اما در نهایت کاربران را به دامنه‌ی com. هدایت کنید.

domain

۳- در صورت لزوم با شرکت‌های واسطه کار کنید

گاهی اوقات بهتر است که برای خریدن یک دامنه اصرار نکنید و از یک واسطه استفاده کنید. بسیاری از صاحبان دامنه افراد حرفه‌ای در سرمایه‌گذاری هستند و کار کردن با افرادی که اهمیت نقش دامنه در موفقیت یک شرکت را درک کنند، در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهند کرد.

دامنه‌های سطح بالای عمومی روزبه‌روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند و برای جدا کردن خودتان از رقبا، بهتر است به سرمایه‌گذاری کردن روی آن‌ها فکر کنید. موفقیت کسب‌و‌کار شما می‌تواند وابسته به همین موضوع باشد

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات