چگونه با افراد موفق تر ارتباط برقرار کنیم
شبکهسازی با افراد موفقتر و پیشگامان حوزهی کسب و کار، برای هموار کردن مسیر موفقیت شما امری الزامی است. این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه راهی برای پیشرفت بیشتر وجود دارد. نکتهی حائز اهمیت این است که شبکهسازی با افراد بالای هرم موفقیت و آنهایی که پیش از شما در مسیر کسب و کار قدم گذاشتهاند، همیشه آسان نیست. این کار نیاز به استراتژیهای خاصی دارد که در این مقاله زومیت به آنها میپردازیم.
۱- مکان مناسب برای شبکهسازی را پیدا کنید
در مرحلهی اول جایگاه خود را در کسب و کار کنونی بشناسید. سطح و درجهی شرکت خود را پیدا کنید و در قدم بعد، به دنبال شرکتها و افراد موفقتر باشید. به دنبال رویدادها و همایشهای مرتبط با صنعت باشید و اخبار آنها را برای پیدا کردن شرکتکنندگان حرفهایتر پیگیری کنید.
۲- با سختی کنار بیایید
مطمئنا شروع ارتباط با افرادی که سطح کاری بالاتری دارند دشوار است. اگر این کار برای شما دشوار نیست، شاید راه را اشتباه انتخاب کردهاید. بههرحال شروع رابطه و اصطلاحا شکستن یخ صحبت، دشوار خواهد بود. به بیان دیگر میتوان گفت اگر با شروع ارتباط با فرد مورد نظر مشکل دارید، آن شخص انتخاب مناسبی است.
۳- سعی نکنید به آنها چیزی بفروشید
این رفتار در اولین برخورد با هر فردی اشتباه است. حال اگر این فرد بزرگتر و موفقتر از شما هم باشد، میتوان گفت بزرگترین اشتباه شما در شبکهسازی همین تلاش برای فروش خواهد بود.
۴- به آنها شکایت نکنید
در برخورد اول باید بهترین ارتباط را با فرد مقابل داشته باشید. برخی افراد اگر مشکلی با شرکت فرد مقابل داشته باشند، همان ابتدا این مشکل را مطرح میکنند. آنها تصور میکنند بحث در مورد مشکل، دلیل خوبی برای شروع صحبت است. درحالیکه این کار فرد مقابل را به دفاع و مقابله با شما وامیدارد و شروع خوبی نخواهد بود.
۵- از کار آنها تعریف کنید (اما چاپلوسی نکنید)
اینکه در برخورد و ارتباطات اولیه از کسب و کار طرف مقابل تعریف کنید، نکتهی مثبتی است. سعی کنید این تعریف را به نفر سومی مرتبط کنید. بهعنوان مثال به فرد مقابل بگویید محصولات و خدمات شرکتش، کمک بزرگی به یکی از دوستان شما کرده است. در این روش مراقب باشید که کار شما شبیه به چاپلوسی نشود؛ چرا که ارزش شخص شما و شرکتتان را در ذهن طرف مقابل پایین خواهد آمد.
۶- شرایط موجود را به نیازهایتان مرتبط کنید
در حین صحبتهای اولیه تلاش کنید شرایط رویداد و اتفاقات حاضر را به مسئلهای مرتبط با نیازهای خود وصل کنید. بهعنوان مثال موضوع رویداد و گردهمایی را به شرکت و کسب و کار خود مرتبط و در مورد آن صحبت کنید.
۷- زمینه علاقه آنها را پیدا کنید
این فاکتور بسیار مهم است. قبل از رفتن به رویداد در مورد آن تحقیق کنید. بهطور حتم آیتمی در رویداد پیش رو وجود دارد که افراد مد نظر شما به آن علاقه دارند. سعی کنید اطلاعات خود را در آن مورد افزایش دهید و در همان زمینه با آنها صحبت کنید.
۸- ارزش افزوده داشته باشید
اگر شما ارزش افزوده یا به بیان سادهتر، فایدهای برای این افراد داشته باشید؛ بهراحتی در ذهن آنها باقی خواهید ماند. البته در این مورد باید محتاط باشید که بدون مقدمه، ارزشها و خدمات خود را بیان نکنید. ابتدا مشکلات طرف مقابل را شناسایی کنید سپس سعی کنید راه حلی برای آن ارائه دهید.
۹- انتظار نداشته باشید که شما را به یاد داشته باشند
اگر برای مرتبهی دوم این افراد را ملاقات میکنید، تصور نکنید که شما را بهراحتی به یاد میآورند. آنها با افراد بسیار زیاد و متفاوتی ملاقات میکنند و نمیتوانند همه را به خاطر بسپارند. در شروع صحبت مجدد، سعی کنید یک یادآوری از ملاقات قبلی داشته باشید.
در پایان به این نکته توجه داشته باشید که همیشه باید به دنبال افرادی موفقتر از خود باشید. اگر در رویدادی شما موفقترین و شناختهشدهترین فرد هستید، میتوان گفت این شبکهسازی ارزش افزودهای برای شما نخواهد داشت.
نظرات