ترفندهای کاربردی برای مدیریت مؤثر تیم های تجاری
آیا تصمیم دارید برای کسبوکار خود دست به استخدام نیروهای دورکار بزنید؟ هرروز به تعداد افرادی که به کار کردن از خانهی خود تمایل نشان میدهند افزوده میشود و البته موفقیتآمیز بودن این امر اثبات شده است. کار کردن در خانه در قرن بیست و یکم بهعنوان یک امر عادی تلقی میشود و به همین دلیل تمایل به گسترش دادن ایدهها نیز امری طبیعی خواهد بود.
بااینوجود اگر شما در شرایطی هستید که نیاز دارید با استخدام نیروهای دورکار، شرکت خود را توسعه بدهید، بهتر است این کار را بهصورت کورکورانه انجام ندهید. کسانی که در کار شخصی خود موفق بودهاند ولی برای افزایش تعداد کارمندان خود عجولانه عمل کردهاند، بهسرعت دریافتند که این فرایند شامل روندی بهمراتب بزرگتر از صدور دستور به کارمندان است. در ادامه پنج ترفند را به شما آموزش خواهیم داد که میتوانید از آنها برای ساختن شرکتی با کارمندانی عالی استفاده کنید. این ترفندها را به خاطر بسپارید و به آنها عمل کنید تا بتوانید خود را در اوج موفقیت بیابید.
۱- چشمانداز کاری خود را به اشتراک بگذارید
هنگامیکه شروع به جذب نیرو میکنید، باید هدف و آیندهای که برای شرکت خود متصور هستید با آنها به اشتراک بگذارید. بسیاری از کارفرمایان این گام را فراموش میکنند و هنگامی به این نقص پی میبرند که متوجه میشوند کارمندان آنها بهاندازه توقع ابتدایی، خود را در کار شرکت دخیل نمیبینند.
چند دلیل مختلف برای انجام این کار وجود دارد. هنگامیکه اهداف و چشمانداز کاری خود را با افراد دیگر به اشتراک میگذارید، آنها را به همسفر شدن در مسیر تحقق آن دعوت میکنید. این امر نهتنها اهداف شرکت را به اهداف شخصی کارمندی که تازه استخدام کردهاید تبدیل میکند، بلکه انگار با این کار تکهای از شرکت را به آنها بخشیدهاید؛ زیرا اکنون آنها به شما کمک خواهند کرد شرکت را به جایگاهی که برای چند سال آینده آن در نظر گرفتهاید، رهنمون شوید. اشتراکگذاری چشمانداز و هدف کاری موجب ایجاد حس مالکیت میشود و این حس نیز میتواند خصوصیات اخلاقیات عالی و ویژهای برای کارمندان شما به ارمغان بیاورد.
۲- مهارتهای کارمندان را درک کنید
بهمنظور اینکه کسبوکار شما بتواند بهصورت طبیعی رشد کند و جریان داشته باشد، باید بتوانید مهارتهای خاص هر یک از کارمندان خود را درک کنید. بسیاری از کارفرمایان اقدام به جذب نیرو میکنند و سپس برای مدتزمان ۵ هفته با آنها هیچ صحبتی نمیکنند (البته این مدتزمان اندکی اغراقآمیز بیان شده است ولی هدف از ارائه چنین موضوعی، درک بهتر شما از تأثیر چنین رفتاری است.) بهمنظور درک مهارتهای هر یک از کارمندان باید بتوانید مدتزمانی را با آنها بگذرانید و درک کنید که به چیزهایی علاقهمند هستند و به چه مواردی علاقه نشان نمیدهند. این کار به شما نشان میدهد که این افراد باید در کدام بخشها مشغول به کار باشند و حتی در کدام قسمتهای کاری خواهند درخشید.
برای مثال بههیچعنوان نباید یک نویسنده و تهیهکننده محتوا را در بخش کدنویسی و قسمتهای خارج از بلاگ تجاری خود به کار بگیرید. بسیاری از کارفرمایان فکر میکنند وقتیکه یک کارمند برای تصدی شغلی خاص درخواست استخدام میکند، توانایی او تنها در انجام همان کار خاص خلاصه میشود. سعی کنید کارمندان خود را در سطحی خارج از فرایند مصاحبههای مرسوم بشناسید؛ مطمئن باشید از اطلاعاتی که میتوانید به دست بیاورید، شگفتزده خواهید شد.
هنگامیکه تصمیم گرفتید که میخواهید یک فرد را استخدام کنید، باید انتظارات خود را برای یک موقعیت شغلی خاص بالا ببرید و پسازآن بهصورت تکبهتک با آنها جلسه دیگری برای مدتزمان ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ترتیب بدهید. بهاینترتیب ممکن است درک کنید که محتوانویس شما ممکن است به کدنویسی برای وردپرس نیز علاقهمند باشد.
