همهی کارآفرینان مشتاق دوست دارند مارک زاکربرگ یا جف بزوس بعدی باشند؛ اما نمیدانند چه واقعیتی آنها را از سایرین متمایز کرده و به جایگاهی برتر رسانده است.
شاید آنها با هوشیاری توانستهاند مشکل بزرگ جامعه را حس کنند و آن را فرصتی طلایی با موانع رقابتی اندک ببینند. در حقیقت بیشتر کارآفرینان این ضروریات را میبینند؛ اما آنها را برای یک موفقیت بزرگ کافی نمیدانند.
همانطور که مایکل سانفلت در کتاب «بزرگتر فکر کنید» مینویسد، کارآفرینان موفق با افق دید وسیعتر و استراتژیهایی فوقالعاده به مسائل موجود نگاه میکنند. سانفلت در کتاب خود، درسهایی را از ۵۰۰ کارآفرین و مدیر موفق سراسر جهان جمعآوری کرده است. دارایی شخصی همهی این افراد بالای ۱۰ میلیون دلار است و همگی متمایل بودهاند که بینش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. جالب این است که بسیاری از این درسها در باور عموم نادیده گرفته شده یا حتی رد شدهاند.
تجاربی که در یک شرکت ردهبالا به دست میآورید، واقعاً ارزشمند هستند
شرکتهای بزرگ و خوب، آموزشها، مربیگری و تجربههای مدیریت تیمی را که کارآفرینان نیاز دارند برای آنها فراهم میکنند. این فرصتی است که کارآفرینان بهتنهایی به دست نمیآورند.
علاوه بر این وقتی شما با کارمندان باهوش، مشتاق و بلندپرواز همکار باشید، بسیاری از اصول مهم کسبوکار را یاد میگیرید و قابلیتهای خود را گسترش میدهید.
کارآفرینی صرفاً کسب درآمد نیست
بهترین کارآفرینان خودشان را متعهد میدانند که نیازهای جامعه را برطرف کنند یا پایهگذار یک پیشرفت اصولی باشند. پول فقط ابزاری برای اعتبار بخشیدن به فراست آنها است.
اغلب اوقات آنها پول و درآمدی که به دست میآورند به پروژهای دیگر اختصاص میدهند و کمتر شاهد هستیم که آنها یک زندگی بسیار لوکس و افراطی را اولویت خود قرار دهند.
خویشتنداری باعث رضایت خاطر بلندمدت میشود
معمولا شور و اشتیاق، نیاز به لذات آنی را برمیانگیزد؛ ولی کارآفرینان موفق یاد میگیرند رضایت خاطر کوتاهمدت را به تأخیر بیندازند تا نتیجهی بزرگتر و عالیتری در طولانیمدت به دست آورند.
آنها حتی پس از کسب پیروزیهای بزرگ، با خویشتنداری زندگی معمول خود را از پی میگیرند و سودی که به دست آوردهاند، به کسبوکارشان بازمیگردانند.
قبل از اینکه بخواهید با دوستان و خانوادهی خود سرمایهگذاری کنید، دوباره فکر کنید
برخی از مردم بهاندازهای خودمحور هستند که دوستان و خانوادهی خود را بهعنوان سادهترین منابع سرمایه در دسترس میشناسند. ولی کارآفرینان باهوش میدانند که هیچچیز شرمآورتر، آزاردهندهتر و حتی خطرناکتر از این نیست که پول افرادی را که رابطه با آنها برایتان عزیز و محترم است، از دست بدهید.
هرگز روابط نزدیک و مهم خود را وارد کسبوکارتان نکنید.
اهمیت مربیان و مشاوران را دست کم نگیرید
اگر فکر میکنید فقط افراد ترسو یا بیکفایت به راهنمایی مربیان و مشاوران نیاز دارند، باید بدانید که بیل گیتس هم در بسیاری از مسائل شرکتی و تجاری از وارن بافت کمک میگرفت و بارها از راهنماییهای او قدردانی کرد.
موفقترین افراد کسبوکار، چه آنها که بازنشسته شدهاند و چه آنها که هنوز در حال فعالیت هستند، دوست دارند دانشی که از تجارب خود کسب کردهاند به اشتراک بگذارند.
مهارتهای کارآفرینی میتواند موفقیتهای سرمایهگذاری را کاهش دهد
کارآفرینان و سرمایهگذاران کاملاً باهم متفاوتاند. سرمایهگذاران هوشمند، سرمایهی خود را روی داراییهای مختلف پخش میکنند تا اگر یکی از آنها دچار سقوط و زیان شد، هنوز مهرههای دیگری برای ادامهی بازی داشته باشند. ولی یک کارآفرین واقعی همهی تلاشش را روی محصول جدیدی که هنوز تست هم نشده است، به کار میگیرد. روندی که طبق حساب و منطق، قابلپذیرش نیست.
از مهارتهای کسبوکار برای حل مشکلات اجتماعی استفاده کنید
با افزایش ورود جوانان به بازارهای روز، کارآفرینی اجتماعی هم رشد چشمگیری داشته است و شرکتهایی که اهداف خود را متناسب و مرتبط با اهداف جامعه تنظیم میکنند، پتانسیل پیشرفت خود را افزایش میدهند؛ زیرا هم سود مالی کسب میکنند و هم اثرات اجتماعی مثبتی را شاهد خواهند بود.
محافظهکاری را کنار بگذارید و خوشبین باشید
بهترین کارآفرینان باور دارند که میتوانند موفق شوند؛ حتی اگر منطق و علوم سنتی خلاف این را بگوید.
سرمایهگذاران حرفهای با بنیانگذاران و مؤسسانی که به آنها پروژههای مالی محافظهکارانه را پیشنهاد میدهند، کار نمیکنند. بلندپرواز باشید و باور کنید میتوانید.
افرادی را کنار خود نگهدارید که از شما باهوشترند
خیلی از کارآفرینان متمایلاند هوش و مهارتهای خود را برتر از همه به تصویر بکشند و به دنبال افرادی هستند که آنها را به چالش نمیکشند.
ولی کارآفرینان هوشمند و بافراست، ضعفهای خود را تشخیص میدهند و افرادی را پیدا میکنند که مهارتهای آنها را تکمیل کنند؛ افرادی که میتوانند چیزی به آنها بیاموزند و مسئولیتهای مهم را به عهده بگیرند.
اراده و انعطافپذیری باارزشتر از هوش شما هستند
همهی ما داستان کارآفرینان بزرگی را شنیدهایم که مدرسه یا دانشگاه را رها کردهاند. حقیقت دیگر این است که برای سرمایهگذاران، مدرک دانشگاهی شما امتیاز خاصی محسوب نمیشود.
اغلب کارشناسان معتقدند که تجربه و پشتکار، بر دانش تئوریک کتابها ارجحیت دارد.
فرقی ندارد یک کارآفرین قدیمی باشید یا بهتازگی قدم در این راه گذاشته باشید؛ درهرصورت سعی کنید افق دیدتان را گسترش دهید و خارج از چهارچوبهای معمول بیندیشید و از درسهایی که دیگران با پشت سر گذاشتن مراحل مشابه به دست آوردهاند، استفاده کنید. در این صورت است که شما هم به مربیان کارآفرینان نسلهای بعد تبدیل میشوید.