چشم‌انداز استارتاپی آتلانتا: ایده، دلار، موفقیت

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شهر آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا با سرعت چشمگیری خود را به یکی از مهم‌ترین مراکز اصلی استارتاپ‌های آمریکا تبدیل کرده است. آیا این شهر، سیلیکون ولی بعدی است؟
تبلیغات

امروزه آتلانتا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هاب‌های استارتاپی آمریکا شناخته می‌شود. این شهر با در اختیار داشتن منابعی نظیر جورجیا تک، دانشگاه Emory و شرکت‌هایی که در فهرست فورچن ۵۰۰ قرار دارند، نگاه کارآفرینان زیادی را به خود خیره کرده است. نشریه‌ی فوربز در گزارشی، روند تغییرات و پیشرف این شهر را بررسی کرده است:

در طول چند سال گذشته، آتلانتا به خاطر هزینه‌های مناسب تولیدی و دور هم جمع‌ کردن شرکت‌هایی با سرعت رشد بسیار بالا در حوزه‌ی تکنولوژی (ازجمله شرکت‌هایی که در زمینه‌ی امنیت اطلاعات، مخابرات و مراقبت‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند)، مورد ستایش قرار گرفته است. این شهر مدعی است که طیف گسترده‌ای از مهندسان بااستعداد و ماهر را در محیطی با زیرساخت‌های مناسب، کنار یکدیگر قرار داده است. بااین‌حال تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی همچنان ادامه دارد. برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر منبع مالی مورد اطمینانی ظهور نکند، ممکن است بسیاری از شرکت‌های فعلی این شهر، به نقاط دیگر جهان نقل‌ مکان کنند. با این توصیف، جایگاه واقعی آتلانتا کجا است؟

Atlanta Startup Scene Then And Now

نکته‌ی اول اینکه آتلانتا در حال افزایش انکوباتورها (مراکز رشد کسب‌وکارهای نوپا)، شبکه‌های پشتیبانی و جذب شرکت‌هایی است که در بازارهای اصلی تکنولوژی حضوری پررنگ و مؤثر دارند. از چند سال پیش، فضای استارتاپی آتلانتا در حوزه‌های تلکام، امنیت سایبری و مراقبت‌های پزشکی متمرکز شد. ولی اخیراً دو بازار مهم دیگر، یعنی فین­ تک و مارکینگ تک نیز با استارتاپ‌های جدید و نوآور، رونق گرفته‌اند.

در بخش فین تک، می‌توان گفت که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد معاملاتی که با کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد، از مسیر یکی از چهار شرکت آتلانتا عبور می‌کنند. این امر فرصت بی‌نظیری برای افرادی که می‌توانند محصولات جدید و نوآورانه‌ای در بازار مالی خلق کنند، مهیا کرده است. درحالی‌که بازیکنان پیشین این عرصه همچنان سهم خود را در بازار حفظ می‌کنند، استارتاپ‌هایی مانند Kabbage (وام‌های تجاری کسب‌وکار کوچک)، BitPay (پرداخت‌های بیت کوین)، Acculynk (ارائه‌دهنده راه‌ حل‌ پرداخت) و Groundfloor (یک شرکت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات) در تلاش هستند تأثیر و کارایی خود را اثبات کنند.

در بخش تکنولوژی بازاریابی، در طول چند سال گذشته، ده‌ها شرکت با رشد فوق‌العاده تأسیس‌ شده و بازار رقابتی را شکوفا کرده‌اند. شرکتی مثل MailChimp یکی از داستان‌های موفقیت استارتاپی آمریکا را رقم‌ زده است: این شرکت که در سال ۲۰۰۱ تأسیس‌ شده، امروز دارای ۱۴ میلیون کاربر است و درآمد سالانه‌ی آن در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

یکی از دلایل موفقیت استارتاپ‌ها در آتلانتا، میزان پشتیبانی و حجم منابع تولیدی است. جورجیا تک (GT) و مرکز توسعه پیشرفته فن‌آوری (ATDC) با خلق ایده‌ها و ارائه‌ی منابع تولیدی جدید، به تلاش خود برای هموار کردن مسیر شرکت‌ها ادامه می‌دهند، اما هنوز تا پدید آوردن یک یونیکورن واقعی (استارتاپی که به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برسد)، فاصله‌ دارند. آتلانتا امیدوار است ۳ انکوباتور جدید این شهر بتوانند پیشرفت بیشتری در این زمینه به وجود آورند:

