راههایی برای تقویت قدرت تصمیم گیری
بسیاری از افراد باور دارند زندگی در زمان گذشته، از برخی جهات راحتتر از حال حاضر بوده است. در آن زمان تنوع محصولات و خدمات بهاندازهی امروز نبود و درنتیجه مردم تصمیمگیری راحتتری داشتند. این روزها همهچیز بهاندازهای زیاد و متنوع شده است که مردم باید مدتزمان زیادی برای انتخاب میان آنها صرف کنند. این تصمیمگیریها نهتنها زمان زیادی از ما هدر میدهند بلکه سرمایهی باارزش ما نیز برای این تصمیمگیریهای بیاهمیت از بین میرود.
متخصصان علوم اعصاب معتقدند شبکهی تصمیمگیری مغز ما قادر به اولویتبندی کردن نیست. ما هرروز با اطلاعات زیادی سروکار داریم و باید بهترین آنها را انتخاب کنیم. این یعنی انرژی زیادی برای گرفتن تصمیمهای مهم نخواهیم داشت. این موضوع ارتباطی با تعداد تصمیمهایی که میگیریم ندارد؛ بلکه به میزان فکر کردن ما درباره یک موضوع بستگی دارد.
همهی ما از پشیمانی میترسیم
گاهی اوقات حتی انتخاب کردن یک طعم بستنی نیز میتواند چالش بزرگی باشد. شاید این موضوع ساده به نظر برسد؛ اما ترس از انتخاب نامناسب باعث میشود که انسانها به پیشپاافتادهترین تصمیمها نیز بهای زیادی بدهند. در چنین شرایطی، بدترین حالت این است که طعم بستنی را دوست نخواهید داشت و مقدار کمی از پولهایتان هدر خواهد رفت. از آنجایی که ریسک این تصمیمها بالا نیست، بعد از گذشت مدتی با حسرت به آنها فکر نخواهید کرد. استفاده از ۵ راهی که در ادامهی این مقالهی زومیت آمده است، به شما کمک میکند که تفاوت میان تصمیمگیریهای مهم و غیر مهم را تشخیص دهید. سعی کنید تمام تمرکز خود را بر تصمیمهای مهم و ریسکی بگذارید و انرژی خود را برای تصمیمهای غیر مهم هدر ندهید.
۱- رضایت خود را در اولویت قرار دهید
یکی از سادهترین راهها این است که همواره دنبال رضایت خود باشید. بهعنوان مثال اگر به دنبال وسیلهای برای نوشتن هستید، اولین خودکاری را که میبینید، بردارید و امتحان کنید؛ اگر توانست رضایت شما را جلب کند، همان را انتخاب کنید. انسانهای خوشحال کسانی هستند از داشتههای خود احساس رضایت میکنند، نه کسانی که بیشتر دارند. شاید شما نتوانید بهترین خودکار ممکن را داشته باشید؛ اما همین که از داشتن خودکار فعلی خود احساس رضایت میکنید کافی است. این طرز تفکر یکی از مشکلات تصمیم را حل میکند.
۲- گزینههای خود را محدود کنید
فرض کنید میخواهید بهصورت آنلاین کفش بخرید. سایتهای فروش آنلاین معمولا بیش از ۱۰ صفحه محصول متنوع به کاربران نشان میدهند. در نگاه اول تعداد کفشهای انتخابی بسیار زیاد و گمراهکننده به نظر میرسد. بنابراین بهتر است از انواع فیلترها برای محدود کردن انتخابهای خود استفاده کنید. قیمت، مدل، سایز، رنگ و ... از جمله مواردی هستند که انتخابهای شما را محدود میکنند. گاهی اوقات پیش میآید که یک نفر قصد داشته باشد ۲ مدل کفش را بهطور همزمان خریداری کند. در چنین شرایطی نیز بهتر است که کارها جداجدا انجام شوند. ابتدا یکی از کفشها را انتخاب کنید و سپس سراغ انتخاب کفش دیگر بروید. هرچقدر مدلها محدودتر باشند، قدرت تحلیل و انتخاب مغز نیز بیشتر میشود.
۳- نظر دیگران را جویا شوید
اگر میخواهید برای اتاق خوابتان رنگ کاغذدیواری مناسب انتخاب کنید، بهتر است با یک طراح داخلی مشورت کنید. البته سلیقهی شما حرف اول را میزند؛ اما زمانی که انتخابها محدود شدند، میتوانید نظر دیگران را نیز جویا شوید. اعضای خانواده، دوستان یا یک فرد باتجربه میتوانند راهنمایی خوبی در این زمینه به شما بدهند.
۴- زمان خود را محدود کنید
یکی دیگر از راههای تسریع تصمیمگیری این است که برای خودتان محدودیت زمانی تعیین کنید. هر چقدر زمان بیشتری به تصمیمگیری اختصاص دهید، گزینههای بیشتری را بررسی میکنید و انتخاب خودتان را سختتر خواهید کرد. زمان مشخصی را به تصمیمگیری اختصاص دهید و خودتان را مجبور کنید که در همان مدت، بهترین تصمیم را بگیرید.
۵- از تجربیات گذشته درس بگیرید
هرچقدر گزینههای بیشتری برای تصمیمگیری وجود داشته باشند، میزان اضطراب و صداهایی که در ذهنمان میپیچند نیز بیشتر میشود. همهی انسانها در انتخاب میان خوب و بد احساس سردرگمی خواهند کرد. بهترین کار این است که اتفاقات گذشته و تجربیات آن را در ذهن مرور کنید و از آنها بهعنوان راهنما استفاده کنید.
دفعهی بعد که خواستید تصمیم مهمی بگیرید، موارد گفتهشده در این مقاله را در ذهن مرور کنید. این کار کمک میکند که بهترین تصمیم را در کوتاهترین زمان ممکن بگیرید.