استارتاپ ها باید از چه سرمایه گذارانی پرهیز کنند

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تأمین سرمایه یکی از مهم‌ترین مراحل شروع کسب‌وکار است و انتخاب سرمایه‌گذار نامناسب، می‌تواند یک استارتاپ را کاملا از مسیر اصلی منحرف کند.
تبلیغات

هنگامی‌که می‌خواهید برای استارتاپ خود سرمایه‌گذاران بالقوه را جستجو کنید، احتمالا با موارد ناخوشایندی هم برخورد خواهید کرد. آن‌ها به‌راحتی برنامه‌های شما را به هم می‌ریزند و شاید هیچ‌کس به آن‌ها نگوید چقدر به شرکت‌های کوچک آسیب می‌زنند.

برعکس، ممکن است با سرمایه‌گذاران فوق‌العاده‌ای روبرو شوید که پاسخگو و مفید هستند. آن‌ها از شما سؤالاتی می‌پرسند که متعجب می‌شوید؛ چراکه با خودتان و شرکتتان روبرو می‌شوید. آن‌ها وقت شما را هدر نمی‌دهند و سعی نمی‌کنند با سرمایه‌گذاری خود به دنبال سهم بردن به شیوه‌های غریب، از مالکیت شرکت شما باشند.

در چنین شرایطی، وقتی شما نمی‌دانید سرمایه‌گذار چه هدف و رویکردی دارد، چقدر می‌تواند به شما کمک کند یا زیان برساند، چطور می‌توانید تصمیم درستی اتخاذ کنید؟ در مرحله‌ی جمع‌آوری سرمایه، اغلب مؤسسان شرکت در تشخیص سرمایه‌گذار خوب و بد، به مشکل برمی‌خورند.

به یاد داشته باشید شما می‌خواهید سال‌ها با این افراد کار کنید. همه‌ی ما شنیده‌ایم که برخی شراکت‌ها چقدر فرسایشی هستند. سرمایه‌گذاران نامناسب می‌توانند به شما پشیمانی و رنج زیادی تحمیل کنند. ولی خبر خوب این است که اگر خوب توجه کنید، برخی از علائم خطر را می‌توانید ببینید.

کپی لینک

درخواست اطلاعات بیش‌ازحد

بدیهی است که سرمایه‌گذاران باید کسب‌وکار شما را بشناسند. اما اغلب اوقات کسب‌وکار شما، علم پرتاب موشک نیست!

می‌توان با اطمینان گفت که کسب‌وکار شما به‌سرعت قابل درک است. مهم نیست که در چه زمینه‌ای کار می‌کنید؛ اگر سرمایه‌گذار از شما درباره‌ی فرمول مورد استفاده در ردیف ۱۸، ستون ۶، صفحه‌ی ۵ برنامه‌ی درآمد شرکتتان در ۵ سال آینده سؤال می‌کند، او را ترک کنید.

به‌استثنای وقتی‌که شرکت شما در حال رشد سریع باشد ( مواقعی که اعداد و ارقام مهم می‌شوند)، از سرمایه‌گذارانی که بیش از هر چیزی بر مدل اقتصادی شما تمرکز می‌کنند، درخواست سرمایه نکنید. آن‌ها هیچ ایده‌ای در مورد تصمیم خود ندارند.

اگر تفاهم‌نامه‌ای که برای شما ارسال می‌کنند، فهرستی بسیار طولانی و مفصل از شرایط و انتظارشان است، از همان اول قید آن‌ها را بزنید.

کپی لینک

 آن‌ها به قرارهای اولیه‌ی خود پایبند نیستند

بدترین سرمایه‌گذاران، آن‌هایی هستند که با شما وارد گفتگو می‌شوند، چندین بار با شما قرار ملاقات می‌گذارند، با تیم شما وقت می‌گذرانند، حتی شما را به هیجان می‌آورند و بعد ناگهان، کاملا ناپدید می‌شوند. آن‌ها بسیار بی‌مسئولیت و بی‌توجه هستند و شما باید مدام دنبالشان بگردید. آن‌ها بدون اینکه به شما اعلام کنند که منصرف شده‌اند، به شما پشت می‌کنند.