داشتن شناخت و درک نسبت به تکتک کارمندانی که در شرکت خود دارید برای کسبوکار شما بسیار مفید خواهد بود. سعی کنید دربارهی خود فرد و تخصصهایی که دارد آگاه شوید و در ادامه، کاری برای او ایجاد کنید که بهصورت دقیق بر پایهی کارهایی که او در انجام آنها مهارت دارد طراحی شده است.
۳- با کارمندان خود ارتباطی تأثیرگذار داشته باشید
هر تاجر موفقی با هر تعداد کارمندی که در شرکت خود داشته باشد، به شما میگوید که ارتباطات میتواند شرکت شما را در هم بشکند. موفقیت یک کسبوکار دقیقا در جایی نهفته است که همه افراد در یک سطح قرار داشته باشند و شغل و انتظاراتی که از آنها میرود درک کنند.
یکی از اصلیترین مسئولیتهایی که شما بهعنوان یک کارفرما در مقابل خود میبینید این است مطمئن شوید که روند ارتباطات درون شرکت، هرروز به روانی هر چه تمام ادامه داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که ساختار دستورات شما بهموقع و در جای مناسب صادر میشوند و ناظران شما نیز در راهنمایی کارمندان در مسیر تحقق این دستورات به شما کمک میکنند.
ازآنجایی که شما باید تعیین کنید ارتباطات کارمندانتان در چه حدی مطلوب است، باید اطمینان حاصل کنید که ابزارها و پلتفرمهای مورد نیاز برای استفاده کارمندان جهت رسیدن به انتظارات ارتباطی، در شرکت شما وجود داشته باشند. پلتفرمهایی مانند اینتربوم (Intraboom) مثالهایی عالی هستند؛ زیرا فرصتهایی برای ارتباط، تقسیم و به اشتراکگذاری وظایف و فایلها و بولتنهای مهمی که باید آن را با کارمندان خود در میان بگذارید، ایجاد میکند.
کارمندان خود را به داشتن ارتباط روزانه با خودتان و سایر همکاران عادت بدهید. کاری کنید که ناظران شما، نشستهای هفتگی با تیم خود برگزار کنند و گزارش فعالیتهای روزبهروز و وظایف در دست کار را به شما ارائه کنند. همچنین در نظر داشته باشید که باید هر ۲ هفته یک بار، حتما جلسهای با تمامی تیم خود داشته باشید. جلسهای با حضور همه میتواند ارتباطات را در صدر ساختار فکری شرکت شما نگاه دارد.
۴- انتظاراتی واضح داشته باشید
اگر کارمندان بتوانند کار و مواردی که از آنها انتظار میرود درک کنند، چنین امری منجر به انتقال بسیار روان و مناسب بهسوی موفقیت در کسبوکار شما خواهد شد. یکی از رویکردهای مناسب، تعیین اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه در محیط درونی شرکت است. این امر به کارمندان اجازه میدهد به دستیابی به این اهداف و اینکه انتظار چنین چیزی از آنها داشته باشید، عادت کنند.
همچنین یکی از رویکردهای مناسب این است که به کارمندان خود اجاره بدهید اهداف هفتگی خود را تعیین کنند. اجازه دادن چنین چیزی موجب میشود که آنها حس بهرهوری بیشتری تجربه کنند. شما میتوانید با تعیین سیستم پاداشدهی در محیط شرکت خود، به این کار کمک کنید. این امر موجب میشود تا یک محیط کاری سالم در شرکت شما شکل بگیرد و به کارمندان شما یاد میدهد که هرروز بتوانند عادتهای کاری بسیار خوبی به دست بیاورند.
۵- بدانید چه زمانی باید خودتان را کنار بکشید
هزاران مقاله از متخصصان تجارت وجود دارد که به شما نشان میدهند چگونه کارمندان خود را بهصورت مؤثر مدیریت کنید. شما حتما باید به سراغ خواندن تعدادی از این مقالات بروید زیرا میتوانند بر نحوهی اداره کسبوکار شما تأثیر بگذارند. بااینوجود افراد زیادی نیستند که درباره اثر مثبت اینکه با شلاق بالای سر کارمندان خود بایستید، مطالبی نوشته باشند. به کارمندان خود فضایی را بدهید که نشان از اعتماد شما به آنها دارد و آنها را خوشحال کنید. آیا ترک کردن اتاق و ایجاد این حس که دائم و هر دقیقه مزاحم کارمندانتان نمیشوید، میتواند آنها را خوشحال کند؟ پاسخ این سؤال مسلما مثبت است.
وقتیکه درک کنید که کارمندان میتوانند از پس مسئولیتهای روزانه خود بربیایند آنگاه باید از سر راه آنها کنار بروید و مطمئن شوید که آنها میدانند شما در زمانی نیاز، در دسترس هستید. در حقیقت کارمندانی که بیشترین انگیزه کاری را دارند، کسانی هستند که حس استقلال و توانمندی در آنها وجود دارد. شما میتوانید هنگامیکه کارمندانتان با وظایف خود راحت شدند، با کنار کشیدن خودتان چنین حسی در آنها ایجاد کنید.