Atlanta Startup Scene Then And Now

  • لابراتوار TechSquare که در نزدیکی جورجیاتک واقع‌ شده است و در حال حاضر از بیش از ۱۰۰ شرکت پشتیبانی می‌کند. آلن نانس، هم‌بنیان‌گذار این شرکت به آینده‌ی جامعه‌ی استارتاپی آتلانتا بسیار امیدوار است. نانس معتقد است پل ارتباطی مستحکمی بین GT و جامعه‌ی استارتاپی این شهر وجود دارد. او اظهار کرده که تأمین سرمایه‌ی اتصال فیزیکی GT و TechSquare، بخشی از برنامه‌ی ۵۰ ساله‌ی آن‌ها است. هدف نهایی آن‌ها، یکپارچه کردن کامل کارآفرینان و دانشجویان در محیط کار و زندگی و خلاقیت آن‌ها است.
  • آتلانتا تکنولوژی ویلج (ATV) یکی دیگر از انکوباتورهای مهم و موفق آتلانتا است. دیوید کامینگز، بنیان‌گذار ATV درصدد ایجاد یک فضای کاری حمایتگر برای کارآفرینان است. کامینگز در طول ۴ سال گذشته، منابع و امکانات حمایتی را برای رشد صدها شرکت فراهم آورده است. ATV با انرژی بالا تلاش می‌کند ایده‌های کارآفرینان را به واقعیت تبدیل کند.
  • تک استارز آتلانتا، که شریک تجاری ارتباطات Cox است، دومین سال حضور خود را جشن گرفته و اخیراً برنامه‌های سال ۲۰۱۷ را اعلام کرده است. این برنامه شامل یک شتاب‌دهنده‌ی ۹۰ روزه است که کارآفرینان را قادر می‌سازد شبکه‌های کسب‌وکار خود را ایجاد کنند، آن‌ها را به‌صورت انفرادی مورد حمایت قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر کار کنند. تک استارز انکوباتوری است که خدمات خود را در سراسر آمریکا ارائه می‌دهد؛ ولی به خاطر شراکتش با Cox، مزایای منحصربه‌فردی برای شرکت‌هایی که در برنامه‌ی آتلانتا حاضر هستند، در نظر گرفته است.
  • Atlanta Startup Scene Then And Now

    چنانکه می‌بینیم، منابع فوق‌العاده‌ای برای فعالیت استارتاپ‌ها و کارآفرینان آتلانتا وجود دارد؛ اما تأمین مالی هنوز چالش بزرگی است. راج پالانیسوامی، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری CTW، معتقد است استارتاپ‌های آتلانتا به دو گروه تقسیم می‌شوند: استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه‌ی تأسیس خود هستند و استارتاپ‌هایی که به دومین و سومین مرحله‌ی جمع‌آوری سرمایه رسیده‌اند. پالانیسوامی می‌گوید استارتاپ‌های تازه تأسیس، هنوز با چالش‌های بسیار زیادی مواجه‌اند. سرمایه‌گذاران قدرتمند، سرمایه‌گذاری روی کارآفرینان جوان استارتاپ‌های نوپا را ریسکی بزرگ می‌دانند که بازگشت سرمایه‌ی آنان را تضمین نمی‌کند.

    فرمانداری آتلانتا به‌تازگی بودجه‌‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری با نام «سرمایه جورجیا» برای حل مشکلات تأمین مالی استارتاپ‌ها تصویب کرده است. برنامه این است که بودجه‌ی فوق به وی‌سی‌ها تزریق شود تا آن‌ها روی بهترین استارتاپ‌های مستعد رشد، سرمایه‌گذاری کنند. بااین‌حال حکم اعلام‌شده، قانونی عمومی است که مشخص نکرده این بودجه لزوماً به استارتاپ‌های نوظهور تعلق بگیرد؛ امری که آتلانتا بیش از هر چیزی به آن محتاج است.

    استارتاپ‌های بالغ، سرمایه‌ی زیادی از شرکت‌های وی سی جذب می‌کنند. موفق‌ترین پروسه‌های جذب سرمایه عبارت‌اند از:

  • استارتاپ Pindrop، مبلغ ۱۱ میلیون دلار از a16z
  • استارتاپ Luma، مبلغ ۱۲.۵ میلیون دلار از آمازون و اکسل پارتنر
  • استارتاپ Cardlytics، مبلغ ۲۱۴.۹۴ میلیون دلار از ۷ سرمایه‌گذار ازجمله دیسکاوری کپیتال، وست کوست کپیتال و کلمبیا پارتنر
  • بااین‌حال آتلانتا منتظر یک IPO (عرضه‌ی عمومی سهام یک شرکت که عموما پس از رسیدن به موفقیت چشمگیر صورت می‌گیرد) فوق‌العاده بزرگ است. آلن نانس معتقد است تنها راهی که پتانسیل واقعی آتلانتا را نشان می‌دهد، یک IPO پایدار است که بتواند اکوسیستمی برای پیشروی دیگر استارتاپها فراهم کند. آتلانتا باید اینتل، سیسکو و گوگل خودش را داشته باشد،؛ یعنی شرکت‌هایی که روشنگر راه سایرین باشند.

    اکوسیستم استارتاپی آتلانتا، در عرض چند سال گذشت، پیشرفت زیادی داشته است. گرچه هنوز وجه مالی ماجرا، معضل بزرگی است؛ ولی این شهر به‌خوبی موفق شده خود را روی نقشه‌ی استارتاپی، مطرح کند. برخی از کارشناسان معتقدند که آتلانتا می‌تواند سیلیکون ولی بعدی باشد؛ اما آنچه آتلانتا می‌خواهد این است که به‌عنوان مرکز اصلی استارتاپ‌های جنوب آمریکا، به‌وسیله‌ی یک استراتژی جامع، بلندمدت و واقع‌بینانه، به جلو قدم بردارد.

    مقاله رو دوست داشتی؟
    نظرت چیه؟
    داغ‌ترین مطالب روز
    تبلیغات

    نظرات