این نوع سرمایه‌گذاران به شما می‌گویند تفاهم‌نامه به‌زودی به دستتان می‌رسد و این «به‌زودی»ها همچنان ادامه دارد. با این افراد کار نکنید. اگر بعد از چند دیدار باید دنبال آن‌ها بگردید تا پیدایشان کنید، یا اگر باوجود نمایش‌های هیجان‌انگیزشان وقت شما را بی‌هدف هدر می‌دهند، راه خود را جدا کنید و به یاد داشته باشید که به مؤسسان استارتاپ‌های دیگر هم توصیه کنید از این افراد دوری کنند.

investors
کپی لینک

آن‌ها احساس فوریت نمی‌کنند

به طریق مشابه، از سرمایه‌گذارانی که پس از گذشت مدتی هیچ حرکتی مبنی بر قرارداد رسمی با شما نشان نمی‌دهند اجتناب کنید. این افراد هم بی‌مسئولیت هستند، به شما وعده‌هایی برای مدت‌زمانی نامعلوم می‌دهند یا به شما می‌گویند صبر کنید، بیشتر صبر کنید. شما این اشتباه را مرتکب نشوید. آن‌ها را از فهرست خود خط بزنید.

بگذارید یک استثنا قائل شویم. این سرمایه‌گذاران لزوماً بد نیستند. فقط شما نباید با آن‌ها کار کنید. گاهی اوقات آن‌ها واقعا مشغول و گرفتارند یا شاید تیمی کوچک با منابعی محدود هستند که تا چند ماه دیگر نمی‌توانند به شما کمکی کنند.

به یاد داشته باشید که همین گروه‌های کوچک، حجم عظیمی از پول را کنترل می‌کنند. آن‌ها با عرضه اولیه سهام و معاملات دیگر، پورتفولیوی خود را تقویت می‌کنند و به‌قدری با تجارت خود مشغول‌اند که نمی‌توانند وقت زیادی به شما اختصاص بدهند.

کپی لینک

آن‌ها از شما انتظار دارند به حرفشان گوش بدهید، ولی خودشان به شما توجهی ندارند

سرمایه‌گذاران بد، توجهی به نقاط قوت و برنامه‌های تجاری شما ندارند. در عوض ایده‌های فراوان و مختلف به شما پیشنهاد می‌کنند و انتظار دارند با این ایده‌ها کسب‌وکار خود را پیش ببرید. البته ما به سرمایه‌گذاری احتیاج داریم که ما را به تفکر وادارد. کسی که دیدگاهی قوی داشته باشد و ما را به چالش بکشد و چشم‌اندازهای جدیدی به ما پیشنهاد دهد. ولی هنگامی‌که یک سرمایه‌گذار ایده‌های بسیار مختلفی برای پیشبرد امور با شما در میان می‌گذارد، مشخصا به برنامه‌های شما توجهی ندارد یا اصلا آن‌ها را درک نکرده است. شما به پشتیبانی چنین سرمایه‌گذاری نیاز ندارید.

کپی لینک

آن‌ها برای نوآوری شما ارزشی قائل نیستند

اگر با یک تیم سرمایه‌گذاری برخورد کردید که ظاهر خوبی دارد، اما همیشه در مسیر مشابهی حرکت کرده است و پروفایل سرمایه‌گذاری یکنواخت و بدون تنوعی دارد، آن را به‌عنوان زنگ خطر در نظر بگیرید. همچنین از سرمایه‌گذارانی که خودشان دستی در دنیای کسب‌وکار ندارند پرهیز کنید. ظاهر خوب سرمایه‌گذاران نباید شما را فریب دهد. به دنبال افرادی باشید که خودشان هم قبلا کار اجرایی داشته‌اند و دنیای واقعی کسب‌وکار را می‌شناسند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات