برای اینکه فردی کارآفرین شود، باید دید لازم را برای انجام آن کار داشته باشد، سریع عمل کند و سنگ زیرین آسیاب باشد. باید بتواند ریسک کند که در این مسیر ممکن است اشتباه هم داشته باشد. جاهایی هست که نمیدانید کدام راه را باید انتخاب کنید، ولی فرصت دارید که دید خود از کسبوکارتان را واقعیت بخشید و در تمام مسیر کارآفرینانه خودتان تفریح هم داشته باشید. یکی از کارآفرینان جوان اهل ایالات متحده که در زمینه فروش آنلاین پوشاک فعالیت می کند و به موارد تاثیر گذار در تبدیل شدن یک کارآفرین به یک صاحب کسب و کار اشاره کرده است. او شرکت خود را سه سال پیش تاسیس کرده است و در حال حاضر به درآمد ۱۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.
او بخش اعظم موفقیت خود را مدیون شبکههای اجتماعی است. او از سیستم تبلیغات فیسبوک (Facebook ads) برای تبلیغات خود استفاده کرده تا بتواند مشتریان را نه فقط بر اساس اطلاعات سنی و فردی، بلکه بر اساس جستجوهایی که قبلا در شبکه اجتماعی انجام داده است شناسایی کند. این شرکت همچنین تمرکز خود را بر روی ساخت یک شبکه اجتماعی نیز گذاشته است و فقط به سئو (SEO) و استراتژیهای بازاریابی بر اساس کلمات کلیدی اکتفا نکرده است. این شرکت اعلام کرده که تیشرت های آنها، بر اساس خواست مشتری ساخته میشوند. آنها همچنین با هنرمندانی شراکت کردهاند تا بتوانند طراحی چاپ روی تیشرتها را انجام دهند. اغلب طراحی و چاپ این تیشرتها در مورد وقایعی است که در حال حاضر در جهان اتفاق میافتد. کنت توصیههایی به افرادی دارد که قصد کارآفرین شدن دارند یا کارآفرین تفریحی هستند. این پندها میتواند برای این دسته از افراد فوقالعاده کارساز باشد.
تمرکز داشته باشید
وقتی کارآفرین شدید، شما فرصتها را میبینید ولی نمیتوانید مشکلاتی که در آن فرصت نهفته است را ببینید. فقط به خاطر اینکه شما یک چشمانداز از یک فرصت دارید به معنای این نیست که شما باید برای اجرایی شدن آن دست به کار شوید. کارآفرینان باید تمرکز داشته باشند. وقتی که رشتهی فعالیتی را که مورد علاقه قلبی شماست و شما را تشویق به حرکت میکند، پیدا کردید، باید روی همان تمرکز کنید چون میتوانید از آن نتیجه بگیرید.
مصمم باشید
وقتی که شما به صورت تفریحی بعضی کارها را انجام میدهید، و یا فقط تصمیمات خوبی گرفتهاید، نتیجهی خوبی نخواهید گرفت. هر کسی میتواند تصمیمات خوبی در ذهن داشته باشد. ولی وقتی که یک پروژه را در دست میگیرید و مصمم به انجام آن هستید، برای به ثمر رساندن آن پروژه تلاش خواهید کرد. کارآفرینان موفق کسانی هستند که وقتی یک محصول جدید را به بازار میدهند، برای فروش خوب محصول دست به دعا نمیشوند، بلکه کاری میکنند که فروششان بالا رود. نکتهی کلیدی این است که باید برای تصمیماتتان وقت بگذارید، یعنی هر هفته جلسه بگذارید و نتایج جلسه را پیگیری کنید تا اثر آن بیشتر و بیشتر شود و نتیجهاش را نیز خواهید دید.
بازرسی کنید
یک کسبوکار دارای بخشهای متفاوت زیادی است، پس باید همهی تلاشتان را برای بررسی نقاط مختلف آن انجام دهید. یک اشتباه که اکثر کارآفرینان جوان انجام میدهند این است که فکر میکنند باید به کارکنان اعتماد کامل کنند و بگذارند که آنها خودشان کار خودشان را انجام دهند و آنچه که در کسبوکارشان می گذرد را پایش نمیکنند، مخصوصا اگر شرکت رشد خوبی داشته باشد. این در نهایت برای یک کسبوکار ایجاد مشکل میکند.
کارآفرینان موفق آنچه که بازرسی شده است را مجددا بازرسی میکنند. برای مثال اگر پروژه ای با ۱۰ عامل کلیدی وجود دارد، مدیر یک کسبوکار باید آن را بازرسی کند و بداند که پروژه در حال حاضر در چه مرحلهای قرار دارد و یا چه مواردی از پروژه به اتمام رسیدهاست. اگر مدیری به یکباره و بدون اطلاع قبلی بخواهد در مورد تکمیل تحقیقاتی انجام دهد، مثلا به صورت موردی بررسی کند نحوهی انجام کاری چطور بود است، یا در مورد مسائل بسیار کوچک بازرسی انجام دهد، ممکن است کارمندان از این کار ناراحت شوند. راه صحیح این است که فرهنگی در سازمان بوجود بیاید که کارمندان بدانند مدیر یک کسبوکار تمام جنبههای آن را بررسی خواهد کرد و همهی کارمندان نیز در جریان باشند.
تعادل را رعایت کنید
اکثر کارآفرینان به عنوان افرادی شناخته میشوند که دیوانهی کار کردن هستند. آنها مصمم به انجام کارشان در زمان مشخص هستند و انجا این کار باعث عطش بیشتر آنها به پروژهی بعدی میشود. وقتی که تعادل را رعایت نکنید، ممکن است از جنبههای دیگر آسیب ببینید که منجر به عدم رضایت فردی میشود. این مورد همچنین میتواند ارتباط مستقیم با برنامههای مرتبط با سلامتی که یک سازمان اجرا میکند داشته باشد. برای همین است که حفظ تعادل در زندگی شخصی و کار، برای کارآفرینان امری ضروری است.
برای روشن شدن موضوع، یک دایره را تصور کنید که هشت قسمت دارد و هر قسمت نشانگر یک بعد از زندگی است، مثلا یک بخش آن مربوط به سلامت جسمی و مراقبت از بدن است. قست دیگر مربوط به خواب است. قسمتی مخصوص وقتهای تفریح است. برای هفت روز هفته، برنامهی از پیش تعیین شده داشته باشید و مطمئن شوید که تمام اجزای این برنامه را اجرا کردهاید. صبح زود از خواب بیدار شوید و به محل کار خود بروید، برای غذا خوردن وقت کافی بگذارید. در پایان روز، ارزیابی خودتان را از روزتان بنویسید. چه کارهایی را انجام دادهاید و چه کارهای از دست شما در رفته است، و افکار خود را منسجم کنید. حتی برای آخر هفتهی خود نیز برنامه داشته باشید. تفریح را برای جمعه ها کنار بگذارید. آخر هفتهها، کار را تعطیل کنید و از تعطیلات آخر هفتهی خود انرژی بگیرید. اگر در طول هفته، مجبور شدید که ساعات بیشتری در دفتر بمانید، یا جلسات کاری بعد از تمام شدن وقت اداری داشته باشید، آخر هفته این کار را نکنید.
از شکست نترسید
در برخی فرهنگها، شکست پدیده ای مذموم است. برخی افراد ذاتا ترس از شکست دارند. ما در جهانی زندگی میکنیم که به نظر همه چیز مرتب و منظم است. ولی باید دانست برای رسیدن به این نظم و ترتیب، شکستهای بسیار زیادی رخ داده است. کارافرینان باید به استقبال شکست بروند و آن را قبول کنند و از شکست خجالتزده نشوند. در عوض باید نگاه کنند که چه کاری را میتوانستند متفاوتتر و بهتر انجام دهند.
برخی اوقات، اگر افراد نتوانند بزرگ فکر کنند، ممکن است در موقعیت شکست قرار بگیرند، چون آماده نیستند. برای مثال، ممکن است شرکت در بخشهای مختلف عملکرد خوبی نداشته باشد. اگر قرار است کارمندی را اخراج کنید، باید از خود بپرسید که من او را اخراج کردم یا خود او باعث اخراجش شد؟ یک کارآفرین باید شکست را به عنوان بخشی از پروسه یادگیری بپذیرد و بتواند از شکست درس بگیرد تا در آینده رهبری کارآمد شود.